خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مولوی عبدالحمید: به‌جای اعدام، دنبال اصلاح باشیم

مولوی عبدالحمید در درس تفسیر هفتگی قرآن که به‌صورت آنلاین برگزار می‌شود، با اشاره به تبعات سیاسی و اجتماعی مجازات «اعدام» برای کشور، بر لزوم «تغییر و اصلاح» افراد مجرم به‌جای اعدام و حذف فیزیکی آنان تاکید کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان، مولوی عبدالحمید در تفسیر آیاتی از سوره مبارکۀ «کهف»، اظهار داشت: امروزه در بسیاری از کشورها ازجمله کشور ما؛ ایران، برخی از افراد مجرم اعدام می‌شوند، درحالی‌که مسئولین قضایی و تصمیم‌گیرندگان اگر به‌جای اعدام و حذف، دنبال تغییر مجرمان باشند و برای اصلاح آنان چاره‌ای بیندیشند، هم به نفع کشور است و هم رضایت الله‌تعالی را به دنبال دارد.

امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان در ادامه افزود: بسیاری از افرادی که در کشور اعدام شده‌اند جوان بودند. این جوانان علی‌رغم اینکه مرتکب بعضی تندروی‌ها شدند، اما قابل تغییر و اصلاح بودند و می‌شد با گرفتن تعهد و ضمانت و… آنان را آزاد کرد و برای تغییر آنها تلاش نمود.

وی تاکید کرد: اعدام و حذف فیزیکی افراد تبعات بسیار خطرناکی برای کشور دارد و به‌عنوان دستاویزی برای اعتراض سایر کشورها علیه ما قرار می‌گیرد، درحالی‌که ما راهکار و تدبیر دیگری را هم می‌توانیم اختیار کنیم که بهانه به دست دیگران ندهیم.

مدیر دارالعلوم زاهدان با بیان اینکه «لازم است تدبیری اندیشیده شود که اعدام‌ها در کشور کاهش پیدا کنند و به حداقل برسند»، خاطرنشان کرد: بسیاری از قوانین هستند که در طول بیش از چهل سال اجرا شده‌اند اما آن‌طور که باید جواب نداده‌اند و نیاز به تجدیدنظر و تغییر دارند. به‌عنوان مثال؛ قوانین جزایی ازجمله قوانین مربوط به «اعدام» که تبعاتی در پی داشته و سبب نارضایتی‌ها و اعتراضاتی در داخل و خارج شده‌اند، نیاز به تجدیدنظر دارند.

مولوی عبدالحمید در ادامه بر لزوم «اتباع از سیرت و عملکرد پیامبر اکرم، خلفای راشدین و اهل‌بیت در برخورد با مجرمین» تاکید کرد و گفت: اگر سیرت و عملکرد پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم و خلفای راشدین ازجمله حضرت علی را بررسی کنیم می‌بینیم که در زمان آن‌حضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم به‌جز افراد معدود و انگشت‌شماری که اغلب به‌خاطر اجرای قصاص بوده، اعدام وجود نداشته است، و یا اینکه افراد معدودی از مخالفان اسلام آن‌هم در میادین جنگ کشته شده‌اند.

امام‌جمعه زاهدان افزود: حضرت علی نیز وقتی تعدادی از خوارج را که در جنگ نهروان، لشکریان حضرت علی را به شهادت رسانده بودند، دستگیر کرد، آنان را اعدام نکرد و همه را آزاد کرد. همچنین حضرت علی در جریان جنگ‌های «جمل» و «صفین» حتی یک نفر از کسانی را که در لشکر مقابل بودند و دستگیر شدند، نکشت.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا