خرید تور تابستان ایران بوم گردی

معاون وزیر بهداشت: ابتلای مجدد به کرونا در ایران نداریم

علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزیر بهداشت ضمن تاکید بر لزوم رعایت موارد بهداشتی جهت قطع زنجیره انتقال کرونا در عین حال بر لزوم ثبت نام همه اصناف در سامانه وزارت بهداشت و در موعد مقرر تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، دکتر علیرضا رییسی در ارتباط ویدیو کنفرانسی با خبرنگاران، با بیان اینکه رعایت پروتکل‌های بهداشتی ریسک ابتلا به کووید-19 را بسیار کم می‌کند، گفت: در این برهه باید زنجیره انتقال را قطع کنیم. فکر می‌کنم با آگاهی و رعایت مردم آرامشی را شاهدیم، اما باید مراقب باشیم که این آرامش منجر به سهل انگاری شود. نباید فکر کنیم که ویروس رخت بر بسته و از ایران و دنیا خارج شده است. خیر اینطور نیست. ویروس همچنان وجود دارد و افراد زیادی را در سراسر دنیا مبتلا می‌کند و اقتصادهای زیادی را دارد فلج می‌کند. بنابراین کوچکترین سهل انگاری می‌تواند باعث شود که حتی شاهد پیک بیماری باشیم و ممکن است دوباره تعداد زیادی ابتلا و بستری در بیمارستان‌ها داشته باشیم.

مردم در سامانه وزارت بهداشت علایم خود را ثبت کنند

وی افزود: با توجه به طرح بسیج ملی مقابله به کرونا، همه مردم حتما در سامانه حضور پیدا کنند و اگر علائم یا مشکلی دارند آن را ثبت کنند تا مورد پیگیری همکاران ما قرار گیرند.

رییسی ادامه داد: گرچه سلامت بر همه امور اولویت دارد، اما بحث اقتصاد و معیشت مردم هم وجود دارد. فکر می‌کنم در این صورت می‌توانیم موفق بشیم که همه صنوف و واحدهای صنفی که شروع به کار کرده‌اند، پروتکل‌های بهداشتی را به دقت رعایت کنند.

بازگشایی صنوف به معنای عادی شدن شرایط نیست

به گفته رئیسی، پروتکل‌های بهداشتی سه قسمت دارد؛ یکی مربوط به محیط کسب و کار، یکی مربوط به کارکنان بوده و سومین قسمت مربوط به دریافت کنندگان کالاها و خدمات است. باید توجه کرد که بازگشایی صنوف به معنی عادی شدن شرایط نیست و به این معنی نیست که بیماری را مهار کرده‌ایم. بازگشایی صنوف را در کنار فعالیت اقتصادی و تامین معیشت مردم،با توجه به کاهش ریسک ابتلا مدیریت می‌کنیم. بنابراین هرگونه سهل انگاری می‌تواند منجر به شیوع مجدد بیماری شود.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت گفت: بر همین اساس سامانه‌ای را برای ثبت‌نام صنوف ایجاد کردیم که باید در آن ثبت‌نام کنند. در واقع تفاهمی میان وزارت بهداشت و صنوف امضا می‌شود که نوعی قرارداد اجتماعی و شهروندی است و آن صنوف موظف به رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌شوند. بلافاصله بر اساس ثبت‌نام و محل هر صنف، پروتکل خاص او برایش ارسال می‌شود. برای برخی واحدهای صنفی بیش از یک پروتکل صادر می‌شود. تاکید می‌کنیم که صنوف  حتما ثبت‌نام کرده و این پروتکل‌ها را رعایت کنند.

ثبت نام صنوف در سامانه وزارت بهداشت ارتباطی با اداره مالیات ندارد

رییسی تاکید کرد: متاسفانه در زمینه ثبت صنوف درفضای مجازی شایعاتی مطرح شده مبنی بر اینکه این ثبت نام مربوط به مالیات است، اما ما در این سامانه هیچ کد اقتصادی از کسی دریافت نمی‌کنیم و هیچ ربطی به مالیات و… ندارد و صرفا در حوزه بهداشت اقدام می‌کنیم که صرفا برای ارسال و رعایت پروتکل‌هاست. در عین حال مردم هم همچنان نکات بهداشتی را رعایت کنند. در درجه اول به هیچ وجه برای کار غیر ضروری از منزل خارج نشوند، برای گشت و گذار به بیرون نروند و صرفا برای تامین مایحتاج‌شان از منزل خارج شوند. در عین حال فکر نکنید که پروتکل مانند واکسن است، بلکه نقش پروتکل‌ها کاهش ریسک ابتلا است. به شرط اینکه دقیق رعایت شود.

موردی ابتلای مجدد به کرونا در ایران نداریم

وی درپاسخ به سوال ایسنا، درباره ابتلای مجدد یک نفر به کرونا در کشور، گفت: اینکه یک نفر مجدد در کشور به کرونا مبتلا شده، تایید نمی کنیم و در کشور فعلا چنین آماری نداریم،  اما مقاله ای از کره جنوبی حاکی از این است که گزارش هایی در این زمینه داشته اند و دارند بررسی می کنند که ببینند آیا جهش ژنی خاصی صورت گرفته است یا خیر.

علت اختلال در سامانه وزارت بهداشت در روزهای نخست
توانایی ثبت نام روزانه یک میلیون صنف در سامانه وزارت بهداشت
رییسی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا، درباره اختلالات سامانه ثبت اصناف، گفت: اوایل اشکالاتی در ثبت سامانه وجود داشت؛ چراکه اولا ارتباط با ثبت احوال برای استعلام‌گیری قطع شده بود و دوما در روزهای ابتدایی حجم زیادی برای ثبت‌نام مراجعه می‌کردند، اما از دیروز و امروز گزارشی از بروز مشکل در سامانه نداشته‌ایم. با توجه به ظرفیت های ایجاد شده، توانایی ثبت نام روزانه یک میلیون صنف در سامانه  وجود دارد و مشکلی نداریم.

وی افزود: البته ما نمی‌خواهم ذهن‌مان را به این سمت بریم که صنوف را اجبار می‌کنیم و می‌خواهیم آن‌ها را ببندیم، بلکه بحث ما بازگشایی اصناف است. خواهش می کنیم که اصناف حتما ثبت نام کنند تا کد بازگشایی را دریافت کرده و ما برایشان پروتکل‌ها را ارسال کنیم. متاسفانه طبق معمول یکسری نگرانی برای افراد ایجاد کردند و بحث ثبت نام در سامانه را به مالیات ربط دادند، اما در این زمینه صرفا دیدگاه‌مان سلامت مردم است و حتی اعلام کردیم که مشاغل خانگی و صنوف بدون پروانه هم ثبت نام کنند تا پروتکل‌های به دست‌شان برسد. اگر نیاز به تمدید باشد، مهلت ثبت‌نام را تمدید می‌کنیم، اما اینطور نیست که مرتبا تمدید شود. خواهش‌مان این است که همه اصناف ثبت نام کنند. در عین حال اینطور نیست که شغلی در لیست نباشد، حتی گزینه سایر را گذاشته ایم و می توانند شغل‌شان را بنویسند. زیرا ما یک پروتکل بهداشتی عمومی داریم و در عین حال برای برخی مشاغل خاص علاوه بر پروتکل عمومی، پروتکل خاص آن شغل را هم ارسال می‌کنیم. در کشور ما این کار انجام شد که بیش از 102 پروتکل برای 12 هزار مورد از مشاغل تولید کرده‌ایم و با کمک خود اصناف این اقدام را انجام داده‌ایم.

خبر تکمیل می‌شود…

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا