خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تک نرخی شدن ارز یک ضرورت برای اقتصاد ایران است

موضوع مباحث اقتصادی و قدرت خرید عمومی مردم از مسایلی است که در یکی دو سال گذشته بیشتر به گوش می‌رسد و مساله اصلی هر خانواده بهبود معیشت است. نوسانات نرخ ارز و همچنین افزایش قیمت کالاهای اساسی و نایاب شدن برخی کالاهای دیگر باعث شد تا قدرت خرید بسیاری از خانوارها پایین بیاید. در چند روز اخیر صحبت از تک نرخی شدن ارز بود که بالاخره توسط “محمود بهمنی” رییس کل بانک مرکزی اعلام شد. بهمنی معتقد است که تک نرخی شدن ارز روی افزایش قیمت کالاها تاثیر نمی‌گذارد.

به گزارش انصاف نیوز، “سعید لیلاز” کارشناس مسایل اقتصادی در این باره گفت: با تک نرخی شدن ارز شاهد کاهش تورم و همچنین ثبات در بازار و کاهش قیمت‌ها هستیم. به این دلیل که با این کار از ریزش منابع ملی جلوگیری می‌شود و سد راه بسیاری از افراد رانت‌خوار می‌شود. شاید مخالفت برخی از افراد با این کار به سود آن‌ها در دلار 1226 تومانی بستگی دارد.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: عملی شدن چنین کاری موجب ثبات نرخ ارز و کاهش قیمت ‌آن می‌شود. از سوی دیگر واردکنندگان با خیال آسوده‌تری می‌توانند روی بازار سرمایه‌گذاری کنند. البته نا گفته نماند که در چنین شرایطی باید کلان بازار را در نظر گرفت. اگر قیمت کالایی افزایش یافت به سرعت قضاوت نکنیم که این کار باعث افزایش قیمت همه کالاها شد. این طرح ممکن است قیمت چند کالا را به سمت صعودی راهنمایی کند اما در نهایت و نتیجه بسیار برای اقتصاد داخلی تاثیر مثبت دارد.

لیلاز در پایان گفت: اجرای این طرح دلیل اصلی برای افزایش نقدینگی ارز می‌شود و زمانی که این اتفاق بیفتد شاهد کاهش قیمت‌ها هستیم. تک نرخی شدن روی بازار طلا و سکه و خودرو هم تاثیر فراوانی می‌تواند داشته باشد. خودرو و کالاهای از این قبیل با ارز آزاد وارد کشور می‌شوند و اکنون دلار با قیمت 2477.5 ریال می‌تواند تاثیر به‌سزایی در این بخش و سایر بخش‌های اقتصادی داشته باشد. به این دلیل که روی قیمت ارز آزاد هم می‌تواند تاثیرگذار باشد و قیمت آن را هم تعدیل کند.

جماران
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا