خرید تور تابستان ایران بوم گردی

گزارش کامل همایش اصلاح طلبان فارس / یونسی: مزاحم جوان معترض نشوید

همایش اقوام و اقلیتها با دعوت شورای هماهنگی اصلاح طلبان فارس و سخنرانی یونسی وزیر اطلاعات دولت اصلاحات و مشاور رئیس جمهور برگزار شد. این همایش علی رغم همه حاشیه ها و سر و صداهای پیش از برگزاری، بدون هیچگونه تشریفات، تجملات و حتی پذیرایی بود. تعداد محدودی از تندروها از آغاز مراسم در برگزاری آن اخلال کردند و برعلیه دولت یازدهم شعار دادند. در خواست یونسی از نیروهای انتظامات مراسم جالب بود: مزاحم این جوانی که اعتراض کرد نشوید.
به گزارش انصاف نیوز، گزارش سایت محلی صفانیوز از این همایش در پی می آید:
 شنبه سیزدهم اردیبهشت،ساعت 16:50 راهی مجتمع احسان شیراز میشوم؛ قرار است ساعت 18 همایش اقوام و اقلیتها به دعوت شورای هماهنگی اصلاح طلبان و با سخنرانی یونسی وزیر اطلاعات دولت اصلاحات و مشاور رئیس جمهور  در تالار احسان برگزار شود. چون میخواهم گزارش کاملی از این همایش داشته باشم سعی کردم یک ساعت قبل از مراسم در محل برگزاری باشم.
ساعت 17 خیابان و محوطه اطراف محل مراسم چنان رنگ و بویی از مراسمی پر حاشیه ندارد، فقط یک بنر با موضوع مراسم در محلی نچندان مناسب(از لحاظ جلوه و تبلیغات) نصب شده است. این بنر هرچند جایگاه تبلیغاتی ویژه ای ندارد اما یک نکته مهم دارد که برای عابران کمی عجیب  و حائز اهمیت است. ویژگی این بنر تصویر سید محمد خاتمی رئیس جمهور اسبق کشورمان است که به همراه تصاویری از رئیس جمهور و یونسی مهمان همایش طراحی شده است. شاید بعد از سالها این بنر  اولین بنری باشد که با موضوع یک مراسم رسمی  و سخنرانی یک مقام  مشهور دولتی به همراه تصویر  سید محمد خاتمی در شیراز چاپ و نصب شده باشد!
ساعت 17:05 وارد تالار برگزاری همایش شدم. صندلی ها خالیست و چند نفر انگشت شمار برای حضور در مراسم بیرون از تالار در انتظار هستند، تعداد انتظامات سالن همایش پر شمار است، همه جوان هستند، از آنها سوال کردم انتظامات مراسم از چه افرادی انتخاب شده اند؟ پاسخ دادند اکثرا از دانشجویان دانشگاه شیراز و چند نفر هم از فعالان ستاد دکتر روحانی در انتخابات 92 هستند.
ساعت17:15 اولین شرکت کنندگان مراسم وارد سالن میشوند و به درخواست انتظامات سالن از ردیف سوم به بعد روی صندلی ها می نشینند. اولین فعالان اعتدالگرا و اصلاح طلب  که وارد سالن شدند  از اهالی، زرین دشت، خفر، خرامه و قشر عشایر فارس هستند.
از ساعت17:30 به بعد کم کم دیگر شرکت کنندگان مراسم هم وارد سالن همایش میشوند، فعالان اصلاح طلب و اعتدالگرا سعی دارند مسئولان برگزاری مراسم را ببینند و فرصتی برای صحبت و سوال درخواست کنند، اما مسئولان اصلی مراسم حضور ندارند.
در بین گفتگوهای شرکت کنندگان قبل از مراسم شنیده میشود که میگویند: برای ما معماست که چه کسانی میخواهند در سه ردیف جلو مستقر شوند؟! و به طعنه میگویند: مسئولان استان که همه اصولگرا شده اند، کدامشان قرار است بعنوان اصلاح  طلب و اعتدالگرا در ردیف جلو مستقر شوند؟!
همهمه بیشتر میشود، فعالان اصلاح  طلب با دست افرادی را نشان میدهند که ظاهرا عصبانی به نظر میرسند و از ظاهرشان مشخص است که با دیگران متفاوت هستند و احتمالا قصد اخلال در مراسم دارند. کم کم سالن همایش مملو از جمعیت میشود. چند نفر از جوانان  دو دستبند پارچه ای به دستشان بسته اند ، یکی به رنگ بنفش و یکی به رنگ سبز. در و دیوار و دکور سالن همایش عاری از هرگونه نماد و یا شعار سیاسی است.
ساعت18:15 میهمان مراسم و هیات همراه وارد سالن شدند و حاضران صلوات فرستادند. مجری مراسم  پس از شروع مراسم، سالروز شهادت امام هادی را تسلیت گفت و و بلافاصله با صدای بلند و لحنی توام با تاکید به حاضران گفت: از همین اول مراسم تقاضا داریم هیچگونه شعار هنجار شکنانه سرداده نشود، وی گفت، مقامات امنیتی قول داده اند امنیت مراسم و خیابانهای اطراف را برگزار کنند تا کسی در مراسم اخلال نکند و از شما هم تقاضا داریم هیچ شعار هنجارشکنانه ای سرندهید تا باعث نا آرامی نشود، مجری مراسم گفت میدانیم که عده ای در مراسم هستند که این را نمیخواهند از جمله کسانی که به فرودگاه رفته بودند، اما خواهش میکنیم هیچ شعار هنجار شکنانه ای سر ندهید و تاکید میکنم که مسئولان امنیتی شدیدا امنیت همایش را تحت نظر و کنترل دارند.
ساعت 18:30  پس از سخنان و هشدارهای مجری، قاری قرآن آیاتی از کلام الله مجید را قرائت نمود و سرود جمهوری اسلامی پخش شد و همگان قیام کردند. پس از پخش سرود چند ثانیه سکوت حاکم شد که یکی از فعالان اعتدالگرا شروع به کف زدن کرد و حضار هم به تبعیت از وی کف زدند؛ مجری مراسم درخواست کرد صلوات بفرستید لطفا.
رئیس دوره ای شورای هماهنگی اصلاح طلبان فارس برای خیر مقدم به جایگاه رفت و پس از عرض خیرمقدم توسط وی، اعلام شد بعد از پخش کلیپ سخنرانی آقای یونسی آغاز میشود. وقتی کلیپ پخش شد حضار مراسم با مشاهده تصاویر سید محمد خاتمی و آیت الله هاشمی رفسنجانی در این کلیپ به شدت شروع به کف زدن و ابراز احساسات کردند و به همین دلیل کلیپ قطع شد، مجری از حضار خواست لطفا چون سالروز شهادت امام هادی است و سالروز شهادت در سومین حرم اهل بیت حرمت ویژه ای دارد لطفا کف نزید و هرگونه ابراز احساسات را فقط با صلوات بیان کنید.
کلیپ دیگری  که در برگیرنده گزیده سخنان دکتر روحانی در مراسم تنفیذ بود پخش شد .  پس از آن مجری مراسم گفت بدلیل اینکه حضار اصرار دارند ابراز احساسات داشته باشند چند شعار میدهم که شما هم تکرار کنید. مجری شعار داد: خون شهیدان ما ضامن وحدت ماست، اما راحل ما شاهد وحدت ماست، شرکت کنندگان همایش هم این شعارها را تکرار کردند که یکی از حضار که از طیف مخالف دولت بود در ردیف چهارم بلند شد و شروع به فریاد زدن کرد و خطاب به مجری گفت از شهدا مایه نگذارید، حضار عصبانی شدند و همهمه بر مراسم حاکم شد اما انتظامات حضار را آرام کردند و یونسی در این حین (راس ساعت18:50) پشت تریبون رفت.
علی یونسی دستیار ویژه ویژه رئیس جمهور، در ابتدای سخنان از صوت محزون و زیبای قاری مراسم و حسن انتخاب او سپاسگذاری کرد و با اشاره به آیات گفت: قرآن راه برخورد با مخالفان ، دوستان و دشمنان را به ما یاد داده است. وی در ادامه به بیان سیره اخلاقی و حکومتی پیامبر اسلام و امام علی (ع) پرداخت و  بعد از آن شروع به بیان مطالب سیاسی پیرامون دولت کرد. از ابتدای سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین یونسی،  برخی افراد سعی کردند سخنان وی را قطع کنند که با  حضور انتظامات سخنان وی قطع نشد؛ وقتی یونسی شروع به بخش دوم سخنان خود پیرامون دولت تدبیر و امید کرد چند تن از اخلالگران مراسم  که در طبقه فوقانی مستقر بودند  بر علیه دولت یازدهم شعار دادند. و با صدای بلند فریاد میزدند نصر من الله و فتح قریب مرگ بر این دولت مردم فریب.
فضای سالن همایش نا آرام شد  و برخی از حضار با شعار مرگ بر منافق  و مرگ بر اخلالگر، پاسخ توهین کنندگان به دولت را دادند. یونسی از مخالفان تقاضا کرد آرام باشند و بخاطر اینکه آنها آرام باشند از سیاست و دولت حرف نمیزند و فقط  از امام علی سخن میگوید و از مخالفان خواست به احترام امام علی آرامش را حفظ کنند. یونسی به سخنانش ادامه دا و گفت این دولت مورد حمایت رهبری است، اما مخالفان باز هم سخنان وی را با فریاد و سر و صدا قطع کردند. یونسی از حضار خواست هرکس با این کسانی که نظم را بهم میزنند مخالف است صلوات بفرستند. حضار بلند صلوات فرستادند، مخالفان بعد از صلوات حضار “و اید امام الخامنه ای” گفتند و دوباره فریاد زدند، یونسی خطاب به آنها گفت: این سیره امام علی است، اگر چیزهایی غیر از این به شما یاد میدهند بدانید آنها دشمن امام علی هستند، امام خامنه ای که شما میفرمایید، پیرو این امام است نه چیز دیگر، آنهایی که  غیر از این سخن بگویند دشمن جمهوری اسلامی، دشمن وحدت اسلامی دشمن ولایت فقیه هستند، اگر کسانی انها را تحریک میکنند دشمن ولایت فقیه هستند. من از امام علی حرف میزنم هرکس نظم را به هم بزند مخالف امام علی است  و مخالف وحدت و مخالف رهبری است، مخالفان باز هم فریاد زدند حضار به آنها گفتند بی ادبی را پایان دهند  اما مخالفان تندرو که خود را بسییجی میدانستند و بسیجی نما بودند اصلاح طلبان را حرام لقمه خطاب کردند
حضار مراسم در پاسخ اخلالگری های مخالفان لجبازی کردند و با اینکه قرار بودکف نزنند در حمایت و تایید سخنان یونسی به شدت شروع به کف زدن و ابراز احساسات کردند.
مخالفان فریاد زدند که قرار بود کف نزنید؛ و اینجا بود که یکی از فعالان اعتدالگرا  فریاد زد: خامنه ای زنده باد روحانی پاینده باد… حاضران در مراسم چندین بار این شعار را سر دادند و پس از آرام شدن نسبی مراسم؛ یونسی حرفهای خود را پیرامون سیره امام علی (ع) ادامه داد. اما باز هم مخالفان فریاد میزدند و یونسی از آنها خواست پشت تریبون بیایند و سوالشان را مطرح کنند.
دو نفر از کسانی که اصرار به طرح سوال داشتند به جایگاه و پشت میکروفن رفتند. یکی از آنها که از مخالفان بود خطاب به یونسی گفت ما با حرفهای شما موافقیم اما سوال داریم که جای این وحدت در سال ۸۸ کجا بود؟ چرا جریانی که نمادش رنگ سبز اهل بیت بود و مدعی مبارزه با دروغ بود در ختم آدم زنده شرکت کرد؟  چه شد کارش به رقاصی روز عاشورا رسید؟چرا جریانی که مدعی قانون بود بزرگترین بی قانونی تاریخ معاصر را رقم زد؟ وی با اشاراه به سخنان احمدی نژاد در خصوص هاله نور گفت ما قبول داریم که این حرف اشتباه بود؛ اما آیا این حرف موجب تحریمها شد و این حرف مخالف امنیت ملی بود یا فتنه پس از انتخابات88؟ دستیار رییس جمهور در پاسخ گفت: اختلافات ۸۸گذشت و انتخابات۹۱ ختمی بر آن دعوا بود، همه برگشتند به قانون اساسی، اطاعت از رهبری، این وحدت است،بخدا بین اصولگرا و اصلاح طلب از نظر اصول انقلابی هیچ فرقی نیست. اعتدال یعنی اینکه اختلافات سیاسی را کنار بگذاریم، دعواهای سیاسی را کنار بگذاریم، هرکس شایسته تر است هرکس بهتر میتواند خدمت کند از  هر طیف و از هر گروه.
 نفر دوم هم که آذری زبان بود به شدت از سیاستهای دولت در رفتار با آذری زبانان و از برخورد اجتماع با اقلیتها و اقوام و زندانی شدن آذری زبان ها برای دفاع از زبان مادری و همچنین از رواج جوک های توهین آمیز بر علیه آذری زبانان انتقاد کرد و گفت: چرا من باید شاهنامه ای بخوانم که ترکها در آن دیو خطاب شده اند؟ چرا باید برایم جوک بسازید؟ جوانی ام را سرکوب کردید کودکی ام را کشتید. یونسی در پاسخ وی گفت: من سخن این جوان را که از ته دل و احساس واقعی گفت تایید میکنم، دوستش دارم.
یونسی در ادامه تشریح کرد: این جوان که اعتراض کرد مقامات امنیتی مزاحم ایشان نشوند، ایشان ضدامنیتی نیست، اگرچه اشتباه میکند اما مخالف جمهوری اسلامی نیست مخالف انقلاب نیست، انتقاد دارد و ما باید جواب او را بدهیم امنیتش هم تامین کنیم، حق یک دانشجوست که اعتراض کند انتقاد کند. 
یونسی تریبون سخنرانی را ترک گفت و به  پشت میزی که در جایگاه اصلی سالن قرار داشت رفت  تا سوالات کتبی را پاسخ بگوید. دستیار رئیس جمهور یکی از برگه سوالات را قرائت کرد که در آن نوشته بود لعنت به تو یونسی، وی با لبخند گفت باید در گفتگوها منطق داشته باشیم این سوال هم منطقش لعنتی است! و منطق خیلی ها مثل همین سوال لعنتی است!
حضار یونسی را تشویق کردند و شعار درود بر مخالف سردادند.
یونسی قصد داشت سوالات کتبی را پاسخ بگوید اما مخالفان با فریاد جلو صحبتهای او را میگرفتند و میگفتند فقط جواب سوال ما را بده. و شعار میدادند: یونسی جواب بده. اما در عمل به وی اجازه پاسخگویی نمیدادند.
حضار سعی میکردند با نهیب و شعارهای متقابل پاسخ مخالفان را بدهند و این مراسم در همین جو نا آرام پایان یافت و علی  یونسی ساعت19:50 ضمن خداحافظی و تقدیر از حضار سالن همایش را ترک  کرد.
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا