خرید تور تابستان ایران بوم گردی

فقیه عاقبت به خیر

اجلال قوامی در یادداشتی ارسالی به انصاف نیوز با عنوان «فقیه عاقبت به خیر» نوشت:

مقلدان و آنانی که دوستش می دارند او را فقیه عالیقدر می خوانند و هوادران حکومت هم به او شیخ ساده لوح می گفتند. شیخی که در دهه اول انقلاب محبوب همین ناسزاگویان  بود. آیت الله حسینعلی منتظری  ۱۱ سال است که رخ در نقاب خاک کشیده است و کارنامه سیاسی و فقهی او هنوز موافقان و مخالفان جدی دارد.

دهه اول انقلاب در و دیوار شهرها پر بود از تصاویر قائم مقام رهبری. او بود که اصل ولایت فقیه را در قانون اساسی گنجاند و از نظریه پردازان این اصل بود هر چند بعدها منتقد جدی آن شد. آیت الله منتظری از همان سال های اول انقلاب نشان داد حقیقت را فدای مصلحت نخواهد کرد و اینگونه بود که همیشه منتقد و معترض بود که شاخص ترین آن به اعدام های تابستان ۶۷ باز می گردد که فاصله آیت الله را با هسته اصلی قدرت بیشتر کرد. هر سال که می گذشت سخنان و مواضع اش رنگ و بوی حقوق بشری به خود می گرفت. در دستگاه فکری و فقهی خود هم تلاش داشت از آموزه های دینی مفاهیمی چون: آزادی بیان و حقوق بشر را استخراج کند و به نوعی پلی بین فقه و آموزه های اسلامی با حقوق انسانی برقرار سازد.

کارنامه سیاسی و فکری فقیه محبوب و مغضوب فراز و نشیب های زیادی داشته اما حقوق انسانی و احترام به حقوق مخالف اصل خدشه ناپذیر آن بوده است. شیخ محصور سال های دور هر چند دستش از دنیا کوتاه است اما میراث فکری او همچنان محل مناقشه است.

کامیاب نشد اما عاقبت به خیر شد.

انتهای پیام

 

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. اگر کامیاب می شد عاقبت بخیر نمی شد.این دو با هم قابل جمع نیستند!!
    متاسفانه مانند همه علما محصور و کانالیزه بیتش بود و دنیا را از چشم اهل بیتش می دید.
    مهدی هاشمی بهیچوجه قابل دفاع نبود.
    انها که او را برکشیدند همانها او را بزیر اوردند.
    خداوند عاقبت همه ما را عاقبت بخیر گرداند

    2
    7
  2. دهه اول انقلاب برایش جوک می ساختند و با نام گربه نره شناخته می شد ولی زمانی که با کشتار سال 1367 مخالفت کرد ، دیگر مردم جوک براش نساختند زمانی که حصر شد محبوب ملت شد و زمان مرگ عاقبت بخیر شد روحشان شاد و یادشان گرامی باد

    5
    1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا