خرید تور تابستان ایران بوم گردی

امیدواری کروبی به گشایش فضای انتخابات

«مهران فرجی» عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی به انصاف نیوز می‌گوید در دیدار دو هفته پیش با مهدی کروبی درباره‌ی موضوع انتخابات حرف‌هایی گفته شد و نگاه آقای کروبی چندان به تحریم انتخابات نبود و بسیار پیگیر اخبار انتخابات 1400 است.

مهران فرجی و محمد گلزاری، دو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی دو هفته پیش با شیخ مهدی کروبی -دبیر کل حزب اعتماد ملی- دیدار داشتند. از سوی دیگر در ماه‌های اخیر تعدادی دیگر از اعضای این حزب اجازه پیدا کردند که با او در حصر دیدار کنند.

مهران فرجی درباره‌‌ی حرف‌های مهدی کروبی نسبت به انتخابات در دیدار اخیر، به انصاف نیوز گفت: «درباره‌ی انتخابات حرف‌هایی زده شد اما فعلاً حاج‌آقا نظر خاصی نداشتند. گویا در دیدارهای قبلی درباره‌ی شرکت در انتخابات صحبت کرده بود اما این سری نظر خاصی در این باره نداشتند و فقط می‌پرسیدند چه کسانی از طرف اصلاح‌طلب‌ها و اصول‌گرایان کاندیدا خواهند شد و به این مسئله اشاره‌ای نشد که آیا در انتخابات شرکت کنیم یا به چه کسی رأی بدهیم؟

البته نگاه آقای کروبی چندان به سمت تحریم انتخابات نیست مگر اینکه کلاً چاره‌ای نباشد. اما چون هنوز چند ماه به انتخابات 1400 مانده است و وضعیت مشخص نیست، نظر خاصی نداشتند. اگرچه به شدت پیگیر مسائل مربوط به انتخابات بودند مثلا درباره‌ی حضور آقای قالیباف و آقای ظریف در انتخابات و از مصوبه‌ی اخیر مجلس پیرامون انتخابات می‌پرسیدند و اینکه کاندیدای احتمالی چه رزومه‌ای دارند. البته امیدوار بودند که فضا باز شود و کاندیداها توسط شورای نگهبان تأیید صلاحیت شوند تا فضای فعلی را بشکنند، چون معتقد بودند با نامزدهای انتخاباتی فعلی بعید است مردم به پای صندوق رأی بیایند.»

محدودیت‌ها کم شده است

این فعال سیاسی درباره‌ی چگونگی دیدارهای مهدی کروبی با خانواده‌ی خود و دیگران گفت: «در هفته چند بار با خانواده‌ی خود دیدار می‌کنند؛ یعنی خانواده هر وقت بخواهند می‌توانند دیدار کنند. اخیراً محدودیت‌های آنها برای ملاقات با خانواده کمتر شده است؛ اگرچه تا چند سال پیش همین دیدارها به هماهنگی زیادی نیاز داشت اما به تازگی وضعیت بهتر شده است. حتی چند وقت پیش با خانواده‌ی شهدا به خواست خودشان ملاقات داشتند. البته همه و به راحتی نمی‌توانند ایشان را ببینند، پس از مدتی با ملاقات ما موافقت شد. اول باید درخواست داد و ممکن است مدتی بررسی آن طول بکشد، یا حتی برخی را می‌شناسم که اجازه‌ی دیدار با آقای کروبی را پیدا نکرده‌اند و در مقابل برخی هم چند بار او را دیده‌اند. در هر حال فکر می‌کنم فضا به سمتی می‌رود که حصر کمی کمتر شود. آقای کروبی هم ‌گفتند فضا نسبت به گذشته بهتر شده است. حتی وقتی به ملاقات او رفتیم مأموری در آنجا نبود که کنار ما بنشیند تا بداند چه چیزهایی به یکدیگر می‌گوییم، چون در گذشته گویا اینطور بوده است. فقط هنگام ورود یک نفر ما را بررسی کرد.

تاکید بر فرصت توافق با بایدن

فرجی درباره‌ی نگرانی‌های آقای کروبی در حصر پیرامون مشکلات ایران گفت: «ایشان درباره‌ی قره‌باغ نگران بودند و می‌گفتند اسرائیل یک جورایی با ما همسایه شده است و این خطرناک است. این توافق‌هایی که کشورهای عربی با اسرائیل کرده‌اند را به ضرر کشور می‌دانست. همچنین مشارکت پایین انتخابات را خطرناک می‌داند و اینکه اگر وضعیت سیاسی و اقتصادی کشور به همین شکل ادامه پیدا کند، خطرهایی از داخل و خارج، کشور را تهدید می‌کند و مردم خشن‌تر خواهند شد.

می‌گوید وقتی مشارکت در انتخابات پایین باشد، احتمال اینکه کشورهای دیگر بخواهند دست‌درازی کنند، زیاد است. حاج آقا خود را هنوز از مسئولین کشور می‌داند و نگران است که در آینده بگویند برخی از مقامات بخشی از کشور را دادند و رفت. همچنین از حرف‌های رهبری درباره‌ی مذاکرات داخلی استقبال کردند و معتقد بود این حرف‌ها می‌تواند فضای کشور را آرام کند تا به یک توافق داخلی برسند. از سوی دیگر امیدوار بود که روحانی بتواند گروه‌های سیاسی مختلف در کشور را مجاب کند تا سریع‌تر با بایدن توافق کنند و شاید مشکلات اقتصادی کشور کمتر شود. روحانی را در سیاست خارجی آدم پخته‌ای خواند و معتقد بود با توجه با حضور بایدن به‌سرعت باید کار را پیش ببرد.»

فرجی در انتها درباره‌ی چگونگی دسترسی کروبی به اخبار و اطلاعات در حصر می‌گوید: «اخبار از طریق حسین کروبی به او انتقال داده می‌شود اما به تلویزیون، روزنامه و ماهواره هم دسترسی دارند. البته اجازه‌ی داشتن اینترنت را ندارند.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. کی اینا دست از سر مردم برمیدارن.کروبی موسوی روحانی زنگنه نوبخت ابتکار آخوند زاده جهانگیری مگه فرقی هم با هم دارن.تا مملکت رو به خاک سیاه ننشوندن دست بردار نیستن؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا