خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«لغو تحریم‌ها بدون پیوستن به اف‌ای‌تی‌اف اثری بر اقتصاد ندارد»

کارشناس اقتصاد بین‌الملل: نپیوستن به اف‌ای‌تی‌اف، واسطه‌ها را فعال کرد

چند سالی است که مسئله پیوستن به اف ای تی اف به مورد اختلاف جدی میان دولت، مجلس ، شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلح نظام و … تبدیل شده، مساله‌ای که بارها از سوی اقتصاددانان نسبت به ضرورت تصمیم‌گیری در خصوص آن تذکر و هشدار داده شد.

به گزارش خبرآنلاین، نپیوستن ایران به اف ای تی اف سبب شده تا تبعات ناشی از تحریم‌ها در اقتصاد بیش از پیش مشهود شود و شرایط را به گونه‌ای پیش برده که اکنون قادر به بازپس‌گیری وجوه ناشی از فروش و صادرات نفت و سایر اقلام به کشورهای دیگر نیستیم زیرا بانک‌های بین‌المللی به دلیل عدم عضویت ایران در این سازمان حاضر به ارائه خدمات نیستند.

یک تحلیلگر مسائل اقتصاد بین‌الملل درباره امکان پیوستن ایران به اف‌ای‌تی‌اف گفت: با توجه به درخواست دولت از مقام معظم رهبری و لزوم تجدید نظر درباره پیوستن به اف‌ای‌تی‌اف در مجمع تشخیص مصلحت نظام بیش از پیش احساس می شود.

کمیل طیبی با بیان این مطلب در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین افزود: باید توجه داشت که پیوستن به اف‌ای‌تی‌اف اثرات مثبت فراوانی دارد که هم اکنون با توجه به ضرورت واردات واکسن کووید ۱۹ می‌توان نیاز به ایجاد یک کانال مالی را بیش از پیش احساس کرد.

وی بیان کرد: اگر بخواهیم از جنبه کارشناسی به ماجرا نگاه کنیم می‌توان گفت این کار به جذب سرمایه گذاری خارجی، تقویت روابط بین بانکی کمک می کند و از منظر یک کارشناس اقتصادی میگویم اثرات مثبت پیوستن به اف‌ای‌تی‌اف در مقایسه با تاثیرات منفی بسیار بیشتر است.

وی توضیح داد: در شرایطی قرار داریم که ممکن است همه اعضا به برجام برگردند و تحریم‌ها لغو شود، در نظر داشته باشید که اگر همچنان ایران به عضویت اف‌ای‌تی‌اف در نیامده باشد؛ با مانع بزرگی روبروست . مانعی که لغو تحریم‌ها را بی‌اثر می‌کند و چون مانعی بر سر راه ایجاد شرایط عادی در اقتصاد و روابط تجاری بین المللی، عمل خواهد کرد.

طیبی تاکید کرد: باید زمانی را تصور کرد که تحریم‌ها برداشته شده و برجام در مسیر اصلی خود قرار گرفته اما مشکلات ناشی از اف ای تی اف وجود خواهد دارد، این تحریم خودخواسته بی‌نهایت خطرساز خواهد بود.

خسارات نپیوستن به اف‌ای‌تی‌اف

وی درباره خسارات ناشی از نپیوستن به اف ای تی اف در اقتصاد ایران توصیح داد: بخش عمده ای از هزینه های نپیوستن به اف‌ای‌تی‌اف آشکار است و بخشی دیگر پنهان؛در شرایط کنونی ما نمی‌توانیم روابط بین بانکی را توسعه دهیم یا بازار مالی منطقه ای و بین کشوری ایجاد کنیم ، از سوی دیگر جریان سیال دریافت و پرداخت های مالی برای صادرات و واردات وجود ندارد.

این اقتصاددان گفت: شرایط کنونی سبب شده تا برای تحقق جریان مالی بین المللی، واسطه‌ها فعال می‌شوند و بدین ترتیب هزینه‌ها افزایش می‌یابد. وقتی محدودیت هایی مانند تحریم و تعلیق حاصل از نپیوستن به اف‌ای‌تی‌اف وجود دارد، بنگاه‌ها و فعالان اقتصادی مجبورند این شرایط را دور بزند که این دور زدن یعنی از مسیر یک یا چند واسطه مالی عبور می کنند.

وی درباره اخذ کارمزدهای بین ۱۴ تا ۲۵ درصد از سوی بانک های درجه ۲ و ۳ چینی و سایر کشورها برای انجام مبادلات مالی خاطر نشان کرد: برای پیشبرد تجارت ، بانک های درجه ۳ و ۴ سایر کشورها که معمولا فاقد اعتبار هستند و ریسک کار با آنها بالاست و این دسته از بانک‌ها با هزینه‌های بالا خدمات می‌دهند. این مساله بر روی ارزش کالاهای وارداتی و روابط بانکی اثرگذار شده و سبب افزایش بسیار زیاد هزینه‌های ما شده و به رشد تورم دامن زده است.

طیبی گفت:‌ موانع آشکار و ناآشکار فراوانی وجود دارد اما تولیدکننده، صادرکننده و واردکننده مجبور به تحمل این مشکلات می‌شوند.

وی خاطر نشان کرد: قطعا اگر شرایط آسان‌تری برای کشور وجود داشته باشد که مبادلات و مراودات اقتصادی و مالی انجام شود ، بازار دارایی ها،‌ارز و … با نوسان و مشکلات کمتری مواجه می‌شود.

این تحلیلگر اقتصادی گفت: نپیوستن به اف ای تی اف سبب آثار هزینه ای عمیق و گسترده ای به صورت آشکار و نهان شده که نتایج آن در اقتصاد و تجارت کشور قابل مشاهده است.

تاثیر اف‌ای‌تی‌اف بر بازار ارز

وی درباره تاثیرات پیوستن به اف ای تی اف بر بازار ارز توضیح داد: قطعا تاثیرگذار خواهد بود زیرا به حتم پیوستن به اف‌ای‌تی‌اف را باید به عنوان یکی از مجراهایی به شمار آورد که به عرضه منابع ارزی در داخل کمک خواهد کرد و موجب ثبات در بازار خواهد شد.

وی بیان کرد: اگر پیوستن به اف‌ای‌تی‌اف محقق شود، در این صورت مانعی برای کانال عرضه منابع ارزی وجود نخواهد داشت زیرا سهم زیادی از ارز از منابع خارجی و ناشی از صادرات و ورود سرمایه اتفاق می افتد بنابراین زمانی که حالت تعلیق وجود دارد نوسان در بازار ارز بسیار بیشتر خواهد بود.

وی درباره میزان کاهش نرخ ارز در اثر پیوستن به اف ای تی اف بیان کرد: نمی توان گفت نرخ ارز چقدر کاهش می یابد زیرا نرخ ارز یک شاخص اقتصادی بسیار پیچیده است اما مشکلاتی که در یک سال اخیر شاهد آن بودیم بیشتر از جنبه عرضه منابع بوده است که با پیوستن به اف ای تی اف این گونه مشکلات کاهش می یابد.

وی گفت:‌ در این مدت شاهد مشکلات زیادی به دلیل عدم صادرات نفت یا رشد کند صادرات غیرنفتی و اینکه پرداخت ها به موقع انجام نشد، بودیم زیرا در شرایطی که کانال های مالی به دلیل تعلیق بودن پرونده و عضویت ایران در اف ای تی اف،‌ بسته شود به حتم درابعاد مختلف اقتصاد اثرگذار خواهد شد.

آزادسازی پول های بلوکه شده

وی درباره آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران در سایر کشورها بیان کرد: این مساله به آزادسازی پول های بلوکه شده ایران کمک کرده و از این مساله پشتیبانی می کند. با پیوستن به اف ای تی اف اگر در کشورهایی منابع بلوکه شده داشته باشیم مشکلات اداری و اجرایی سر راه ما نخواهد بود و یا حداقل این‌گونه مشکلات کمتر خواهد شد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا