خرید تور تابستان ایران بوم گردی

۶ درمان ساده برای یبوست

سایت خبرآنلاین نوشت: یبوست به معنی سختی در دفع مدفوع یا دفع غیرطبیعی مدفوع است. تقریباً همه افراد در برهه‌ای از زندگی، به این وضعیت دچار می‌شوند. مصرف میوه‌های پر فیبر، پروبیوتیک‌ها، غلات کامل، حبوبات و بسیاری از مواد غذایی دیگر می‌تواند به کاهش و پیشگیری از یبوست کمک کند.

«یبوست» یک اصطلاح پزشکی برای وضعیتی است که فرد در آن دچار کاهش حرکات روده یا مشکل در دفع مدفوع شود. هرچند عادات روده هر شخص متفاوت است، اما در طی یبوست، عمل دفع معمولاً کمتر از سه بار در هفته صورت می‌گیرد.

آب و مایعات

مایعات به مدفوع رطوبت می‌افزایند و سبب دفع راحت‌تر می‌شوند. کم آبی یکی از علل شایع یبوست است. هنگامی که بدن دچار کم‌آبی ‌شود، روده نمی‌تواند دفع راحتی داشته باشد. نوشیدن آب زیاد می‌تواند به کاهش یا رفع علائم یبوست کمک کرده یا از ایجاد آن جلوگیری کند.

حبوبات

حبوبات دارای فیبر بسیار بالایی هستند. یک مطالعه در سال ۲۰۱۷ نشان داد که ۱۰۰ گرم حبوبات پخته‌شده حدود ۲۶ درصد از فیبر مصرفی روزانه را تأمین می‌کند. علاوه بر این، پتاسیم، فولات، روی و ویتامین B۶ موجود در حبوبات، یبوست را هم کاهش می‌دهد.

شش توصیه مهم برای حل مشکل یبوست

قهوه بنوشید

بر اساس تحقیقات، نوشیدن قهوه به رفع یبوست کمک می‌کند؛ به این دلیل که قهوه، بخصوص قهوه‌های حاوی کافئین، ماهیچه‌های دستگاه گوارش را تحریک می‌کند. نوشیدن قهوه کافئین‌دار ۶۰ درصد قوی‌تر از نوشیدن آب و ۲۳ درصد قوی‌تر از نوشیدن قهوه بدون کافئین در بهبود یبوست عمل می‌کند. قهوه هم‌چنین حاوی مقادیر کمی فیبر محلول است که با بهبود تعادل باکتری‌های روده و جلوگیری از یبوست همراه است.

آلو بخورید

آلو یک ملین طبیعی است و اغلب افراد از آلو و آب آن به عنوان یک داروی طبیعی برای رفع یبوست استفاده می‌کنند. آلو خشک علاوه بر فیبر، حاوی سوربیتول است؛ سوربیتول یک الکل قندی است که اثر ملین دارد.

لانژ

لانژ یکی دیگر از ورزش‌های مؤثر برای رفع یبوست است. برای انجام لانژ، با باز کردن پاها به اندازه عرض لگن شروع کنید. با پای راست خود یک گام بزرگ به جلو بردارید، زانوی خود را خم کنید تا ران شما موازی زمین شود. قبل از اینکه به حالت اول برگردید، لانژ را چند ثانیه نگه دارید. این کار را با پای چپ خود تکرار کنید.

لانژ می‌تواند با افزایش جریان خون در دستگاه گوارش به تحریک حرکات روده کمک کند. این حرکت هم‌چنین به تقویت ماهیچه‌های پا و آمادگی جسمانی کمک می‌کند.

شش توصیه مهم برای حل مشکل یبوست

پیاده‌روی سریع

پیاده‌روی سریع به تحریک حرکات روده کمک می‌کند. سعی کنید حداقل ۲۰ تا ۳۰ دقیقه در روز پیاده‌روی کنید. پیاده‌روی یک راه عالی برای افزایش جریان خون به سیستم گوارشی، بهبود سرعت متابولیسم و کمک به حفظ حرکات روده است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا