خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«مجلس نمی‌تواند درباره قصاص والدین متهم به قتل ورود کند»

یک نماینده‌ی مجلس گفت: در مواردی که ولی دم قاتل باشد حکم قصاص صادر نمی‌شود و از منظر جنبه عمومی جرم و بازدارندگی نسبت به سایر افراد، مجازات زندان در نظر گرفته می‌شود. مرجع قانون‌گذار نمی‌تواند درباره قصاص یا عدم قصاص در این باره ورود کند چرا که این مورد در حیطه مسائل شرعی و فقهی است. در موضوع قتل، ولی دم می‌تواند تقاضای قصاص داشته باشد که ولی دم تعریف مشخصی دارد. حالا اگر ولی دم قاتل باشد برابر قانون به میزان معینی از تحمل حبس محکوم می‌شود.

ابوالفضل ابوترابی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص قتل دختری جوان در بخش مهردشت شهرستان نجف‌آباد، اظهار کرد: علی‌رغم تصور مردم، قتل‌هایی از این قبیل مختص دختران خانواده‌ها نیست و بعضاً شاهد این هستیم که پسرها بیشتر به قتل می‌رسند، اما بازتاب قتل دختران در جامعه گستردگی بیشتری دارد.

وی افزود: در مواردی که ولی دم قاتل باشد حکم قصاص صادر نمی‌شود و از منظر جنبه عمومی جرم و بازدارندگی نسبت به سایر افراد، مجازات زندان در نظر گرفته می‌شود. مرجع قانون‌گذار نمی‌تواند درباره قصاص یا عدم قصاص در این باره ورود کند چرا که این مورد در حیطه مسائل شرعی و فقهی است. در موضوع قتل، ولی دم می‌تواند تقاضای قصاص داشته باشد که ولی دم تعریف مشخصی دارد. حالا اگر ولی دم قاتل باشد برابر قانون به میزان معینی از تحمل حبس محکوم می‌شود.

این عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس، سپس به حذف مجازات اعدام در بسیاری از کشورهای دنیا اشاره کرد و افزود: در فقه ما به درستی و زیبایی برای افرادی که از دیگران سلب حیات می‌کنند مجازات اعدام در نظر گرفته شده مگر اینکه اولیای دم از این حق خود گذشت کنند. برخی از کشورها که ادعای حقوق بشر دارند مجازات اعدام را حذف کرده‌اند و برخی دیگر افراطی‌تر عمل می‌کنند. اما بر اساس دین و شرع ما، در موردی که ولی دم قاتل باشد میزانی از حبس در نظر گرفته شده است. به همین دلیل است که در این مورد خلأ قانونی نداریم.

نماینده مردم نجف‌آباد و تیران و کرون در مجلس گفت: در قانون و در زمینه قتل، پدر و مادر به صورت یکسان دیده شده‌اند و این موضوع که اگر پدر قاتل باشد قصاص نمی‌شود ولی اگر مادر مرتکب قتل شود حتماً قصاص می‌شود درست نیست. مجازات در نظر گرفته شده در این باره متعادل‌ترین حالت ممکن است و برخلاف سایر کشورها دچار افراط و تفریط نیستیم. با این حال مجلس شورای اسلامی می‌تواند با انجام پژوهش و در نظر گرفتن شرایط، نسبت به مدت‌زمان حبس ورود پیدا کند.

ابوترابی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات جامعه که بعضاً منجر به این گونه حوادث شده و بیشتر هم گریبان گیر دختران می‌شود، بالا رفتن سن ازدواج است. اختلاف سنی بین والدین و فرزندان باعث می‌شود از دنیای یکدیگر فاصله بگیرند و حرف یکدیگر را درک نکنند. پس نبود درک متقابل بین والدین و فرزندان باعث می‌شود که اختلافاتی به وجود بیاید که در برخی موارد منجر به قتل فرزندان توسط والدین می‌شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا