خرید تور تابستان ایران بوم گردی

واکنش سایت اصولگرا به ایده‌ی رای اعتراضی

سایت اصولگرای مشرق نیوز در متنی با عنوان “چه کسی ایده رای اعتراضی را به روحانی داد؟/ کمیپن‌سازی دوباره یک مجرم امنیتی در تهران!” نوشت:

حسن روحانی در بیانیه‌اش پس از رد صلاحیت، از مشارکت در انتخابات با «رای اعتراضی» گفت یعنی بیان اعتراض از طریق مشارکت در انتخابات! پس از بیان این ایده، برخی رسانه‌های جریان اصلاحات طی گفتگوهایی با چهره های جریان اصلاحات تلاش کرده اند تا پیشنهاد حسن روحانی مبنی بر دادن رای اعتراضی را به بحث و گفتگو بگذارند.

محمدجواد روح، تحلیلگر سیاسی، دو شرط را برای عملی شدن ایده‌ی رای اعتراضی در بیانیه حسن روحانی لازم می‌داند یعنی گرم بودن فضای انتخابات و جامعه و سازماندهی گسترده که البته هر دو شرط را فراهم نمی‌بیند.

او همچنین محقق شدن “رای منفی” را عملی‌تر می‌داند. این تحلیلگر سیاسی در این مصاحبه از عدم وجود انگیزه‌ی کافی در میان اصلاح‌طلبان برای این انتخابات نیز سخن گفت.

سردبیر روزنامه هم‌میهن رای اعتراضی در انتخابات مجلس دوازدهم را این‌طور توضیح داد: برای تحقق این ایده، مردم در هر حوزه‌ انتخابیه به هر کسی جز رقیب (به‌ویژه طیف حاضر در مجلس فعلی و یا حامیان دولت) رای خواهند داد که طبعا، شامل اصلاح‌طلبان، میانه‌روها، طیف ریشه‌دار و خردورز جناح راست و نیز چهره‌های تکنوکرات و دارای وزن و سابقه و ریشه در شهرستان‌ها می‌شود؛ چهره‌هایی که ممکن است چندان هم سیاسی نباشند، اما با رقیب نیز همراه و همسو نیستند.

روح در تبیین موانع تحقق عملی ایده «رای اعتراضی» گفت: اولین عامل سختی اجرای چنین ایده‌ای، سرد بودن فضای انتخابات و جامعه است. چراکه تحقق این ایده در زمانی ممکن است که جامعه میل به مشارکت در انتخابات دارد، ولی کاندیدای مورد نظرش در میان تاییدصلاحیت‌شدگان نهایی حضور ندارد.

در این رابطه بررسی اظهارات چهره‌های مختلف در جریان اصلاحات نشان می‌دهد که این جریان اعتقاد دارد که جناح چپ به دلیل نداشتن پایگاه اجتماعی امکان آن را ندارد تا عملیاتی چون رای اعتراضی را سازماندهی کند، از سویی مشخص نبودن برآیند کلی رای اعتراضی باعث می‌شود که مدیریت صندوق رای امکان پذیر نباشد.

همچنین رادیکال‌های جناح اصلاح‌طلب نیز اعتقاد دارند که ایده رای اعتراضی آمار مشارکت انتخاباتی را بالا برده و این افزایش مشارکت پیام خوبی برای آن‌ها ندارد.

شنیده شده است که ایده رای اعتراضی را یکی از اصلاح‌طلبان که سابقه چندین جرم امنیتی داشته و یک کمپین انتخاباتی نیز در سال ۹۲ برای روحانی برگزار کرده به رئیس‌جمهور سابق داده است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا