خرید تور تابستان ایران بوم گردی

14 گلوله پای مسی را به سیاست‌باز کرد

هم میهن نوشت:

در روزهایی که لیونل مسی بهترین دوران زندگی خود را سپری می‌کند و بعد از قهرمانی با تیم ملی آرژانتین در جام‌جهانی، جایزه بهترین بازیکن سال فیفا را نیز تصاحب کرد اتفاق غیرمنتظره‌ای، زندگی شخصی و خانوادگی او را تحت تاثیر قرار داد. ماجرا از این قرار است که یک گروهک تروریستی به فروشگاه ِ پدر ِ همسر مسی حمله کردند و بعد از به رگبار بستن این فروشگاه از صحنه گریختند. ماجرا اما فراتر از یک حمله مسلحانه به فروشگاهی در شهر روزاریو آرژانتین است و این اتفاق جنبه سیاسی به خود گرفته است.

هدف تروریست‌ها چه بود؟

یک سوپرمارکت متعلق به خانواده آنتونلا روکوزو، همسر لیونل مسی، در ساعات اولیه بامداد پنج‌شنبه مورد اصابت گلوله قرار گرفت و مهاجمان پیامی تهدیدآمیز برای برنده هفت‌بار توپ طلا از خود به‌جای گذاشتند. بعد از اینکه این گروه چهار نفره بیش از 10 بار به این فروشگاه در شهر روزاریو (‌شهر زادگاه مسی) شلیک کردند دست‌نوشته‌ای را برای مسی ارسال کردند که در آن متن عجیبی نوشته شده بود: «‌مسی، ما منتظرت هستیم. جاوکین فروشنده مواد مخدر است، او از تو مراقبت نمی‌کند.» این پیام به پابلو جاوکین، شهردار روزاریو اشاره دارد که پس از رسیدن پلیس به محل حادثه رفت. جاوکین تأیید کرد که این سوپرمارکت متعلق به خانواده آنتونلا روکوزو است و گفت که هدف از این حمله ایجاد هرج‌و‌مرج در شهر‌ بوده است. او گفت: «در اینجا، آنچه مشخص است، عواقب چنین اقدام تروریستی است که برای افراد خرابکار نتیجه‌ای در برنخواهد داشت. چه داستانی سریع‌تر از حمله به مسی در جهان پخش می‌شود. این افراد صرفا می‌خواستند پیام‌شان را به دنیا مخابره کنند.» بر اساس گزارش‌های اولیه، این حادثه حوالی ساعت سه بامداد به وقت محلی رخ داد و 14 گلوله به کرکره‌های فلزی سوپرمرکادو یونیکو در خیابان 2554 اصابت کرد. دوربین‌های امنیتی دو نفر را نشان می‌دهند که با موتور در حال حرکت بوده‌اند که یکی از آنها پیاده شده و به سمت مغازه شلیک کرده‌ است.

بحث سیاسی است نه فوتبالی

جاوکین، شهردار شهر روزاریو اما عقیده دارد نیروهای امنیتی آرژانتین می‌توانند در این اقدام تروریستی دست داشته باشند چرا‌که انتخابات پیش روی آرژانتین می‌تواند سرنوشت کشور را عوض کند و با توجه به اینکه آنها به هیچ نهادی پاسخگو نیستند طبعا می‌توانند دست به چنین کارهای خرابکارانه‌ای بزنند: «این مدتی است که ادامه دارد. ما پنج نهاد امنیتی داریم که در روزاریو فعالیت می‌کنند، اما آنها می‌توانند این کار را انجام دهند زیرا هیچ‌کسی آنها را تعقیب نمی‌کند و قدرت فراقانونی دارند.» جاوکین که در سال 2019 به‌عنوان شهردار شهر روزاریو انتخاب شده از حزب «جبهه مدنی و پیشرفته اجتماعی» می‌آید. او در همان سخنرانی‌های انتخاباتی‌اش گفته بود باتوجه به اینکه شهر روزاریو با آشوب و جنایت پیوند خورده، برای قطع دستان قاچاقچی‌ها باید مردم را با نیروها همراه کرد و صرفا نمی‌توان با نیروهای امنیتی کشور، آنها را شکست داد. بسیاری عقیده دارند با توجه به انتخابات پیش رو بعید نیست چنین تهدیدی، یک تهدید اساسی برای این حزب باشد. گفتنی است طی سه‌سالی که جاوکین به‌عنوان شهردار این شهر فعالیت کرده تعداد قتل در این شهر کاهش چشمگیری داشته است. معاون رئیس واحد منطقه‌ای دو پلیس روزاریو، ایوان گونزالس نیز در گفت‌وگویی تلویزیونی درخصوص این حمله عجیب و نامه تروریست‌ها برای مسی اظهار کرد که این یادداشت تهدید نیست بلکه اقدامی «برای جلب توجه» است. رئیس پلیس به ایستگاه رادیویی کادنا سه گفت که هیچ آسیبی به مردم وارد نشد زیرا در آن زمان محل خالی بود.

«مسی» و نقش پررنگ در انتخابات

بعد از قهرمانی آرژانتین در مسابقات کوپا سال گذشته، در یک نظرسنجی بیش از 43 درصد مردم آرژانتین گفتند اگر مسی کاندیدای ریاست‌جمهوری شود به او رأی می‌دهند؛ فارغ از اینکه او دانش سیاسی داشته باشد! شهردار روزاریو نیز یکی از هواداران سرسخت مسی است که پیش از قهرمانی این تیم، شهر را به‌دلیل اینکه مسی در آن متولد‌شده گل‌باران کرد. آرژانتینی‌ها در اکتبر آینده رئیس‌جمهوری، اعضای هر دو مجلس کنگره ملی و فرمانداران اکثر استان‌ها را انتخاب خواهند کرد. سه ائتلاف در حال حاضر بر سیاست آرژانتین تسلط دارند: چپ میانه، راست میانه، و لیبرتاد آوانزا پوپولیستی. کریستینا فرناندز دی‌کرشنر، معاون رئیس‌جمهوری که از سال 2007 تا 2015 رئیس‌جمهوری بود، اعلام کرده بود که به‌طور قطع کاندیدا خواهد شد، ماه گذشته به‌صورت ضمنی از حضور در انتخابات انصراف داد چرا‌که دادگاه فدرال آرژانتین، او را به‌دلیل فساد مالی به شش سال زندان محکوم کرد و طبعا نمی‌تواند فعالیت سیاسی داشته باشد. نامزد پیروز ریاست‌جمهوری باید 45 درصد آرا را به‌دست آورد. در غیر این‌صورت، دو نامزد برتر به دور دوم انتخابات می‌روند. تورم بسیار زیاد یکی از مسائل مهم مبارزات انتخاباتی خواهد بود. طبعا حمایت مسی از یکی از کاندیداها یا یکی از احزاب فعال در انتخابات می‌تواند مسیر جریان سیاسی کشور را تغییر دهد.

«ترامپ آرژانتینی‌ها» می‌آید؟

جاوکین، شهردار فعلی شهر روزاریو در حزبی فعالیت می‌کند که زیرمجموعه حزب راست میانه است که توانسته بود آمار خلاف و کشتار در این شهر را کاهش دهد. رقیب اصلی این حزب اما فردی است به اسم «‌جراردو مایلی» که حامی درجه یک استفاده رسمی از بیت‌کوین برای بازار مالی کشور آرژانتین است. او می‌گوید باتوجه به فساد گسترده بانکی در این کشور، بانک مرکزی باید به‌طور رسمی تعطیل شود و بیت‌کوین جایگزین نماد مالی حال حاضر کشور شود. نامزد موردبحث خاویر جراردو مایلی است که در حال حاضر معاون فدرال بوئنوس‌آیرس است و بسیاری او را با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق ایالات متحده و ژایر بولسونارو، رئیس‌جمهور مستعفی برزیل مقایسه می‌کنند. بسیاری عقیده دارند او در خصوص خیلی از مسائل نگاه تند‌روانه‌ای دارد و البته با همین ادبیات تندش توانسته رأی بسیاری از جوانان خسته از اقتصاد بیمار کشور آرژانتین را جلب کند. مایلی را که در حال حاضر برای انتخابات ریاست‌جمهوری آرژانتین در سال 2023 کاندیدا شده می‌توان به‌عنوان یک بیت‌کوینر سرسخت نامید. در مصاحبه‌ای که با تلویزیون شبکه یک آرژانتین از مایلی پخش شده بود، از او پرسیده شد که آیا معتقد است می‌توان بیت‌کوین را به‌عنوان وسیله‌ی پرداخت در آرژانتین موردبحث قرار داد؟ و کاندیدای ریاست‌جمهوری پاسخی را ارائه کرد که می‌توانست ساتوشی ناکاموتو را سربلند کند. مایلی گفت: «مشکل اساسی که مردم ابتدا باید بدانند این است که بانک مرکزی کلاهبردار‌ است. این مکانیزمی است که توسط آن سیاستمداران با مالیات تورمی مردم را فریب می‌دهند.» مایلی در خصوص جلوگیری از فساد با اضافه شدن بیت‌کوین به بازار مالی این کشور گفت: «بیت‌کوین بازگشت پول را به خالق اصلی آن یعنی بخش خصوصی نشان می‌دهد. پول یک اختراع خصوصی است.» مایلی افزود: «مشکل این است که دولت‌ها و بانک‌های مرکزی نمی‌خواهند پول قانونی را کنار بگذارند، زیرا می‌توانند با مالیات تورمی از مردم کلاهبرداری کنند. بیت‌کوین واکنش طبیعی در برابر کلاهبرداران بانک مرکزی و خصوصی کردن دوباره پول است. در اقتصادهایی با تورم بالا، مشکل اصلی کلاهبرداری است.» لیونل مسی که هرگز سعی نکرده وارد سیاست شود و برخلاف مارادونای افسانه‌ای خودش را درگیر حمایت از فلان رئیس‌جمهور یا مقام سیاسی نکرده است، به‌طور ناخواسته در کوران مسابقات حساس اروپایی پایش به یک رقابت مهم سیاسی در کشورش باز شده است. در هر صورت او خوب می‌داند گذشته با او همراه است و در شهری متولد شده که سال گذشته 287 نفر در آن با اسلحه به قتل رسیده‌اند. در واقع به‌ازای هر 30 ساعت یک‌نفر به قتل رسید که آمار وحشتناکی است. مسی می‌تواند برای یک‌بار هم که شده نقش یک فعال سیاسی و یا مدنی را بازی کند؛ اگر نه، احتمالا «مایلی» پیروز انتخابات خواهد شد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا