خرید تور تابستان ایران بوم گردی

کاندیداهای احتمالی 1400 – سید محمدرضا  خاتمی

[سیزدهمین دوره‌ی انتخابات ریاست جمهوری در اواخر خردادماه ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد. انصاف نیوز به مرور رزومه‌ی نامزدهای احتمالی این انتخابات را منتشر می‌کند]

سیدمحمدرضا خاتمی در سال 1338 به دنیا آمد. پدر او آیت‌الله سیدروح‌الله خاتمی، از علمای شناخته‌شده‌ی یزد است.

خاتمی دارای فوق تخصص پزشکی کلیه (نفرولوژی) بوده و پیش از حضور در فعالیت‌های دولتی سابقه‌ی فعالیت پزشکی داشته است.

بنا بر آنچه در زندگینامه‌ی منتشرشده‌ی آقای خاتمی در فضای مجازی آمده است، او «از دانشجویان پیرو خط امام در ماجرای اشغال سفارت آمریکا و گروگان‌گیری بود».

خاتمی در سال‌های نخست پس از پیروزی انقلاب به جهاد سازندگی پیوست و پس از آن نیز در مسائل فرهنگی و تبلیغی با سپاه پاسداران همکاری داشت. او در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران در جبهه‌های نبرد حضور داشت و در عملیات بیت‌المقدس جانباز شد.

با پیروزی سیدمحمد خاتمی در دوم خرداد76 و آغاز به کار حزب مشارکت محمدرضا خاتمی به‌عنوان دبیرکل این حزب انتخاب شد و در انتخابات مجلس ششم با رای بسیار بالای مردم تهران، که تا سال1394 بالاترین میزان رای بود، به مجلس شورای اسلامی راه یافت. او به مدت چهار سال نایب‌رئیس مجلس بود.

نام محمدرضا خاتمی در ماجرای تحصن اعتراضی نمایندگان مجلس که به علت ردصلاحیت‌های گسترده در هفتمین دوره‌ی انتخابات مجلس رقم خورد به‌عنوان یکی از افراد اصلی آن تحصن شنیده می‌شد. روایت او از تحصن نمایندگان مجلس ششم: «ما در مرحله اول رد صلاحیت ها تحصن نکردیم چون هنوز به روند قانونی امیدوار بودیم. رایزنی و لابی کردیم و پیغام دادیم و به شورای نگهبان اعتراض کردیم و خواستیم مر قانون و نیز رهنمودهای رهبری که علنی گفته بودند و ساز و کارهایی را که به طور ضمنی روی آن توافق شده بود، اجرا کنند. اما به این اعتراضات رسیدگی نشد. ما تمام تلاش خود را کردیم تا مسئله سیرعادی خود را طی کند. در این رابطه انصافا آقایان خاتمی، کروبی، وزیر اطلاعات و وزیر کشور تلاش بسیاری کردند تا روند اصلاح شود، اما نشد. شورای نگهبان در مرحله دوم بررسی صلاحیت ها نیز با همان شدت همه را دوباره رد صلاحیت کرد».

اظهارات محمدرضا خاتمی درباره انتخابات88 در سال‌های اخیر موجب تشکیل پرونده‌ای علیه او شد؛ خاتمی در دادگاه اسناد ادعاهای خود درباره‌ی آنچه «تقلب هفت میلیون رای» عنوان می‌کرد را تقدیم و متن کامل دفاعیات خود را نیز در فضای مجازی منتشر کرد. او در نهایت در این پرونده به دو سال حبس محکوم شد.

آقای خاتمی از چهره‌های جریان اصلاحات است که سابقه‌ی دبیرکلی حزب مشارکت و نایب‌رئیسی مجلس ششم را در کارنامه‌ی خود دارد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا