خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ماجرای اعتراض میرحسین به خاتمی در سال ۷۶

به کوشش ناصر غضنفری، انصاف نیوز:

يكشنبه 21 دى 1376 | 12 رمضان 1418 | 11 ژانويه 1998

آقاى دانيالى آمد. از دوران همكاري گذشته و محبت‌هاى من قدردانى كرد. هنوز مسئوليت تشريفات نهاد رياست‏‌جمهورى را دارد. دفتر ریيس‏‌جمهور را در حال ركود می‌داند كه از كم‏‌اطلاعى ریيس‏‌دفتر و نيروهاى جديد دفتر متأثر است.

نمايندگان رهبرى در عقيدتى‌ سياسی‌هاى نيروهاى مسلح، آقايان صفایى، رحمانى، نيازى و قائمى آمدند. گفتند، اظهارات آیت‌‏الله منتظرى و نحوه برخورد با ايشان، ذهن بعضى از نيروها را مسأله‌دار كرده و از من سياست برخورد و سياست تبليغی را سئوال كردند. گفتم، در تبليغات اهميت و ضرورت ولايت فقيه را و توطئه دشمنان براى تضعيف اين محور وحدت ملى را بايد توضيح داد. نحوه برخورد به عهده شوراى عالى امنيت است و از آنها بپرسند.

عصر آقاى عباس آخوندى معاون سیاسی صدا وسیما آمد. راجع به مسایل مربوط به مصاحبه آقاى خاتمى، مطالبى داشت و گفت آيت‌الله خامنه‌اى راضى نيستند، ولى به صداوسيما چيزى نگفته‌اند. اطلاعاتى ارایه داد كه جناح چپ درصدد تضعيف موقعيت رهبرى است و قرار دارند اين گونه مسایل را به ميان مردم بكشند كه ثابت‏ كنند رهبرى، مخالف حل مشكلات‌‏اند. از من خواست كه با رهبرى براى نجات انقلاب از اين توطئه‌ها همكارى كنم. گفت، صداوسيما بنا دارد، بعضى از اظهارنظرهاى مخالف روزنامه‌ها را نقل كند.

شب آقاى خاتمى، ریيس جمهور آمد. نگران عوارض اظهاراتش در مصاحبه با شبکه خبری سی‏‌ان‏‌ان در داخل است؛ به خصوص‏ كه روزنامه‌هاي رسالت، جمهورى اسلامى و كيهان و بعضى از نمايندگان، دو روز است كه شروع به انتقادهاى تند كرده‌اند و روى مسأله اظهار تأسف از حادثه اشغال لانه جاسوسى آمريكا و تعريف از تمدن مردم آمريكا، مانور مى‌دهند و مطمئن نيست كه رهبرى هم ناراضى نباشند. گفت امروز مهندس میرحسین موسوى هم به ايشان اعتراض كرده و با توضيحاتى كه به ايشان و مسیح مهاجرى داده‌اند، آنها را قانع‏ كرده است. گفت دفتر تحكيم وحدت و مجمع روحانيون مبارز تهران و ساير گروه‌هاى بسيج خط امام، حمايت مى‌كنند. نگران بود كه صداوسيما هم به تدريج انتقاد مى‌كند. درباره متن جواب به پيام آمريكا توسط سفارت سویيس مشورت‏ كرد. متني‏ كه تهيه كرده‌اند، به نظر ايشان مقدارى تند است؛ قرار شد تعديل شود، ولی از عكس‌العمل‌هاى جهانى راضى است.

نگراني ايشان به جا است؛ روزنامه‌ها اگر به اين برخوردها ادامه دهند، دولت ضعيف خواهد شد. امروز بعضى‌ها به اهانت و هتك‏ حرمت رسيده‌اند و مخصوصاً با توجه به وضع بودجه و ارزان‏ شدن قيمت نفت، مقدارى هم راجع به وضع اقتصاد و راه علاج صحبت شد. توقع دارند كه من در جهت تغيير نظر رهبرى كمك‏ كنم. گفت، فعلاً در مذاكره با من، بيش از هر فرد ديگرى احساس اعتماد و آرامش مى‌كند و با چپی‌ها ميانه خوبی ندارد.

منبع: خاطرات هاشمی رفسنجانی در سال 76

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا