خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نقد فرخ نگهدار بر مناظره‌ی زیدآبادی و مهدیان

فرخ نگهدار در یادداشتی انتقادی نسبت به مناظره‌ی اخیر انصاف نیوز – با حضور احمد زیدآبادی و محسن مهدیان درباره‌ی بررسی ظهور روح الله زم – تاکید کرده که سویه‌ای مهم از این ماجرا در مناظره مغفول مانده است؛ چه از سوی طرفین مناظره و چه از سوی انصاف نیوز به عنوان بانی برگزاری آن:

«با سلام بر آقای علی اصغر شفیعیان

مدیر مسئول انصاف نیوز

آنچه در سطور زیر برای شما می‌نویسم مربوط است به برنامه مناظره‌ای که روز یک شنبه 7 دیماه در دفتر انصاف نیوز میان آقای احمد زیدآبادی، روزنامه نگار و فعال سیاسی، و آقای محسن مهدیان، سردبیر خبرگزاری فارس نیوز، وابسته به سپاه پاسداران، برگزار شد. [لینک]

چنانکه مطلع اید این مناظره عمدتا روی جهات مختلف پرونده روح الله زم و نوید افکاری و صدور و اجرای حکم اعدام برای این قبیل متهمان متمرکز بود.

نظر به اهمیت موضوع برنامه، و نظر به علاقه مندی وافر به گفتگو بین نقطه نظرهای متفاوت سیاسی و حساسیت این نوع گفتگوها در وضعیت کنونی، و بالاخره نظر به همدلی مبسوط آقای زیدآبادی، مناظره را، که نزدیک به 2 ساعت بود، با دقت دنبال کردم. و در پایان تصمیم گرفتم که نظر و نقد خود را برای شما بفرستم و امیدوارم باشم برای کاربران نیز دسترس‌پذیر شود.

قبل از پرداختن به انتقاد خود از مناظره لازم می‌دانم دو نکته را تصریح کنم.

اول اینکه به محض اینکه تکست مناظره و موضوع آن را روی تلفن دستی‌ام خواندم، این که اعدام موضوع گفتگوست را گامی به پیش یافتم. چون مهم‌ترین دلیل اعدام، البته از نگاه قانون گذار، امحاء شر و ابقای خیر است از طریق تولید رعب و قطع گفت‌وگو. صدور و اجرای حکم اعدام به معنای قطع و برچیدن همه چون و چراهاست. لذا تا کنون زیاد مرسوم نبود که حاکمان با منتقدان درباره‌ی یک حکم اعدام وارد بحث و جدل شوند. اینکه بین یک منتقد حکومت و یک مدافع حکومت پیرامون ضعف و قوت یک حکم اعدام بحث شود، این خود یک بدعت خوب و برگشاینده‌ی برخی گره‌های اذهان است. آن را باید قدر شناخت و به فال نیک گرفت.

دوم اینکه لازم میدانم تصریح کنم که من شخصا با صدور هر حکم اعدام برای متهمان عادی و سیاسی از اساس مخالفم و فوائدی که مدافعان حکم اعدام برای آن در نظر می‌گیرند را قبول ندارم. برای من مسلم است که صدور و اجرای حکم اعدام درکشور ما نیز در دهه‌های آتی لزوما کاهش خواهد داشت. در کشور ما هم راه‌های بهتری برای کاهش جرائم، و اجتناب از مجازات‌هایی که خشونت را ممکن است تشدید کنند، یافته خواهد شد.

اما در وضع حاضر، همانگونه که آقای مهدیان هم تاکید کرد، صدور و اجرای حکم اعدام جزء پایه‌ای نظام قضایی جمهوری اسلامی ایران صورت می‌گیرد و قاضی مربوطه به آن سمت منصوب شده است که مجری امر نظام قضایی موجود باشد. اما همه ما می‌دانیم که اثر اجرای هر حکم اعدام، آنهم در مخالفان و منتقدان حکومت در شرایط فعلی، هرگز محدود به اثراتی نیست که قاضی به استناد آنها حکم اعدام را توجیه می‌کند.

و اما نقد من به مدیر انصاف نیوز، به مثابه سازمان‌دهنده‌ی این مناظره، و به آقای محسن مهدیان، به مثابه مدافع احکام اعدام نوید افکاری و روح الله زم، و به آقای احمد زید آبادی، به مثابه منتقد نحوه‌ی صدور و اجرای حکم اعدام شدگان، این است که چرا این پرونده‌ها را فقط از زاویه نگاه یک قاضی بررسی کردند؟ مگر تبعات صدور این احکام فقط به جهات قضایی آن محدود است؟ چرا همه‌ی سازمان دهندگان و شرکت کنندگان در مناظره کمک کردند که این تصور در جامعه به وجود بیاید که صدور و اجرای این گونه احکام به مسایل مربوط به منافع ملی و امنیت کشور کلا بی‌ارتباط است؟

بسیاری از تحلیل‌گران آگاه و منصف امروز عمیقا بر این باورند که مخالفان برداشتن تحریم‌ها و بازگشت امریکا به برجام از حفره‌های موجود در نظام قضایی کشور برای به تاخیر انداختن مذاکرات و برداشته شدن تحریم‌ها مشغول سوءاستفاده‌اند و صدور و اجرای احکام اعدام را تا آنجا ادامه خواهند داد که عملا راه هرگونه حق طلبی از اروپا، هرگونه امکان بازگشت امریکا به برجام، تحت تاثیر قرار گیرد و منتفی شود. من شخصا هرگز با چنین قاطعیتی اظهارنظر نمی‌کنم. اما عمیقا باور دارم که هرگاه طی ماه‌های آتی اعدام‌هایی نظیر نوید افکاری و روح الله زم در ایران صورت گیرد، محال است در اروپا و امریکا هیچ نیروی جدی از مظلومیت ایران دفاع کند و خواهان برداشتن تحریم‌ها و امضای توافق با جمهوری اسلامی ایران باقی بماند.

آقای زیدآبادی علاوه بر یک مدافع حقوق بشری، یک فعال سیاسی است. و هر فعال سیاسی موظف است ارتباط تنگاتنگ مسایل حقوق بشری با مساله امنیت کشور و منافع ملی در جهان به هم پیوسته کنونی را ببیند و این پیوستگی را در رفتار روزمره خود لحاظ کند. آقای محسن مهدیان مدیر یک رسانه‌ی نزدیک به سپاه پاسداران است. او موظف است ارتباط احکام صادره در دستگاه قضایی کشور را با مساله امنیت کشور و منافع ملی ببیند و آن‌را در منش و منطق خود بازتاب دهد. و انصاف نیوز نیز، اشتباه است اگر بستری شود برای دور کردن اذهان مردم از بهم پیوستگی تصمیم‌هایی که در ارکان مخلتف حاکمیت اتخاذ می‌شود.»

درباره روح الله زم | گفتگوی احمد زیدآبادی و محسن مهدیان – ۱

فیلم | بررسی ظهور روح الله زم با حضور زیدآبادی و محسن مهدیان

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. در تایید نقد جناب نگهدار, اعدام زم — آنهم با آن عجله — در این زمان هیچ توجیهی ندارد مگر اینکه “دلواپسان” ولایی داخلی (در همکاری — به عنوان “دشمن” — با صهیونیسم و نظام سلطه) میخواهند باز هم دوباره (مثل حمله به سفارت عربستان و موشک پرانی “نابودی اسرائیل” به زبان عبری, و…) چوب سیستماتیک لای چرخ بازگشت آمریکا به برجام بگذارند, چون “کاسب تحریم” هستند و دشمن حق الناس, ایرانی آزاد و آباد و مستقل, و البته صلح.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا