خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نقدی به «دانشجویان با احزاب همکاری کنند»

امین فتحی، فعال دانشجویی در دانشگاه شهید بهشتی در یادداشتی ارسالی به انصاف نیوز با عنوان «دانشجویان با احزاب همکاری کنند؟» نوشت:

اخیرا مصاحبه ای از سید علی اکبرخویینی، عضو سابق دفتر تحکیم وحدت و نماینده مردم تهران مجلس ششم، در سایت انصاف نیوز منتشر شد [لینک] که در آن اقای خویینی جریان سازی را صرفا وظیفه احزاب دانسته و دانشجویان را به ارتباط با احزاب و کنشگری تحت لوای احزاب دعوت کرده اند.

فارغ از درستی این ادعا در شرایط عادی و در کشور های داری احزاب فرلگیر، باید آن را در شرایط کنونی و بستر ایران مورد نقد قرار داد، بدون شک آقای خویینی هم باور دارند جنبش های دانشجویی در حوادث انقلاب و پس از آن همواره یکی از تاثیرگذارترین جنبش ها بوده اند و شاید بتوان وجه تمایز جنبش های دانشجویی با سایر جنبش ها را در پویایی و پیشتاز بودن آن در بیان خواست های ملی و اصلاح‌گرایانه نامید. فاکتورهایی که احزاب سیاسی در سال های گذشته فاقد آن ها بوده اند و غالبا از حرکت ها و خواست های مردم جا مانده اند، به طور مثال حوادث 96 و 98 گواه روشنی بر این ادعاست که احزاب نه تنها نتوانستند خود را به عنوان “گذرگاه گفت و گو با حاکمیت” به مردم معرفی کنند و معترضان را ناچارا راهی خیابان ها کردند، بلکه حتی در نقد نحوه برخورد حاکمیت با معترضان هم باز ازغافله جا مانده اند و روز ها پس از وقایع و با تاخیر زبان به نقد شیوه برخورد پرداختند!

آقای خویینی بهتر است به این پرسش ها پاسخ دهند که أحزاب در نقد گفتمان دولت و حاکمیت چه کارنامه ای برجا گذاشته اند؟ آیا غیر این است که اگر دولت آقای روحانی در تحقق اهداف موفق می شد، احزاب برای گرفتن عکس یادگاری با کارنامه موفق دولت سر از پا نمیشناختند؟ حال که دولت و حاکمیت عملکرد مناسبی نداشتند، چه کاری کرده اند (چه در مطالبه گری از دولت و چه در پاسخ به مردم)؟ عملکرد أحزاب را با دانشجویان، که تا دیروز نقش تراکت پخش کن را در دفتر أحزاب داشتند، درنقد حاکمیت و دولت و مطالبه گری در گردهمایی‌ها مقایسه کنید!

آقای خویینی ای کاش پاسخ بدهند که وضع فعلی تشکل های دانشجویی بیشتر معلول چه رفتاری است؟ آیا غیر این است که دانشجویان سال هاست در پیچ و خم تشکیل اتحادیه تشكل‌های اسلامی دانشجویان ایران (تادا) در بروکراسی دولت مطبوع احزاب مورد اشاره ایشان مانده اند؟ ای کاش آقای خویینی پاسخ دهند آن هنگام که امام جمعه مشهد مقدس دانشجویانی از دانشگاه شهید بهشتی را که قصد لگدمال کردن پرچم آمریکا را نداشتند آمرکایی و ستون پنجم خواند، احزاب چه واکنشی به این سخنان تند که دانشجویان را هدف را قرار داده بود، اتخاذ کردند؟ ای کاش آقای خویینی پاسخ دهند که أحزاب در ده ها مورد دیگر هم چه واکنش در خوری نشان داده اند که حال انتظار همکاری دانشجویان با خود را دارند؟

و اما سخن آخر:

از آن جا که امروزه تشکل های دانشجویی سعی در مخاطب خود قرار دادن مردم به جای صحبت با حاکمیت – که ناشی از ناامیدی برای پیدا کردن گوش شنوا است – دارند، امید است که احزاب هم رسیدگی به خواست های مردمی را در دستور کار خود قرار دهند و بیشتر احزاب مردمی باشند و پیشتاز تحول خواهی تا أحزاب حکومتی و دور از غافله، در چنین حالتی است که میتوان دوباره همکاری بین احزاب و دانشگاه را به جهت به حرکت در آوردن حرکت های مردمی شاهد بود.

انتهای پیام

 

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. ابر و باد و مه و خورشید و فلک در کار بودند تا خرداد 76 که مطلقا دستاورد جنبش دانشجویی بود را به نقطه شکست بکشانند. گروههای توتالیتر اصولگرا با سرکوب جنبش با تعطیل کردن و بستن درب این تشکل ها و گروههای توتالیتر اصلاح طلب با آلوده شدن به رانتها و فرصت طلبی ها و به انحراف کشاندن جریان 2 خرداد به نا کجا آباد.
    امروز اتمسفر با 75 و 76 کاملا متفاوت است راهی رفته شده و چالش ها دقیقا چه درون جنبش چه بیرون آن قابل بررسی و نیازمند تحلیل عمیق و واقع بینانه که متاسفانه نمی بینم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا