خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تاکید وزیر خارجه روسیه بر همکاری نظامی با ایران

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه بر  همکاریهای نظامی ایران و روسیه تاکید کرد.

به گزارش ایرنا، لاوروف روز سه شنبه در گفت و گو با خبرگزاری بین المللی «روسیا سگودنیا» روسیه گفت: هیچ گونه محدودیتی از طرف شورای امنیت سازمان ملل متحد برای همکاری با ایران در حوزه فنی- نظامی وجود ندارد.

از لاوروف پرسیده شد: امسال دوره محدودیت تسلیحاتی شورای امنیت سازمان ملل درباره ایران پایان یافت. آیا مسکو و تهران برنامه های مشخصی برای گسترش همکاریهای فنی -نظامی تنظیم می کنند؟ آیا موضوع خرید احتمالی هواپیماهای روسی سوخو-۳۰ یا تانک های تی-۹۰ توسط ایران مطرح است؟ آیا این ممکن است منجر به تیره شدن روابط روسیه با برخی کشورها به عنوان مثال اسراییل یا آمریکا شود؟

وزیر خارجه روسیه در پاسخ با اشاره به پایان محدودیت همکاری تسلیحاتی با ایران خاطرنشان کرد: دو کشور (ایران و روسیه) بطور کامل حق دارند در این عرصه با یکدیگر همکاری کنند.

وی تصریح کرد: سیاست روسیه در عرصه همکاریهای فنی-نظامی بطور کامل با معیارهای قوانین بین المللی مطابقت می کند و مطابق با قوانین روسیه در عرصه های صادرات و کنترل که از سخت ترین قوانین جهان است، اجرا می شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه گفت: تکرار می کنم در همکاری فنی – نظامی با جمهوری اسلامی ایران که بدون شک حق برای تامین توانمندی دفاعی خود دارد، روسیه به تعهدات بین المللی خود کاملا پایبند است و از اولویت حفظ ثبات و امنیت منطقه پیروی می کند.

تحریم تسلیحاتی ایران روز یکشنبه ۲۷ مهرماه سال جاری، براساس توافق هسته‌ای و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل پس از ۱۳ سال به پایان رسید. این تحریم‌ها شامل صدور هرگونه تسلیحات از ایران و نیز ممنوعیت فروش سلاح‌های سنگین شامل تانک، بالگرد، ناو و هواپیماهای جنگی و سامانه‌های توپخانه‌ای و موشکی به ایران بود.

اکنون با برداشته شدن تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران که به موجب توافق هسته‌ای و پایبندی ایران به این توافق صورت گرفته است ایران می‌تواند با دیگر کشورهای جهان خرید و فروش سلاح و تجهیزات نظامی انجام دهد. لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران درحالی صورت می‌گیرد که آمریکا برای سنگ‌اندازی در این مسیر اقدامات گسترده‌ای را انجام داد، اما در این زمینه ناکام ماند.

تحریم‌های تسلیحاتی ایران در شرایطی پس از ۱۳ سال به پایان راه خود رسید که آمریکا پس از خروج یکجانبه از برجام در چارچوب ادامه سیاست فشار حداکثری علیه ایران طی چند ماه سال جاری از هر ابزار و تریبونی برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران بهره برد.

کاخ سفید طی چند ماه‌ شورای امنیت سازمان ملل را هدف‌گذاری کرد به امید آنکه سازوکار بازگردان همه تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران تحت عنوان «مکانیسم ماشه» را فعال کند. با وجود تقلاهای گسترده تیم ترامپ، قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران مردادماه امسال در شورای امنیت رای نیاورد و این قطعنامه با ۱۱ رأی ممتنع، ۲ رأی موافق و ۲ رأی مخالف به تصویب نرسید.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا