خرید تور تابستان ایران بوم گردی

اردکانیان: بخشی از مطالبات ایران از عراق دریافت شد

رضا اردکانیان، وزیر نیرو گفت: برای شرکت ملی گاز ایران و توانیر حساب یورویی افتتاح شده تا مطالبات مالی کشور از عراق برای مصرف در تامین دارو و کالاهای ضروری به آن حساب واریز شود. بخشی از مطالباتمان را دریافت کردیم. مراحل تخصیصش به حساب ها صورت گرفت.

به گزارش ایسنا، رضا اردکانیان وزیر نیرو در حاشیه جلسه هیئت دولت در رابطه با نتایج سفر به عراق جهت صادرات برق، اظهار کرد: دیروز مسئول هیئتی بودم متشکل از وزارتخانه های نیرو، نفت، جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت، وزارت امور خارجه و بانک مرکزی که برای گسترش روابط تجاری بین ایران و عراق به عراق سفر کردم. در آنجا دیدار و گفت و گو با وزرای برق، تجارت، روسای کل بانک مرکزی و بانک تجارت عراق و نخست وزیر محترم عراق داشتیم. چند موضوع حاصل این سفر بود. یکی آنکه بعد از شش سال از سال 93 تا پایان ماه جاری اجلاس کمیسون مشترک همکاری های ایران و عراق با بخش دولتی و خصوصی برگزار خواهد شد. امیدواریم اجلاس پیش رو به تسهیل و توسعه روابط منجر شود.

وی ادامه داد: موضوع دیگر پروژه های وزارت نیروی ایران با وزارتخانه برق عراق بود. در خصوص مطالبات مربوط به صادرات برق، نیروی انسانی، تعمیرات برقی توسط شرکت های ایرانی به عراق جلسات خوبی برگزار شد و توافقات خوبی صورت گرفت.

اردکانیان گفت: توافقات مکتوبی در خصوص مطالبات صادرات برق و گاز صورت گرفت. ما بخشی از مطالباتمان، یعنی چیزی حدود ۷۰۰ میلیون دلار را دریافت کردیم. مراحل تخصیصش به حساب ها صورت گرفت. توافق دیگر افتتاح حساب های یورویی برای شرکت ملی گاز ایران و توانیر بود که هم این مبلغ اخیر و هم سایر مبالغ با تبدیل شدن یورو به حساب ها واریز می شود و صرف هزینه کرد نیازهای ضروری ما از جمله تامین دارو و کالاهای ضروری و باز پرداخت بدهی ها خواهد شد.

اردکانیان ادامه داد: فردا پنجشنبه در پویش هر هفته “الف-ب ایران”، پروژه‌هایی در آذربایجان غربی، اردبیل، مازندران و  اصفهان با حضور  رئیس جمهور افتتاح خواهیم کرد. با این تعداد افتتاح ان شاءالله ۱۹۰ پروژه با سرمایه گذاری 54 هزار میلیارد تومان به بهره برداری خواهد رسید. این پروژه ها شامل آبرسانی و برق رسانی به روستاها است. از مهمترین آنها افتتاح سد “کانی‌سیب” در آذربایجان غربی با سرمایه گذاری 500 میلیارد تومان است و فردا افتتاح رسمی خواهد شد. کار این سد این است که علاوه بر نیازهای زیست محیطی سالانه 600 میلیون متر مکعب آب را به دریاچه ارومیه برای طرح مهم احیای دریاچه ارومیه منتقل خواهد کرد.

وی در رابطه با خاموشی معابر و اتوبان‌ها بعد از ساعت 21 نیز گفت: خاموشی اتفاق نیفتاده؛ اما طبیعتاً وقتی در اوج گرما در تابستان یا در آستانه فصل سرد در زمستان هستیم طرح‌های مدیریت مصرف را با جدیت دنبال می‌کنیم. البته عادت صحیح مصرف کردن را باید در تمام ابعاد در تمام ایام سال به کار بگیریم. اما وقتی سرمای زودرسی داریم و مصرف گاز در بخش داخلی هم بالا است ما دل مشغول گاز مورد نیاز برای نیروگاه‌ها و کارخانه‌ها هستیم.  سعی خواهیم کرد در بخش‌هایی که نیاز به اصلاح دارد تصمیماتی اتخاذ شود. یکی از این موارد، خاموشی در معابری است که اختلالی در امنیت ایجاد نکند. اگر در شهرهایی مشکلاتی ایجاد کرده یا ایجاد می کند، این موضوع را برطرف خواهیم کرد.

وزیر نیرو گفت: سوخت اصلی ما گاز است. اگر با محدودیت گاز رو به رو شویم به سمت سوخت مایع می رویم. اما ترجیح ما این است که با ملاحظات زیست محیطی و امنیت مردم تصمیم گیری کنیم. هم ما به عنوان تولید کننده هم مردم به عنوان مصرف کننده نباید حساب خودمان را از هم جدا کنیم. مجموع رفتارهای ما تصمیمات را اجرایی می کند.

وی در پایان گفت: هرورز شرایط را با توجه به شرایط اقلیمی در نظر می گیریم اولویت در خصوص سوخت گاز است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. من نفهمیدم ایشون پزشکند وزیر بهداشتند تاجرند وزیر نیرو هستند؟! آقا همون خشک کردن کارون برای رزومت کافیه برادر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا