خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«دفتر رهبری باعث فاصله‎ گرفتن ايشان از افکار عمومی مى‌شود»

به کوشش ناصر غضنفری، انصاف نیوز:

پنج‌شنبه 25 دى 1376      |      16 رمضان  1418       |       15 ژانويه 1998

تا عصر به مطالعه پرداختم. بولتن‌ها، اخبار، احكام حج و داستان اصحاب كهف را همراه با داستان افسانه‌اى هفت كه بعضى‌ها مى‌خواهند آنها را يكى بدانند.

افطار آقاى ناطق نورى رییس مجلس در منزل میهمانم بودند. دو ساعتى با هم درباره مسایل مهم كشور، مشكلات بودجه در سال آينده ‏كه عملاً سهم قابل‏ توجهى به سازندگى و عمران نخواهد داد و ركود و بيكارى هم در پى خواهد داشت و  مشكلات رهبرى را‏ كه با برخورد دفترشان و بعضى از تصميمات، باعث فاصله‎گرفتن ايشان از مردم ميانه [اقشار متوسط] و افكارعمومى مى‌شود و عملاً ولايت ‏فقيه در مخاطره قرار مى‌گيرد، و مشكلات انتخابات آينده مجلس ششم كه با سياست فعلى، جهت افكار عمومى در جهت رهبرى و نظام نيست صحبت‏ كرديم. براي راه علاج، مطرح شد كه پيشنهاد شود، سياستى در پيش گرفته شود تا آرای ميانه را با خود داشته باشد و احتمالاً با طرح برنامه دفاع از توسعه سازندگى، افكار نيروهاى مدير و مدبر و كارساز را جذب خواهد كرد.

آقاى ناطق، اطلاع داد كه امروز در مجلس، در مقابل نمايندگانى كه براى حمايت از ریيس‏‌جمهور امضا جمع مى‌كردند، جمع ديگرى از نمايندگان، براى تأييد نظرات رهبرى در مقابل آمريكا، امضا جمع مى‌كردند كه شايد باعث شود كه هر دو را مسكوت ‏گذارند. گفت، آقاى حسينى، نماينده تايباد، متصدى گرفتن امضای حمايت بوده؛ با اينكه از گروه آقاى ناطق است و آقاى ناطق به او گفته كه پيگيرى نكند. گفت، خودش به خاطر گله‌اى كه از بعضى‌ها دارد، بنا ندارد در انتخابات آينده مجلس ششم شركت كند.

آقاى ناطق فكر مى‌كند كه آقاى حسن روحانى، جريان امضاى نامه نمایندگان به نفع آقاى خاتمى را اداره مى‌كند و به پيشنهاد همكارى با ايشان، براى فعال و هماهنگ‏ كردن دو جناح راست و ميانه، نظر مساعدى ندارد. گفت، چند بار خواسته با رهبرى مسایل مهم فوق را در ميان بگذارد، ولى ايشان راه نداده‌اند و بحث را بسته‌اند؛ از من انتظار دارد پيگيرى كنم.

خبر داده شده كه رهبرى بناست، فردا نماز جمعه را اقامه كنند و بنا دارند، ضمن حفظ حيثيت آقاى خاتمى، برخورد شديدى با آمريكا و مسأله مذاكره و رابطه با آمريكا داشته باشند.

جمعه 26 دى 1376

در منزل بودم. وقت به مطالعه گذشت و استماع داستانى‏ كه عفت نوشته است. امروز آيت‌الله خامنه‌اى، نماز جمعه را اقامه كردند و به آمريكا حملات سختى كردند و فكر مذاكره و رابطه با آمريكا را شديدتر از گذشته محكوم‏ كردند؛ به خاطر تبليغاتي ‏كه در داخل و خارج، بعد از مصاحبه آقاى خاتمى، در خصوص كوتاه ‏آمدن ايران شده است. گرچه ملاحظه ریيس‏‌جمهور را نمودند، اما  معلوم است كه در حقيقت به قصد جلوگيرى از اقدامات تشنج‌‏زدایى با آمريكا، اين صحبت‌ها ايراد شده و قاعدتاً تفسيرهاى داخلى و خارجى آن را حمل بر اختلاف رهبرى و ریيس‏‌جمهور خواهند كرد.

ديشب آقاى ناطق هم نظر داشت‏ كه مخالفت رهبرى با نرمش در مقابل آمريكا، باعث مى‌شود كه بخشي از مردم بگويند، رهبرى نمى‌گذارند وضع سياست خارجى درست شود و مشكلات كشور حل بشود و جناح چپ هم روى آن تبليغ مى‌كنند و به همين دليل مصلحت نمى‌دانست كه رهبرى مطلبي بگويند. گفت، ديروز كه براى نمازجماعت، همراه آقاى علی‏محمد بشارتى، وزير سابق كشور، به حسينيه جماران رفته بودند، آقاى بشارتى به رهبرى گفته، نظر هواشناسى اين است كه هواى جمعه سرد است و بهتر است شما ترديد براى اقامه جمعه داشته باشيد و ايشان  جواب داده‌اند، لباس بيشتر مى‌پوشيم! اولين خبر انعكاس خارجى صحبت امروز نماز جمعه رهبرى از خبرگزارى فرانسه بود كه آن را مخالفت صريح با افكار آقاى سیدمحمد خاتمى، رییس‌‏جمهور تلقى ‎كرده‌اند.

منبع: خاطرات هاشمی رفسنجانی در سال 1376

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا