خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نقدی به دفاع از کاندیداتوری نظامیان در انتخابات

حجت‌الاسلام احمد حیدری در یادداشتی ارسالی به انصاف نیوز درباره‌ی کاندیداتوری نظامیان در انتخابات با اشاره به سرمقاله‌ی مدیرمسئول روزنامه‌ی جوان [لینک] نوشت:

1. از سرمقاله‌ی روزنامه‌ی جوان: رسانه‌های غربی و طیفی از اصلاح‌طلبان با کلاهبرداری سیاسی و حقه بازی پنهان، حضور نظامیان در عرصه انتخابات را خطرناک می‌شمارند.

تأمل: دشمنان مردم و نظام در هر صحنه‌ای ساز خود را می‌نوازند ولی نمی‌توان با قرار دادن اصلاح طلبان در کنار آنان و کلاهبردار سیاسی و حقّه باز خواندنشان، قوّت استدلالشان را خدشه‌دار کرد. کاش به جای این نوع مواجهه تخریبی، جواب قانع کننده برای لزوم حضور سپاهیان در این صحنه را بدهید.

2. از سرمقاله‌ی روزنامه‌ی جوان: مگر مانعی دارد نظامیان استعفا داده، لباس از تن درآورده و خود را در معرض انتخاب ملت قرار دهند؟

تأمل: این که مطابق قانون کاندیداهای نظامی باید استعفا دهند، معلوم همگان است ولی با توجه به رویه این سالیان، مردم دیده‌اند که این استعفاها صوری است و بخصوص در انتخابات ریاست جمهوری، کاندیدای نظامی، به عنوان کاندیدای آنها و با اتکا به امکانات لایتناهی سپاه و بسیج وارد صحنه می‎شود. اگر سپاهی توانمندی واقعا استعفا دهد و بدون اتکا به سپاه، وارد صحنه شود، نه منع قانونی دارد نه منع مردمی به شرط آن که قضاوت در واقعی بودن استعفا را به خود مردم بسپاریم و به قضاوتشان تن دهیم. یک نظرسنجی ساده و بی‌طرفانه‌ی یک مؤسسه مستقل، به راحتی اثبات می‌کند که از نظر مردم آنان به صفت خودشان و بدون اتکا به امکانات سپاه وارد شده‌اند یا…

3. از سرمقاله‌ی روزنامه‌ی جوان: احساس خطر از حضور آنان دو منشأ دارد؛ اول کینه از سپاه به خاطر ناکام‌سازی فتنه‌های براندازانه 88 و …؛ دوم عدم اعتماد به سازوکار حقوقی انتخابات.

تأمل: البته روزنامه سپاه می‌تواند اعتراضات 88 و… را فتنه براندازانه بنامد و…؛ ولی مردم می‌دانند که در سال 88 در انتخابات، حضوری خیره کننده داشتند امّا نتایج اعلام شده آنان را قانع نکرد و هنوز هم قانع نشده‌اند و لذا در تمام انتخابات‎های بعد از آن که امکان حضور داشته‌اند، علی رغم میل سرداران عزیز و با همه تبلیغات پررنگشان، همان رنگ خود را نشان داده‌اند.

4. از سرمقاله‌ی روزنامه‌ی جوان: بگذارید مطابق زعمتان، مردم به آنان رأی ندهند.

تأمل: ما این را قبول می کنیم به شرط این که شما هم این استدلال را بپذیرید و اجازه دهید اصلاح‎طلبان با کاندیدای خودشان که از نظر شما مطرود و منفور هستند، بیایند و رأی نیاورند؟

5. از سرمقاله‌ی روزنامه‌ی جوان: درست است که سپاهیان به جهت حقوقی، نظامی‌اند اما کمتر کسی سپاهیان را نظامی می‌داند و امام هم به آنان «نظامیان» نمی‌گفت.

تأمل: در باره نظر مردم، خود به وقت سخنشان را گفته‌اند و در آینده هم خواهند گفت ولی اگر می‌خواهیم بدانیم امام سپاهیان را نظامی می‌داند یا نه، یک مراجعه گذرا به وصیتنامه امام کافی است. مراجعه به دستور امام در منع نظامیان از دخالت در سیاست بازی‎ها و احزاب و انتخابات‌ها هم مناسب است گر چه در این سالها متروک شده‌اند.

6. از سرمقاله‌ی روزنامه‌ی جوان: پاسدارانی که در دوران تحریم سنگر تلاش را رها نکردند و از بنزین و گازوئیل و پالایشگاه، خودکفایمان کردند و…

تأمل: کسی منکر افتخارات سپاهیان در دوران جنگ و بعد از آن در صنایع نظامی و بازسازی و پیمانکاری در طرح‌های عظیم اقتصادی و … نیست ولی تا زمانی که سپاه گزارش کاملی از این فعالیت‌ها، زمان و بودجه صرف شده و… نداده و منتقدان اقتصادی، آزادانه نتوانند آن را نقد کنند، نمی‌تواند فقط افتخاراتش را علم کند. متأسفانه سپاه در صحنه‌های نظامی، امنیتی، سیاسی و…، نیز دور از تیررس نقد است.

7. از سرمقاله‌ی روزنامه‌ی جوان: مگر نه آن که بر اساس چارچوب فکری شما مردم رشید و فصل الخطاب‌اند و قیم نمی‌خواهند. حال فرض کنید مردم نظامیان را انتخاب کردند؟ شما از چه ناراحتید؟

تأمل: آری ما مردم را صاحبان این کشور و فصل الخطاب می‌دانیم و به انتخاب آزاد آنان- هر چه باشد- گردن می‌نهیم به شرط این که شما هم این را بپذیرید و اجازه دهید مردم آزادانه هر کس را می‌پسندند، انتخاب کنند و در مقابل خواست مردم خاضع باشید و رقیبان را با نظارت استصوابی و با قانون نویسی‌های غیر معمول و… از گود اخراج نکنید.

8. از سرمقاله‌ی روزنامه‌ی جوان: چرا افراد تراز ریاست جمهوری، از نسل اول سپاهند؟

تأمل: آری، هنوز قریب به اتفاق کاندیداهای چپ و راست از نسل اول سپاهند زیرا به قول یکی از بزرگان، آن زمان سپاه هر انسان شایسته‌ای دید، آرم خود را به سینه او چسباند. مردم خود را مدیون آن نسل می‌دانند و آنان هنوز در جبهه مردمند و قدرت و ثروت، آنان را نفریفته است خواه چون شهید سلیمانی لباس به تن داشته یا مانند شهید دادمان (عضو حزب مشارکت سابق و وزیر راه خاتمی) به اقتضای زمان لباس درآورده باشند.

به امید انتخابات آزاد، پرشور و مردمی با حضور همه جناح‌ها.

نقدی بر عدم(!) حمایت عبدالله گنجی از حضور نظامیان در انتخابات

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. حضرت امام فرمود :نظامیان در سیاست دخالت نکنند.قابل توجه رهروان امام
    بعضی ها: منظور امام این نبود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا