خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نگرانی هاشمی، روحانی و وزارت خارجه از سخنرانی رهبری

به کوشش ناصر غضنفری، انصاف نیوز:

شنبه 27 دى 1376      |     18 رمضان  1418         |       17 ژانويه 1998

آقايان مصطفی پورمحمدى، مهندس سجادى و مهندس مسعود آمدند و گزارشى فنى و اطلاعاتى سلاح‌های ويژه و پيگيرى آمريكا و روسيه را دادند.

دكتر حسن روحانى نسبت به‏ سخنرانى ديروز رهبرى در نمازجمعه، بحثي ‏داشت از جهت نوع استدلال‌ها و طولانى ‏بودن و نشان‏ دادن اختلاف و سردى هوا و مشكلات نمازگزاران و توافق داشتيم كه عملاً باعث تضعيف دولت خواهد شد؛ گرچه ايشان تا حدى جبران كردند.

در گزارش‌هاى خارجى، خبرگزارى‌ها و رسانه‌ها، سخنرانى رهبرى را مخالفت با مصاحبه آقاى خاتمى و مانع اجراى اهداف ايشان در نزديكى با آمريكا معرفى ‏كرده‌اند و موج تأييد اظهارات رهبرى و مخالفت با سازش با آمريكا هم شروع شده كه معنادار و كنايه‌آميز است.

يكشنبه 28 دى 1376

آقاى صباح زنگنه آمد. گفت در وزارت امورخارجه، از سخنرانى رهبرى در نمازجمعه دمغ‌اند و فكر مى‌كنند، برنامه تشنج‌‏زدایى ‏آنها به‏ هم خورده است. حدس مى‌زند از اين پس مراجعاتى ‏كه براى سرمايه‌گذارى در نفت و گاز ما بود، متوقف شود و قاعدتاً آمريكا هم فشار تحريم را زياد مى‌كند. از من خواست، در سفر به عربستان سعودی، به‏‌خاطر با نقش مذاكراتى ‏كه در تهران با اميرعبدالله ولیعهد عربستان و سعود الفيصل وزیر امورخارجه عربستان داشتم، براى همكارى در بالا بردن قيمت نفت پيگيرى كنم؛ گفتم آنها دليل درستى براى بالابردن توليد اوپك ارایه ندادند و بايد پيگيرى ‏كنيم.

البته من هنوز تصميم قطعى به سفر نگرفته‌ام؛ اولاً به‏ خاطر توقعات زيادى كه از اين سفرم اظهار مى‌شود، از قبيل گرفتن امتياز در بقيع و آثار ائمه و امتياز براى شيعه و مسأله برائت و مسأله نفت؛ بدون اينكه در مقابل امتيازى بدهيم. ثانياً به‏ خاطر اينكه ترديد جدى داريم‏ كه سفر را زيارتى انجام دهيم و يا سياسى ـ زيارتى ‏كه عربستان مى‌خواهد، با شروع سفر از رياض، سفر سياسى باشد.

خانم رمضانى، همسر آقاى رضا امراللهى و نماينده مجلس آمد. درباره موضع‏‌گيرى‌ها در مواردى كه دو جناح تعارض دارند، مشورت‏ كرد. گفتم هر چه حق تشخيص مى‌دهد عمل كند و كارى به اينكه چه جناحى، راضى يا ناراضى مى‌شوند، نداشته باشد. از كنار گذاشتن شوهرش ‏گله دارد؛ با توجه به اينكه يزدى‌اند و از كارگزاران سازندگى، چنين انتظارى نداشته‌اند. گفت، بعد از آمدن آقای آقازاده، سازمان انرژى هسته‌اى دچار ركود شده و از من خواست به ایشان تذكر بدهم.

عفت، براى پيگيرى ويراستارى كتاب داستان «چشم به‏ راه» كه نوشته است، به دفتر آمده بود.

عصر آقاي علی آقامحمدى آمد. درباره تحليلی كه اخيرا دبيرخانه شوراى امنيت به دستور رهبرى درباره مسأله ثروت‌هاى بادآورده نوشته، نظرخواهى‏ كرد. نظراتى دادم. خطر و برنامه جناح چپ براى رهبرى را متذكر شد وگفت، برنامه دارند که رهبرى را در مقابل مردم قرار دهند. نسبت به مصاحبه آقاى خاتمى هم از لحاظ محتوى و هم از لحاظ شكل كار انتقاد داشت و گفت كه شبکه سی‏‌ان‌‏ان، شرط‏ كرده بوده كه نمازجمعه، ايران و عكس رهبرى و امام در ديد دوربين نباشد. اگر اين خبر درست باشد، خيلى‏ كار بدى است. گفت، در محل ملاقات‌هاي كنار اجلاس سران سازمان كنفرانس اسلامى، آقاى خاتمى هم به جاى عكس رهبرى، قاب‌هايى با عكس امام و آقاى خاتمى گذاشته بودند كه مورد اعتراض دفتر رهبرى شده است. احتمال وجود مذاكرات پشت‏ پرده در مورد مصاحبه را مطرح ‏كرد.

سه‌شنبه 30 دى 1376

در رسانه‌هاى خارجى، سخنرانى تند آقاى خاتمى، عليه آمريكا در مراسم ديشب، باعث تعجب غربى‌ها شده و افراد در تضاد با مواضع گذشته ايشان مى‌دانند و فكر مى‌كنند يا از ترس مخالفان يا با اجبار رهبرى و يا در اثر عدم عكس‌العمل آمريكا نسبت به مصاحبه ايشان با شبکه خبری سی‌‏ان‏‌ان است. افطار اكثر بچه‌ها جمع بودند.

منبع: خاطرات هاشمی رفسنجانی در سال 1376

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. اخر سر هم با چپ ها رو هم ریختید زمینه تحریم ایران فراهم کردید و تو مجلس جار زدید کلاهک هستی داریم و از همال دوران تحریم های ایران شروع شد زمان دوران گل وبلبل خاتمی

  2. اینروزها دیگه برای بیشتر مردم ملاک سنجش سردار سلیمانی و عملکرد و اعتقادشده. ادب و خضوعشون و اینکه رهبری فرد حکیم و مورد وثوقی هستن و هر نظری که دارن حتما از روی حکمته ونه حتی مصلحت چه رسد به حسابرسیهای شخصی و چه و چه…حالا هدف از انتشار این مطالب چی هست باید گفت که متاسفانه انتشار این خاطرات چهره عده ای رو مخدوش تر از پیش کرد. ستون نگهدارنده ایرانی که اسم «کشور امام زمان» رو حمل میکنه رهبری شه. و ما مردم ایران که انتخاب شما مسئولین «توسط ما» انجام میشه، اعتقادمونه که پرچمداری این افتخار یقینا به فردی سپرده شده که خداوند موید صلاحیتشه. و تمام گفته ها و عملکردش ثابت میکنه این صلاحیت رو. یاعلی

  3. هاشمی رفسنجانی، فتنه ی ۸۸ رو بپا کرد، موسوی و کروبی رو تحریک کرد که بریزید تو خیابون و بگوئید تقلب شده. نامه ی بدون سلام به رهبر معظم انقلاب نوشتن.خدا از سر تقصیراتش نگذره که عاشق پُست و مقام و دنیا بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا