خرید تور تابستان ایران بوم گردی

جزییات گفت‌وگوی مهم هاشمی و خاتمی در سال اول دولت اصلاحات

به کوشش ناصر غضنفری، انصاف نیوز:

پنج‌شنبه 16 بهمن 1376      |      7 شوال  1418       |       5 فوريه 1998

به خانه آمدم. بيشتر وقت به مطالعه بقيه خاطرات رضاخان پهلوى در سفر به خوزستان گذشت. به منظور قهرمان‏‌سازى، خيلى ماهرانه تنظيم شده است؛ و به منظور حذف قاجار و گرفتن سلطنت مقدمه‌‏چينى شده، به خصوص رفتن به كربلا پس از حل مشكل خوزستان، از طريق بصره و با قطار و استقبال‏‌هاى باشكوه در كربلا و نجف و ملاقات با علماى بزرگ. از نكات جالب، جلسه ملاقات با علما و پيشنهاد به علما در خصوص خريدن كشتى‌هاى جنگى با كمك مردم، به منظور تقويت بنيه دفاعى و نيز ساختن سد روى كارون در خوزستان است.

در مراجعت به ايران، استقبال‌هاى باشكوهى كه در شهرهاى مسير و خود تهران تنظيم شده و حتى برنامه رفتن يكسره به قصر سلطنتى كه عمل نشده و مقدمه‏‌چينى براى ارعاب و حذف اقليت مجلس كه به رهبرى مدرس و كازرونى با او مخالفت داشتند. بعضى‌ها اين موفقيت را نتيجه همكارى‌هاى مخفى انگليس مى‌دانسته‌اند و با صورت ظاهر مخالفت با انگليس، ولى در اين كتاب سعى شده اين را مبارزه با نفوذ انگليس معرفى كنند.

سرشب با پيشنهاد ملاقات از سوى ايشان، به منزل آقاى خاتمى رییس‏‌جمهور رفتم. از صحبت‌هاى تند ديروز رهبرى در ملاقات اعضای ‏مجلس خبرگان عليه آمريكا نگران بود. چون معلوم نيست ‏كه چرا ايشان مجدداً حساسيت نشان مى‌دهند، احتمال مي‌داد كه عكس‌العمل در مقابل خبرها و شايعات در مورد پيغام خودش به كلينتون توسط یاسرعرفات و مصاحبه خانم معصومه ابتكار معاون رییس‌‏جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست با روزنامه اسرایيلى و دست‌‏دادن آقاى کمال خرازى وزیر امور خارجه با نماينده آمريكا در داووس سویيس و تفسيرهاى ‏خارجى هم باشد.

نيز نگران‏ بود از موضع ‏رهبرى در مورد مسأله آیت‌‏الله منتظرى و همچنين از محكوم به اعدام‏ شدن بازرگان ‏آلمانى و نیز مرتضی فيروزى، سردبير روزنامه ايران‌‏نيوز و همچنين مشكل ارزان‏ شدن قيمت نفت. دربارة همه اين مسایل گفت‏‌وگو كرديم. تأكيد داشت ‏كه من سفر به عربستان سعودی را انجام دهم؛ به اميد اينكه در تعميق روابط مؤثر باشد. گفت، آقاى ملك فهد پادشاه عربستان در مورد متهمان انفجار الخُبَر توسط آقاى محمدرضا نورى شاهرودى سفیر ایران در عربستان سعودی پيغام داده است و اینکه آيت‌الله خامنه‌اى، نظر مناسبي نسبت به آقای عبدالله نوری وزيركشور ندارند و براي آقاى غلامحسین كرباسچى، هم پُست‌‌هاى بالا را مناسب نمي‌دانند؛ مجموعاً از سختگيرى رهبرى ناراحت است.

منبع: خاطرات هاشمی رفسنجانی در سال 1376

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. اگر اینها خود را تافته جدا بافته از ملت نمی پنداشتند فاجعه فتنه ۸۸ بوجود نمی آمد ..جدا شدن از پیکره این انقلاب ومردم انقلابی نتیجه غرور وتکبر وزیاده خواهی ودنیا طلبی آقایان منجربه فاجعه شورش خیابانی ۸۸ شد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا