خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بذرپاش: تا روز آخر از مدیران دولت حمایت می‌کنیم

مهرداد بذرپاش، رئیس دیوان محاسبات گفت: در این ماههای پایانی دولت برخی مدیران تصمیم نمی گیرند و کاری نمی کنند برای آنکه گیر نهادهای نظارتی چون ما نیفتند. از یک سو حق هم دارند. برخی مدیران تصمیم نمی گیرند و ضرر آن بیشتر است. ما تا روز آخر حمایت می کنیم، تصمیم بگیرید و حرکت کنید که کارها روی زمین باقی نماند. خودم کار اجرایی کرده ام. اینکه تصمیم نگیریم تا نفر بعدی بیاید تصمیم گیری کند، دستگاه ها را بیشتر دچار مشکل می کند. بالاخره تکلیفمان را باید انجام دهیم. یکسری بنگاههای اقتصادی بزرگ که باید محور توسعه باشند تصمیم نمی گیرند چون نمی خواهند بعدا پاسخگوی نهاد نظارتی باشند. در اینجاست که شجاعت معنا دارد. ما صد در صد حمایت می کنیم.

به گزارش ایسنا، مهرداد بذرپاش در شانزدهمین نشست “گفت و گوی هفته” وزارت آموزش و پرورش که از طریق ویدئوکنفرانس و شبکه شاد برگزار شد، اظهار کرد: همه می گویند آموزش و پرورش مهم است اما کار خاصی نمی کنند. همه بچه های ما به امانت نزد شما هستند. آموزش و پرورش فارغ از اینکه یک دستگاه اجرایی است، یک دستگاه فراگیر، فرهنگی و متعلق به همگان است. همه یا فرزند داشته اند یا دارند یا یکی از اعضای خانواده و بستگان نزدیک شان دانش آموز هستند و ارتباط نزدیکی با دستگاه تعلیم و تربیت دارند و امیدشان به چون شمایی است که در این وزارتخانه تلاش می کنید.

وی افزود: آموزش و پرورش یک دستگاه با آبرو است و باید آبرومند بماند و باعث می شود خانواده ها با اطمینان خاطر فرزندشان را به آن بسپارند و خیالشان از کار و آینده بچه ها راحت باشد.

رئیس دیوان محاسبات کشور با بیان اینکه آموزش و پرورش دستگاه بزرگی با 15 میلیون دانش آموز و بیش از یک میلیون پرسنل است، گفت: پدیده ای چون کرونا رخ داده و اثرات آن حتی بعد از کرونا هم در آموزش و پرورش باقی خواهد ماند. کرونا نظام رسیدگی ما را هم دچار تغییر خواهد کرد. ما موظف به رعایت شکل قانون هستیم و حسابرسی ما حسابرسی رعایت است. هنوز حسابرسی عملکرد انجام نمی دهیم چون هنوز بودجه عملیاتی دست ما نیست و بودجه ای که خود شما هم به استان ها ابلاغ می کنید عملیاتی نیست و تا محقق نشود توقعاتی به جا می ماند.

بذرپاش افزود: مطمئن هستم در حوزه حسابرسی عملکردی پرچم آموزش و پرورش بالاست، اما مکانیزم های ابلاغی شما مبتنی بر این موضوع نیست و کار ما را هم در عملیات حسابرسی سخت می کند. دیوان محاسبات موظف به رعایت شکل قانون است، به موضوع تفاوت تطبیق و افزایش ضریب 1.1 حق شغل برای نیروهای آموزشی در این جلسه اشاره شد. قانون می گوید 1.1 حق شغل برای نیروی آموزشی تخصیص یابد، شکل قانون نیروی آموزشی و اداری را جدا کرده، پس دیوان هم شکل قانون را رعایت می کند.  ما موظفیم شکل قانون را رعایت کنیم، البته هرجا بتوانیم کمک می کنیم.

وی با بیان اینکه هر کجا که بتوانیم قانون را تفسیر کنیم به نفع آموزش  و پروش تفسیر می کنیم، حتی شکل قانون را، گفت: نظر ما هم همین است که حتما کار گروه مشترکی با وزارت آموزش و پرورش تشکیل شود تا مشکلاتی از این دست حل شود.

رئیس دیوان محاسبات کشور اظهار کرد: کار خلاف قانون هرچقدر هم به ظاهر خوب باشد اثرات تخریبی اش در بلندمدت بیشتر است. آموزش و پرورش کمترین تخلف را در دستگاه دیوان محاسبات دارد و انحراف از معیارها حداقلی است. اگر همفکری بیشتر باشد حتما به سمت صفر میل می کند.

بذرپاش ادامه داد: قریب به اتفاق پرسنل این دستگاه افراد منضبط، مرتب، فرهنگی، چارچوب دار و اهل رعایت قانون هستند و کمترین تخلف ها را در این جماعت می بینیم. درست است که 97 درصد منابع شما صرف حقوق و دستمزد می شود،  اما در همین حقوق و دستمزد، در دستگاههای دیگر دارد اتفاقات دیگری می افتد.

وی با اشاره به اینکه اکنون سال آخر دولت است، گفت: ما کنار شما و مدافعتان هستیم. برخی تصور می کنند در ماههای آخر ممکن است پرونده هایی شکل بگیرد و مانع تراشی هایی بشود. در این ماههای پایانی دولت برخی مدیران تصمیم نمی گیرند و کاری نمی کنند برای آنکه گیر نهادهای نظارتی چون ما نیفتند. از یک سو حق هم دارند. برخی مدیران تصمیم نمی گیرند و ضرر آن بیشتر است. ما تا روز آخر حمایت می کنیم، تصمیم بگیرید و حرکت کنید که کارها روی زمین باقی نماند.

رئیس دیوان محاسبات کشور افزود: خودم کار اجرایی کرده ام. اینکه تصمیم نگیریم تا نفر بعدی بیاید تصمیم گیری کند، دستگاه ها را بیشتر دچار مشکل می کند. بالاخره تکلیفمان را باید انجام دهیم. یکسری بنگاههای اقتصادی بزرگ که باید محور توسعه باشند تصمیم نمی گیرند چون نمی خواهند بعدا پاسخگوی نهاد نظارتی باشند. در اینجاست که شجاعت معنا دارد. ما صد در صد حمایت می کنیم.

بذرپاش با بیان اینکه یک جای دیگر که می توانیم به شما کمک کنیم اجرای سند تحول بنیادین است، عنوان کرد: بسیاری دستگاه ها اسناد بالادستی دارند مانند سندتحول در آموزش و پرورش. در کارگروهی که تشکیل خواهد شد تا جایی که بشود  برای تحقق  هر بندی از سندتحول که بتوانیم کمک کنیم همراه هستیم و اعلام آمادگی می کنیم.

وی ادامه داد: اکنون میزان تحقق اهداف سند برنامه ششم توسعه را احصا کرده ایم و گزارشی ارائه خواهیم کرد. همانطور که گزارش تفریغ بودجه را هم اعلام می کنیم. درباره برنامه توسعه هم این کار را انجام می دهیم و یک گزارش وضعی تا دوسه هفته آینده ارائه می کنیم.

رئیس دیوان محاسبات کشور درباره قوانین بر زمین مانده مانند ماده 13 و 18 قانون شوراها، قانون بودجه 99 و … اظهار کرد: به عنوان مثال در تبصره 6 ماده واحده قانون بودجه سال 99 معافیت آب و برق و گاز آمده است. سال 97 حدود 35 میلیارد تومان آن عمل شد در حالی که تا 100 میلیاردتومان جا داشت. از این بخشودگی می توانید استفاده کنید و ما می توانیم به شما در این زمینه کمک کنیم. اماکنی که متعلق به آموزش و پرورش است و باید تخلیه شود دیوان می تواند کمک کند. درباره تفاوت تطبیق 1.1 حق شغل هم در کارگروه مشترک کمک می کنیم.

بذرپاش درباره پرداخت عوارض شهرداری ها به آموزش و پرورش طبق قانون شوراهای آموزش و پرورش گفت: درباره وصول عوارض شهرداری ها در همان کمیته مشترک موضوع را پیگیری می کنیم. موضوع دیگر تغییر کاربری فضاهای آموزشی است. آموزش و پرورش مجوز قانونی داشته است اما شاید قدری به علت رویه های اداری و ملاحظات اجتماعی محتاط عمل کرده است. اکنون زمان خوبی است و می توانیم کمک کنیم که این کار را انجام دهید.

وی ادامه داد: حتما نشست امروز، خیر زیادی خواهد داشت. آموزش و پرورش را سازمان خودمان می دانیم. دیوان فناورانه مردم پایه، سیاست اصلی ماست. رویه های پیشگیرانه به جای مچگیرانه را مدنظر داریم. کنار آموزش و پرورش هستیم و برای فرزندان کشورمان هرکاری که در چارچوب قانون لازم است انجام می دهیم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا