خرید تور تابستان ایران بوم گردی

گزارشی از مشکلات جامعه پزشکی

دکتر کامران توانگر، پزشک عمومی و فارغ التحصیل دانشگاه علوم پزشکی شیراز در یادداشتی ارسالی به انصاف نیوز با عنوان «گزارشی از مشکلات جامعه پزشکی» نوشت:

قُل امَرَ رَبّی بالقِسطِ

جامعه پزشکی در اپیدمی کرونا مثل گذشته همچون سربازان جان بر کف در خط مقدم سلامت و درمان مردم عزیزمان از کوچکترین تلاشی مضایقه نکردند تا جامعه بتواند با تکیه بر مجاهدتهای ایشان، این مسیر سخت را به سلامت طی کند. ایشان همواره به عهدی که بر سلامت مردم استوار بوده، پایبند مانده اند و تا آخرین لحظه در این مسیر از جان خویش مایه می گذارند.

اما متاسفانه در سالیان اخیر این قشر زحمت کش و از خود گذشته شاهد ناملایمتی های فراوانی از سوی بعضی گروه ها و منصب داران ذیربط دولتی بوده است تا جایی که حتی با استفاده از رسانه های مختلف چون صدا و سیما سعی در خدشه دار کردن عزت پزشک و ایجاد فاصله و تقابلی عمیق بین مردم عزیزمان و این قشر دلسوز را داشته اند، ولی خدا را شکر اپیدمی کرونا با تمام منحوس بودنش، چهره واقعی این جهادگران عرصه سلامت را برای مردم نشان داد و تمام نقشه‌ها و تبلیغات سوء این خدانشناسان را از هم پاشید و مجددا شاهد شکل گیری آن حس دوستی دیرینه و نزدیکی مردم با این قشر فداکار بوده ایم.

در کار زار مبارزه با اپیدمی کرونا، پزشکان طبق وظیفه و میل باطنی خویش به عنوان فرماندهان عرصه سلامت در کنار سایر همکاران کادر درمان از جان خویش مایه گذاشتند و با توجه به بیشترین برخورد و مواجهه با بیماران مبتلا از همان روزهای خوفناک نخستین تا به امروز بیشترین تعداد شهدای راه سلامت (بیش از ۶۰ درصد کل شهدای راه سلامت) را به خود اختصاص داده اند ولی متاسفانه همواره با کم مهری های زیادی از طرف مسوولین مربوطه در احقاق مطالبت خویش و رسانه ها در پوشش دادن به تلاش هایشان مواجه هستند به گونه ای که در پاره ای از مواقع تلاش های این عزیزان اصلا دیده نشده است.

متاسفانه در چند سال اخیر بعضی رسانه ها با نشان دادن درآمد بالای عده کمی از پزشکان که کمتر از یک درصد جمعیت پزشکان را تشکیل می دهند سعی در خدشه دار کردن چهره پزشکان داشته اند این در حالیست که اکثریت جامعه پزشکی با مشکلات شدید مالی مواجه هستند.

در طی چند سال گذشته جامعه پزشکی با بحران های شدیدی مواجه گردیده است که متاسفانه جز خود ایشان حتی مسوولین مربوطه از این مشکلات اگاهی ندارند. بدتر از آن نه مردم عزیزمان و نه رسانه های مردمی در حال حاضر در جریان واقعیت حاکم بر این جامعه نیستند و نمی دانند یک پزشک برای امرار معاش و نیاز های مادی و معنوی خویش دچار چه مشکلات عدیده ای است و تا چه اندازه واقعیت ها با تصور ساختگی در ذهن مردم تفاوت دارد.

در این سال ها علی رغم بحران های شدید اقتصادی و تورم سرسام آور، قشر پزشکی از معدود مشاغلی است که هیچگونه افزایش حقوقی متناسب با نرخ تورم نداشته و گاها با توجه به درنظر گرفتن وضعیت اقتصادی و مالیات ها شاهد کاهش محسوسی در حقوق مادی خود در سالیان اخیر بوده است و در کنار آن عدم پرداخت به موقع کارانه ( تاخیری بیش از ۶ ماه) این قشر را بر خلاف تصور عامه در بحران های شدید مالی قرار داده است به گونه ای که در براورده کردن نیاز های ابتدایی خویش مانده اند.

بحران های شدید مالی این قشر باعث شده که طی سالیان اخیر شاهد بیشترین آمار مهاجرت پزشکان در کشور باشیم و اگر شرایط به همین نحو پیش رود قطعا در سالهای اینده اکثر نخبگان این رشته که روزگاری با کسب برترین رتبه های کنکور وارد این مسیر شده و سرمایه های زیادی از بیت المال جهت تربیت و اموزش انها هزینه شده بود به خارج از کشور مهاجرت خواهند کرد.

در حال حاضر بار اصلی ارایه خدمات پزشکی در بیمارستان های دولتی بر دوش دانشجویان عمومی و تخصص پزشکی است ولی متاسفانه این گروه با حداقل حقوق و آن هم پایین‌تر از کمترین حقوق مصوب کارگری در حال خدمت رسانی هستند. کارورزان پزشکی با حقوقی بسیار ناچیز و حدود ۸۰۰ هزار تومن ماهانه و رزیدنتهای تخصص های مختلف پزشکی با حقوق ماهانه یک میلیون و دویست هزار تومانی در حال گذراندن کشیک های سنگین و ۳۰ ساعته پزشکی هستند و با این حقوق پایین باید به گذران زندگی نیز بپردازند.

تاسف بار است که یک رزیدنت پزشکی در حال حاضر با وجود گذراندن ۱۰ سال از زندگی خود در این رشته با کمترین حقوق و مزایا، حتی در این دوران تحت بیمه‌ی وظیفه نیز نیست.

پزشکان عمومی طرحی و قراردادی پزشک خانواده در حال حاضر با دریافت پایین ترین حکم حقوقی در بین تمام اعضای کادر سلامت (پزشکان، پرستاران، ماما، بهورزان و …) درحال خدمت رسانی هستند و این مایه شرمساری‌ست که این قشر نخبه و تحصیل کرده بعد از گذراندن سالهای طولانی و سپری کردن بیشترین سختی ها و بعد از آن هم بیشترین مسئولیت در قبال جان و مال مردم در پایین ترین تراز مالی و معنوی قرار بگیرند.

پر واضح است که دلیل تمامی این مشکلات را باید در بی توجهی بی رحمانه مسئولین ب این قشر جست و جو کرد.

در طی سالیان گذشته تمام اقشار بر اساس شرایط، سختی کار و افزایش تورم، مشمول افزایش حقوق سه برابری و بعضا بیشتر شده اند اما پزشکان از این افزایش حقوق مستثنی بوده اند.

ایضاً کارانه پزشکان عمومی، متخصصین و طرحی بدون افزایش و تاخیر بعضا بیش از یک ساله مواجه شده است.

در حال حاضر میزان دریافتی کارانه یک متخصص طرحی بعد از گذراندن حدااقل ۱۱ سال تحصیل در این رشته با طرح قاصدک به کمتر از پنج میلیون تومان رسیده است که با توجه به نرخ تورم این مقدار حقوق برای گذراندن زندگی آن هم برای کسانی که بهترین دوران جوانی خود را در حال تحصیل بوده و هیچ منبع درآمدی نداشته اند بسیار ناعادلانه و بدون ملاحظه است. در حال حاضر تعداد زیادی از این عزیزان به علت مشکلات مالی حتی قادر به ازدواج و تشکیل خانواده نیستند، این درحالیست که شرایط برای ازدواج و فرزندآوری این عزیزان نخبه باید کاملا مهیا گردد.

در بحث پزشک خانواده نیز علی رغم بیان مسوولین از وجود بودجه کافی، مشخص نیست این حجم از بودجه اعلامی کجا صرف می شود که حتی طبق آیین نامه های چند سال قبل نیز پولی برای پرداخت به پزشکان باقی نمی ماند. این درحالی است که پزشکان مهمترین عضو برنامه طرح تحول سلامت هستند و نبود آنها مساوی با از هم پاشیدن این طرح می باشد.

در همه جای دنیا سطح بندی اقشار بر اساس عدالت در حال اجرا است ولی متاسفانه در طی چند سال اخیر شاهد بر هم زدن بیشتر این سطح بندی ها هستیم به گونه ای که به عنوان مثال در بعضی مناطق میزان دریافتی یک پزشک با میزان دریافتی حقوق پایین ترین عضو کادر درمان با پایین ترین سطح تحصیلات و کمترین وظیفه و مسوولیت به یک اندازه و گاها کمتر نیز می باشد.

پزشکان متخصص و فوق تخصص و عمومی شاغل در بخش خصوصی نیز از این قائله مستثنی نیستند و متاسفانه در چند سال اخیر هیچگونه تغییری در تعرفه این عزیزان صورت نگرفته و با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند.

متاسفانه در بسیاری از شهر ها، مراکز ، ارگانهای دولتی، غیر دولتی و خصوصی شاهد حضور دلالانی هستیم که به علت سواستفاده از وضعیت نابسامان اقتصادی پزشکان، با کمترین پرداختی به پزشکان، بعضا یک دهم میزان نرخ مصوب چند سال پیش سازمان نظام پزشکی، بدون هیچگونه نظارتی در حال سودجویی های کلان هستند این در حالی است که پزشکان در پاره ای از مواقع با ساعتی ۲۰ هزارتومان مجبور به شیفت دادن هستند، لذا ورود برنامه ریزی شده‌ی نهاد های مربوطه و سازمان های بازرسی کل کشور در این قضیه نیز جهت برقراری نرخ مصوب کاملا ضروری می باشد.

این موضوعات تنها پاره ای از مشکلات جامعه فرهیخته پزشکی است و مشکلات فراوان دیگری نیز وجود دارد که لازم است بعد از پیگیری رسانه های محترم و مسولین ذیربط طی جلساتی تخصصی به بیان آنها پرداخته شود تا انشالا دیگر شاهد مشکلاتی از این دست در بین این جامعه فداکار نباشیم و پزشکان را برای گذراندن زندگی مجبور به ترک سرزمین مادری خویش نکنیم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. این تنها بخش کوچکی از مشکلات جامعه پزشکی هست از رسانه ها خواهشمندیم برای احقاق حقوق پزشکان پیگیری کنند

    8
    1
  2. از معدود رسانه هایی که بدون جبهه گیری و عادلانه به این موضوع نگاه کردید و اطلاعات صحیح دادین نه از روی بغض و کینه ی بیجا دروغ پراکنی. ممنون از شما

    8
    1
  3. از معدود رسانه هایی که بدون جبهه گیری و عادلانه به این موضوع نگاه کردید و اطلاعات صحیح دادین نه از روی بغض و کینه ی بیجا دروغ پراکنی. ممنون از شما.

    7
    1
  4. این وضع بیکاری پزشکان عمومی از کجا میاد؟؟؟
    بچه پولدار رف خارج خوند راحت و بدون دادن کنکور سراسری برگشت و الان مطبشو داره.
    بعضیام راهشون وا شده به دانشکده درحالیکه….

    12
    3

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا