خرید تور تابستان ایران بوم گردی

زنگنه: تمایل نداریم از مازوت استفاده کنیم اما…

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت گفت: تمایل نداریم که از سوخت مازوت استفاده کنیم اما در نقاطی مجبور به این کار هستیم. گازوئیل هم در حداکثر ممکن تامین می شود و بیشتر از این امکان ندارد. ما هر مقدار گازوئیل اضافی داریم می دهیم بخشی هم از مخازن باید استفاده شود.

به گزارش ایسنا، بیژن زنگنه در جلسه مدیریت مصرف سوخت زمستانی کشور که با حضور وزرای کشور و نیرو برگزار شد، با اشاره به اینکه بالاترین میزان مصرف سوخت کشور در منازل است افزود: شهروندان تصور می کنند اگر پنجره ها را باز بگذارند کرونا می رود و به همین دلیل بالاترین مصرف سوخت کشور در منازل است. لذا باید این موضوع بیان شود که برای کاهش مصرف سوخت باید دما را پایین آورد و پنجره ها را بست.

وی افزود: برخی استانداران کشور درخواست می کنند که استان آنها از مصرف مازوت مستثنا شود اما با هر استانی که صحبت می شود چنین خواسته ای مطرح است. صنایع سیمان از ابتدا قرار بود در فصل زمستان مازوت مصرف کنند و قراری برای مصرف نفت کوره در این فصل نبود.

وی ادامه داد: امروز در دولت تصویب می کنیم که قیمت نفت کوره معادل گاز مصرفی شود. برخی از افراد درباره نفتکش ها اظهار نگرانی کرده بودند که ما این موضوع را حل کردیم. البته ما روغن و لاستیک به فردی نمی دهیم و کاسبی هم راه نمی اندازیم. ما مشکلی از نظر نفتکش برای حمل بار به نیروگاه ها نداریم چرا که این موضوع با تدابیر خاص حل و فصل شده است. بی تردید نباید تبلیغات درباره مصرف خانگی و کاهش مصرف سوخت ادامه داشته باشد. اگر مصرف برق کاهش پیدا کند مصرف مازوت نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

وزیر نفت با اشاره به اینکه مهمترین خواست ما این است که قطع مصرف مازوت از ۱۸۰ میلیون لیتر با تدابیر خاص خود افزایش پیدا نکند افزود: ما نمی توانیم این مشکل را حل کنیم و در صورت بروز مشکل، خود آنها نیز با دشواری مواجه خواهند شد. لذا از همکاران در صنعت برق می خواهیم که با تدابیر لازم این موضوع را رعایت کنند.

وی تاکید کرد: مصرف سوخت در ادارات موضوع مهمی در حوزه مصرف سوخت است. بی تردید باید این مصرف مدیریت شود اما تمایل نداریم که از سوخت مازوت استفاده کنیم اما در نقاطی مجبور به این کار هستیم. گازوئیل هم در حداکثر ممکن تامین می شود و بیشتر از این امکان ندارد. ما هر مقدار گازوئیل اضافی داریم می دهیم بخشی هم از مخازن باید استفاده شود.

وزیر نفت در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به اینکه خط لوله ذخیره سازی و در برخی از نقاط بخاری های هرمونیک که مصوبه آن را دریافت کرده ایم باید مورد توجه قرار گیرد افزود: اکثر نقاط در تهران مردم از شوفاژ و حرارت مرکزی استفاده می کنند و آنچه در کاهش و مدیریت مصرف سوخت اهمیت دارد تنظیم موتورخانه ها است.

وی ادامه داد: افزایش ۱۵ درصدی مصرف کاملا غیر طبیعی است و هیچ دستگاهی نمی تواند برنامه ریزی برای رشد مصرف سالانه داشته باشد. مصرف فعلی ما ۸۰۰ میلیون متر مکعب در روز است که ۵۵۶ میلیون لیتر آن مصرف خانگی، عمومی و صنایع کوچک است. البته این مقدار نسبت به سال گذشته عدد بزرگی است و پیش از ۶۰ میلیون متر مکعب افزایش داشته است.

زنگنه تاکید کرد: تولید فعلی گاز در کشور بیش از ۱۰۰۰ میلیون متر مکعب در روز است که از آن میعانات و گوگرد استحصال می شود و از این مقدار ۸۲۴ میلیون متر مکعب توزیع می شود که میزان بسیار بالایی است. مصرف متوسط کشور حدود ۴.۷ میلیون بشکه نفت خام است که رقم بالایی است و غیرعادی است. باید برای آن راه حل مناسب اتخاذ شود. البته اکنون موعد مناسبی برای این موضوع نیست و در این شرایط باید مصرف را مدیریت کنیم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا