خرید تور تابستان ایران بوم گردی

سخنگو: پیام‌های لازم را به آمریکا داده‌ایم

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ما برای تمام سناریوها آمادگی داریم چه سناریوهای نمایشی و رسانه ای آمریکا، چه سناریوهای مخفی. ما پیام های لازم را به آمریکا داده ایم. به کشورهای همسایه نیز داده ایم. ما در مورد سناریو آمریکایی ها پیش بینی نمی کنیم ولی در مورد پاسخ خود مطمئن هستیم.

به گزارش ایسنا، سعید خطیب زاده صبح روز دوشنبه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران که در ساختمان وزارت خارجه با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی برگزار شده بود در پاسخ به سوالی در ارتباط با آخرین روند پیگیری موضوع سقوط هواپیمای اوکراینی با توجه به نزدیک شدن به سالگرد وقوع این حادثه گفت: تصمیمی که هیأت دولت در ارتباط با پرداخت دیه گرفت ناظر بر پرداخت یکسان این دیه به همه قربانیان این هواپیما است.

وی ادامه داد: نکته مهم این است که این موضوع دیه و پرداخت آن جایگزین پرونده کیفری که در این زمینه ایجاد شده و در حال پیگیری است، نیست.

وی با بیان اینکه پرونده کیفری سقوط این هواپیما در حال پیگیری است، خاطر نشان کرد: فکر می کنم در روزهای آتی اطلاع رسانی بیشتری در مورد این پرونده انجام شود.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین بار دیگر در این نشست با خانواده های داغدار جانباختگان سقوط این هواپیما ابراز همدردی کرد.

خطیب زاده همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه در نشست اخیر مجمع عمومی سازمان ملل که در مورد مصوبه ای به پیشنهاد آمریکا به رأی گیری گذاشته شد برخی از کشورهای همسایه از جمله افغانستان در جلسه غایب بودند و کشوری چون عراق نیز رأی ممتنع به این موضوع داد و این باعث به وجود آمدن برخی از بحث ها در فضای مجازی و رسانه ای کشور شده است، گفت: ایالات متحده آمریکا در طی ماه های اخیر برای سومین بار در اقدامات خود علیه ایران در سازمان ملل با شکست روبرو شد و پیشنهاد آمریکا علیه ایران رأی نیاورد و این نشان دهنده انزوای روز افزون این کشور است.

وی در مورد بحث افغانستان و عراق نیز گفت: ما ناخرسندی خود را نسبت به این موضوع اعلام کردیم و همان طور که شنیده اید نخست وزیر عراق اعلام کرده که در حال پیگیری این موضوع است.

وی با اشاره به سیاست ایران در ارتباط با تعامل با کشورهای همسایه و اهمیت حفظ حسن همجواری گفت: قطعا کشورهای همسایه ما می دانند که یک جانبه گرایی و قلدری آمریکا تا چه حد تأثیر منفی بر فضای بین الملل و منطقه می گذارد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در این نشست در پاسخ به سوالی در مورد روابط ایران و روسیه نیز گفت: روابط ایران با روسیه در بهترین شرایط قرار دارد و دو کشور بر اجرا و پیگیری توافقات صورت گرفته بین تهران و مسکو تأکید دارند و در این راستا حرکت می کنند.

این دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به این سوال که یک رسانه آمریکایی به بایدن رئیس جمهور منتخب آمریکا پیشنهاد کرده است که برای  نشان دادن حسن نیت خود مسیر ورود واکسن کرونا به ایران را تسهیل کند اگر این اتفاق بیفتد ایران برای نشان دادن حسن نیت خود چه کاری انجام می دهد، گفت: ایالات متحده آمریکا یک جنگ تمام عیار را علیه ملت ایران آغاز کرده و همچنان این جنگ ادامه دارد.

وی با بیان اینکه ما رفتار متفاوتی را در دولت های مستقر آمریکا ندیده ایم، گفت: ما انتظار داریم که آن ها مسیر و رفتار خود را در ارتباط با ایران اصلاح و به تعهدات خود در برجام عمل کنند.

وی با بیان اینکه بسیاری از اقداماتی که در قالب صبر راهبردی ایران تعریف می شود باید در چارچوب حسن نیت ایران تعبیر شود، ادامه داد: امیدواریم که آمریکایی ها قدر فرصت نهایی که برای حفظ برجام و انجام تعهداتشان در برجام به وجود آمده است را بدانند و در این مسیر گام بردارند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین از رایزنی تلفنی وزیر خارجه کشورمان با همتایان کویتی، قطری و ارمنستانی خود طی روزهای اخیر خبر داد.

وی همچنین گفت: به زودی قائم مقام وزیر خارجه کره جنوبی به ایران سفر می‌کند و امیدواریم این سفر خاتمه ای بر کندی‌های موجود  در پرداخت پول ایران باشد.

در این نشست مطبوعاتی که به مدت یک ساعت به طول انجامید سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه با توجه به مسائل منطقه تحرکات آمریکا و نوع موضع گیری های مقامات عراقی به نظر می رسد که ما در آینده شاهد نوع تغییر روابط ایران و عراق باشیم و عراق مجبور شود که بین ایران و آمریکا یک کدام را انتخاب کند، اظهار کرد: اساس سیاست خارجی ایران در منطقه مبتنی بر حسن همسایگی و حسن همجواری است.

وی با اشاره به ماجراجویی‌ها و جنگ‌طلبی‌های آمریکا و برخی از اقداماتش در این حوزه در منطقه گفت: ما فکر نمی‌کنیم با توجه به این اتفاقات امنیت پایدار در منطقه ایجاد شود.

خطیب زاده گفت: بر عکس آنچه که آمریکایی ها انجام می دهند ما هیچ وقت سعی نکرده ایم که ذره ای از آنچه که بین ما و آمریکا رخ می دهد را به کشورهای همسایه بکشانیم ولی آمریکایی ها از پایگاه های نظامی خود در کشورهای همسایه با نقض تمامیت ارضی این کشورها علیه ایران استفاده کرده اند. آمریکایی ها در داخل برخی از کشورهای همسایه ایران از جمله عراق پایگاه نظامی دارد و از داخل عراق اقدامات نظامی ضد منافع ایران انجام داده است و فردی چون سردار قاسم سلیمانی را به شهادت رساندند. البته ما می‌دانیم که مقامات عراقی به چه میزان از این اقدامات آمریکایی ها منزجر و ناخرسند هستند.

این دیپلمات ارشد وزارت خارجه گفت: ما فکر می کنیم که باید هر چه زودتر نظامیان و چکمه پوشان آمریکایی منطقه و عراق را ترک کنند و این موضوع باعث می شود که آرامش هر چه زودتر به منطقه بازگردد.

خطیب زاده با اشاره به مصوبه پارلمان عراق در ارتباط با ضرورت خروج هر چه سریع تر نیروهای نظامی آمریکا از این کشور همسایه و احترام و استقبال ایران از این مصوبه در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: ما هیچ وقت تلاش نخواهیم کرد که دوستان مان در منطقه را در موقعیت انتخاب قرار دهیم.

وی با تأکید بر اینکه روابط ایران و عراق روابطی چند لایه و چند جانبه است، گفت: روابط بین تهران و بغداد روابطی طبیعی، تاریخی و مردمی است و کسی نمی تواند با اقدامات ساختگی و مهندسی شده این روابط را دچار مشکل کند مگر اینکه مردم و دولت های دو کشور در این زمینه هوشمند نباشند که خوشبختانه هوشمندی لازم در این زمینه وجود دارد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به این سوال که به تازگی رئیس اتحادیه عرب بار دیگر اقدام به بیان اظهار نظرهایی علیه ایران کرده از جمله اینکه بازگشت آمریکا به برجام بدون تغییر رفتار ایران باعث ایجاد مشکلاتی برای کشورهای منطقه می شود، گفت: در مورد اظهارنظرهایی که مقامات برخی از سازمان ها و اتحادیه ها مطرح می کنند باید به اندازه اعتبار آن سازمان ها به آن وزن داد.

وی با اشاره به مشکلات و اختلافاتی که در حال حاضر اتحادیه عرب با آن روبرو است، گفت: مسئول این اتحادیه باید اولویتش این باشد که به وضعیت کنونی این اتحادیه و مشکلات آن رسیدگی کند و به خیانتی که به آرمان فلسطینی و اسلام توسط برخی از کشورها صورت گرفته است، فکر کند.

خطیب زاده ادامه داد: این سخنان آدرس غلط دادن است و آن ها فکر می کنند با تکرار این سخنان برای ملت های منطقه می توانند اولویت های موجود در منطقه را عوض کنند. منطقه ما احتیاج به شخصیت هایی دارد که نگاه متفاوتی داشته باشند، نگاه به درون داشته باشند.

این دیپلمات ارشد وزارت خارجه افزود: برجام چیزی بین ما و ۱+۵ است که در مورد آن مذاکره شده و امضا شده است. در حوزه برجام طرف های گفت و گوی ما ۱+۵ است و در مورد مسائل منطقه نیز ما با کشورهای منطقه گفت و گو می کنیم.

وی با اشاره به اهمیت ایجاد تغییر گفتمانی در منطقه گفت: این تغییر گفتمانی باید در ذهن برخی از مسئولان دولت ها و کشورهای منطقه صورت بگیرد.

خطیب زاده همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه سفر چندی پیش ظریف به آذربایجان و مسکو به تعویق افتاد، آیا زمان جدیدی برای انجام این سفر تعیین شده است، گفت: برنامه ریزی کرده ایم که آقای ظریف به برخی از کشورها سفر کنند و این در دستور کار است. البته در مورد سفرهایی که به تعویق افتاد دچار برخی از مضایق لجستیکی بودیم و وقتی سفری به تعویق می افتد باید برنامه ریزی مجددی در ارتباط با انجام آن صورت بگیرد که این خود نیز موضوعی زمان بر است.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در ادامه این نشست در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ناو آمریکایی حاضر در منطقه، منطقه را ترک کرد ولی اخیرا آمریکایی ها بیانیه داده اند که بار دیگر این ناو بازخواهند گشت و نظر ایران در این ارتباط چیست، اظهار کرد: اینکه این ناوها بروند و بیایند تصمیم خودشان است ولی آن چیزی که برای ما روشن است این است که ما برای تمام سناریوها آمادگی داریم چه سناریوهای نمایشی و رسانه ای آمریکا، چه سناریوهای مخفی. ما پیام های لازم را به آمریکا داده ایم. به کشورهای همسایه نیز داده ایم. ما در مورد سناریو آمریکایی ها پیش بینی نمی کنیم ولی در مورد پاسخ خود مطمئن هستیم.

وی ادامه داد: امیدواریم که مقامات حاضر در کاخ سفید  در روزهای پایانی حضورشان تنش آفرینی نکنند و اقداماتی را انجام ندهند که تا سال ها آمریکایی ها درگیر آن شوند و مجبور به پاسخگویی و جبران آن باشند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به این سوال که هفته پیش یک روز بعد از گفت و گوی تلفنی وزیر امور خارجه کشورمان با همتایه قطری خود، آقای عراقچی عازم دوحه شدند و با وزیر خارجه و وزیر دفاع این کشور رایزنی کردند. آیا آقای عراقچی در این سفر حامل پیام خاصی بودند، گفت: سفر آقای عراقچی به قطر از قبل برنامه ریزی شده بود. آقای عراقچی قرار بود هفته قبل به دوحه بروند اما این سفر به دلایل لجستیکی با تأخیر مواجه شد ولی همان طور که گفتم از قبل برنامه ریزی شده بود.

وی با اشاره به روابط ایران با قطر گفت: ما به صورت منظم با مقامات قطر در حال تماس و رایزنی هستیم. تبادل نظر نزدیکی بین مقامات دو کشور در جریان است و این تماس ها و سفرها نیز در همین چارچوب است.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با موضوع FATF و آیا اینکه وزارت خارجه این امید را دارد که این بار FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام به نتیجه نهایی رسیده و تصویب شود، گفت: معاونت حقوقی رئیس جمهور مسئولیت دارد که نظرات دولت در ارتباط با این موضوع را به اعضای مجمع منتقل کنند. نظرات ما در ارتباط با FATF کاملا روشن است و آن را بارها اعلام کرده ایم. بهترین اتفاق این است که ما نقش موثری در تدوین استانداردها و رژیم های حقوقی که در زمینه پولشویی و مسائل مربوط به آن مطرح است، حضور داشته باشیم. عدم حضور ما در این فرایند محروم کردن خود از بیان نظراتمان در این زمینه است. اتفاقا حضور ما در این فرایندها می تواند جهت گیری هایی که در این زمینه وجود دارد را درست کند و در تصمیم گیری ها نظرات ایران لحاظ شود.

وی گفت: مقامات بانک مرکزی باید توضیح بدهند که عدم پیوستن ایران به FATF چه مسائل و مشکلاتی را برای انجام تبادلات بانکی ایجاد کرده است. البته این مشکلات در حال حاضر به خاطر موضوع تحریم ها کمرنگ تر است و اگر تحریم ها برداشته شود عدم پیوستن به این روند روزانه بانک های ما را اذیت می کند.

وی گفت: باید این موضوع در بستری آرام، حقوقی در مجمع تشخیص مصلحت نظام به پیش برود و اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام در ارتباط با آن با توجه به منافع و مصالح کشور تصمیم گیری کنند.

وی ادامه داد: متأسفانه ما از لیست خاکستری به لیست سیاه رفته ایم ولی وزارت خارجه به رغم تمامی سختی ها آمادگی دارد که تمام تلاش خود را برای اصلاح این فرایند انجام دهد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی در مورد اظهارات اخیر آقای صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی مبنی بر آمادگی این سازمان برای غنی سازی ۲۰ درصد و واکنش آژانس به این موضوع گفت: صحبت ایشان ناظر بر قانونی است که در مجلس تصویب شده است. آیین نامه اجرایی این قانون ابلاغ شده است و همه دستگاه ها از جمله سازمان انرژی اتمی مکلف به اجرای آن هستند.

وی ادامه داد: ما در چارچوب تعهدات خود باید به آژانس گزارش بدهیم که این کار انجام شده است.

این دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به سوالی در ارتباط با نشست چندی پیش وزیر امور خارجه کشورمان با وزیران امور خارجه کشورهای ۱+۴ گفت: این نشست یک نشست غیررسمی بود و بیشتر تبادل نظر و رایزنی بود و موضوع خاصی بیشتر از آنچه که در بیانیه مشترک مطرح شد در آن نبود.

وی همچنین با اشاره به موضوعاتی که در دستور کار کمیسیون مشترک برجام وجود دارد و برگزاری جلسات روتین آن در پاسخ به سوالی گفت: در این ایام که آمریکا از برجام خارج شده و اروپایی ها به تعهدات خود عمل نکرده اند چین و روسیه مهمترین همکاری ها را با ما داشته اند.

خطیب زاده با تأکید بر اصلاح مسیر از سوی آمریکایی ها و اجرای تعهدات از سوی اروپایی ها ادامه داد: روابط ما با چین به سطح مشارکت راهبردی رسیده است و در همین چارچوب قرار است سند همکاری های ۲۵ ساله بین دو کشور امضا شود.

وی ادامه داد: ما در سیاست خارجی کشور براساس تحولات روز تصمیم گیری نمی کنیم و سیاست ما براساس یک نگاه بلند مدت به تحولات جهانی است. در حوزه برجام نیز آمریکا و کشورهای اروپایی بودند که با اجرای عدم تعهدات شان خود را در این زمینه تحریم کردند ولی چین و روسیه روابط خود را با ایران حفظ کردند.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی در ارتباط با مصوبات اخیر آمریکا در ارتباط با تبت و دخالت این کشور در مسائل چین گفت: ما این مصوبات را دخالت آشکار آمریکا در امور داخلی دیگر کشورها می دانیم و سیاست قطعی ما همواره مخالفت با این گونه دخالت ها و اقدامات بوده است و در همین چارچوب معتقدیم که اقدام اخیر آمریکا دخالت در امور داخلی چین است و این امر، امری مضموم و محکوم است.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه در طرح اقدام متقابل که در مورد پیگیری پرونده ترور شهید سلیمانی در مجلس مطرح شده است، یکی از بندها این است که قبل از هر گونه مذاکره در مورد برجام با واشنگتن، آمریکا باید در ارتباط با این ترور از ایران عذرخواهی کند، اظهار کرد: باید این طرح را با جزئیات دید. البته همان طور که پیش از این گفته ام ما مکلف به اجرای قوانین هستیم ولی در مورد برجام باید موضعی را مطرح کنم و آن این است که ما در خصوص برجام با کسی مذاکره ای نداریم. مذاکرات مربوط به برجام انجام شده، تمام شده و این توافق امضا شده است و تنها باید شاهد اجرای موثر تعهدات برجامی از سوی آمریکا باشیم و منتظر این موضوع هستیم.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با اظهارات مشاور امنیت ملی بایدن در مورد اینکه باید ایران در ارتباط با موشک های بالستیک خود نیز مذاکره و گفت و گو کند، اظهار کرد: همان طور که پیش از این بارها گفته ایم ما در خصوص توان دفاعی جمهوری اسلامی ایران نه هیچ وقت مذاکره کرده ایم، نه مذاکره می شود و نه مذاکره ای انجام خواهد شد. توان دفاعی جمهوری اسلامی ایران براساس نیازهای ملی ایران تعریف و پیگیری می شود.

وی با بیان اینکه آمریکایی ها خود می دانند که موضوع مذاکره در ارتباط با فعالیت های موشکی ایران براساس مذاکرات برجامی که انجام شده از حیز انتفاع خارج شده است و طرح آن فاقد وجاهت است، افزود: در ۱۶ ژانویه ۲۰۱۶ کلیه قطعنامه ها از جمله قطعنامه ۱۹۲۹ ملغی شد و برخی از محدودیت های باقی مانده نیز در ژانویه ۲۰۲۱ ملغی خواهد شد.

خطیب زاده افزود: ما یک بار در مورد برجام مذاکره کرده ایم و در مورد هیچ قسمت از آن مجددا مذاکره نمی کنیم. آمریکایی ها این موضوع را می دانند و آنچه که در این زمینه مطرح می کنند اظهار نظر داخلی است و جواب ما اجرای کامل برجام بدون شرط و جبران خسارات وارد شده به ایران از سوی آمریکا است.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آقای ظریف هفته گذشته به صورت تلفنی با همتایان کویتی و قطری خود رایزنی کرد و آیا در جریان این رایزنی ها پیامی از سوی واشنگتن به ایران منتقل شد یا پیامی از سوی واشنگتن به ایران منتقل شده است، گفت: ما احتیاج به کسی نداریم که پیام بدهیم و بگیریم. به طور کاملا روشن مجاری خود را در این زمینه داشته ایم، ما به صورت مستقیم و از طریق سوئیس به واشنگتن پیام دادیم و به کشورهای همسایه نیز مستقیم به خودشان از طریق پایتخت هایشان پیام داده ایم که در دام شیطنت آفرینی ها و ماجراجویی های آمریکایی ها نیفتند.

وی با بیان اینکه نه پیام خاصی آمده و نه پیام خاصی داده شده و ما پیام های خود را از طریق مجاری روشن اعلام کرده ایم، تأکید کرد: ما در جریان این گفت وگوها تأکید کرده ایم که عواقب هر گونه ماجراجویی در منطقه بر عهده واشنگتن است و اگر ماجراجویی رخ دهد پاسخ ما کوبنده و روشن خواهد بود.

خطیب زاده در پاسخ به سوالی در مورد موضوع واکسن کرونا و پیگیری های وزارت خارجه در این حوزه اظهار کرد: مناسب است جزئیات مربوط به واکسن کرونا از وزارت بهداشت پیگیری شود. همان طور که پیش از این نیز گفته ام ما در همه مقاطع کارهای لازم را در ارتباط با وظایفی که در این حوزه داشته ایم انجام داده ایم و هر زمان درخواستی صورت گرفته به سرعت آن را عمل کرده ایم.

این دیپلمات ارشد کشورمان همچنین در پاسخ به سوالی در مورد روند آزادسازی پول های بلوکه ایران در کره جنوبی گفت: متأسفانه این روند به کندی پیش می رود و ما از این موضوع رضایت نداریم. قائم مقام وزیر خارجه کره جنوبی به زودی به ایران سفر می کند تا با مقامات کشورمان صحبت کند و امیدواریم این سفر خاتمه ای بر کندی های موجود در این روند باشد.

سخنگوی وزارت خارجه در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ما بارها اعلام کرده ایم که موضوعات منطقه را باید بین خودمان حل و فصل کنیم، ادامه داد: متأسفانه برخی از حکام در منطقه فکر می کردند که با آمدن ترامپ پنجره ای برای آن ها ایجاد شده و به اشتباه تمام تخم مرغ هایشان را در سبد ترامپ گذاشتند.

خطیب زاده با اشاره به تجاوز ادامه دار عربستان به یمن و مشکلاتی که برای مردم این منطقه ایجاد شده است، تصریح کرد: آنچه در یمن رخ داده است واقعا تلخ است. یک ملت را در محاصره و قحطی گذاشتن یک فاجعه تاریخی است. یمن همسایه دیوار به دیوار عربستان است. اتفاقی که در منطقه در مورد قطر نیز رخ داد اتفاق خوبی نیست و هر کدام از این موضوعات هر چه زودتر حل شود برای منطقه بهتر است.

وی ادامه داد: روزی که عربستان به این نتیجه برسد که می تواند در مسیر مستقیم با ما و منطقه صحبت کند و به آغوش منطقه برگردد و دست از خرید امنیت از بیرون از منطقه بردارد قطعا روزهای بهتری برای منطقه رقم خواهد خورد. عربستان کشور مهمی است. مردم عربستان مردم محترمی هستند. سال های قبل روابط خوبی بین دو کشور وجود داشته است و این امکان وجود دارد که روابط را بازسازی کنیم به شرط آنکه حکام آل سعود از مسیر غلطی که در پیش گرفته اند بازگردند.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی در ارتباط با گزارش اخیر پنتاگون مبنی بر بازگشت ناو هواپیمابر آمریکا به خلیج فارس به خاطر تهدیدهایی که بنا بر ادعای آن ها ایران داشته و همچنین اخبار منتشر شده مبنی بر پیام امارات متحده عربی به تهران مبنی بر اینکه در تحولات اخیر در منطقه هیچ نقشی نداشته است، اظهار کرد: اقدامات، تحرکات و شیطنت های آمریکا در منطقه از چشم ما پنهان نیست. نهادهای اطلاعاتی، امنیتی و نظامی ما به تحرکات به ظاهر پنهان آمریکا در منطقه و عراق اشراف کامل دارند. پیام های لازم از مجاری موجود با صراحت و شفافیت به واشنگتن انتقال داده شده است و به کشورهای منطقه نیز تأکید شده است که مراقب باشند در دام شیطنت های آمریکا نیفتند.

خطیب زاده ادامه داد: نقش عوامل و متحدین رژیم صهیونیستی را در برخی ایجاد تنش های منطقه ای به ویژه در عراق مشاهده کرده ایم. آن ها هیچ خجالتی ندارند که با خون سربازان آمریکایی به اهداف خود برسند. ما به دقت تحرکات را زیر نظر داریم و بارها اعلام کرده ایم که در دفاع از کیان و منافع خود با جدیت، آشکارا و مستقیم پاسخ خواهیم داد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شب گذشته اظهاراتی به نقل از مشاور نخست وزیر عراق در مصاحبه با یکی از رسانه های فارسی زبان مطرح شد که در نوع خود عجیب و غریب بود و ایشان با کنایه در مورد ورود و خروج آقای سلیمانی به عراق گفتند که وقتی در هست چرا از پنجره وارد می شوید، پاسخ وزارت خارجه به این اظهارات چیست؟ گفت: من باید صحبت های این مقام را بشنوم و بعد اظهار نظر کنم. از جایگاه حقوقی این فرد نیز اطلاعی ندارم.

وی ادامه داد: نخست وزیر پیشین عراق به صراحت اعلام کرده اند که سردار سلیمانی به دعوت دولت عراق همراه با مأموریت خاص عازم این کشور بوده و در فرودگاه بغداد مورد حمله تروریستی واقع شده است. فکر نمی‌کنم جز این اظهار نظر که از سوی مقام رسمی وقت عراق یعنی نخست وزیر مطرح شده نکته دیگری قابل طرح باشد.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: مردم عراق و مسئولان عراقی نشان داده اند که تا چه حدی قدردان زحمات سردار سلیمانی هستند. روزی که داعش در پشت شهرهای عراق قرار داشت در حالی که کشورهای اروپایی داشتند فکر می کردند که در چه مرحله ای می توانند به عراق کمک کنند این سردار ما بود که با تمام قوا در این عرصه حضور پیدا کرد و قوا و نیرو فرستاد و داعش را شکست داد این ها همه در حافظه تاریخی مردم عراق و منطقه باقی خواهد ماند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در ارتباط با همکاری ایران و عراق برای پیگیری پرونده ترور سردار سلیمانی اظهار کرد: اساسا فکر می کنم بعد عراقی پیگیری این ترور بسیار مهم است چرا که سردار سلیمانی مهمان عراق بود و به دستور رئیس جمهور کشور ثالثی مورد حمله تروریستی قرار گرفت.

وی با اشاره به مسئولیت دولت عراق در پیگیری این پرونده گفت: در حوزه پیگیری مشترک این پرونده کارهایی انجام شده و این کارها تداوم خواهد داشت.

سخنگوی وزارت خارجه در ابتدای این نشست بار دیگر با گرامیداشت یاد سردار سلیمانی گفت: شاهد این بودیم که در عراق و ایران برنامه های خوبی در بزرگداشت شهید سلیمانی و ابومهدی مهندس برگزار شد.

وی همچنین از پایین آمدن آمار فوتی های کرونا در کشور ابراز خرسندی کرد و از فعالیت ها و تلاش های کادر پزشکی برای تحقق این موضوع قدردانی و تأکید کرد که باید رعایت پروتکل های بهداشتی همچنان از سوی مردم ادامه داشته باشد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا