خرید تور تابستان ایران بوم گردی

عراقچی: غنی‌سازی ۲۰درصد به معنای مرگ برجام نیست

سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران گفت: شروع مجدد غنی سازی ۲۰ درصد هم براساسNPT و معاهده پادمان و هم براساس برجام قانونی است و ۲۰ درصد به معنای مرگ برجام نیست.

به گزارش فارس، «سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امشب (دوشنبه) در برنامه گفت‌وگوی ویژه شبکه دوم سیما در پی آغاز غنی سازی ۲۰ درصد در تأسیسات غنی سازی شهید علیمحمدی (فردو) در راستای اجرای مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی طی اظهاراتی سالگرد شهادت شهید سلیمانی و چهلمین روز شهادت شهید فخری زاده را گرامی داشت و عنوان کرد: شهید فخری زاده به لحاظ نظری، دانشی و تئوریک در دستاوردهای هسته‌ای کشور تلاش زیادی داشت و آغاز غنی سازی ۲۰ درصد در این روز یک بعد سمبلیک هم دارد مبنی بر اینکه پیشرفت‌هایی که در ایران صورت گرفته متوقف شدنی نیست.

معاون وزیر خارجه درباره فرآیند غنی سازی ۲۰ درصد گفت: غنی سازی ۲۰ درصد یکی از مهمترین مباحث مربوط به برنامه هسته‌ای ایران است. کاربرد آن برای تولید سوخت راکتور تحقیقاتی تهران است.

عراقچی خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۸۹ بعد از اینکه به ما سوخت ندادند خودمان موفق شدیم سوخت را تولید کنیم و در طول پروسه ای که تا قبل از نهایی شدن مذاکرات برجام طول کشید، بیش از ۴۰۰ کیلو اورانیوم ۲۰ درصد تولید کردیم که برای سال‌ها سوخت راکتور تحقیقاتی تهران را کفایت می‌کرد. در برجام در یک داد و ستد کلان و با توجه به اینکه نیاز ما برای سال‌ها تامین شده بود، قرار شد تولید سوخت ۲۰ درصد متوقف شود. چون از دید آنها سوخت ۲۰ درصد قدم بسیار بزرگ بود برای رسیدن به سلاح هسته‌ای و البته از دید ما فرق می‌کرد. در برجام توافق کردیم غنی سازی ۲۰ درصد متوقف شود و سوخت هم به اندازه کافی تولید کرده بودیم.

وی ادامه داد: طبق برجام هر زمان سوخت تمام می‌شد، دو سال قبل اعلام می‌کردیم یا امکاناتی فراهم می‌کردند که بخریم یا خودمان دوباره تولید کنیم، ولی سه تا چهار سال فاصله داشتیم تا به آن برسیم.

*روال قانونی انجام و به آژانس اطلاع داده شد

به گزارش فارس، معاون وزیر خارجه بیان کرد: وقتی آمریکا از برجام خارج شد و تعادل داده‌ها و ستانده‌ها در برجام به نوعی به هم خورد و در قسمت رفع تحریم‌ها، منافع ما در برجام کاهش یافت و حتی به صفر رسید، ما پنج گام را در مقابله با آن اتخاذ و تعهدات خود را کاهش دادیم، اما به شکلی که راه دیپلماسی کماکان باز باشد و امکان بازگشت وجود داشته باشد.

وی توضیح داد: در گام دوم اعلام کردیم که دیگر به درصد غنی سازی زیر ۳.۶۷ که در برجام پیش بینی شده مقید نیستیم و هر میزانی که لازم بدانیم درصد غنی سازی را بالا خواهیم برد. از حدود یک سال پیش بعد از این گام، درصد غنی سازی را بالا برده و زیر ۵ درصد کماکان نگهداشتیم. چون اختیار آن دست خودمان بود که با توجه به شرایط و زمان تصمیم بگیریم.

این دیپلمات ارشد ایرانی با اشاره به مصوبه مجلس شورای اسلامی بیان کرد: مجلس در قانون راهبردی اخیر دولت را مکلف کرد که غنی سازی ۲۰ درصد را سریع‌تر شروع کند. فارغ از اینکه اختلاف نظرهایی بین مجلس و دولت بود یا به لحاظ کارشناسی ما دیدگاه‌هایی داشتیم، ولی زمانی که قانون تصویب شد لازم الاجراست و ما به عنوان مجری قانون موظف به اجرای آن هستیم و بعد از تصویب قانون، آیین نامه‌های اجرایی آن توسط دولت تهیه و از امروز این کار انجام شد.

وی گفت: روال قانونی انجام و به آژانس اطلاع داده شد و پرسشنامه‌های مربوط را پر کردند و آژانس راستی آزمایی کرد و غنی سازی ۲۰ درصد در کمال شفافیت و بدون هیچ مخفی کاری انجام شد. روال حقوقی و روال اطلاع رسانی به آژانس طی شده و از امروز رسما و قانونا طبق اختیاراتی که موافقتنامه پادمان و NPT به ما می‌دهد، این کار را صورت دادیم.
این دیپلمات ارشد کشورمان همچنین بیان کرد: تمام روال حقوقی این قضیه طی شده است. وقتی که کاهش گام‌ها را شروع کردیم این کار را براساس حقوقمان در برجام اتخاذ کردیم. ضمانت اجرای برجام از نظر ما خود ما هستیم که هر زمان تشخیص دهیم طرف مقابل تعهداتش را انجام نمی‌دهد سازوکار حل اختلافات (اسنپ بک) را طی کنیم و ماده ۳۶ این اختیار را به ما می‌دهد. درخواست تشکیل کمیسیون مشترک، بعد کمیسیون مشترک وزرا و بعد اگر کماکان به این جمع بندی رسیده باشیم که تعهدات طرف مقابل اجرا نشده براساس آخرین جمله بند ۳۶ ایران می‌تواند تعهداتش را به صورت جزیی یا کلی متوقف کند که ما تصمیم گرفتیم به صورت جزیی و یا مرحله به مرحله متوقف کنیم.

* شروع مجدد ۲۰ درصد هم براساس NPT و معاهده پادمان و هم براساس برجام قانونی است

عراقچی ادامه داد: شروع مجدد ۲۰ درصد هم براساس معاهده NPT و معاهده پادمان و هم براساس برجام قانونی است. چون ما حق خود را در برجام اجرا می‌کنیم. اسنپ بک ایران هم بازگشت به وضعیت قبلی خودش و کنار گذاشتن تعهداتش است. این ما هستیم که اسنپ بک را اجرا کردیم و کماکان برجام زنده است.

*اگر طرف‌های مقابل ما بتوانند به تعهداتشان عمل کنند، ما در این اقدام تجدیدنظر خواهیم کرد/ احیای غنی سازی ۲۰ درصد در عرض ۱۲ ساعت

این دیپلمات ارشد ایرانی در پاسخ به این پرسش که غنی سازی ۲۰ درصد تا چه زمانی ادامه می‌یابد؟ اظهار داشت: غنی سازی ۲۰ درصد به لحاظ نیاز راکتور است و اینگونه نیست که نیاز فوری داشته باشیم. ما براساس قانون مجلس مکلف به اجرا هستیم. قانون مجلس می‌گوید اگر طرف مقابل به تعهداتش عمل کرد، مراتب به مجلس گزارش می‌شود و مجلس می‌تواند تصمیم دیگری بگیرد.

وی گفت: اگر طرف‌های مقابل ما بتوانند به تعهداتشان عمل کنند، ما در این اقدام تجدیدنظر خواهیم کرد و امکان بازگشت به تعهدات کامل خود در برجام را داریم. اتفاقا غنی سازی ۲۰ درصد یکی از مواردی است که ما خیلی سریع و آسان می‌توانیم به زیر ۳.۶۷ درصد برگردیم. همانطور که خیلی سریع توانستیم شروع کنیم و برخلاف آنچه گفته می‌شد غنی سازی در اثر برجام با مشکلات روبرو شده است امروز ثابت شد چنین نبوده است و در عرض ۱۲ ساعت غنی سازی ۲۰ درصد را مجدد احیا کردیم.

*کماکان به اصول خود مبنی بر حرمت سلاح‌های هسته‌ای پایبند هستیم/ سلاح‌های هسته‌ای جایی در محاسبات دفاعی و امنیتی ما ندارند

معاون وزیر خارجه درباره غنی سازی بالاتر از ۲۰ درصد هم اظهار داشت: در مصوبه مجلس به آن اشاره شده است. به لحاظ فنی و فناوری آن طور که دوستان در سازمان انرژی اتمی می‌گویند و امروز هم آقای کمالوندی تکرار کرد، توانایی آن برای ما وجود دارد. ولی طبیعتا براساس نیازهای کشور صورت می‌گیرد. ما کماکان به اصول خود مبنی بر حرمت سلاح‌های هسته‌ای پایبند هستیم. سلاح‌های هسته‌ای هم جایی در اعتقادات دینی ما براساس فتوا ندارند و هم اینکه جایی در محاسبات دفاعی و امنیتی ما ندارند.

*در حال حاضر نیازی نیست که غنی سازی بیش از ۲۰ درصد را انجام دهیم

این دیپلمات ارشد کشورمان بیان کرد: سیاست جمهوری اسلامی ایران در رد سلاح‌های هسته‌ای کماکان در جای خودش است و هیچ تغییری نکرده است. برنامه غنی سازی ما براساس نیازهای میدانی ما جلو می‌رود و اجرا می‌شود.

وی گفت: در حال حاضر نیازی نیست که غنی سازی بیش از ۲۰ درصد را انجام دهیم. اگر نیازی برای آن تعریف شود کشور می‌تواند تصمیم بگیرد.

* اروپایی‌ها در این زمینه حق صحبت کردن ندارند

عراقچی در خصوص واکنش های صورت گرفته به غنی سازی ۲۰ درصد از جمله اظهارات سخنگوی اتحادیه اروپا که گفته این اقدام ایران انحراف قابل توجه از تعهدات ایران در برجام است و اینکه ما منتظر گزارش آژانس می‌مانیم و بعد اقدام لازم را انجام می‌دهیم، گفت: به نظر من اروپایی‌ها در این زمینه حق صحبت کردن ندارند. اگر انحراف در برجام است، عدم اجرای تعهداتشان در موضوع رفع تحریم‌ها که اصلا انحراف کامل از تعهدات آنها در برجام است. اروپایی‌ها هر بار تکرار کرده و در بیانیه‌های کمیسیون‌های مشترک برجام هر بار تکرار شده از جمله نشست غیررسمی وزرای خارجه ایران و ۱+۴ و در بیانیه نهایی باز هم اشاره شد که رفع تحریم‌ها یک پایه اجتناب ناپذیر برجام است.

معاون وزیر خارجه ایران بیان کرد: اروپایی‌ها اینکه چگونه در چند سال گذشته علیرغم اینکه ایران از منافع رفع تحریم‌ها بهره‌مند نبوده و کماکان برجام را حفظ کرده، باید ممنون دار ایران باشند که تا الان ایران برجام را حفظ کرده است.

*اروپایی‌ها که خودشان را به اصطلاح مهد دموکراسی می‌دانند حق ندارند به اجرای قانون مجلس ایرادی وارد کنند

وی با یادآوری این نکته که البته برجام برای ما منافع سیاسی و راهبردی داشته است، اظهار داشت: ما به خاطر منافع خود چنین کردیم، ولی آنها باید متشکر باشند که ما برجام را حفظ کردیم. الان هم غنی سازی ۲۰ درصد طبق قانون مجلس است و اروپایی‌ها که خودشان را به اصطلاح مهد دموکراسی می‌دانند حق ندارند به اجرای قانون مجلس ایرادی وارد کنند. بهتر است اگر آنها خواهان حفظ برجام هستند و اگر فکر می‌کنند این حرکت انحرافی در مسیر برجام است، بهتر است اول مسیر خود و انحرافات خودشان را اصلاح کنند و آن موقع خواهند دید که جمهوری اسلامی ایران به تعهداتش برخواهد گشت و برجام حفظ خواهد شد.

به گفته عراقچی راه حفظ برجام در این نیست که به ایران فشار بیاورند که از حقوق خود در برجام استفاده نکند. راه‌ حفظ برجام در این است که طرف‌های غربی به اجرای تعهدات خود در برجام شامل رفع تحریم‌ها بپردازند.

* اروپایی‌ها حق طلبکاری ندارند/ باید ممنون دار ایران باشند که برجام را حفظ کرده/ الان راه برجام بسته نیست

وی درباره بیان کرد: اروپایی‌ها ناتوانی خودشان را کامل نشان دادند. البته برخی‌ها کماکان معتقدند اروپایی‌ها عدم اراده در اجرای تعهداتش داشته است و اروپایی‌ها معتقدند عدم توانایی. هر کدام درست باشد در نتیجه فرقی نمی‌کند. بالاخره کشورهای اروپایی نتوانستند تضمین کنند ایران از منافعش در برجام بهره‌مند شود. آنها حق طلبکاری ندارند. اتفاقا باید ممنون دار جمهوری اسلامی ایران باشند که با این شرایط کماکان برجام را حفظ کرده است.

عراقچی یادآور شد: الان راه برجام بسته نیست. ۲۰ درصد به معنای مرگ برجام نیست. ۲۰ درصد ما عکس العمل به اقداماتی است که آنها انجام دادند و عکس العمل به عدم تعهدات آنهاست و اگر به تعهداتشان برگردند، ۲۰ درصد هم برگشت پذیر است.

*  الان نزدیک چهار هزار کیلو اورانیوم غنی شده زیر۵ درصد داریم

معاون وزیر خارجه درباره اظهارات سخنگوی اتحادیه اروپا مبنی بر اینکه غنی سازی ۲۰ درصد پیامدهای جدی برای پیمان عدم اشاعه دارد، گفت: ارزش برجام برای طرف‌های غربی بعد عدم اشاعه آن است. چون آنها این تصور را داشتند که ایران ممکن است به دنبال سلاح‌های هسته‌ای باشد فکر می‌کنند از طریق برجام جلوی سلاح‌های هسته‌ای ایران را گرفتند که البته ما به دنبال سلاح هسته‌ای نبودیم.

این دیپلمات ارشد ایرانی بیان کرد: هر چه ایران در تولید مواد غنی شده خود پیشرفت کند چه ۲۰ درصد و چه ۳.۶۷ درصد. ما الان نزدیک چهار هزار کیلو اورانیوم غنی شده زیر۵ درصد داریم در حالی که براساس برجام باید ۳۰۰ کیلو باشد. الان غنی سازی ۲۰ درصد شروع شده ما در تحقیق و توسعه از آنچه در برجام پیش بینی شده به مراتب جلوتر رفته‌ایم. ما مرزهای برجام را در بعد عدم اشاعه جا به جا کرده و جلو رفتیم. برجام دیگر آن اثر عدم اشاعه‌ای که آنها به دنبال آن بودند را دیگر ندارد البته این به معنای خاتمه برجام نیست.

وی گفت: اگر اروپایی‌ها به تعهداتشان عمل کنند، همه اقدامات ایران با ترتیباتی می‌تواند بازگردد.

*با حسن نیت مذاکره و با حسن نیت توافق را امضا و اجرا کردیم

عراقچی در خصوص واکنش نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی به آغاز مجدد غنی سازی ۲۰ درصد و اینکه اقدام ایران در جهت توسعه صنعت هسته‌ای نظامی آن است نیز گفت: این اتهامی است که همیشه صهیونیست‌ها وارد می‌کردند و هیچ ارزش و پایه‌ای نداشته است. رژیمی که خودش دارای سلاح هسته‌ای است، نمی‌تواند ایران را به این متهم کند که دنبال سلاح هسته‌ای است.

به گزارش فارس، وی خاطرنشان کرد: اگر ایران در این زمینه حسن نیت نداشت قطعا وارد برجام نمی‌شد و به این شکل برجام را مذاکره و اجرا نمی‌کرد.

معاون ظریف ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران حسن نیت خود را کاملا نشان داده است. تعهد خود را به عدم رفتن به سمت سلاح هسته ای در عمل اثبات کرده است. ما با حسن نیت مذاکره و با حسن نیت توافق را امضا و اجرا کردیم و این حسن نیت در زمان اجرا در طرف مقابل انجام نشد.

عراقچی تصریح کرد: هیچکس نمی‌تواند در دنیا ایران را متهم کند که بعد از برجام سوء نیتی داشته و برای رفتن به سمت سلاح‌های هسته‌ای این کار را صورت داده است. ما در عمل خود را ثابت کردیم و الان هم وقت آن است که دیگران خودشان را در عمل ثابت کنند که اگر می‌خواهند برجام را حفظ کنند باید به سمتی بروند که ایران بتواند از منافع رفع تحریم‌ها استفاده کند و هیچ چاره‌ دیگری ندارند.

* ما میز مذاکره و برجام را ترک نکردیم و تعهداتمان را کنار نگذاشتیم

به گزارش فارس، معاون وزیر خارجه درباره اینکه چه اتفاقی باید بیفتد که ایران به عقب بازگردد؟ گفت: کاملا روشن است. ما میز مذاکره و برجام را ترک نکردیم و تعهداتمان را کنار نگذاشتیم. این آمریکا بود که از روز اول اجرای برجام در اجرای تعهداتش کاستی‌های زیادی داشت و بعد هم که ترامپ از برجام خارج شد و آنها بودند که میز مذاکره و برجام را ترک کردند و تحریم‌‌ها را برگرداندند. اگر قرار بر این باشد به برجام برگردند و برجام احیا شود، آمریکاست که باید برگردد و باید تحریم‌هایی که در برجام پیش بینی شده و تحریم‌هایی که در چهار سال گذشته جدیدا وضع شده را بردارند.

وی بیان کرد: اگر آنها تحریم‌هایشان را برداشتند و به شرایط زمان اجرای شدن برجام برگشتیم، ایران هم تصمیم مقتضی را اتخاذ می‌کند.

*ذوق زده برای بازگشت آمریکا به برجام نیستیم

به گزارش فارس، عراقچی در ادامه این گفت‌وگوی تلویزیوین درباره اینکه گفته می‌شود موضوعاتی از جمله دفاعی و منطقه‌ای به برجام اضافه شود و اینکه آیا ایران پیش شرطی را از سوی آمریکا برای بازگشت به برجام می‌پذیرد؟ نیز اظهار داشت: غربی‌ها دچار یک توهم شده‌اند و فکر می‌کنند در اثر فشارهایی که در طول چند سال گذشته به خاطر تحریم‌های مجدد آمریکا بر ایران وارد شده، جمهوری اسلامی ایران آماده است و خیلی سریع از بازگشت آمریکا به برجام استقبال می‌کند ولذا آنها می‌توانند برای رفع تحریم‌ها برای ایران شرط بگذارند. برداشتی کاملا اشتباه و توهم است.

این دیپلمات ارشد ایرانی تصریح کرد: ایران تصمیم خود را برای زندگی و اقتصاد بدون برجام گرفته است. ما ذوق زده برای بازگشت آمریکا به برجام نیستیم و اینگونه نیست که برای بازگشت آمریکا به برجام آغوش باز کنیم. اقتصاد بدون نفت دو سال است محقق شده است و این خدمتی است که ترامپ به ایران کرده است. منکر سختی‌های مردم نمی‌شوم. سختی‌های زیادی به مردم وارد شده است ولی هر ملتی که به استقلال اقتصادی خود رسیده این مراحل سخت را طی کرده است.

*ایران هیچ شرطی را برای بازگشت آمریکا به برجام نمی‌پذیرد

وی گفت: ما قطعا به این مسیر می‌توانیم ادامه دهیم. اروپا و آمریکای بایدن این را از سر خود خارج کنند که ایران آغوش باز کرده برای بازگشت آمریکا به برجام. اصلا چنین نیست. ما هیچ اشتیاقی نداریم. بله دلمان می‌خواهد تحریم‌ها برداشته شود. همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند اگر زمینه رفع عزتمندانه تحریم‌ها فراهم شود ما تاخیر نمی‌کنیم.

وی گفت: اینگونه نیست که برای ایران شروطی را تحمیل کنند برای اینکه به برجام برگردند و وظایف برجامی خود را انجام دهند. ایران هیچ شرطی را برای بازگشت آمریکا به برجام نمی‌پذیرد. هیچ مذاکره مجددی نخواهد کرد. برجام پلاس و … برای ما پذیرفتنی نیست. بحث‌های موشکی را از فکرشان کامل خارج کنند. اگر می‌خواهند به برجام برگردند هیچ شرطی از آنها پذیرفتنی نیست.

معاون وزیر خارجه درباره استفاده غیرقانونی آمریکا از مکانیسم اسنپ بک اظهار داشت: سه بار آمریکا در سازمان ملل شکست خورده است. آمریکا سوء استفاده کرد از این مکانیسم  و قبل از بازگشت آمریکا باید جلوی سوء استفاده مجدد از این سازوکار گرفته شود. هیچ موضوع دیگری مذاکره نخواهد شد. آمریکا باید به صورت کامل به تعهداتش برگردد. برجام را دو دستی بچسبند که بهتر از آن نخواهند یافت.

معاون وزیر خارجه اظهار داشت: اگر آنها به طور کامل برنگردند ایران یا برنمی‌گردد یا به صورت کامل برنمی‌گردد. نوع رفتار و برخورد آنها را رصد و براساس رفتار آنها عمل می‌کنیم.

به گزراش فارس، عراقچی درباره اظهارات برخی مقامات کشورهای حاشیه خلیج فارس مبنی بر اینکه ما هم باید در برجام مورد مشورت قرار بگیریم، خاطرنشان کرد: برجام قابل مذاکره مجدد نیست که بخواهد چیزی به آن اضافه شود یا نشود. هیچ موضوع دیگری به برجام اضافه نخواهد شد. تا وقتی برجام به یک تجربه موفق تبدیل نشود و تعهداتشان را اجرا کنند هیچ موضوع دیگری مورد بحث قرار نمی‌گیرد. از نظر ما چه از سوی حاشیه خلیج فارس باشد و چه اروپا و آمریکا.

معاون وزیر خارجه درباره تحرکات در منطقه از سوی آمریکا و اینکه تهدیدی احساس می‌کنیم، بیان کرد: اینکه اتفاقاتی در حوزه پیرامونی ما در منطقه از سوی آمریکا صورت گرفته، تردیدی نیست و بیشتر اظهار قدرت کردن با ارسال ناو و هواپیما و … و تحلیل‌هایی بود که آنها نگران هستند ایران در سالگرد شهادت سردار سلیمانی کاری صورت دهد و … ما شاهد تحرکات نظامی در منطقه خلیج فارس بودیم در مقابل تحرکات نیروهای مسلح ما آمادگی صد در صدی خود را حفظ و آمادگی بالایی را در منطقه حفظ کردند. با اقتداری که نیروهای مسلح ما در خلیج فارس و اقتدار موشکی نیروهای مسلح ما خیال ما از امنیت کشور راحت است و اینها بازدارندگی را ایجاد کرده که آمریکا و هیچ قدرتی حتی تصور حمله به ایران را نمی‌تواند در ذهن خود بیاورد.

وی افزود: بهترین راه جلوگیری از هر نوع جنگ و درگیری آمادگی برای جنگ و درگیری است. در کمال هوشیاری تحرکات آمریکا و دیگران در منطقه رصد می‌شود. تمام پایگاه‌های آمریکا در منطقه زیر چشمان تیزبین رادارهای ایران است. هر هواپیمای آمریکایی بلند می‌شود و کجا آرایش دفاعی و نظامی به خود می‌گیرد و کنترل لحظه‌ای رصد می‌شود.

عراقچی ادامه داد: آمادگی نیروهای مسلح ما در اوج خود است و جای نگرانی وجود ندارد. تقریبا از آن شرایطی که می‌توانست به درگیری منجر شود، عبور کردیم. آنچه تا الان شاهد بودیم بیشتر شکل یک نمایش نظامی از سوی آمریکا بود که با نمایش دفاعی نیروهای مسلح ایران به صورت کامل خنثی شد.

این دیپلمات ارشد ایرانی بیان کرد: ما باید مراقب فتنه انگیزیهای برخی در منطقه باشیم. کسانی علاقه دارند درگیری در منطقه ایجاد کنند و حیات آنها در تنش و درگیری و اشغالگری است از جمله رژیم صهیونستی و به دقت مراقبت می‌کنیم. حادثه سفارت آمریکا در بغداد مشکوک بود و دست‌هایی در کار بود که تنش‌ها را در منطقه بالا ببرد. رژیم صهیونیستی بداند با آتش بازی می‌کند و اصلا فکر نکند این آتش فقط در منطقه خلیج فارس است و این رژیم از همه کشورهای منطقه آسیب پذیرتر است و واکنش ایران همه کسانی که در تنش‌ها نقش داشتند را در برمی‌گیرد.

معاون وزیر خارجه درباره تماس‌های ظریف با وزرای خارجه کشورهای همسایه و پیغام و پسغام از دولت جدید آمریکا نیز گفت: به هیچ وجه صحت ندارد. هیچ گفت‌وگو و پیغام و پسغامی با تیم بایدن و با ترامپ هم رد و بدل نشده است. ترامپ بر سرکار است و ما از طریق سوئیس پیام‌های خود را به دولت کنونی در آمریکا دادیم که مراقب رفتارشان باشند و ایران واکنش قاطع نشان خواهد داد. اینکه گمانه‌زنی‌ها شده از تیم بایدن پیام‌هایی آمده و جواب‌هایی رفته اصلا صحت نداشته است. اینکه کشورهای منطقه تماس داشتند پیرامون نگرانی‌های اخیر بوده است.

به گزارش فارس، عراقچی درباره واکسن کرونا نیز اظهار داشت: در این زمینه بانک مرکزی و وزارت بهداشت باید جواب دهند. مسیرهایی برای این کار باز شده که اقدام به خرید واکسن کنیم ایجاد شده البته با مشکلات خود کماکان روبرو است.

وی درباره اینکه آمریکا یک روشی را ایجاد کرده‌اند که به مردم ایران دارو برسد، گفت: این ادعایی است که آمریکایی‌ها در طول چهار سال گذشته بیان می‌کردند ولی اصلا صحت نداشت. اینستکس را اروپایی‌ها درست کردند اینقدر سر راهش مانع گذاشتند که نتوانست عملیاتی شود. اینکه ما دست بسته باشیم در تامین نیازهای دارویی خود اصلا چنین نیست. در تامین نیازها مشکلاتی داریم ولی جلو می‌رود.

عراقچی همچنین در خصوص ترور سردار سلیمانی و فخری زاده گفت: همه افراد ارزشمند در ایران مورد تنفر نظام سلطه و رژیم صهیونیستی هستند و قطعا برنامه‌هایی دارند که آنها را مورد هدف قرار دهند. اینقدر زبون شده‌اند که دست به چنین اقداماتی زده‌اند.

وی گفت: تجربه به آنها ثابت کرده است هم دور قبلی که دانشمندان ما را ترور کردند هیچ خللی در برنامه هسته‌ای ما ایجاد نشد. شهید فخری زاده را ۴۰ روز پیش از دست دادیم ولی امروز در چهلمین روز غنی سازی ۲۰ درصد را با تکنیک‌های فنی جدید آغاز کردیم. هیچ توقفی نخواهد بود. کسانی که شهید می‌شوند سعادتمند می‌شوند و ما به حال آنها غبطه می‌خوریم. آنها نمی‌توانند اراده ملت ایران را ترور کنند. قطعا این مسیر ادامه می‌یابد و جای خالی شهدای ما با عزیزانی دیگر پر می‌شود.

معاون وزیر خارجه افزود: اروپایی‌ها سابقه خیلی بدی از خود به جا گذاشتند. ما شاهد محکومیت غیرقابل انتظاری بودیم. اروپایی‌ها ضعیف‌تر بود ولی موضع آنها در مجموع غیرقابل قبول و ضعیف بود. چهره آنها برای ما شناخته شده است و توقعی نداریم موضعی بگیرند که در راستای منافع مردم ما باشد.

عراقچی درباره درز اطلاعات آژانس به رسانه‌های غربی نیز بیان کرد: درز اطلاعاتی متاسفانه وجود دارد و در این مورد آژانس رسما گزارش داده است. آژانس موظف است گزارش‌های دوره ای درباره برجام بدهد. ما این کار را شفاف انجام می‌دهیم و کار مخفی انجام ندادیم. آنها باید بدانند ۲۰ درصد برگشت پذیر است و در صورتی خواسته‌های ما در برجام تامین شود توانایی بازگشت به تعهدات را داریم البته نه به این سادگی که بیان کردم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. ایا می دانید قویترین سلاح در دست صاحبان قدرت ، فریبکاریست.

    ایا می دانید قدرتمندان و صاحبان مقام بدون فریبکاری و بدون ساده لوحی و زودباوری ملتها قادر به حفظ قدرت خود نیستند.

    ایا می دانید از نظر قدرتمندان بهترین روش برای حکومت کردن و کنترل مردم ، ایجاد ترس می باشد.

    ایا می دانید سلاح اتمی بزرگترین دروغیست که توسط قدرتهای جهانی به ملتها باور داده شد.

    ایا می دانید دروغ بمب اتمی طراحی شد تا با ایجاد ترس و وحشت در دل ملتها انها را به بردگی بگیرند.

    ایا می دانید تمام انفجارات چه انفجارات شیمیایی و چه انفجاراتی که اتمی وانمود می شوند شکل یکسانی دارند و ایجاد یک قارچ می کنند.

    ایا می دانید ان چیزی که به عنوان انفجار اتمی وانمود می شود یک فریبکاریست و انفجاری از گاز یا مواد منفجره در مقیاس بالاست. و اورانیوم غنی شده ای در کار نیست.

    ایا میدانید ان چیزی که به عنوان بمب هیدروژنی مطرح می شود و مدعی هستند قدرت تخریب ان خیلی بیشتر از بمب اتمیست ، چیزی جز انفجار هزاران تن گاز هیدرون مایع به همراه هوای فشرده نیست.

    ایا می دانید توافق هسته ای که برجام خوانده می شود این معنا را دارد که دولتهای جهانی باید با حیله گری و دروغ وانمود کنند که سلاح مخوفی به عنوان سلاح اتمی وجود که قدرت ویرانگری بالایی دارد تا با کمک این دروغ ملتها را بترسانند و بر انها حکومت کنند.

    ایا می دانید بعد از انفجار بیروت که شکلی قارچ گونه و دقیقا” مشابه انفجار به اصطلاح اتمی هیروشیما داشت ، چند محقق و پژوهشگر امریکایی این انفجار را هشداری برای امریکا دانستند و شدیدا” ابراز نگرانی کردند.

    ایا می دانید علت نگرانی این محققین فقط شباهت قارچ انفجار بیروت و انفجار به اصطلاح اتمی هیروشیماست و نه چیز دیگر.

    ایا می دانید انفجار بیروت ، تنها انفجاری بود که دربین هزاران انفجاری که در جهان رخ داده است امریکاییها نسبت به ان واکنش نشان دادند

    ایا می دانید که شباهت این دو انفجار این نگرانی را در میان دولتمردان غربی به وجود اورده است که ملتها با مشاهده شباهت این انفجارها و مقایسه کردن انها پی به فریبکاری در بزرگنمایی انفجار هیروشیما و سلاح اتمی دروغین و خیالی انها ببرند.

    ایا می دانید در طی جنگ جهانی دوم حدود 60 شهر ژاپن نابود شدند از جمله توکیو پایتخت ان که حدود پانصد هزار نفر در این شهر کشته شدند ،اما هیچ نامی از توکیو نیست و رسانه ها فقط نام دو شهر گمنام هیروشیما و ناکازاکی را بر سر زبانها انداختند.

    ایا میدانید که دلیل تلفات بالای انسانی در شهرهای هیروشیما و ناکازاکی این بود که جنس خانه ها از چوب ، پلاستیک و مواد پلیمری با تراکم زیاد بوده است. و بعد از بمباران نقاط مختلف این دوشهر اتش سرایت کرد و مردم درمحاصره اتش بودند و راه فراری نداشتند و خیلی ها در اثر خفگی با دود و یا گرما مردند.

    ایا می دانید در حال حاضر هیروشیما و ناکازاکی دو شهر پیشرفته و سرسبز ژاپن هستند و میلیونها نفر در این دوشهر زندگی می کنند. در صورتی که بعد از بمباران این دوشهر اعلام کردند که تشعشعات اتمی برای صدها و یا هزاران سال باقی می ماند واین دو شهر قابل زیست نیستند. برای این موضوع چه توجیهی دارند.

    ایا میدانید اگر خانه های مردم در بیروت از جنس چوب و پلاستیک و مواد پلیمری بود ممکن بود تلفات از هیروشیما و ناکازاکی هم بیشتر شود.

    ایا می دانید که تا به حال چند بار دانشمندان به اصطلاح هسته ای امریکا به روسای جمهورشان نامه نوشته اند که توافق هسته ای با ایران را امضا کنند و از این توافق خارج نشوند.

    ایا می دانید این دانشمندان به اصطلاح هسته ای نگران این هستند که با لو رفتن دروغ بمب اتمی منافعشان را از دست بدهند و بیکار شوند.

    ایا می دانید که یک موضوع عجیب این است که چرا دانشمندان به اصطلاح هسته ای روسیه برخلاف دانشمندان امریکایی هیچ اهمیتی به فعالیتهای ایران نمی دهند

    ایا می دانید در دهه 90 میلادی حدود صدهزار دانشمند به اصطلاح هسته ای از شوروی سابق فرار کردند و به کشورهای جهان سوم پناهنده شدند و در این کشور ها ول می گشتند.

    ایا می دانید اگر فرار این به اصطلاح دانشمندان هسته ای خطری برای امریکا و شوروی داشت بدون کوچکترین ترحمی همه انها را نابود می کردند.

    ایا می دانید فرار این به اصطلاح دانشمندان هسته ای و بی اهمیتی فرار انها برای امریکا و شوروی این موضوع را کاملا” اثبات می کند که چیزی به نام سلاح اتمی مطلقا” وجود خارجی ندارد.

    ایا می دانید که فرار بی اهمیت دانشمندان به اصطلاح هسته ای شوروی سابق معنای دیگری نیز دارد و ان هم اینکه افرادی که عنوان دانشمند هسته ای را یدک می کشند هیچ فرقی با دعانویسان و فالگیران ندارند و همانند فالگیران و دعانویسان فریبکار و خالی بندند.

    ایا می دانید ان چیزی که به عنوان نیروگاههای هسته ای عنوان می شوند تماما” نیروگاههای زمین گرمایی هستند که گرمای لازم برای چرخش توربینهای برق را از چاههایی عمیق با عمق چند کیلومتر از سطح زمین تامین می کنند. و به دروغ وانمود به استفاده از اورانیوم غنی شده به عنوان سوخت نیروگاه می کنند.

    ایا می دانید قرار بود در فروردین سال 1397 از یک باتری مثلا” اتمی رونمایی کنند که قادر به تولید 50 سال برق به صورت پیوسته می باشد و مسئولان ایرانی مدعی بودند که این باتری می تواند در موبایل ، لپ تاپ ، صنایع و بیابانهای دورافتاده فاقد برق مورد استفاده قرار گیرد.

    ایا می دانید این باتری رونمایی نشد و هیچگاه نیز رونمایی نخواهد شد.

    ایا می دانید فارغ التحصیلان رشته های هسته ای از فوق دیپلم تا دکترا از نظر دانسته ها و دانش مثلا” هسته ای هیچ فرقی با هم ندارند و معلوماتشان یکسان است. و فقط مقاطع بالاتر مغرورترند و بیشتر ژست می گیرند و موقع صحبت کردن لبهایشان را کج و گرد می کنند.

    ایا می دانید فارغ التحصیلان هسته ای قادر نیستند به این سوال پاسخ دهند که جنس قارچ هسته ای از چیست. و همچنین قادر نیستند توضیح دهند که اگر یک بمب اتمی فقط چند ده کیلوگرم اورانیوم غنی شده دارد ، چگونه قارچ حاصله چند ده هزار تن و یا بیشتر وزن دارد.

    ایا می دانید فارغ التحصیلان رشته های هسته ای بارها و بارها با حالتی خوار و زار و ترحم برانگیز در مقابل مجلس و سایر نهاد ها جمع شده اند و از دولت خواسته اند که به انها شغلی داده شود.

    ایا می دانید یک دکترای انرژی هسته ای در اداره اب و فاضلاب تهران کار می کند.

    ایا میدانید یک دکترای انرژی هسته ای دیگر بر روی زمین کشاورزی کار می کند.

    ایا می دانید که یکی از نمایندگان مجلس در صحن علنی مجلس فاش کردند که تعدادی از دانشمندان و فارغ التحصیلان هسته ای را به کشور عراق برده بوده اند تا در ترمیم و بازسازی یکی از مکانهای مذهبی کمک دهند.

    ایا می دانید ترمیم دیوارها کار کارگر است و بردن فارغ التحصیلان و دانشمندان هسته ای برای ترمیم این مکان نشان دهنده این است که انها هیچ ارزشی ندارند و فقط به درد کارگری می خورند و تا زمانی به انها بها داده می شود که بتوانند از انها استفاده ابزاری کنند و با موضوع دروغینی به نام بمب اتمی مردم را بترسانند.

    ایا می دانید می دانید منطقه چرنوبیل که مدعی بودند به دلیل انفجار نیروگاه مثلا” هسته ای الوده شده و تا صدها سال قابل زیست نیست، یک منطقه گردشگریست که گردشگران زیادی به انجا می روند.و از داخل نیروگاه ویران شده نیز بازدید می کنند.

    ایا می دانید که مدعی بودند شدت انفجار نیروگاه چرنوبیل 400 برابر انفجار هیروشیما ست اما تعداد کشته ها حدود 25 نفر اعلام شد و حجم تخریب هم ناچیز بود. واین نشان می دهد که فقط با دروغها و عجز ملتها در تجزیه و تحلیل موضوعات انها را سر کار می گذارند و بازی می دهند.

    ایا می دانید در سونامی فوکوشیمای ژاپن یک نیروگاه مثلا” هسته ای منفجر شد اما اتفاق خاصی نیفتاد و هیچ الودگی هسته ای ایجاد نشد و مردم فوکوشیما همچنان در انجا زندگی می کنند.

    ایا می دانید در دهه های 60 ، 70 و 80 میلادی هیچ رسانه غربی اجازه نداشت در باره بمب اتمی چیزی بنویسد و رسانه ها فقط مجاز بودند در مورد بمباران هیروشیما و ناکازاکی مطلب بنویسند تا ترس از این سلاح را به ملتها القا کنند.

    ایا می دانید درکشور خودمان دکتر حسن عباسی اعلام کردند که از طرف وزارت ارشاد رسانه ها را زیر فشار گذاشته اند که در مورد انرژی هسته ای چیزی ننویسند. و این نشان می دهد که ریگی به کفششان است و ترسشان از این است که با نوشتن مطالب دیگران در مورد انرژی هسته ای دروغهایشان به تدریج فاش شود.

    ایا می دانید که حقیقت ان چیزی نیست که سیاستمداران و دولتمردان می گویند بلکه حقیقت همان چیزیست که می خواهند ان را مخفی کنند.

    ایا می دانید تا زمانی که ملتها خر و نفهم باشند و چنین دروغهایی را باور کنند اوضاعشان روز به روز بدتر و بدتر می شود. چیزی که کاملا” عیان است.

    و بالاخره ایا می دانید در تعریف جدید احمق، به کسی احمق می گویند که حقیقت را می بیند اما باز هم دروغها را باور دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا