خرید تور تابستان ایران بوم گردی

هفت سنگان، باستی هیلز قزوین است؟ [+فیلم و عکس]

/ گزارش میدانی خبرنگار انصاف نیوز /

امیر حسین ناظری کنزق، انصاف نیوز: «هفت سنگان»، محله‌ای در قزوین که نامش مدتی است در رسانه‌ها شنیده می‌شود و به تازگی حکمی قضایی برای آن صادر شده است. محله‌ای که در کنار اسمش عناوینی چون «زمین خواری»، «تخلفات گسترده مدیران دولتی» و حتی تخلفات تعدادی از کارکنان دادگستری قزوین شنیده می‌شد.

برخی رسانه‌ها این منطقه را با نیاوران، باستی هیلز و دیگر مناطق اطراف پایتخت مقایسه کردند، برخی از مقامات نیز این اراضی را «زمین‌های مرغوب کشاورزی» خواندند. طرف دیگر ماجرا یعنی صاحبان زمین‌ها معتقدند که هیچ تخلفی صورت نگرفته است. و این صحبت‌ها جوسازی رسانه‌هاست.

ماجرای این زمین‌ها این است که تعاونی مسکن دادگستری قزوین برای کارکنان خود زمینی از ستاد اجرایی فرمان امام خریداری می‌کند. بعد از خرید این زمین‌ها گفته می‌شود که این زمین‌ها کشاورزی بوده و مسئولین رده بالای استانی با تخلفات گسترده جواز ساخت برای آن صادر کرده‌اند. رسانه‌ها و برخی از فعالین مجازی موسوم به «عدالت‌خواه» هم به این موضوع پرداختند.

یکی از مسئولین درگیر با پرونده، حجت الاسلام «عبدالکریم عابدینی» امام جمعه قزوین بود. او در برنامه‌ای تلویزیونی گفته که استاندار، بعضی نمایندگان مجلس و برخی دیگر از افراد ذی‌نفع با تهران هماهنگی کرده‌اند تا درباره‌ی این زمین تخلفی را انجام دهند.

چندی پیش اسنادی مبنی بر تخلفات امام جمعه قزوین در زمینه‌ی ساخت و ساز غیر مجاز برای انصاف نیوز ارسال شد. این اسناد به همراه پاسخ آقای عابدینی در گزارش «تخلف یا تخریب امام جمعه قزوین؟ [+اسناد]» منتشر شد. امام جمعه قزوین اینها را ترکش‌های پیگیری ماجرای هفت سنگان خواند.

بعد از انتشار این خبر یکی از اهالی هفت سنگان، در تماسی درخواست کرد که انصاف نیوز گزارشی میدانی از آن منطقه تهیه کند. او مدعی شد که زمین‌های هفت سنگان به هیچ عنوان آنطور که در رسانه‌ها مطرح می‌شود نیستند.

در ادامه گزارش میدانی خبرنگار انصاف نیوز از محله‌ی هفت سنگان را می‌خوانید و می‌بینید:

هفت سنگان کنار جاده قدیم قزوین به تهران است. در کنار جاده کارخانه‌ها، کارگاه‌ها، تعمیرگاه‌ها، هتل‌ها و فروشگاه‌های بزرگی دایر هستند. در واقع هفت سنگان پشت این کارخانه‌هاست. نبش بلوار هفت سنگان نمایندگی بزرگ یکی از خودروسازان خارجی است. در واقع این جاده بافتی نسبتا صنعتی دارد.

اما با ورود به بلوار اصلی هفت سنگان ماجرا تغییر می‌کند. شهرک دارای بافت باغ ویلایی است. بلوار اصلی آسفالت است و زیباسازی شده است. همه‌ی کوچه‌ها و خیابان‌ها تابلوی شهرداری دارند و شهرداری، منطقه را به عنوان شهرک هفت سنگان می‌شناسد. کوچه‌ها نیز اکثرا آسفالت هستند. فروشگاه، رستوران و… نیز در این منطقه دیده می‌شود.

در این منطقه زمین‌ها با قطعاتی نسبتا بزرگ (حدود 2000 متر) تقسیم شده‌اند. زمین‌هایی که باغ هستند و در آنها ویلاسازی شده. برخی نیز در حال ساخت و ساز ویلا هستند. هرچند ساختمان‌های این منطقه قابل مقایسه با باستی هیلز و لواسان نیست ولی ساختمان‌های بسیار شیک و باکیفیتی دارد.

اما نکته اینجاست که این ویلاها ارتباطی با تعاونی مسکن دادگستری قزوین ندارد. در میانه‌های همین بلوار، یعنی به فاصله‌‌ی کمتر از چند دقیقه به زمین‌هایی می‌رسیم که فقط قطعه‌بندی شده‌اند و بیشترشان خالی هستند. یکی از اهالی توضیح می‌دهد که آن ویلاهای با کیفیت ربطی به تعاونی دادگستری ندارد و اینها زمین‌های تعاونی هستند.

در انتهای بلوار نیز دوباره ویلاسازی شده است. ویلاهایی که گاز، برق، تلفن و… دارند. نکته‌ی این ویلاها ولی این است که تابلوی خیابان‌ها و کوچه‌هایشان لوگوی شهرداری ندارد. در واقع زمین‌های تعاونی دادگستری بین یک کارخانه و چند محله که بافت تمام آنها ویلاست محصور شده است.

طبق اسناد ثبتی یک پلاک اصلی و سه پلاک فرعی دارد. کل منطقه شامل پلاک 22 اصلی هستند. بخش شمالی یک فرعی و بخش جنوبی شامل دو پلاک 2 و 9 فرعی است.  طبق نقشه‌ی زیر زمین‌های تعاونی در بخش شمالی و در پلاک یک فرعی است. پلاکی که در بخش غربی آن ساخت و ساز صورت گرفته است.

آنطور که از نقشه‌ی هوایی نیز مشخص است، تقریبا تمام اطراف این زمین‌ها ساخته شده است. یکی از مالکین زمین‌های تعاونی می‌گوید: به ما می‌گویند این زمین‌ها کشاورزی است. خودتان ببینید. دورتادور این زمین‌ها ساخته‌اند. این زمین‌ها آب ندارد. همه از سال‌ها پیش قطعه‌بندی شده، بعد چطور می‌تواند کشاورزی باشد؟

او ادامه می‌دهد: در آن سال تعاونی این زمین‌ها را هکتاری 750 میلیون تومان خریده است. همین حالا زمین کشاورزی کمتر از نصف این قیمت دارد.

این مالک معتقد است: اینها همه جنجال رسانه‌هاست. این زمین‌ها یک هزارم باستی هیلز هست؟ ما کجا زمین‌خواری کرده‌ایم؟ ما با قرض و قسط پول زمین را داده‌ایم و آن را خریده‌ایم.

وی افزود: کجای دنیا بخشی از یک پلاک مسکونی است و بخش دیگر آن کشاورزی؟ شما خودتان ببینید که چه چیزها درباره‌ی این زمین‌ها گفته نشد.

زمین‌های شمالی شهرک هفت سنگان از طریق بلوار کوچه باغ که دکل‌های برق فشار قوی در آن نصب شده است به دو بخش تقسیم می‌شود. بخش شرقی این بلوار زمین‌های تعاونی مسکن دادگستری هستند. بخش غربی این بلوار متعلق به افراد حقیقی مختلف است.

عکس‌های زیر متعلق به زمین‌های تعاونی مسکن دادگستری قزوین است. این بخش در نقشه با رنگ نارنجی مشخص شده است.

عکس‌های زیر متعلق به بخشی است که در نقشه با رنگ بنفش مشخص شده است.

فیلم‌های زیر در بلوار کوچه باغ که در نقشه‌ی هوایی با رنگ قرمز مشخص شده، ضبط شده است.

 

در شهرک اصلی هفت سنگان در کنار زمین‌های تعاونی مسکن دادگستری شهرک سازی شده است.

این فیلم‌ها در بلوار هفت سنگان که با رنگ زرد در نقشه مشخص است، گرفته شده است.

 

زمین‌هایی که در خارج از محدوده هفت سنگان از طریق جاده‌ی حصار به قزوین از هفت سنگان جدا شده است. در خارج از محدوده‌ی هفت سنگان نیز ویلاسازی صورت گرفته است. این ویلاها دارای انشعاب، برق، گاز، تلفن و… هستند. این بخش در نقشه هوایی با رنگ سرمه‌ای مشخص شده است

فیلم‌های زیر در بخش شمالی و خارج از محدوده‌ی هفت سنگان  در جاده‌ای که با رنگ سبز در نقشه مشخص شده، گرفته شده است.

 

برای ادامه‌ی گزارش به دعوت یکی از اهالی به روستای«رشتقون» نزدیک به کورانه، همان روستایی که امام جمعه در آن زمینی دارد رفتیم. او گفت: شما بخش‌های مختلف استان را مشاهده کنید. ساخت و سازهای غیرمجاز را ببینید. بعد مقایسه کنید که واقعا هفت سنگان زمین خواری است یا آنها. این تبعیض در برخورد نشان می‌دهد که احتمالا غرضی در کار است.

در آنجا تعداد زیادی از ویلاها بدون رعایت حریم شهر ساخته شده است. یکی از محلی‌های رشتقون به انصاف نیوز گفت: در این محله میزان زیادی بزه رخ می‌دهد. چون ویلاها از هم دور هستند و امنیت ندارند.

همینجایی که شما ایستاده اید (روستای رشتقون بعد از رودخانه) پنج یا شش سال پیش هیچ چیز وجود نداشت. الان شما ببین چه ویلا‌هایی ساخته‌اند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. فکر کنم گزارشگر را حسابی سر کار گذاشته اند.
    در پنج سال گذشته تمام این زمین‌ها تغییر کاربری پیدا کردند. و چون همه‌ی ارکان نظام در این زمین خواری سهیم بودند پس امام جمعه از تریبون رسوایشان کرد.
    از کارکنان دادگستری گرفته تا کارکنان وزارت اطلاعات و شهرداری و حتی استانداری از این کیک خوشمزه‌ی زمین بی نصیب نبودند.
    فیلم‌های مستند چند سال پیش آن موجود است.

    5
    1
  2. انثاف نیوز برای تطهیر متخلفین چقدر هزینه می‌گیرد؟!
    فقط تطهیر زمین خواران انجام میدید یا توی تخلفات دیگه هم فعالید؟

    3
    2
    1. کافر همه را به کیش خود پندارد
      بخاطر امام جمعه آخرت خودت رو به باد نده البته اگه اعتقاد به آخرت داری!!!

  3. با سلام
    باتشکر از شما مردم قزوین بخوبی میدانند چه کسی شهر رو بهم ریخته و هفت سنگان جایی برای دعوا های سیاسی اقایان شده و نزدیک ۵۰سال است که ساخت وساز میشود وجای خوش آب هوا ویلای آن شخص محترم است نه هفت سنگان نزدیک به کارخانه های شهر صنعتی البرز واقعا انصاف رو رعایت کردید عالی عالی.

    1
    1
  4. کافر همه را به کیش خود پندارد
    بخاطر امام جمعه آخرت خودت رو به باد نده البته اگه اعتقاد به آخرت داری!!!

  5. کافر همه را به کیش خود پندارد
    بخاطر امام جمعه آخرت خودت رو به باد نده البته اگه اعتقاد به آخرت داری!!!

  6. مطمئنا اهل قزوین نیستی که میگی پنج سال پیش تغییر کاربری پیدا کرده و معنی یکپارچه بودن پلاک رو هم متوجه نشدی گزارشگر توضیح داده،از فاز یکطرفه قضاوت کردن امام جمعه بیا بیرون ،خدا به ادم عقل داده که تجزیه و تحلیل کنه موضوعاتی رو که می شنوه نه اینکه فقط یک نفر رو تقلید و فکر کنه وحی منزله
    در خصوص اون آقا که گفته تطهیر کرده ،اونایی که با پهباد فیلم ساختن هزینه گرفتن برادر عزیز،آخرتت رو برای دو روز دنیا به باد نده البته اگه اعتقاد داری ،و فقط مثل ی بنده خدا که فقط زبانا دیگران رو هر هفته دعوت به تقوا و پرهیزکاری میکنه ولی خودش یکطرفه قضاوت میکنه نباش
    التماس تفکر
    محتاجیم به دعا

    1
    1
  7. مطمئنا اهل قزوین نیستی که میگی پنج سال پیش تغییر کاربری پیدا کرده و معنی یکپارچه بودن پلاک رو هم متوجه نشدی گزارشگر توضیح داده،از فاز یکطرفه قضاوت کردن امام جمعه بیا بیرون ،خدا به ادم عقل داده که تجزیه و تحلیل کنه موضوعاتی رو که می شنوه نه اینکه فقط یک نفر رو تقلید و فکر کنه وحی منزله
    در خصوص اون آقا که گفته تطهیر کرده ،اونایی که با پهباد فیلم ساختن هزینه گرفتن برادر عزیز،آخرتت رو برای دو روز دنیا به باد نده البته اگه اعتقاد داری ،و فقط مثل ی بنده خدا که فقط زبانا دیگران رو هر هفته دعوت به تقوا و پرهیزکاری میکنه ولی خودش یکطرفه قضاوت میکنه نباش
    التماس تفکر
    محتاجیم به دعا

  8. مطمئنا اهل قزوین نیستی که میگی پنج سال پیش تغییر کاربری پیدا کرده و معنی یکپارچه بودن پلاک رو هم متوجه نشدی گزارشگر توضیح داده،از فاز یکطرفه قضاوت کردن امام جمعه بیا بیرون ،خدا به ادم عقل داده که تجزیه و تحلیل کنه موضوعاتی رو که می شنوه نه اینکه فقط یک نفر رو تقلید و فکر کنه وحی منزله
    در خصوص اون آقا که گفته تطهیر کرده ،اونایی که با پهباد فیلم ساختن هزینه گرفتن برادر عزیز،آخرتت رو برای دو روز دنیا به باد نده البته اگه اعتقاد داری ،و فقط مثل ی بنده خدا که فقط زبانا دیگران رو هر هفته دعوت به تقوا و پرهیزکاری میکنه ولی خودش یکطرفه قضاوت میکنه نباش
    التماس تفکر
    محتاجیم به دعا

  9. گوشت قربانی گوشت حرام بود
    مسئولین تطهیر ش کردند و حکم به حلال بودن ش دادند
    انصاف نیوز گزارش گر شما رو سر کار گذاشتند
    خوردند با کمال پررویی خوردند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا