خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مدیر فرارو: حذف خبر اعتبار رسانه را مخدوش می‌کند

/ محدودیت‌های رسانه‌ای، این داستان: فرارو /

در ادامه‌ی سلسله گفت‌گوها درباره‌ی محدودیت‌های احتمالی که رسانه‌ها با آنها دست و پنجه نرم می‌کنند انصاف نیوز اینبار به سراغ محمدحسین خوشوقت-مدیر مسئول سایت فرارو- رفته است. خوشوقت که زمانی مدیرکل مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده است، درباره‌ی محدودیت‌های این رسانه به انصاف نیوز می‌گوید: فشار برای حذف مطلبی در رسانه اعتبار یک رسانه را مخدوش می‌کند، البته رسانه‌ها باید موازین اخلاق را در انتشار خبر رعایت کنند.

محمدحسین خوشوقت-مدیر مسئول سایت فرارو- درباره‌ی محدودیت‌های رسانه به انصاف نیوز توضیح می‌دهد: «قید و بندهایی که دست‌وپای رسانه را در کشور می‌بندند می‌توان به دو قسمت مثبت و منفی تقسیم کرد. قید و بندهای مثبت مسائل اخلاقی و حرفه‌ای است و قابل دفاع هستند. به‌هرحال یک رسانه نمی‌تواند به دلایل موازین اخلاقی آبروی کسی را ببرد و به اشاعه‌ی یک کذب بپردازد و امنیت روانی جامعه را برهم بزند، اینها نکاتی منفی هستند. اگر یک رسانه بخواهد سازنده و موفق باشد باید این مسائل را مراعات کند. اما یک بخش قابل‌توجهی از قید و بندهای منفی از سوی کسانی ایجاد می‌شود که به نحوی از فعالیت سالم رسانه‌ای زیان می‌بینند و اینها باتوجه‌به قدرتی که دارند می‌توانند برای رسانه‌ی مستقل مشکل ایجاد کنند که هدف آن رسانه‌ها اصلاح و مبارزه با فساد است و قصد کمک به رشد و توسعه حقیقی دارند. در واقع کسانی که از این نوع فعالیت مستقل رسانه‌ای متضرر می‌شوند اینها قیدوبندها را ایجاد می‌کنند.

آنها کسانی هستند که وضعیت سیاسی، اجتماعی و اقتصادی آنها در خطر است و این فعالیت‌ها را مغایر با منافع خود می‌دانند؛ دسته‌ای دیگر هم که مانع ایجاد می‌کنند، صرف‌نظر از منافع شخصی و حزبی واقعیت را درست تشخیص نمی‌دهند؛ یعنی اگر رسانه‌ی مستقلی در جایی فسادی می‌بیند و می‌خواهد با روشنگری و افشاگری به صورت قانونمند و اخلاق‌مدارانه با آن فساد مبارزه کند تا توجه نهادهای ذی‌ربط را به آن فساد جلب کند، در عین حال ممکن است برخی از نهاد، افراد و مسئولین این تلقی را نداشته باشند که فسادی رخ‌داده است. اگر هم اعتراف کنند، فساد است باز هم می‌گویند الان پرداختن به آن فساد باعث مشکلات دیگری در جامعه می‌شود، مثلاً اعتماد مردم به‌نظام مخدوش می‌شود و یا توجه مردم از مسائل مهم‌تر منحرف می‌شود و اینکه فکر کنند، پرداختن به فسادهای متعدد در یک بازه زمانی کوتاه باعث تضعیف نظام در میان مردم شود. پس ممکن است بگویند که کسی به این مسائل نپردازد یا در خفا بررسی شود و یا مسئله را به مراجع ذی‌صلاح، به‌صورت محرمانه ارجاع دهند. این اختلاف دیدگاه‌ها میان رسانه‌های متحد و دغدغه‌مند نسبت به کشور و منافع ملی و برخی از نهادها باعث می‌شود قید و بندهایی برای رسانه‌ها ایجاد شود.»

این فعال رسانه‌ای درباره‌ی فشار برای حذف خبر در رسانه‌ها گفت: «ما کلا دو سه بار با حذف خبر مواجه شدیم، حذف یک مطلب موجب مخدوش شدن اعتبار آن رسانه می‌شود و کاملاً غیرحرفه‌ای است اما رسانه‌ها تحت شرایطی مجبور به این کار هستند؛ در پی سال‌های متمادی چون در میان بعضی از نهادهای حاکمیتی اهمیت و ارزش رسانه معلوم نبود؛ برخوردهایی ناپسندی با رسانه‌های میشد. حق المقدور نباید این اتفاق (حذف خبر) بیافتد. البته اگر منصافه نگاه کنیم رسانه هر چیزی را به هر قیمتی و هر شکلی نباید منتشر کنند. مطلبی درباره‌ی فساد به دست آنها می‌رسد، باید آن را با رعایت ضوابط اخلاقی و امنیتی منتشر کنند. البته اگر پس از انتشار خودشان واقعیت ماجرا را بفهمند بدون اینکه فشاری به آنها وارد شود، آن مطلب را اصلاح کنند، حتماً نباید فشار و تهدیدی باشد، یا برخورد قضایی شود.»

او درباره‌ی تماس‌هایی که از سوی نهادهای مختلف برای انتشار یک خبر و تذکر با آنها می‌گیرند، شرح داد: «ما هم با این تماس‌ها مواجه شده‌ایم البته تعداد آن خیلی نیست. هرچقدر یک رسانه بی‌گدارتر به آب بزند و بدون تحقیقات لازم مطلبی را منتشر کند؛ احتمال اینکه تذکر دریافت کند، بیشتر است؛ بنابراین اولاً برای مصون ماندن از تذکرات گاهی تهدیدآمیز باید مطلب را کاملاً بعد از تحقیقات لازم و کافی منتشر کند. بعد هم با محتوای روشنگرانه و معتدل به آن بپردازد. گاهی ممکن است در یک مطلبی توهین و لحن نیش‌دار و گزنده باشد، اینها نه‌تنها تأثیر ندارد بلکه ممکن است به عکس عمل کند و زمین بازی را عوض کند.»

خوشوقت در انتها احضار و شکایت‌ها از رسانه می‌گوید: «بنده شخصاً چند بار با این مسئله مواجه شده‌ام و اذیت‌کننده است، در دوره‌های مختلف متفاوت است،  از یک فرد به فرد دیگر متفاوت است. مثلا در زمان شخص خاصی در قوه قضاییه و چه در حد ریاست یا دادستانی این فشارها بیشتر بوده است. الان هم از وقتی آقای رئیسی آمدند اصلاً شکایتی از ما نشده است. با توجه به نگاه و تذکراتی  که دادند و آگاهی‌ای که مجموعه قوه قضاییه نسبت به اهمیت و ارزش رسانه پیدا کرده است، این اتفاق‌ها کمتر میفتد و رسانه‌ها کمتر زیر فشار قضایی قرار می‌گیرند و البته این شکایت‌ها می‌تواند ناشی از همان اختلاف دیدگاه نسبت به مسائل باشد. رسانه‌ها یک چیزهایی را اولویت می‌دادند و دستگاه قضا اولویت دیگری دادند.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا