خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«سیاست نه شرقی و نه غربی سرلوحه است»

«احمد وخشیته»، سردبیر سایت دیدبان روسیه طی یادداشتی به مناسبت پنجاهمین روز شروع به کار این سایت تاکید کرد که سیاست سایت دیدبان روسیه در رصد، تبیین و تحلیل دیدگاه های مربوط به روسیه، مبتنی بر شعار نه شرقی و نه غربی و با تاکید بر منافع ملی جمهوری اسلامی ایران است:

پیشرفت و اعتلا یکی از اهداف اساسی هر مجموعه پویایی می باشد؛ سایت دیدبان روسیه نیز از این قاعده مستثنی نیست و همواره تلاش کرده است با رهنمودهای اعضای شورای سیاستگذاری و دیگر اساتید و کارشناسان این حوزه در راستای راهبرد خود، یعنی شناخت بهتر کشور روسیه و استفاده از فرصت های همکاری و بررسی چالش های موجود بر اساس منافع ملی کشورمان گام بردارد. در این میان اما قضاوت درباره اینکه به چه میزان موفق بوده ایم که در این مسیر صحیح گام برداریم بر عهده شما مخاطبین محترم این پایگاه تحلیلی-خبری می باشد. از این رو مطابق سیاستگذاری های انجام شده، سردبیر موظف است هر پنجاه روز گزارشی از عملکرد سایت را به اساتید، پژوهشگران و کارشناسان این حوزه اطلاع رسانی کند تا با اتکا بر بازخوردها و رهنمودها و انتقادات در مسیر صحیح تری گام بردارد.

همان طور که در خروجی سایت و شبکه های اجتماعی وابسته به دیدبان روسیه نیز منعکس شده، همواره تلاش بر این بوده است که در مسیر اعتدال به تبیین و تحلیل اخبار و دیدگاه های مربوط به روسیه بپردازیم؛ در این میان البته برخی در نقل های خود، ما را روس گرا دانستند و برخی دیگر ضد روسیه که به نظر می رسد تنها به صورت نقطه ای و رجوع به یک مطلب قضاوت کرده اند. اما باید توجه داشت که راهبرد نقطه ای نیست و در امتداد یک خط می بایست به تحلیل رویکرد و جریان شناسی یک سایت پرداخت.

اتاق فکر دیدبان روسیه همواره تلاش کرده است با تکیه بر بی طرفی و حفظ استقلال، اهمیت همسایه قدرتمند شمالی کشورمان را در نظام بین الملل بررسی کند و علاوه بر رصد اخبار آن، دیدگاه های مربوط به این کشور در حوزه های سیاست داخلی و خارجی، فرهنگ، جامعه و اقتصاد را از منابع روسی و انگلیسی بازنشر دهد تا فهم پذیری صحیح تری از این کشور صورت پذیرد و در کنار آن همواره از یادداشت های اساتید و پژوهشگران ایرانی نیز بهره برده است.

در شرایط کنونی منطقه غرب آسیا، فدراسیون روسیه از طرفی شریک تاکتیکی ما به حساب می آید و از سوی دیگر شریک استراتژیک رژیم اسرائیل، اما این موضوع بدان معنا نیست که ما نباید از فرصت های همکاری در حوزه بین الملل استفاده کنیم؛ و از سوی دیگر تاکید بر این همکاری ها این پیام را نیز ندارد که باید در راستای منافع کرملین گام برداریم. از این رو لازمه یک دیدبان این است که فرصت ها را پررنگ کرده و به آسیب شناسی چالش ها بپردازد و در حد اقتضا آن را بیان نماید. به همین دلیل طی این مدت هم به گفتگوهای فرهنگی و سیاسی بین دو کشور مفصل پرداختیم و هم به دیدارها و رفتارهای مسکو – تلآویو.

در ماه گذشته نظر اعضای شورای راهبردی را در خصوص سوالی مشترک با موضوع «بررسی چشم انداز همكاري هاي ميان ایران و روسیه» جویا شدیم که در این میان البته نظرات متفاوت بود و ارزشمند؛ که یقینا برآیند آن کمک خوبی به سیاستگذاران حوزه روسیه خواهد کرد.

همچنین در ماه فروردین برای اولین بار کنفرانس وسیعی میان دو دانشگاه (دانشگاه علامه طباطبائی و دانشگاه علوم انسانی سن پترزبورگ) در کشور روسیه برگزار شد که پوشش رسانه ای آن بر عهده دیدبان روسیه بود و اساتید بنام ایرانی شرکت کننده در این همایش، متن سخنرانی خود را در اختیار ما قرار دادند که به صورت روزانه منتشر شد.

اکنون از آغاز به کار این سایت کمتر از دو ماه می گذرد و به لطف خدا و رهنمودهای اساتید، پژوهشگران، کارشناسان،
خبرنگاران حوزه روسیه و شما مخاطبین محترم این افتخار را داریم که تنها سایت ایرانی یا فارسی زبان باشیم که در کشور روسیه رتبه الکسای آن کمتر از 25 هزار است و امیدواریم این موفقیت ادامه یابد و بتوانیم با راه اندازی نسخه روسی، تصویری صحیح از کشورمان را نیز به اطلاع مردمان روس برسانیم.

در این مدت البته ناملایمت هایی از سوی برخی وجود داشت و راه اندازی سایتی که به رصد روسیه می پردازد را بی اساس می دانستند و در این راه از هیچ گونه اعمال فشاری و حتی تهدیدی کوتاهی نکردند؛ اما دیدبان روسیه با تکیه بر شعار «نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی» در راستای منویات مقام معظم رهبری در سیاست خارجی و منافع ملی تلاش خواهد کرد که با استفاده از ابزار رسانه، به انعکاس همکاری های ایران و روسیه بپردازد و با رویکردی بی طرفانه به تبین و تحلیل استراتژی ها و تاکتیک های روسیه در منطقه و نظام بین الملل بپردازد. در این میان البته اگر رفتاری از کشور شمالی در راستای منافع ملی ما نباشد به آن پرداخته خواهد شد؛ همانگونه که سیاستمداران و دیپلمات های کشور نیز پیشتر از برخی رفتار روس ها شکایت کرده بودند (همانند موضوع اس 300)؛ چرا که برای مقام معظم رهبری و ملت ایران گسترش روابط با هر کشوری بر اساس منافع ملی اهمیت دارد.

در پایان بار دیگر تاکید می شود که دیدبان روسیه از نقطه نظرات صاحبنظران استقبال می کند و آن را لازمه رشد و پیشرفت این نهال نو پا می داند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا