خرید تور تابستان ایران بوم گردی

روایت هاشمی از جلسه‌ی خبرگان با خاتمی

به کوشش ناصر غضنفری، انصاف نیوز:

آقاى علی‏محمد بشارتى، وزير سابق كشور آمد. گفت دادگاه در رابطه با پرونده شهردارى تهران، ايشان را احضار كرده است. درباره نحوه جواب مشورت ‏كرد.

آقاى رجبى، پسر آقاى دوانى آمد. از آقاى خاتمى، رییس‌‏جمهور گله داشت كه او را به كار نگرفته است؛ با اينكه پس از استعفای آقاى خاتمى از وزارت ارشاد، با استعفا از كتابخانه ملى آقاى خاتمى به رياست كتابخانه منصوب شد و به عنوان مشاور با ايشان كار كرده؛ گويا به‏‌خاطر اينكه شاگرد مرحوم فرديد است، نمى‌خواهند او را به‏‌كار بگيرند.

بعد از نماز مغرب، براى شرکت در اجلاس سالیانه مجلس خبرگان، به سوى مشهد پرواز كرديم. جلسه هيأت ‏ریيسه مجلس خبرگان داشتيم. درباره كيفيت اداره اجلاس و انتخابات و… بحث و تصميم‌گيرى کردیم. آقاى محمد مؤمن گفت شوراى نگهبان در مورد شرايط نامزدهاى انتخابات خبرگان، سختگير و قاطع خواهد بود.

آخر شب به حرم [امام رضا (ع)] مشرف شدم. حرم خلوت بود. به پاى ضريح هم رفتم. مردم متوجه شدند؛ اجتماع و ابراز احساسات كردند. نتوانستم زياد بمانم. در مسير با آقاى موحدى، فرمانده ‏سپاه حفاظت صحبت‏ كرديم. گفت، نظامى‌ها ازآقاى حسن فيروزآبادى، ریيس ستادكل نیروهای مسلح ناراحت‌‏اند. نيز از اينكه سبك سخنرانى من ‏كه به صورت آرام و بدون لحن‌هاى قديمى خطابه معمول است، اظهارخوشحالى‏ كرد؛ گفت، به سبك هاشمى شناخته‏ شده است.

دوشنبه 13 بهمن 1376

اجلاس خبرگان شروع به كار كرد در تنفس، با جمعى از نمايندگان صحبت‏ كردم. از آقاى يزدى رییس قوه قضاییه در مورد محكوميت بازرگان آلماني پرسيدم. گفت، مطابق قانون محكوم شده است؛ البته شورایعالى امنيت‏ ملی  مي‌تواند با فرد ايرانى محكوم در آلمان در پرونده ميكونوس، مبادله كند.

سه‌شنبه 14 بهمن 1376

ساعت هشت، جلسه خبرگان داشتيم. چند سخنرانى قبل از دستور و بحث آیين‌نامه انجام شد. من هم سخنرانى كوتاهى داشتم، درباره نقش رهبرى و ضرورت تعاطف و نزديكى رهبرى و مردم و غلط ‏بودن تبليغاتى‏ كه براى جداكردن رهبرى از مردم و كم‏رنگ ‏كردن نقش رأى مردم، خوراك به دشمنان مى‌دهد.

عصرهم بيشتر وقت به سخنرانى‌ها و تعيين‏ وضع نمايندگان مجلس خبرگان در استان‏هاى جديد گذشت. در سخنرانى‌ها، بعضي‌ها به اظهارات آقاى حجتى و آقاى اراكى، و آنها هم به بعضى از اظهارات آقاى مشكينى، اعتراض داشتند.

چهارشنبه 15 بهمن 1376

صبح با ديگر اعضای مجلس خبرگان، به دفتر آیت‏الله خامنه‌اى رفتيم. آیت‌‏الله خامنه‌اى، صحبت‌هاى تندى نسبت به آمريكا كردند.

نزديك ظهر، براى ضيافت ناهار به‏ دفتر آقاى خاتمى، رییس‌‏جمهور رفتيم. آقاى مشكينى، صحبت‏‌ كوتاهى داشتند و انتقاد لطيفي نمودند، از صحبت‌هايى ‏كه آقاى خاتمى، در مورد مظلوم بودن زنان كرده‌اند و خواستند كه موارد ظلم را نشان بدهند و نيز از تورم گفتند. آقاى خاتمى هم صحبت‏ كردند و توضيح دادند كه سازندگى و ايجاد اشتغال، مستلزم تورم است و براى جذب سرمايه‌هاى خارجى، نياز به امنيت و تنش‌زدايی داريم و از كارهاى زيربنایى و سازندگى من تجليل‏ كردند.

به دفترم رفتم. عصر آقاى محمدعلی صدوقى آمد. اظهارنگرانى و چاره‌جویى نمود، در مورد مسأله آیت‌‏الله منتظرى و مشكلات ركود و بيكارى‏ كه در دولت جديد به ‏وجود آمده و نيز از اينكه استاندارى اصفهان گفته ‏كه آب به يزد نمى‌دهند.

شب اعضاى مجلس خبرگان، میهمان من بودند. آقاى مشكينى صحبت‏ كردند. من هم به درخواست آنها، توضيحاتى درباره قلمرو مسئوليت‌ها و اختيارات مجمع ‏تشخيص ‏مصلحت نظام دادم و به آنها از كتاب‌هاى خودم و يك جلد اطلس تاريخ اسلام هديه کردم. آقايان حقي و حایرى همدانى، از سخنرانى من در خبرگان و نيز خطبه‌هاى جمعه در روز قدس و مسأله آیت‏‌الله منتظرى تقدير كردند.

آقاى  امامى‏ كاشانى، از اينكه دكتر ولايتي، پيشنهاد نامزدى انتخابات مجلس را نپذيرفته و آقاى ناطق نوری، پيگيرى‏ لازم را نكرده، ناراضى بود. آقايان محمد مؤمن و سیدحسن طاهرى ‏خرم‌آبادى گفتند آيت‌الله خامنه‌اى در مورد مسأله آیت‏‌الله منتظرى، موافق با گذشت هستند و از من استمداد كردند. آقاى بنایى خواست كه من بيشتر به  حوزه قم برسم.

منبع: خاطرات هاشمی رفسنجانی در سال 1376

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا