خرید تور تابستان ایران بوم گردی

واکنش به پولی شدن واحدهای تابستانی علوم پزشکی شیراز

انجمن اسلامی دانشجویی «امید» دانشگاه علوم پزشکی شیراز در بیانیه ای در واکنش به «پولی شدن واحدهای تابستانی و تضعیف حقوق دانشجویان»، نوشت: گویا بنگاه کردن دانشگاه، ابتکار علوم پزشکی شیراز است … ساکت نمی مانیم و در صورت لزوم و از مسیر قانون، هر اقدام شجاعانه ای همانند تجمع و تحصن را دنبال می کنیم.

به گزارش انصاف نیوز، متن این بیانیه در پی می آید:

«اصل ۳۰ قانون اساسی: دولت موظف است وسائل آموزش و پرورش رايگان را براي همه ملت تا پايان دوره متوسطه فراهم سازد و وسائل تحصيلات عالي را تا سرحد خودكفائي كشور به طور رايگان گسترش دهد».

چند صباحی است که شنیده ایم معاونت فخیمه آموزشی دانشگاه دست به تصمیمی ناعادلانه، غیرکارشناسی و شوک آورِ زده است که طبق آن به ازای هر واحد تابستانی، مبلغ ۲۵۰ هزارتومان از دانشجویان اخذ می کنند. در این باره چندین نکته را با شما دانشجویان عزیز و مسولان در میان می گذاریم:

۱- تصریح و تاکید اصل ۳۰ قانون اساسی به عنوان بالادستی ترین سند و میثاق ملی، بر رایگان بودن تحصیلات، به خوبی کج اندیشی و نگاه مادی به دانشگاه و ابزار بودن دانشجو را در این آیین نامه نشان می دهد.

۲- همان گونه که مستحضرید ما دانشجویان علوم پزشکی به ازای استفاده از تحصیلات رایگان دانشگاهی، پس از فارغ التحصیلی چند سالی را به عنوان طرح در خدمت تقریبا رایگان دولت هستیم و به نحوی این هزینه های دوران تحصیل را جبران می کنیم.

۳- در سایر دانشگاه های علوم پزشکی کشور نیز در قبال واحدهای تابستانی، اخذ چنین مبلغ گزافی به هیچ وجه وجود ندارد و به عبارتی، گویا این بنگاه کردن دانشگاه، ابتکار علوم پزشکی شیراز است.

۴- از آنجا که ظاهرا دانشگاه به گرفتن پول زور و غیر قانونی از دانشجویان عادت کرده است و قبلا نیز طی عملی من درآوردی و غیر قانونی جهت اخذ واحد های افتاده مبالغ هنگفتی اخذ می کرد، بیم آن وجود که تا آنجا این کار پیش رود که دیگر چیزی تحت عنوان تحصیل رایگان باقی نماند.
(علی رغم تصریح و تاکید قانون: دانشجوی مشمول آموزش رایگان در دانشگاه های دولتی، در صورت حذف یا عدم کسب نمره قبولی در هر درس، برای انتخاب مجدد آن درس، در صورتی که سنوات مجاز تحصیلی دانشجو تمام شده باشد، موظف به پرداخت هزینه مربوط طبق مصوبه هیأت امنای دانشگاه است.)

۵- مدتهاست که علی رغم اعتراض فراگیر دانشجویان، از تاسیس دانشگاه پولی واحد خودگردان و بین الملل می گذرد و ظاهرا این اقدام اخیر نیز از جنس همان نگاه اقتصادی به دانشگاه و ابزاری به دانشجو و همچنین در راستای گسترش بیش از پیش این واحدهاست؛ چنانکه بر اساس شنیده ها برخی روسای دانشکده ها آمادگی خود را جهت مدیریت همزمان هر دو واحد سراسری و خودگردان اعلام کرده اند؛ بیم آن می رود این حرکات خزنده، همه در راستای هدف شوم تلفیق کامل واحدهای سراسری و خودگردان باشد.

۶- به نظر می رسد مسوولین مرفه تصویب کننده ی این آیین نامه در حال ارزیابی واکنش دانشجویان به این مصوبه هستند که پا را فراتر از این بگذارند، لذا خوب است بشنوند که با صدای بلند و رسا اعلام می کنیم تا لغو این مصوبه ی ناعادلانه ساکت نمی مانیم و در صورت لزوم و از مسیر قانون، هر اقدام شجاعانه ای همانند تجمع و تحصن را دنبال می کنیم.

اُمید است قبل از آنکه شاهد خروش به حق و شجاعانه ی دانشجویان عزیز علیه اقدامات پیاپی و ناعادلانه ی آموزش دانشگاه باشیم، بزرگان قوم، خود تدبیری بیاندیشند و در پی لغو تصمیماتی از این دست شوند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا