خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پرچم ایران در کنگره امریکا

امیر هاشمی مقدم،  پژوهشگر فرهنگی و عضو بخش تحلیلی انصاف نیوز در یادداشتی با عنوان «پرچم ایران در کنگره امریکا» به بهانه‌ی اظهارات اخیر فائزه هاشمی [لینک] نوشت:

دو روز پیش انصاف‌نیوز گفت‌وگویی با خانم فائزه هاشمی، دختر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی داشت که گویا بخشی کوتاه از این گفتگو بیشتر مورد توجه قرار گرفته؛ آنجا که می‌گوید: «برای ایران من دوست داشتم آقای ترامپ انتخاب شود. ولی اگر یک امریکایی بودم، به آقای ترامپ رای نمی‌دادم. به خاطر همین فشارهایی که می‌گذارد، شاید بالاخره یک تغییر سیاستی اتفاق بیفتد دیگر. چون مردم هرچه تلاش می‌کنند که اصلاحات انجام بگیرد، مرغ یک پا دارد و هیچ خبری نمی‌شود و برعکس مردم بیشتر سرکوب می‌شوند. شاید اگر این فشارهای آقای ترامپ ادامه پیدا می‌کرد، بالاخره ما مجبور می‌شدیم یک سری تغییر سیاست‌هایی را داشته باشیم. و این تغییر سیاست‌ها حتما می‌توانست به نفع مردم اتفاق بیفتد. برای همین فکر می‌کنم اگر آقای ترامپ بود… چون دموکرات‌ها یک مقداری شل و ول هستند. آمدن دموکرات‌ها این موضع خطای ما هی تقویت می‌شود بیشتر. البته امیدوارم نشود، ولی به هرحال آدم چنین چشم‌اندازی دارد».

خیلی‌ها با همین جمله کوتاه، شروع به حمله به او و پدرش و دیگر همفکران آنها کرده‌اند. خیلی از مردم عادی هم می‌گویند ببینید که اینها خودشان هم دیگر دست به دامان امریکا شده‌اند. اما آرزوی آمدن ترامپ تنها محدود به فائزه هاشمی و همفکرانش نیست. چند گروه دیگر هم هستند که هر کاری از دست‌شان برمی‌آمد (دست کم دعا!) انجام می‌دادند که ترامپ این دوره هم رای بیاورد.

1- اصولگرایان تندرو: بخشی از اینها واقعا دوست داشتند ترامپ باز هم رای بیاورد و فشار به ایران را بیشتر کند تا آنها به خواسته‌های خودشان برسند. خواسته‌های آنها چند بُعد داشت:

الف) اینکه دولت روحانی به‌عنوان رقیب‌شان زمین‌گیر شود و بعدها بتوانند با اشاره به این بازه تاریخی، قدرت را درون خودشان انحصاری کنند.

ب) اینکه با پایان دولت روحانی و روی کار آمدن دولتی از خودشان (که همه شواهد و زمینه‌چینی‌ها نشان از آن دارد) بتوانند خودشان با ترامپ توافق کرده و افتخار به نام خودشان شود (در گفت‌وگوی چندی پیش جواد ظریف، به پیام‌هایی که این جریان به دولت ترامپ فرستاده بودند اشاره شد و کسی هم آنرا تکذیب نکرد)

ج) اینکه با تداوم تحریم‌ها، همچنان نان برخی از کاسبان تحریم (که از این گروه هم میان‌شان هست) بیشتر در روغن فرو برود و… .

2- براندازها: این گروه که گستردگی و تنوع زیادی هم دارند (از تجزیه‌طلب گرفته تا سلطنت‌طلب و رجوی‌ها و…) می‌دانند تا حریف و دشمن قدرتمند خارجی‌ای نباشد، نمی‌توانند به سادگی به خواسته‌های‌شان برسند. بنابراین ترامپ گزینه طلایی آنها بود. همین‌ها بودند که پرچم ایران را در میان طرفداران ترامپ که به کنگره حمله بردند، بالا گرفتند.

3- بخشی از مردم عادی: احتمالا کمتر کسی جمله‌ای به این مضمون که «بالاخره یا این‌وری می‌شویم یا آن‌وری» را از مردم کوچه و بازار که نا امید از گشایش در زندگی اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، محیط زیستی و… خود هستند، نشنیده باشد. همین است که واقعا برخی از مردم عادی هم دوست داشتند ترامپ باز هم روی کار بیاید تا بالاخره تکلیف را یکسره کند. یا حکومت کوتاه بیاید و یا تا مرز تغییرات گسترده از خارج، ایستادگی کند.

4- بخشی از میهن‌دوستان: نگارنده دست کم با این گروه زیاد سر و کار داشت (شخصا مخالف ترامپ بودم و تلاش می‌کردم در کنار برخی از همفکران دیگر، این دوستان را توجیه کنم که اشتباه می‌کنند). برخی‌شان واقعا باور دارند با این شیوه حکومت‌داری، ایران دیر یا زود فرو می‌پاشد. اما تا همچنان بخش زیادی از ایرانیان به کشورشان وابستگی و علاقه دارند، اگر تغییرات گسترده‌ای از خارج صورت بگیرد، دست‌کم بعدش می‌توانند باز هم ایران را بسازند. اما اگر این فرایند فرسایشی خیلی به درازا بکشد، وابستگی‌ها و تعلقات خاطر به ایران هم آنچنان کاهش می‌یابد که می‌تواند با یک حمله خارجی، به فروپاشی کامل و تجزیه‌طلبی برسد.

5- احمدی‌نژادی‌ها: شاید کمتر کسی به اندازه عبدالرضا داوری (مشاور رسانه‌ای احمدی‌نژاد و از حامیان سرسخت وی) از ترامپ دفاع می‌کرد. به نظر می‌آید این گروه بیش از هر چیز دوست دارند دولت روحانی هرچه بیشتر ضعیف شود تا در مقایسه با کارنامه دولت احمدی‌نژاد، آنها دست پیش را داشته باشند.

همه‌ی اینها اما یک چیز را برجسته می‌کند: اینکه در میان بخش‌های گوناگون و گسترده‌ای از ایرانیان (از مردم عادی تا مسئولین، از طرفداران نظام تا مخالفان، از ایران‌دوستان تا تجزیه‌طلبان، از دولت قبلی تا دولت احتمالی بعدی و…) خواهان ماندگاری ترامپ، آن هم برای تداوم فشار بر ایران بودند. راستش گمان نکنم در هیچ کشوری این همه خودزنی بتوان یافت. اینها نشانه‌های جدی لزوم بازنگری در سیاست‌های جاری در کشور، در همه حوزه‌هاست. افلا یتدّبرون!

متن کامل | مصاحبه با فائزه هاشمی در سالگرد آیت الله

فیلم | مصاحبه با فائزه هاشمی در سالگرد آیت الله

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. سلام.امریکا‌یاهمان‌شیطان‌بزرگ‌اجازه‌داده‌خون‌تازه‌به‌رگهایش
    واردشود‌ازترک‌تبار‌فارس‌تبار‌ایرانی‌تبار‌افغانی‌تبارو‌‌‌‌….واین‌غیرا
    تبارهای‌مختلف‌ملیتهای‌مختلف‌اورپائی‌بود‌اینهامسندهای‌بالا‌
    می‌گیرند‌‌فکرهای‌تازه‌نضج‌میگیرد‌وعلی‌رغم‌نژاد‌پرست‌بودن
    و….این‌امتزاجها‌صورت‌میگیرد…مسلمانان‌اعم‌از‌شیعه‌و…مراسم
    آزاد‌برگزار‌درانظار‌برگزار‌میکنندحجاب‌همانند‌برخی‌از‌کشورهای
    کم‌جمعیت‌اورپائی‌ممنوع‌نیست…وحتی‌ساختار‌سیاسی‌وفرهنگی
    وامنیتی‌طوری‌ریخته‌شدهکه‌مردم‌عادیبا‌انواع‌سلاح‌اتوماتیک
    درخیابان‌تظاهرات‌میکنند‌اما‌سیستم‌آن‌را‌تهدیدی‌برای‌خود‌نمیبیند
    و…..حریف‌ماشیطان‌بزرگ‌اینگونه‌هستاما‌ماچی‌حتی‌میترسیم
    به‌شیعیان‌آذربایجان‌که‌اینهمه‌برای‌ایران‌جانفشانی‌کردند‌به‌زبان‌مادری‌خودشان‌تحصیل‌بکنند…..وبا‌گزینشهایتنگ‌نظرانه‌احساسی‌‌
    شایسته‌سالاری‌واقعی‌را‌نمیگذاریم‌اتفاق‌بیفتد..منظورم‌این‌بود‌که
    حریف‌راخوب‌نشناختیم..وخودشناسی‌‌ما‌عقلانی‌‌واسلامی‌‌وعمقی
    نیست‌‌بلکه‌باستانگرایانه‌گزینشی‌با‌ظاهری‌اسلامیست

    1
    3

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا