خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نظر دو جناح سیاسی درباره صحبت‌های فائزه هاشمی

سرویس سیاسی انصاف نیوز: جواد امام -فعال سیاسی اصلاح طلب- و محمدحسن قدیری ابیانه -فعال سیاسی اصولگرا- هردو از منتقدین گفته‌های فائزه هاشمی در لایو اینستاگرامی با انصاف نیوز هستند؛ جواد امام به بخشی از صحبت‌های هاشمی می‌پردازد که در آن به خاتمی و اصلاح‌طلبان اشاره شده بود و می‌گوید «خیلی نباید خودمان را مشغول پاسخ دادن به خانم هاشمی کنیم و این مواردی که درباره آقای خاتمی گفتند استنباط شخصی خودشان است». قدیری ابیانه اما در واکنش به بخشی از صحبت‌های فائزه هاشمی درمورد انتخابات آمریکا معتقد است «فائزه هاشمی برای اهداف خود حاضر است مردم ایران را قربانی کند و استقبال از کشورهای دیگر برای تحریم ایران توسط خانواده آقای هاشمی موضوع جدیدی نیست و حتی مهدی هاشمی در انگلستان هم گفته بود مواضعی که من می‌گیرم با خانواده هماهنگ است».

متن کامل مصاحبه با محمدحسن قدیری ابیانه و جواد امام درباره‌ی مصاحبه‌ی چند روز گذشته فائزه هاشمی را در زیر می‌خوانید:

اینها استنباط شخصی فائزه هاشمی است

جواد امام

جواد امام درباره‌ی صحبت فائزه هاشمی مبنی بر اینکه دولت خاتمی ادامه‌ دهنده‌ی دولت هاشمی بود، به انصاف نیوز گفت: «خیلی نباید خود را مشغول پاسخ دادن به خانم هاشمی کنیم. هرچند اتفاقاتی که پس از دوم خرداد و مجلس ششم رخ داد، کاملا با روایات خانم هاشمی متفاوت است. این حرف‌ها استنباط شخصی خودشان نسبت به جایگاه پدر او است.

در خاطرات آقای هاشمی آمده؛ ایشان به آقای ناطق رای داده است. این مسئله فرمایشات خانم هاشمی را نفی می‌کند. ایشان باید در ابتدا به خاطرات آیت‌الله هاشمی رجوعی داشته باشند و سپس به این فرمایشات بپردازند. آقای خاتمی محصول شرایط همان‌ دوره است‌. هیچ ارتباطی به فرمایشات خانم هاشمی ندارد‌.»

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره‌ی اینکه آیا واقعا طبق حرف‌های فائزه هاشمی دموکراسی در دوران آقای هاشمی از دیگر دولت‌ها بیشتر بود، پاسخ داد: «رشد مطبوعات آزاد، بالا رفتن تیراژ روزنامه‌ها، تعداد مطبوعات و حتی به‌کارگیری خبرنگاران و فضایی که پس از دوم خرداد ایجاد شد؛ اینها همه ‌گویاست. نمی‌توان‌ آمار را تغییری داد. جامعه اینها را ثبت کرده است‌. عدد و رقم و واقعیت‌های ثبت شده در جامعه را ما نمی‌توانیم تغییر بدهیم. ضمن احترامی که برای خانواده‌ی آقای هاشمی قائل هستم. آقای هاشمی خدمات قابل توجهی برای انقلاب و کشور ارائه کردند.

من نمی‌خواهم آنچنان به این مسئله بپردازم اما به نظر من مستندات، تاریخ، مردم و به‌ویژه اصحاب رسانه این چیزها را بهتر می‌توانند داوری کنند و پاسخ دهند. گفتار ایشان با واقعیت متفاوت است.»

مدیرعامل بنیاد باران انتخاب ترامپ در آمریکا و حرف‌های فائزه‌ هاشمی در این‌باره را قبول نداشت و توضیح داد: «فشار خارج چه از سوی ترامپ و یا بایدن مورد قبول ما نیست. از این مسئله استقبال نمی‌کنیم و چون احساس می‌کنیم فشار را از روی ایران‌ کم کند؛ بایدن را ترحیح می‌دهیم. جامعه‌ی آمریکا ترامپ را نپذیرفت، در کشور خودش فجایعی ایجاد کرد و ظلم‌هایی که بابت برهم زدن برجام و تحریم‌ها به ما وارد کرد حتما مقبول نیست و ما هیچ‌گاه از ترامپ استقبال نمی‌کنیم و نخواهیم کرد. وجود ترامپ برای جامعه‌ی بشری یک سم مهلک بود. به‌ویژه برای ایران.»

قدیری ابیانه: موضوع جدیدی نیست

قدیری ابیانه

محمدحسن قدیری ابیانه درباره‌ی بخشی از مصاحبه فائزه هاشمی در مورد انتخابات آمریکا و ترجیه او برای انتخاب مجدد ترامپ می‌گوید: «متاسفانه استقبال و دعوت از کشورهای دیگر برای تحریم ایران در خانواده آقای هاشمی موضوع جدیدی نیست. مهدی هاشمی زمانی که مسئول دفتر دانشگاه آزاد در انگلستان بود از آنجا تلاش می‌کرد با آمریکایی‌ها تماس بگیرد تا از آنها بخواهد ایران را تحریم اقتصادی کنند. و در مصاحبه با خبرنگار ضد انقلاب گقته بود موضعی که من می‌گیرم با خانواده هماهنگ است. صدای او و اعتراف آقای نیک آهنگ در اینترنت موجود است.»

او همچنین افزود: «ویکی لیکس سندی را منتشر کرد که سفیر اتریش در ملاقاتی که با آقای هاشمی داشت، در پایان ملاقات از سوی آقای هاشمی از او خواسته می‌شود تا غربی‌ها روی دو موضوع بر ایران فشار بیاورند. یکی موضوع حقوق بشر و دیگری مسئله‌ی تقلب بود. در حالیکه آقای هاشمی واقف بود تقلبی صورت نگرفته و چنین حرفی از سوی آقای هاشمی باعث تاسف و تعجب بنده شد. از این جهت باعث تاسف بنده شد که او زمانی انقلابی بود و در مقابل فشارهای بیگانه می‌ایستاد. اما کار او به جایی می‌رسد که از دشمن می‌خواهد فشار بیاورند. آن هم در زمانی که او رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام بود.»

مشاور پیشین آیت الله هاشمی در ادامه می‌گوید: «از سوی دیگر خانم فائزه هاشمی در مصاحبه اخیرشان گفتند مایل بود ترامپ در آمریکا پیروز شود تا فشار حداکثری علیه ملت ایران را ادامه دهد تا این فشار موجب تغییر موضع ایران شود. او از اینکه دموکرات‌ها پیروز شدند و از یک طرف هم با آمدن بایدن احتمالا فشار بر ملت ایران کاهش پیدا کند، اظهار تاسف کرد. این در حالی است که تحریم‌های آمریکا باعث ایجاد مشکلات معیشتی حتی درمان برای مردم شده است. یعنی ایران نمی‌تواند بر اساس تحریم‌های بانکی یک سری از داروهای مورد نیاز مردم را به داخل کشور بیاورند. این به این معنی است که خانم فائزه هاشمی برای رسیدن به اهداف سیاسی خود حاضر است مردم ایران را قربانی کرده و هرفشاری بر مردم ایران بیاید تا نظرات آن‌ها در ایران حاکم شود.»

وی در ادامه افزود: «به هرحال زمانی پدرشان رئیس جمهور بود و در هر فعالیتی دست می‌گذاشتند. با دور شدن آقای هاشمی از سمت ریاست جمهوری و امور اجرایی، امروز یکسری از سمت‌ها را از دست دادند و واقعا این باعث تاسف است که چنین کسانی انقدر سقوط می‌کنند. البته هنوز یادمان نرفته همسر اول خانم فاطمه هاشمی منافق از آب درآمد و در خانه تیمی کشته یا خودکشی کرد. ظاهرا مواضع منافقانه همسرش در او رسوب پیدا کرده و باقی مانده است. همسر آقای هاشمی هم گفته بود اگر موسوی رای نیاورد مردم به خیابان بریزید. من به خصوص دلم به حال اینها می‌سوزد بخصوص که بین سال 73 تا 76 معاون دفتر رئیس جمهور و 6 سال هم مشاور آقای هاشمی به عنوان رئیس مجمع بودم.»

قدیری ابیانه درباره اینکه چقدر از مواضع فائزه هاشمی در تضاد یا در توافق نظر با آقای هاشمی است می‌گوید: « آقای هاشمی می‌گفتند برای مقابله با تحریم‌ها باید از یک سری مسائل کوتاه بیاییم و می‌گفت باید برجام را بپذیریم و یک سری هم امتیازات بدهیم تا تحریم‌ها برداشته شود. اما مواضع او با آنچه که سفیر اتریش در گزارش سری به دولت خود که بعد در اختیار سازمان سیا قرار می‌گیرد و از طریق ویکی لیکس منتشر می‌شود خود آقای هاشمی خواستار فشار غرب بر ایران با ادعای تقلب و حقوق بشر شده بود.»

او همچنین با ذکر مثالی از دوران پیامبر می‌گوید: «این موضوع ما را یاد آن فردی می‌اندازد که در زمان رسول الله وقتی از جانب سپاه اسلام برای یهودی‌ها پیغام می‌برد و آن‌ها پرسیدند اگر ما تسلیم شویم چه اتفاقی می‌افتد او با دست نشان می‌دهد سر شما را خواهند برید و بعد پشیمان شده، سپس توبه می‌کند و خودش را به یک ستونی در مسجدالنبی می‌بندد و می‌گوید تا خدا توبه من را نپذیرد من از این ستون کنار نخواهم رفت تا در نهایت خدا او را می‌بخشد. متاسفانه نه آقای هاشمی و نه خاندان او فرصت توبه و جبران عملکردشان را پیدا نکردند.»

قدیری ابیانه همچنین افزود:« من معتقد هستم فرزندان آقای هاشمی و شخص آقای روحانی بر تغییر موضع آقای هاشمی اثر داشته و موثر بودند. از این بابت من واقعا متاسفم. دلم می‌خواست آقای هاشمی در خط امام، ولایت و در دفاع از نظام باقی می‌ماند و اسیر این دام‌ها نمی‌شد. ما تغییر موضع آقای هاشمی در زمینه موشکی را هم دیدیم. آن زمانی که ایشان رئیس جمهور بود از اینکه ایران توان موشکی پیدا کند حمایت زیادی کرد. حتی فرزندش محسن، مدتی رئیس کارخانه تولید موشک بود. بعدها به جایی رسید که گفت: «عصر موشک گذشته است» در حالی که اگر موشکی نداشتیم و پیشرفت نمی‌کردیم، به ما جنگ را تحمیل می‌کردند. در حالی که ما تجربه بی موشکی در جنگ را هم کشیده بودیم که صدام با حمایت شرقی‌ها و غربی‌ها از عراق موشک‌پرانی می‌کرد که ما توان پاسخگویی به او را نداشتیم.»

همچنین قدیری ابیانه درباره صحبت‌های فائزه هاشمی درباره مخالفت آقای هاشمی با رفتن سردار سلیمانی به سوریه هم می‌گوید: «من نشنیدم آقای هاشمی همچین حرفی بزند و به سردار سلیمانی بگوید نرو.»

او در ادامه از محافظ بسیار نزدیک و قابل اطمینان آقای هاشمی صحبت می‌کند و می‌گوید: این محافظ به من گفت:« یک زمانی به آقای هاشمی گلایه کردم چرا اجازه می‌دهید دختر شما چنین مواضعی بگیرد این مواضع را به پای شما می‌نویسند. آقای هاشمی در ناراحتی از مواضع دخترش که منافقین را مجاهدین می‌نامید و به بهایی اظهار ارادت داشت در جواب گفت: من حریف او نمی‌شوم و چند باری به تندی برخورد کردم»

وی در ادامه می‌افزاید: «حتی فائزه هاشمی هم توسط آقای هاشمی مهار نشد. بنابراین مواضع او قابل وثوق نیست. به هر حال نمی‌توانیم بپذیریم که آقای هاشمی همچین حرفی را به سردار سلیمانی زده است. تازه اگر این حرف را زده باشد این هم به اشتباهات آقای هاشمی اضافه می‌شود.»

قدیری ابیانه در پایان درباره‌ی حمایت آقای هاشمی از خاتمی در انتخابات که رای آورد هم می‌گوید: «البته در دوره اول آقای خاتمی که ایشان انتخاب شد، من معاون دفتر آقای هاشمی بودم و هیج نشانه‌ای مبنی بر دخالت و انجام اموری به نفع آقای خاتمی ندیدم. ولی اگر اعضای خانواده این کار را انجام داده باشند خودشان می‌دانند. به هرحال هیچ موضع‌گیری مشاهده نشد. اتفاقا در آن دوره ارتباط آقای هاشمی با آقای ناطق نوری که رقیب خاتمی بود، خوب بود. فکر می‌کنم در دور اول آقای خاتمی توانست با مناظرات نظر افکار عمومی را به نفع خود جلب کند و رای آورد. دور دوم موضوع فرق می‌کند. بله این خاندان کلا از آقای خاتمی حمایت کرده است.»

متن کامل | مصاحبه با فائزه هاشمی در سالگرد آیت الله

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا