خرید تور تابستان ایران بوم گردی

جورجیای تاریخ ساز!

علیرضا ایمانخانی، دانش‌آموخته علم سیاست در یادداشتی ارسالی به انصاف نیوز با عنوان «جورجیای تاریخ ساز!» درباره‌ی انتخابات آمریکا نوشت:

بعد از کسب پیروزی بایدن و یا به عبارت بهتر، شکست تاریخی ترامپ و تایید آن توسط مجمع الکترال و کنگره آمریکا، امروز راحت‌تر می‌توان به آنالیز و بررسی حواشی این شکست و یا پیروزی دموکراتها پرداخت، زیرا دیگر بایدن از ریاست جمهور منتخب به رئیس جمهور قانونی تبدیل شده است.

شاید عجییب ترین اتفاقات در ایالت آریزونا و صد البته جورجیا رخ داد که دو ایالت معمولا جمهوری خواه به ترامپ رای ندادند. (از آنجائیکه بحث آریزونا بیشتر مربوط به تمسخر سناتور و کهنه سرباز محبوب درگذشته، مک کین توسط ترامپ در پخش زنده تلویزیونی است و نقش بیوه ایشان در مخالفت با ترامپ، پس فعلا این ایالت موضوع نوشتار ما نیست و بعید نیست در انتخابات آینده باز هم آریزونا جمهوری خواه شود) ولی شکاف بزرگ و تاریخی در جورجیا اتفاق افتاد.

جورجیا با داشتن شانزده رای الکترال تاثیر زیادی در شکست ترامپ داشته و معجزه جورجیا فقط به شکست ترامپ ختم نشد و با پیروزی دو سناتور دموکرات (جان اوساف 33 ساله و وارناک کشیش محبوب سیاه پوست) در ایالت جورجیا، آخرین میخ بر تابوت جمهوری خواهان زده شد.

با برابر شدن تعداد 50 نفره دموکرات‌ها در سنا و رای نهایی خانم هریس، احتمال افزایش تعداد اعضای دیوان عالی، دیگر عملا جمهوری خواهان هیچ قدرتی در بدنه قانون گذاری ایالات متحده نداشته و جهان متمدن می‌تواند یک نفس راحت از دست نو محافظه کاران بکشد.

دیگر بایدن با فراغ بال می‌تواند به معاهده محیط زیستی پاریس و معاهده هسته ای برجام باز گردد. بدون اینکه سد مستحکم سنا را پیش روی داشته باشد.

بطور خلاصه می‌توان گفت که جهان از شر ترامپ و همفکران ایشان راحت شده، هر چند تعداد 70 میلیون رای ترامپ میتواند بستر مناسبی برای بازگشت این تفکر باشد (هر چند که الزاما تمام رای دهندگان به ایشان، موافق رفتار بی ادبانه ترامپ نیستند)

ولی، نقش کسی که در این اتفاقات پنهان ماند، خانم استابلس، زن سیاه پوست جورجیا است. ایشان اگر چه در انتخابات کنگره، خود موفق به ورود به مجلس نشد ولی با محبوبیتی که در میان سیاهان و سفیدان روشنفکر کسب کرده بود با تلاش شبانه روزی و تهییج رنگین پوستان برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری شکست تاریخی بزرگ برای ترامپ نژاد پرست رقم زد.

مردم این ایالت که از انگ تقلب در انتخابات ریاست جمهوری دل چرکین بودند با حضور گسترده در انتخابات سنا با رای به دو نامزد دموکرات، ثابت کردند که آرای آنها در شکست ترامپ سالم و بی حاشیه بوده و این صندوق آرا بود که شکست ترامپ را رقم زد نه نفوذ دموکرات‌ها در ایالت کاملا جمهوری خواه از حیث قانون گذاری و سیستم قضایی!

مردم آمریکا و حتی مردم جهان باید حالا سپاسگذار ایالت جورجیا و مخصوصا خانم استابلس به خاطر این همیت و تلاش باشند.

تلاش‌های ایشان با حمایت کیشبش وارناک (اولین سناتور سیاه پوست و کشیش جورجیا در تاریخ) باعث شد سایه شوم ترامپ و همفکرانش فعلا از سر دنیا رفع گردد. (ایالات دیگر در تاریخ معمولا در اردوگاه دموکرات‌ها بوده و آرای آنها عجیب نبود)

سخن آخر با مردم کشورمان است که همواره در تاریخ به جوانمردی و انصاف معروف بوده‌اند. جا دارد ما نیز با شستن چشمها، و دیدن واقعیات، درک بهتری از واقعیات سیاسی دنیا داشته باشند و از فرضیه غیر واقعی و یکی بودن تفکر جمهوری خواه و دموکرات عبور کرده و دیدگاه واقعی از جهان معاصر داشته باشیم. دیدگاهی که منطبق بر منافع ملی است نه منافع ایدولوژیک.

باید قبول کنیم تمام ملت‌ها و دولت‌ها منفعت کشور خودشان را در اولویت می‌دانند نه همسایگان و ملت‌های دیگر.

شاهد مثال آن رای ممتنع دو همسایه صمیمی و مدیون ما در رای گیری سازمان ملل است که همگان دیدیم که عراق و افغانستان آرای ممتنع به تحریم ما دادند که واقعا با رای مثبت چندان فاصله نداشت ولی بالعکس، مردم و دولت جمهوری آذربایجان به پاس همکاری دیر هنگام ما با این ملت در مبحث فره باغ رای منفی به تحریم ما دادند. که نشان دهنده تعقل در تصمیم گیری ما بود، هر چند دیر هنگام.

پس منتظر بمانیم اگر پالس مثبتی از دولت و سنای جدید آمریکا به جهت دوستی به سویمان دراز شد با الفاظ کلیشه ای آن را رد نکرده و ما هم شرایط فاجعه بار اقتصادی مردم خودمان را جهت روابط خارجی لحاظ کنیم. همگان نیک می‌دانند تحریم ها در نهایت در مبدا مرتفع می‌گردد نه در مصوبات مجلس جوان و انقلابی!

سیاستمداران می‌دانند که این مصوبات همگی حکم فریاد بی پشتوانه را دارد به جهت امتیاز گرفتن، البته تاریخ نیز نشان داده هیچ وقت این قیل و قالها موفق نبوده و باعث تلخ تر شدن روایط می شود.

اگر چه هیچکس خواهان توافق ذلیلانه نیست ولی الزاما توافق برد – برد در سپهر سیاست، دقیقا عدد پنجاه – پنجاه را نشان نمی دهد و برنده آن کسی است که این مردم تحریم زده را نجات دهد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. با سلام ، تنها برای یادآوری به نویسنده عزیز ، افغانستان در رای گیری شرکت نکرد ، پس غایب محسوب می شود نه ممتنع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا