خرید تور تابستان ایران بوم گردی

معاون خصوصی سازی: واگذاری استقلال و پرسپولیس را سیاسی نکنید

برنا نوشت: فرآیند واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به روزهای پایانی خود نزدیک می شود و شمارش معکوس برای عرضه سهام آنها در فرابورس آغاز شده است. وزارت ورزش و جوانان حمایت خود از خصوصی سازی استقلال و پرسپولیس را اعلام کرده است به نحوی که مسعود سلطانی فر، وزیر ورزش و جوانان، گفته:« خوشبختانه اجماع خوبی بین صاحب نظران اقتصادی و ورزشی و مدیران و دولت برای ورود ۲ باشگاه پرسپولیس و استقلال به فرابورس و آغاز روند جدی خصوصی سازی آنها وجود دارد.» از سوی دیگر واگذاری این باشگاهها مخالفانی دارد و بعضا به مانع تراشی در مسیر تحقق آن میپردازند به عنوان نمونه شایعه می کنند که با توجه به نامطلوب بودن بازار بورس، عرضه سهام استقلال و پرسپولیس ممکن نیست یا چنین القا می کنند خریداران سهام این دو باشگاه ضرر می کنند. در راستای آخرین اقدامات خصوصی سازی استقلال و پرسپولیس ابوالقاسم شمس، معاون سازمان خصوصی سازی، گفتگو کردیم که در ادامه می خوانید:

* واگذاری سهام  استقلال و پرسپولیس در بورس به نظر می رسد به مراحل پایانی خود رسیده، از آخرین تحولات در مسیر واگذاری چه خبر؟

در اجرای مصوبه مورخ ۱۸ فروردین ماه ۹۹ هیات واگذاری جلسات مستمر هفتگی و به صورت جدی جهت بررسی ، پیگیری و رفع موانع پذیرش دو شرکت در بازار سرمایه بدواً در سازمان خصوصی سازی و از نیمه دوم اردیبهشت ماه به ریاست وزیر محترم ورزش و جوانان در وزارت ورزش و جوانان برگزار شد، یکی از مهمترین اقدامات که می بایستی انجام می شد بحث اصلاح ساختار مالی دو شرکت بود. دو شرکت زیان انباشته قابل توجه و  سرمایه اندکی  داشتند به نحوی که سرمایه پرسپولیس 10 میلیون ریال و سرمایه استقلال 100میلیون ریال بوده است و عملا سالیان طولانی مشمول ماده 141 قانون تجارت شده بودند. برای رفع این مشکل ، دولت می بایست از محل آورده غیر نقدی سرمایه را افزایش می داد. در این راستا دولت به استناد ماده 117 قانون محاسبات عمومی مصوب کرد دو مجموعه ورزشی درفشی فر و شهدای گمنام را به پرسپولیس  و دو مجموعه ورزشی شهید مرغوبکار و کمپ مرحوم حجازی را به استقلال منتقل کند. البته برای اینکار و عملیاتی شدن افزایش سرمایه نیاز به اخد سند تک برگی به نام دو شرکت بود که با توجه به مشکلات حقوقی و ثبتی که این مجموعه ها داشتند کار به سختی پیش می رفت و زمان بر شد. با پیگیری های وزارت ورزش و جوانان بویژه شخص وزیر محترم ورزش و همکاری بسیار خوب وزارت اقتصاد و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، سند تک برگ برای چهار مجموعه مذکور به نام دو باشگاه اخذ شد و متعاقباً کارشناسان رسمی دادگستری آنها را ارزیابی کردند. بر این اساس گزارش توجیهی افزایش سرمایه تهیه و گزارش حسابرس اخذ و مجمع عمومی فوق العاده دو شرکت با افزایش سرمایه و اصلاح اساسنامه مطابق فرمت نمونه سازمان بورس برای شرکتهای سهامی عام موافقت کردد و سپس به تصویب هیات واگذاری رسید و نهایتاً جهت ثبت در اداره ثبت شرکتها ارسال  شد.

*با  واگذاری این مجموعه های ورزشی، چه تغییری در سرمایه دو باشگاه ایجاد شد؟

بیشتر بخوانید:
شستا تمام شد، طوفان استقلال و پرسپولیس در راه است
آغاز به‌کار نخستین مرکز مشاوره و سرمایه‌گذاری کارگزاری فارابی
با این اقدامات، سرمایه شرکت فرهنگی ورزشی پرسپولیس از یک میلیون تومان به 701 میلیارد و یک میلیون تومان و سرمایه شرکت فرهنگی ورزشی استقلال از ده میلیون تومان به مبلغ 719 میلیارد و 410 میلیون تومان افزایش یافت.

*یک بحثی که شاید این روزها وجود داشته باشد طولانی شدن واگذاری نسبت به آنچه که قبلا اعلام شده بود است، پیش از این پایان تابستان و سپس پایان پاییز زمان عرضه در بورس اعلام شده بود ولی این اتفاق نیافتاد، دلیل این تاخیر چه بود؟

مجمع عمومی عادی سالیانه در سنوات گذشته با تاخیر یکساله،  8 ماهه و 10 ماهه و برخی اوقات با تاخبر  بیش از یکسال برگزار می شد. امسال درگیر بحث کرونا بودیم واز سویی شورای هماهنگی اقتصادی مصوبه ای داشت که بر مبنای آن، علاوه بر چهار ماه پس از پایان سال مالی که فرصت دارند گزارش مالی و گزارش حسابرسی را ارائه بدهند دو ماه فرصت اضافه هم به این شرکتها داده شده بود . مطابق این مصوبات، باتوجه به اینکه سال مالی پرسپولیس 31/3/99 بود، باید تا 30/7 /99 مجمع آن برگزار می شد و اگر دو ماه  فاصله را در نظر بگیریم با یک هفته تاخیر مجمع پرسپولیس برگزار شد . سال مالی استقلال هم 31/4/99 بود که قاعدتا آن 4 ماه تا  30/8 /99 و آن دوماه نیز اگر اضافه کنیم ، مجمع باید تا 30/10/ 99 برگزار می شد که در هفته دوم دی ماه برگزار شد و صورت های مالی آنها به تصویب رسید به عبارتی مجامع دو شرکت نسبت به سنوات گذشته در زمان مناسب برگزار شد.اما اقدامات دیگری را می بایستی مشاوران پذیرش انجام می دادند که برای پرسپولیس این اقدامات انجام و توسط مشاور پذیرش،  اطلاعات در سامانه فرا بورس بارگذاری شد البته دو یا سه مدرک دیگر هم نواقصی دارد که ان شاء الله مدیران شرکت در اختیار مشاور پذیرش قرار می دهند البته یک رفت و برگشتهایی بین فرا بورس و مشاور پذیرش و شرکت خواهند داشت که بعد از آن و رفع نقص مدارک مدنظر فرابورس، جلسه هیئت پذیرش برگزار می شود ودر مورد پذیرش آن تصمیم گیری می شود.

*وضعیت استقلال چگونه است؟

استقلال در انجام این امور کمی تاخیر داشته که در هفته های اخیر جبران شده است و شرکت بایستی اطلاعات را در اختیار مشاور پذیرش قرار دهد، شرکت فرهنگی ورزشی استقلال قول همکاری را داده تا مشاور پذیرش بتواند ظرف دو هفته این اطلاعات را در سامانه فرا بورس بارگذاری کند. تصمیم بعدی با هیئت پذیرش فرا بورس خواهد بود که چه تصمیمی درباره پذیرش این دو باشگاه اتخاذ کند.

*نمی توانید زمان تقریبی برای ورود سهام استقلال و پرسپولیس به بورس اعلام کنید؟

این موضوع در اختیار هیئت پذیرش فرابورس است که ظرف دو یا سه هفته دیگر قطعا جلسه را برگزار می کنند و درخصوص پذیرش آنها تصمیم می گیرند که متعاقبا عرضه اولیه بر اساس اعلام فرابورس صورت خواهد گرفت.

*برخی مدعی هستند که حساب و کتابها شفاف نیست و عجیب اینکه مدیران سابق استقلال و پرسپولیس چنین ادعایی دارند، آیا حسابرسی دوران مدیران اسبق این دوباشگاه انجام شده و آیا حسابرسی دقیق و شفاف سازی صورت گرفته است؟

به نظرات این دوستان که چنین مطالبی را عنوان می کنند، احترام می گذاریم اما بعضی ها که خودشان قبلا مدیرعامل یا عضو هیات مدیره این باشگاه ها بودند، صورت های مالی را خودشان تهیه و امضاء می کردند و  بنگاه داری را هم در سابقه دارند به طوری که یا در راس یک بنگاه  اقتصادی یا عضو هیئت مدیره بودند، بهخوبی می دانند که یک شرکت قاعدتا هم دارایی دارد و هم یک  سری بدهی. صورتهای مالی را که مورد تایید هیئت مدیره است، در اختیار حسابرس قرار می گیرد و حسابرس با توجه به اطلاعاتی که در اختیارش قرار داده اند و تاییدیه های اخذ شده، اظهار نظر می کنند  که البته این موضوع  منحصر به دو شرکت پرسپولیس و استقلال نیست. اکنون باید همه کمک کنیم تا دو باشگاه شفافیت لازم در اطلاعاتشان را  داشته باشند تا بتوانند در بازار سرمایه پذیرفته شوند.

*به نظر می رسد برخی تصمیم دارند با بیان برخی مطالب فضا را سیاسی کنند تا از واگذاری دو باشگاه جلوگیری شود، شما این مطالب را پیگیری می کنید؟

همه دوستداران و صاحبنطران ورزشی را که مطالبی را در خصوص سرخابی ها اظهار داشته اند، دلسوز می دانم و به همین دلیل خواهش می کنم فضا را برای واگذاری استقلال و پرسپولیس سیاسی نکنند تا بتوانیم با بحث های فنی و کارشناسی ضمن رفع ایرادات احتمالی، واگذاری موفقی داشته باشیم. این نکته را هم قابل ذکر است که  شهریور ماه 98 کارگروه واگذاری دو باشگاه با حضور سازمان بورس، وزارت ورزش ، سازمان خصوصی سازی و روسای کمیسیون ذیربط مجلس و فراکسیون ورزش مجلس مصوبه ای داشتند که بر اساس آن،  واگذاری دو باشگاه  از طریق بازار سرمایه را منوط به اصلاح ساختار مالی و نیز شفاف سازی اطلاعات مالی دو شرکت کرده بود که تحقق این امر نیازمند اقداماتی بود که به مرور انجام شد و اکنون به این مرحله رسیدیم.

*منظورتان  از سیاسی کردن واگذاری دو باشگاه  همان ادعای بهره برداری انتخاباتی است؟

واقعاً این منصفانه نیست که گفته شود به انتخابات  نزدیک می شویم یا ماههای پایانی دولت دوازدهم است و به این دلیل می خواهند واگذاری را انجام دهند. دوستانی که یا مدیرعامل و یا عضو هیات مدیره و همچنین بازیکن، سرمربی و… بوده و یا هستند، اظهار نظر هایی کرده اند، به نظرم  آنها از سر دلسوری نکاتی را گفتند که ما باید بیشتر اطلاع رسانی و شفاف سازی انجام دهیم. حتما جلساتی را با صاحبنظران ورزشی بخصوص فوتبال و پیشکسوتان برگزار و روشنگری می کنیم چون باید در یک مسیرکارشناسی به جلو حرکت کنیم و اگر اشکالاتی وجود دارد، با همفکری همه دوستان و صاحب نظران به رفع آنها بپردازیم.

*برخی مدعی هستند وضعیت بورس در شرایط مطلوبی قرار ندارد و به این دلیل نبایستی واگذاری انجام شود. این ادعا صحت دارد؟

در حال حاضر تعداد قابل توجهی شرکت آماده عرضه اولیه در بورس و فرابورس وجود دارد. شرکت بورس و شرکت فرا بورس هم یک برنامه زمانبندی دارند به نحوی که شرایط بازار را درنظر می گیرند  و اجازه عرضه اولیه داده می شود. هیچگاه عنوان نکردیم در هر شرایطی  سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس را عرضه می کنیم بلکه بحث ما این است که باید این اطلاعات را شفاف کنیم تا در هیئت پذیرش فرابورس موضوع مطرح شود و هر وقت پذیرش شد و  بورس و فرابورس صلاح دانستند،  عرضه انجام می شود . اکنون بسیاری از شرکتها در بازار سرمایه پذیرش شده اند اما عرضه اولیه صورت نگرفته است. لذا دلیلی ندارد که باتوجه به شرایط فعلی بازار، روند پذیرش دو باشگاه در بازار سرمایه متوقف شود.

*یک سوالی که این روزها مطرح است به شیوه عرضه سهام برمی گردد، آیا به تصمیم نهایی در این زمینه رسیده اید؟

در خصوص میزان سهام قابل عرضه در عرضه اولیه و نیز سهام شناور، هیئت پذیرش برای این شرکتها تعیین می کند که عرضه اولیه چقدر باید باشد و سهم صندوق های سرمایه پذیر چقدر و سهم بازار گردان چقدر باید باشد و چقدر تعهد داده می شود که ظرف دو یا سه ماه عرضه خرد را داشته باشید که جمع اینها الان حدود 25 درصد سهام خواهد بود. درخصوص 75 درصد دیگر هیئت واگذاری تصمیم می گیرد که یکجا عرضه کند  یا در دو یا چند بلوک عرضه شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا