خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مروری بر بازتاب مصاحبه‌ی فائزه هاشمی در رسانه‌ها

گفت‌وگوی فائزه هاشمی با انصاف نیوز در سالگرد درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی [لینک] بازتاب گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها داشت.

بازتاب این مصاحبه در رسانه‌ها را در ادامه می‌خوانید:

روزنامه‌ی شرق: «فائزه معتقد است محسن می‌خواهد خانواده را کنترل کند و محسن هم بر این باور است که فائزه خیلی تند شده است. ماجرای مصاحبه اخیر فائزه هاشمی و ابراز تمایلش به رأی‌آوردن ترامپ حاشیه‌ساز شده است. اول از همه داداش محسن نامه‌ای خطاب به او نوشته که رسانه‌ای کرده و بعد هم دیگران از چپ و راست به او حمله کرده‌اند. از محمدعلی ابطحی، مسئول دفتر سابق رئیس‌جمهوری اسبق اصلاح‌طلب تا روزنامه جوان اصولگرا.

گرچه یک سایت خبری به نقل از یک منبع نزدیک به خانواده مرحوم هاشمی مدعی شده که فاطمه، محسن، مهدی و یاسر هاشمی از این اظهارات به‌شدت عصبانی هستند و آن را خلاف دیدگاه‌های آیت‌الله هاشمی و مواضع خانواده آن مرحوم می‌دانند.

محسن هاشمی در نامه‌ای سرگشاده به خواهرش فائزه هاشمی نوشت: هنوز چهارمین سالگرد رحلت پدر، سپری نشده بود که انتشار مصاحبه‌ای از تو موجب ناراحتی علاقه‌مندان آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی و البته اعضای خانواده را فراهم کرد و بهانه‌ای مناسب به افراطیون و تخریبگران پدر داد و برگ دیگری بر مظلومیتش اضافه شد. احساس وظیفه کردم که تذکراتی را که بارها به شکل گفت‌وگوهای خانوادگی طرح شده بود، در قالب نامه سرگشاده بیاورم… . اتفاقا در موضوع ترامپ، بر خطر او و تهدیدی که خودکامگی او هشدار علنی داده بود و گفتند: ترامپ چهره‌ خطرناک و قلدری که به اصول پایبند نیست و قواعد و مقررات را به‌راحتی زیر پا می‌گذارد، است. «‌می‌دانم که در سال‌های اخیر برخوردهای نادرستی با تو، خانواده و فرزندت شده است که شاید باعث کشاندن تو به تندروی و خارج‌شدن از مشی میانه‌روی پدر شده؛ ولی این دلیل نمی‌شود که به رئیس‌جمهور کشور بیگانه امید ببندی و دم از استقلال بزنی! لذا از تو صمیمانه تقاضا دارم صحبت‌های خود را اصلاح و از این موضع عذرخواهی کنی و مانع تخریب پدر از طرف تجدیدنظرطلبان خارجی و افراطیون داخلی شوی. برادرت محسن». سال گذشته هم یک فایل صوتی از فائزه هاشمی منتشر شد که محسن باز مجبور شد وارد میدان شود و توضیح بدهد که: خواهرم با هیچ رسانه خارجی مصاحبه نکرده و صحبت‌هایی که از فائزه منتشر شد، یک مصاحبه نیست؛ بلکه در یک میهمانی، خواهرم صحبت خصوصی کرده و به نظر می‌رسد کسی صدای او را ضبط کرده باشد.

فائزه در همان مصاحبه جنجالی گفته بود که محسن در بین ما از همه محافظه‌کارتر است یا به قول خودش عاقل‌تر است. خیلی دلش می‌خواهد ما را کنترل کند. او در پاسخ به این سؤال که «یک بار به شوخی، جدی گفتید ما خواهر و برادرها با هم یک جا باشیم دعوای‌مان می‌شود چقدر اختلاف‌نظر بین شما وجود دارد» گفت: «این شوخی بود و باز به شوخی «دو پادشاه در یک اقلیم نمی‌گنجند»، نیاز نیست اختلاف نظر داشته باشیم. با صحبت‌هایی که هر‌کدام در رسانه‌ها داریم، می‌شود تفاوت دیدگاه‌ها را دریابید؛ مثلا محسن در بین ما از همه محافظه‌کارتر است یا به قول خودش عاقل‌تر است. خیلی دلش می‌خواهد ما را کنترل کند. مامان برایش هنوز عجیب است مثلا می‌گوید مگر تو چه‌کاره‌ای که این حرف‌ها را می‌زنی؟ یا مثلا مگر سرت می‌شود که تو را دعوت کنند؟ به‌شوخی جواب می‌دهم مگر نمی‌دانید که من یک شخصیت بین‌المللی هستم، شما ما را تحویل نمی‌گیرید. به‌هر‌حال روابط خانوادگی خیلی تفاوت دارد».

اما ابطحی کنایه بزرگ‌تری به فائزه هاشمی زده و نوشته که: «سرکار خانم فائزه هاشمی! کاش آرزو نمی‌کردید ترامپ بماند برای فشار بیشتر به ایران. باور کنید وضع معیشت بیشتر مردم، مثل خاندان هاشمی نیست. رنج بردند از دوران تحریم و فشار. هیچ قوم و ملتی با نگاه به خارجی سربلند نشده».

به نظر می‌رسد که از آن منظر که محسن هاشمی گفته، صحبت‌های خواهرش گزکی به دست مخالفان هاشمی می‌دهد، بیراه نیست؛ تا جایی که محمدحسن قدیری‌ابیانه اصولگرا هم گفته: «متأسفانه استقبال و دعوت از کشورهای دیگر برای تحریم ایران در خانواده آقای هاشمی موضوع جدیدی نیست. مهدی هاشمی زمانی که مسئول دفتر دانشگاه آزاد در انگلستان بود، از آنجا تلاش می‌کرد با آمریکایی‌ها تماس بگیرد تا از آنها بخواهد ایران را تحریم اقتصادی کنند و در مصاحبه با خبرنگار ضد انقلاب گفته بود موضعی که من می‌گیرم، با خانواده هماهنگ است. صدای او و اعتراف آقای نیک‌آهنگ در اینترنت موجود
است… . من معتقد هستم فرزندان آقای هاشمی و شخص آقای روحانی بر تغییر موضع آقای هاشمی اثر داشته و مؤثر بودند. از این بابت من واقعا متأسفم. دلم می‌خواست آقای هاشمی در خط امام، ولایت و در دفاع از نظام باقی می‌ماند و اسیر این دام‌ها نمی‌شد».

روزنامه جوان هم علیه فائزه نوشت: «او ساده و شفاف حرف می‌زند، گرچه موضع‌گیری‌اش مشمئزکننده است؛ دفاع از رئیس‌جمهوری بیگانه و خارجی که پای سیاست‌هایش را روی گلوی مردم ایران گذاشت و فشار حداکثری ایجاد کرد، شرم‌آور است. برای چه؟ فقط برای اینکه می‌خواهیم حرف و موضع ما درباره نظام و کشور خودمان به کرسی بنشیند و او هم مانند ما علیه حکومت بود. مثل خیلی وقت‌های دیگر دختر ناخلفی برای هاشمی‌رفسنجانی است. اگر هاشمی نظام را مانند فرزند خودش می‌دانست که باید با دلسوزی اصلاح شود، فائزه نظام را دشمنی می‌بیند که با تحریم و فشار لمپن و قماربازی مانند ترامپ باید سیاست‌هایش تغییر کند! در این میان اگر فشار حداکثری هم نصیب ملت شود ــ که شد ــ برای او اهمیتی ندارد».

عذرخواهی  محسن  هاشمی  از   مردم

محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران، همچنین روز گذشته در حاشیه جلسه این شورا، گفت: «صحبت‌های فائزه هاشمی نه مورد تأیید خانواده و نه مورد تأیید حزب کارگزاران است که من رئیس مرکزی آن حزب هستم و من از طرف خانواده از این موضع، از مردم پوزش می‌طلبم»»


روزنامه‌ی آرمان‌ملی: ترامپ از همان ابتداي اعلام حضورش براي کانديداتوري در انتخابات رياست‌جمهوري آمريکا چهره‌اي منفور بود و در نهايت هم با سرشکستگي مجبور به ترک کاخ سفيد مي‌شود. او شخصيتي است که حتي مردم آمريکا او را تاييد نمي‌کنند و مقامات اين کشور به دليل ترغيب به برهم ريختن نظم و تهديداتش درصدد استيضاحش هستند. از روز پنجشنبه هفته گذشته اظهارات يک فعال سياسي درباره ترامپ حاشيه‌ساز شده است. روز پنجشنبه فائزه هاشمي دختر آيت‌ا… در گفت‌وگويي چنين عنوان کرده بود که «براي ايران دوست داشتم آقاي ترامپ انتخاب شود ولي اگر يک آمريکايي بودم به آقاي ترامپ راي نمي‌دادم. به خاطر همين فشارهايي که مي‌آورد، بالاخره شايد يک تغيير سياستي اتفاق بيفتد.» اين اظهارات واکنش‌هاي زيادي را به دنبال داشت و بسياري به نقد آن پرداختند چرا که معتقد بودند مناسب دانستن جلوش شخصيتي مانند ترامپ براي عهده‌دار شدن سمت اجرائي، در ايران خلاف ديدگاه‌هاي آيت‌ا… هاشمي و ديگر بزرگان و همچنين مردم ايران است.

نامه محسن هاشمي به خواهرش

روز گذشته محسن هاشمي نامه سرگشاده‌اي خطاب به خواهرش نوشت. در اين نامه آمده است: «خواهر عزيزم فائزه؛ هنوز چهارمين سالگرد رحلت پدر، سپري نشده بود که انتشار گفت‌وگويي از تو موجب ناراحتي علاقه‌مندان آيت‌ا… هاشمي رفسنجاني و البته اعضاي خانواده را فراهم کرد و بهانه‌اي مناسب به افراطيون و تخريبگران پدر داد و برگ ديگري بر مظلوميتش اضافه شد. نوشتن اين سطور به معناي آن نيست که خود را بزرگ‌تر يا فهميده‌تر از تو مي‌دانم، چرا که تقريبا سن و سوابق سياسي تو کمتر از من نيست، ولي احساس وظيفه کردم که تذکراتي که بارها به شکل گفت‌وگوهاي خانوادگي طرح شده بود را در قالب نامه سرگشاده بياورم. به خوبي مي‌داني که متفاوت با بسياري از شخصيت‌هاي کشور، پدر، چهره‌اي نبود که مواضع و تفکراتش پوشيده باشد، از او هزاران صفحه اثر در قالب کتاب، خاطرات، خطبه‌هاي نماز جمعه، سخنراني، گفت‌وگو و … باقيمانده است که حدود يکصد جلد آن تاکنون منتشر شده است. اتفاقا در موضوع ترامپ، بر خطر او و تهديدي که خودکامگي او هشدار علني داده بود و گفتند: «ترامپ چهره‌اي خطرناک و قلدري که به اصول پايبند نيست و قواعد و مقررات را به راحتي به زير پا مي‌گذارد» مي‌داني که ترامپ به واکنش احساسي و به دور از عقلانيت ايران در اين ماه‌هاي آخر دل بسته بود تا بتواند آتش جنگ را روشن کند که با هشياري و تدبير مسئولان، به‌ويژه رهبرانقلاب اين توطئه ناکام ماند و ايران با سرافرازي و ترامپ با شکست، سخت‌ترين دوره تحريم‌ها را به پايان رساند. قطعا خود خوب مي‌داني و معتقدي که ترامپ کاري جز تهديد، تحريم، بدعهدي، ترور، توهين عليه ايران انجام نداد و سياستمداري لمپن و قمارباز است و من سقوط ترامپ را به ملت‌هاي ايران و آمريکا تبريک گفتم. مي‌دانم که در سال‌هاي اخير برخوردهاي نادرستي با تو، خانواده و فرزندت شده است که شايد باعث کشاندن تو به تندروي و خارج شدن از مشي ميانه‌روي پدر گرديده، ولي اين دليل نمي‌شود که به رئيس‌جمهور کشور بيگانه اميد ببندي و دم از استقلال بزني! لذا از تو صميمانه تقاضا دارم صحبت‌هاي خود را اصلاح و از اين موضع عذرخواهي کني و مانع تخريب پدر از طرف تجديدنظرطلبان خارجي و افراطيون داخلي شوي» محسن هاشمي همچنين در حاشيه نشست شوراي شهر تهران ضمن عذرخواهي از مردم به دليل صحبت‌هاي خواهرش مبني بر ناراحتي از عدم پيروزي ترامپ در انتخابات گفت: ترامپ چيزي جز بدعهدي، ترور و توهين براي ايران نداشت. وي گفت: صحبت‌هاي فائزه دل دوستداران آيت‌ا… هاشمي رفسنجاني و خانواده‌مان را رنجاند که بر همين اساس من نامه‌اي نوشتم و منتشر کردم. به دليل اين موضوع از سوي خانواده از مردم عذرخواهي مي‌کنم چرا که ترامپ براي ايران چيزي ترور، بدعهدي و توهين نداشته است. وي با تاکيد بر اينکه نبايد اين صحبت‌ها از سوي خواهرش مطرح مي‌شد گفت: شايد فائزه به دليل مشکل خود و خانواده‌اش اين موضوع را مطرح کرده ولي به هيچ عنوان صحبت‌هاي آن مورد تاييد خانواده و حزب کارگزاران نيست.

ديدگاه آيت‌ا… هاشمي درباره ترامپ

محسن هاشمي در اين نامه به مواضع آيت‌ا… درباره ترامپ اشاره کرده است. «ترامپ خطرناک است»؛ اين ديدگاه آيت‌ا…‌هاشمي درباره انتخابات آمريکا بود که آبان 95 در مصاحبه با روزنامه آرمان درميان گذاشت. ايشان به «روزنامه آرمان» گفته بودند: «ترامپ چهره‌اي خطرناک است و به عبارتي مي‌توان او را خطرناک و قلدري دانست که به اصول پايبند نيست و قواعد و مقررات را به راحتي به زير پا مي‌گذارد.» البته آيت‌ا…‌هاشمي بازهم سياست‌هاي ترامپ را به زير سوال برده و آنها را مورد نقد جدي قرار داده بود، مانند آن زمان که ترامپ از اخراج مهاجران سخن گفته بود و آيت‌ا…‌هاشمي با اشاره به شعار ترامپ به عنوان يکي از نامزدهاي انتخاباتي آمريکا که «من مهاجران را اخراج مي‌کنم» تاکيد کرده بود: «اين ادعاي غيرانساني در حالي مطرح مي‌شود که مسئولان آمريکايي مي‌دانند آن همه قدرت و ثروت را از طريق چپاول منابع ملت‌ها و تلاش‌هاي همين مهاجران به‌ويژه از کشورهاي آفريقايي به دست آورده‌اند.» 20 ارديبهشت 97 هم محسن هاشمي نظر و ديدگاه مرحوم آيت‌ا… هاشمي رفسنجاني را درباره ترامپ يادآور شد و افزود: «ايشان پيشتر عدم پايبندي رئيس‌جمهوري فعلي آمريکا به برجام را به نوعي پيش‌بيني کرده بودند و در همان اوايل روي کار آمدن اين فرد گفته بودند: «ترامپ چهره‌اي خطرناک و قلدر است که به اصول پايبند نيست و قواعد و مقررات را به‌راحتي به زير پا مي‌گذارد.»

ماهي‌گيري از آب گل‌آلود

نکته قابل تامل ماهيگيري دلواپسان از آب گل آلود است و سعي کردند اظهارات فائزه هاشمي را بهانه هجمه به رقباي سياسي خود کنند. به عنوان نمونه فارس پلاس نوشت: «فائزه هاشمي طرفدار ترامپ است؛ چرا؟! چون بهتر به ايران فشار مي‌آورد… و اين خانم و دوستانش بهتر مي‌توانند از آن فشار در داخل ايران به نفع خودشان کاسبي کنند… چقدر خوب و مختصر و مفيد در چند ثانيه کاسبان تحريم و فشار بر مردم ايران را معرفي کرد…» وطن امروز هم تصوير فائزه هاشمي را در اندازه بزرگ در صفحه نخست خودش منتشر کرد و در گزارشي با تيتر« سوگوار ترامپ در سالگرد پدر» چنين به بهانه انتقاد از فائزه به دولت و حزب کارگزاران انتقاد کرده است: «فائزه هاشمي که چه در جايگاه خانوادگي و چه در جايگاه سياسي به‌عنوان يک عضو حزب کارگزاران سازندگي از مهم‌ترين حاميان روحاني به شمار مي‌رود و بارها نيز در دفاع از او به سخنراني پرداخته است، در جديدترين گفت‌وگوي خود با يکي از رسانه‌هاي اصلاح‌طلب پرده از هدف بلندمدت خود و کمک ابزار تحريم‌ها به آن برداشت» برخي اصلاح‌طلبان هم از اظهارات فائزه هاشمي انتقاد کردند که البته هدف آنها دلسوزانه بود مانند سيدمحمدعلي ابطحي که اين توئيت را منتشر کرد: «کاش آرزو نمي‌کرديد ترامپ بماند براي فشار بيشتر به ايران؛ باور کنيد وضع معيشت بيشتر مردم مثل خاندان هاشمي نيست. رنج بردند از دوران تحريم و فشار. هيچ قوم و ملتي با نگاه به خارجي سربلند نشده.»»


روزنامه‌ی اعتماد: «كوچك‌ترين دختر هاشمي رفسنجاني شايد كم‌شباهت‌ترين فرزند خانواده به پدر باشد. برخلاف پسر ارشد كه دست‌كم در ظاهر تلاش مي‌كند همان منش و روش پدر را پي بگيرد. فائزه هاشمي شايد از معدود افراد خانواده هاشمي‌رفسنجاني است كه به‌صراحت شهره است. بي‌پرده سخن مي‌گويد و ملاحظاتي را كه برادران، خواهر يا محمد هاشمي، يكي از عموهايش در گفت‌وگو با رسانه‌ها دارد، كمتر رعايت مي‌كند. به همين دليل هم همواره بيش از باقي خانواده مورد هجمه و حمله منتقدان خاندان هاشمي رفسنجاني قرار مي‌گيرد، در فضاي مجازي و رسانه‌اي نقل‌و‌قول‌هايش دست به دست مي‌چرخد و آن‌طور كه پيش از اين نيز شنيده مي‌شد مورد عتاب و خطاب خانواده نيز قرار مي‌گيرد. اين بار اما محسن هاشمي، تصميم گرفته اين عتاب را در نامه‌اي سرگشاده و مكتوب، علني كند تا شايد هم بزرگ‌تري كرده و آن‌طور كه پيش‌تر شنيده مي‌شد جاي خالي پدر را در تذكر دادن به فائزه پُر كند و هم احتمالا خطي ميان روش و منش خود با خواهرش بكشد تا احيانا آينده و سرنوشت سياسي‌اش به اظهارات اين عضو خانواده گره نخورد؛ به ويژه كه موسم انتخابات است و او نيز علي‌رغم تكذيب چندين و چندباره، همچنان يكي از گزينه‌ها!

فشار ترامپ و دموكرات‌هاي شُل و وِل!

ماجرا از گفت‌وگوي زنده اينستاگرامي فائزه هاشمي با پايگاه خبري انصاف‌نيوز آغاز شد. در اين گفت‌وگوي طولاني كه به‌مناسبت چهارمين سالگرد آيت‌الله هاشمي رفسنجاني انجام شده‌ بود، علاوه بر خاطراتي از پدر و موضوع وصيتنامه او و بحث‌هاي مربوط به سياست داخلي به علاقه‌اش نسبت به ترامپ و پيروزي او نيز اشاره كرد. اين بخش مصاحبه بازخوردي گسترده داشت. فائزه در اين مصاحبه اعلام كرد كه به ‌خاطر ايران دوست داشته ترامپ برنده انتخابات شود اما اگر يك امريكايي بود، دوست نداشت به ترامپ راي دهد. او دليل اين تمايل را اين‌گونه شرح داد: «به خاطر همين فشارهايي كه مي‌آورد، بالاخره شايد يك تغيير سياستي اتفاق بيفتد. مردم هر چه تلاش مي‌كنند اصلاحات انجام بگيرد «مرغ يك پا دارد» و هيچ خبري نمي‌شود و برعكس مردم سركوب مي‌شوند، شايد اگر فشارهاي آقاي ترامپ ادامه پيدا مي‌كرد، بالاخره ما مجبور مي‌شديم يك تغيير سياست‌هايي را داشته باشيم. اين تغيير سياست‌ها حتما مي‌توانست به نفع مردم اتفاق بيفتد. دموكرات‌هاي كمي شُل و وِل هستند. يعني با آمدن دموكرات‌ها اين موضع خطاي ما بيشتر تقويت مي‌شود، اميدوارم نشود ولي چنين چشم‌اندازي دارد.» اين اظهارات بازتابي گسترده در فضاي مجازي و رسانه‌اي پيدا كرد و برخي منتقدان فائزه هاشمي او را همسو با براندازان كه با تحريم‌ هرچه بيشتر ايران موافقند، مقايسه كردند.

خواهرم، عذرخواهي كن!

به فاصله يك روز پس از انتشار اين مصاحبه، محسن هاشمي، رييس شوراي شهر تهران كه به نظر مي‌رسد پس از درگذشت پدر مي‌خواهد راه او را پيش برود و با همه كنشگران سياسي و مقامات معتدل از هردو جريان ارتباط خوبي داشته‌ باشد، نامه‌اي سرگشاده را با تعبير «خواهر عزيزم فائزه» آغاز كرد و نوشت كه انتشار مصاحبه‌اي از او موجب ناراحتي علاقه‌مندان به آيت‌الله هاشمي و البته اعضاي خانواده شده‌ و بهانه‌اي مناسب به افراطيون و تخريب‌گران بزرگ خاندان هاشمي داده و البته همين برگ ديگري است بر مظلوميت آيت‌الله! محسن هاشمي در ادامه متذكر شده كه نگارش اين نامه به ‌معناي «بزرگ‌تري كردن» براي خواهر كوچك نيست، چراكه فائزه به لحاظ سن و سابقه سياسي چيزي از او كم ندارد اما اين‌بار تصميم گرفته گفت‌وگوهاي خانوادگي را در قالب نامه‌اي سرگشاده منتشر كند.

محسن هاشمي به نگاه پدرش و خانواده نسبت به اقدامات ترامپ و راه و روش رييس‌جمهوري فعلي ايالات متحده اشاره كرده و در ادامه نوشته است: «مي‌دانم كه در سال‌هاي اخير برخوردهاي نادرستي با تو، خانواده و فرزندت شده كه شايد باعث كشاندن تو به تندروي و خارج شدن از مشي ميانه‌روي پدر گرديده، ولي اين دليل نمي‌شود كه به رييس‌جمهور كشور بيگانه اميد ببندي و دم از استقلال بزني!» محسن در پايان نيز از فائزه خواسته تا صحبت‌هايش را اصلاح كرده و عذرخواهي كند تا مانع تخريب پدر از طرف تجديدنظرطلبان خارجي و افراطيون داخلي شود.

محسن هاشمي البته به نامه اكتفا نكرده و در حاشيه نشست اعضاي شوراي شهر بار ديگر از خطرات و مشكلات ايجاد شده ازسوي ترامپ براي جمهوري اسلامي گفت و تاكيد كرد: «صحبت‌هاي فائزه نه مورد تاييد خانواده است و نه مورد تاييد حزب كارگزاران كه من رييس (شوراي) مركزي آن هستم. من از طرف خانواده از اين موضع، از مردم پوزش مي‌طلبم.» اما پيش از اين دو واكنش علني محسن هاشمي و چندي پس از انتشار مصاحبه فائزه هاشمي، زمزمه‌هايي مبني بر عصبانيت خانواده آيت‌الله هاشمي رفسنجاني به گوش رسيد و ازجمله خبرگزاري برنا از اعتراض ديگر فرزندان آيت‌الله نسبت به فائزه هاشمي نوشت. خبري كه البته نامه محسن هاشمي دليلي بر صحت آن است و خانواده‌اي كه همواره ذيل نامِ سنگين پدر قرار داشته است؛ پدري كه به سياسي بودن و سياستمداري شهره بود و شايد فقط دوره‌اي خاص پس از انتخابات ۸۸ صريح‌تر شد و از جريان حاكم و سياست‌ورزي رسمي دور و به مردم نزديك‌تر شد.

دو پادشاه در يك اقليم

تا ساعات نگارش اين گزارش فائزه هاشمي نسبت به نامه سرگشاده برادرش واكنشي نشان نداده است. او نه پاسخي به نامه داده، نه عذرخواهي كرده و نه متني را در اين خصوص منتشر كرده است. با اين حال همزمان با انتشار نامه سرگشاده محسن هاشمي، مصاحبه ديگري از فائزه هاشمي در «خبرآنلاين» منتشر شده كه مشخص است مقدمات تهيه و تدوين آن، پيش از اين جنجال فراهم شده است؛ با اين حال فائزه هاشمي در بخشي از اين گفت‌وگو كه قاعدتا پيش از اين جنجال تهيه شده اما همزمان با اوج‌گيري آن منتشر شد، به بحث‌هاي خانوادگي و اختلاف‌نظرها اشاره كرده و به شوخي گفته كه «دو پادشاه در يك اقليم نمي‌گنجند» و شرح داده «محسن بين ما از همه محافظه‌كارتر يا به قول خودش عاقل‌تر است. خيلي دلش مي‌خواهد ما را كنترل كند. مامان برايش هنوز عجيب است مثلا مي‌گويد مگر تو چه‌كاره‌اي كه اين حرف‌ها را مي‌زني؟ يا مثلا مگر سرت مي‌شود كه تو را دعوت كنند؟! به شوخي جواب مي‌دهم، مگر نمي‌دانيد كه من يك شخصيت بين‌المللي هستم؛ شما ما را تحويل نمي‌گيريد!»

فائزه هاشمي در اين مصاحبه هم صريح و بي‌پرده صحبت كرده و در بخشي از آن گفته است: «مشكل من اين است كه ياد گرفته‌ام حقيقت را بي‌روتوش بگويم و خيلي‌ها خوش‌شان نمي‌آيد، اين خيلي‌ها در دو جبهه هستند هم در راست و هم در چپ، يا هم در اصولگراها و هم در اصلاح‌طلب‌ها» و در ادامه بخشي از خاطرات روزنامه «زن» را مرور كرده و در بخش ديگري نيز به برخي فشارها به خانواده پس از درگذشت پدر اشاره كرده است. اما بخشي از اين گفت‌وگو نشان مي‌دهد اين «گوشزدها و تذكرهاي» خواهر و برادري خانواده سياسي هاشمي دوطرفه است؛ به‌خصوص آنجا كه فائزه هاشمي مي‌گويد كه «به محسن گفتم كانديدا نشود، اشتباه است!» و جالب آنكه محسن هاشمي نيز از قضا در جريان تكذيب كانديداتوري خود، از نامعقول بودن كانديداتوري در شرايط كنوني گفته و در دو اظهارنظر جداگانه تلويحا از «سوپرمني عاشق» گفته بود كه به ‌باور او، تنها گزينه‌اي است كه شرايط كانديداتوري را در اين شرايط دارد و البته او، چنين نيست.

ثروت خاندان هاشمي و علاقه به ترامپ؟!

به ‌غير از حملاتي كه ازسوي مخالفان و منتقدان هميشگي خانواده هاشمي پس از اظهارات فائزه هاشمي مطرح شد، برخي افراد موافق خط‌مشي او نيز دختر كوچك آيت‌الله هاشمي رفسنجاني را خطاب قرار دادند. محمد‌علي ابطحي در صفحه توييترش با كنايه به ثروت خانواده هاشمي نوشت: «سركار خانم فائزه هاشمي! كاش آرزو نمي‌كرديد ترامپ بماند براي فشار بيشتر به ايران. باور كنيد وضع معيشت بيشتر مردم، مثل خاندان هاشمي نيست. رنج بردند از دوران تحريم و فشار. هيچ قوم و ملتي با نگاه به خارجي سربلند نشده.» محمد مهاجري، فعال رسانه‌اي اصولگرا نيز كه به ‌لحاظ خط‌مشي منتقد هاشمي رفسنجاني نيست، به كنايه و طنز در حساب كاربري‌اش در توييتر نوشت: «آقاي محسن هاشمي خواهرش فائزه را به ‌خاطر اينكه گفته كاش ترامپ رييس‌جمهوري مي‌شد، دعوا كرده. آقامحسن عزيز! علاقه به ترامپ (احمدي‌نژاد آنها) منحصر به همشيره شما نيست. بسياري از ما اصولگراها عاشق ماندنش بوديم. يك‌دفعه هم كه خواهر شما خواست به راه راست! هدايت شود حالش را گرفتيد.» با اين حال كنايه او بيش از اينكه همچون ابطحي به خانواده هاشمي باشد، به اصولگراياني است كه همواره محل نقد او قرار مي‌گيرند.»


روزنامه‌ی کیهان: «دختر مرحوم آیت‌الله هاشمی گفته است: «دوست داشتم آقای ترامپ انتخاب شود؛ به خاطر فشارهایی که ترامپ به ایران می‌آورد، بالاخره شاید یک تغییر سیاستی اتفاق بیفتد.»

فائزه هاشمی، عضو حزب کارگزاران در مصاحبه با یک پایگاه خبری که از لایو اینستاگرام هم پخش شد، به مناسبت چهارمین سالگرد فوت پدرش مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، درباره مسائل مختلفی اظهارنظر کرد.

آرزوی تداوم ریاست‌جمهوری ترامپ برای فشار به ایران و تغییر سیاست‌ها!

دختر مرحوم آیت‌الله هاشمی به اتفاقات اخیر در آمریکا اشاره کرده و گفته است: «دوست داشتم آقای ترامپ انتخاب شود؛ به خاطر فشارهایی که ترامپ به ایران می‌آورد، بالاخره شاید یک تغییر سیاستی اتفاق بیفتد. شاید اگر فشارهای آقای ترامپ ادامه پیدا می‌کرد، بالاخره ما مجبور می‌شدیم یک تغییر سیاست‌هایی را داشته باشیم.»

فائزه هاشمی تأکید کرده است که صرفاً «برای ایران دوست داشتم آقای ترامپ انتخاب شود ولی اگر یک آمریکایی بودم به آقای ترامپ رأی نمی‌دادم.»! همچنین وی در اظهاراتی توهین‌آمیز فداکاری و جانفشانی شهید سلیمانی و مدافعان حرم را نیز زیر سوال برده و مدعی شد حضور ایران در سوریه و نفوذ منطقه‌ای ایران دستاوردی برای کشور نداشته است؛ همان ادعایی که سال‌هاست آمریکا نیز تکرار می کند.

محسن هاشمی خطاب به فائزه: صحبت‌های خود را اصلاح و عذرخواهی کن

به دنبال این اظهارات بود که محسن هاشمی، روز گذشته در نامه‌ای سرگشاده خطاب به خواهرش نوشت: مصاحبه‌ات موجب ناراحتی علاقه‌مندان آیت‌الله هاشمی و اعضای خانواده شد.

رئیس شورای شهر تهران نوشت: ترامپ به واکنش احساسی و به‌دوراز عقلانیت ایران در این ماه‌های آخر دل بسته بود تا بتواند آتش جنگ را روشن کند اما این توطئه ناکام ماند.

محسن هاشمی خطاب به خواهرش نوشت: «در سال‌های اخیر برخوردهای نادرستی با تو، خانواده و فرزندت شده اما این دلیل نمی‌شود که به رئیس‌جمهور کشور بیگانه امید ببندی. تقاضا دارم صحبت‌های خود را اصلاح و از این موضع عذرخواهی کنی».

ابطحی: ای‌کاش فائزه هاشمی آرزو نمی‌کرد ترامپ بماند

همچنین محمدعلی ابطحی، فعال سیاسی و رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور در دولت اصلاحات در توییتی خطاب به فائزه هاشمی نوشت: «سرکار خانم فائزه هاشمی کاش آرزو نمی‌کردید ترامپ بماند برای فشار بیشتر به ایران باور کنید وضع معیشت بیشتر مردم، مثل خاندان هاشمی نیست. رنج بردند از دوران تحریم و فشار. هیچ قوم و ملتی با نگاه به خارجی سربلند نشده.»

انتقادات به عضو کارگزاران سازندگی به محسن هاشمی و ابطحی ختم نشد. بر همین اساس بود که جواد امام، مدیرعامل بنیاد باران برای جلوگیری از رسوایی و نشتی مدعیان اصلاحات در مصاحبه‌ای در واکنش به اظهارات فائزه هاشمی گفت: «فشار خارج چه از سوی ترامپ و یا بایدن موردقبول ما نیست. از این مسئله استقبال نمی‌کنیم و چون احساس می‌کنیم فشار را از روی ایران کم کند؛ بایدن را ترجیح می‌دهیم. جامعه آمریکا ترامپ را نپذیرفت، در کشور خودش فجایعی ایجاد کرد و ظلم‌هایی که بابت برهم زدن برجام و تحریم‌ها به ما وارد کرد حتماً مقبول نیست و ما هیچ‌گاه از ترامپ استقبال نمی‌کنیم و نخواهیم کرد. وجود ترامپ برای جامعه بشری یک سم مهلک بود. به‌ویژه برای ایران.»

کاسبان واقعی تحریم، چه کسانی هستند؟

بدون تردید اظهارات فائزه هاشمی را باید به‌دقت مورد بررسی قرار داد و زوایای پنهان این مطلب که او مطرح کرده است (آرزوی تداوم ریاست‌جمهوری ترامپ برای فشار به ایران) را بایستی بسیار جُست و کاوید چه آنکه حرف‌های او مثل روز روشن است و نشان می‌دهد که چه جریانی و چه کسانی کاسبان واقعی تحریم هستند.

او با اینکه می‌گوید «اگر یک آمریکایی بودم به ترامپ رأی نمی‌دادم» ولی صریحاً «پیروزی ترامپ در انتخابات آمریکا و ادامه کارزار فشار حداکثری و تحریم‌ها علیه ایران» را آرزو می‌کند! چراکه به باور او، ترامپ باعث تغییر سیاست‌ها در ایران می‌شود!

این بخش از حرف‌های فائزه هاشمی که طبیعتاً حرف دل بسیاری از مدعیان اصلاحات است شاید برای کسانی که سال‌ها روی دیوار مدعیان اصلاحات یادگاری نوشته‌اند، دور از انتظار باشد اما برای بسیاری از فعالان سیاسی و رسانه‌ها، موضوع جدیدی نیست.

چند سال پیش (آذرماه 1391) افشای فایل صوتی گفت‌وگوی مهدی هاشمی (فرزند مرحوم آیت‌الله هاشمی) و نیک‌آهنگ کوثر (ضدانقلاب خارج‌نشین) که با حواشی و جنجال زیادی همراه بود، مشخص کرد که یک برنامه‌ریزی میان مهدی هاشمی و جریان برانداز به‌منظور اعمال فشار به ارکان نظام برای کوتاه آمدن در برابر فتنه‌گران وجود داشته است.

تقسیم‌کار با ضدانقلاب برای فشار به حاکمیت

مهدی هاشمی در گفت‌وگو با نیک‌آهنگ کوثر به وی می‌گوید: «این اشتباهی که شما در دوم خرداد کردید و آقای هاشمی را از خاتمی جدا کردید، این دفعه هم شما دعوا راه انداختید. همان دوم خرداد که (اصلاح‌طلب‌ها) به ما فحش دادند ما گفتیم هدفمان مشترک است و دعوا راه نینداختیم. ما می‌توانستیم اما تفاهم کردیم که همه نیروها باید متحد بشویم و جلوی نظام بایستیم، استراتژی ما از روز اول همین بوده است…. هنوز هم معتقدیم باید به رهبری فشار آورد… اطلاعاتی‌ها در هر گروه (ضدانقلاب) نیرو دارند و بینشان اختلاف می‌اندازند و نمی‌گذارند متحد بشوند. شما الان نگاه کن! اپوزیسیون شده 300 گروه! باید به آنهایی که در داخل کشور در حال جنگ (فتنه) هستند کمک کرد، الان بار بر دوش آنهاست… ما داریم رو بازی می‌کنیم، من با بی‌بی‌سی و اینها نمی‌توانم مصاحبه کنم چون در ایران این کار جرم تعریف شده است. حرف‌هایی که ماها می‌زنیم حرف‌هایی که بابای من زد، از همه حرف‌های آقایون (اصلاح‌طلب) تندتر بوده است! ما تقسیم‌کار کرده‌ایم هرکسی کار خودش رو می‌کند. بابا کار خودش رو می‌کند… دعوای من با بابا این است که ما باید تهاجمی‌تر بشویم با اینها… کارهایی که من کرده‌ام صد برابر بدتر از سخنرانی‌های شماهاست و نظام هم می‌داند… من با بی‌بی‌سی مصاحبه کنم خیلی کارهای دیگر را نمی‌توانم بکنم و الان از ایران از بالا و پایین کشور با من ارتباط دارند و من اگر فردا با بی‌بی‌سی مصاحبه کنم اینها دیگر نمی‌توانند با من ارتباط داشته باشند. بازی من آن‌طوری نیست که شما بتوانید بفهمید. این‌که من الان بخواهم رو بازی کنم خیلی زود است. البته من حرف‌های شما را قبول دارم که آقای هاشمی باید فتیله را بکشد بالا. ماها هیچ امتیاز عملی الان نمی‌توانیم از رهبری بگیریم و خیالت راحت باشد نظام هیچ امتیازی الان به ما نمی‌دهد».

مدعیان اصلاحات و همراهی با آمریکا

گرچه همان موقع هم، محسن هاشمی در واکنش به انتشار فایل صوتی مذکور در مصاحبه‌ای گفت: «من به‌عنوان برادر بزرگ مهدی می‌گویم که او علاقه زیادی به نظام و کشورش دارد!» اما همین سیگنال‌ها و اقدامات مدعیان اصلاحات در فتنه 88 بود که چندی بعد، دولت اوباما تحریم‌های فلج‌کننده‌ای را علیه ملت ایران بنیان نهاد.

رفتارشناسی مدعیان اصلاحات و کاسبان تحریم طی چند سال گذشته، حاکی از آن بوده است که آن‌ها بلندگوهای ترامپ در داخل بوده و از رهگذر حضور او در هیئت حاکمه آمریکا، به‌دنبال منافع حزبی و جناحی خود هستند.

سال گذشته بود که در پی آرایش نظامی آمریکایی‌ها در منطقه (فرستادن ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن در خلیج‌ فارس) و اقدام دولت برای بستن تنگه هرمز مدعیان اصلاحات سعی می‌کردند با تیترهایی مانند «دوراهی جنگ و صلح» و القای اینکه جنگ نزدیک است، خود را صلح‌طلب نشان دهند تا با بهره‌برداری‌های سیاسی و جناحی از آب گل‌آلود ماهی‌گیری کنند!

وقاحت مدعیان اصلاحات در بهره‌برداری از ترامپ به حدی بود که حتی بعد از ترور ناجوانمردانه سردار حاج قاسم سلیمانی با طرح ضرورت توجه به دیپلماسی و دوری از اقدام متقابل، ساز مذاکره با آمریکا را کوک می‌کردند.

در مقابل ترامپ زانو بزنیم!

همین چند ماه پیش بود که انتشار تصویر رئیس‌جمهور صربستان در مقابل ترامپ خبرساز شد. شهریورماه سال جاری، درحالی‌که بعد از انتشار تصویر رئیس‌جمهور صربستان در مقابل ترامپ بیشتر رسانه‌های جهان آن را حقیرانه توصیف کردند نشریه اصلاح‌طلب «صدا» در اقدامی عجیب به تمجید از رفتار «الکساندر ووچیچ» پرداخت و نوشت: «فرض کنیم سیاستمدار صرب همچون متهمی در اتاق بازجویی و حتی یک برده در مقابل همتای آمریکایی خود نشسته است؛ اگر منافع صربستان چنین اقتضایی کند، باید اقدام رئیس‌جمهور این کشور را تمسخر کرد یا باید آن را عقلانیتی سیاسی خواند؟! حالا رئیس‌جمهور آمریکا (برای انتخابات) عکس دلخواهش را گرفته در مقابل رئیس‌جمهور صربستان هم به آنچه منافع کشورش دست یافته است. آیا این دستاورد برای ووچیچ در مقام یک سیاستمدار است؟ باید بلند می‌شد و بر سر ترامپ عربده می‌کشید یا به صورتش تف می‌انداخت یا حداقل جلسه مذاکره را ترک می‌کرد؟»

علاوه بر موارد فوق، بیانیه‌های مکرر اصلاح‌طلبان رادیکال برای ماندن در برجام را هم باید اضافه کرد! به‌ویژه نامه‌ای که شماری از اصلاح‌طلبان تندرو در خردادماه 97 خطاب به مسئولان عالی نظام نوشتند و بر مذاکره مستقیم با آمریکا تأکید کردند!

مدعیان اصلاحات فراری: تحریم‌ها علیه ایران را گسترش دهید

البته 30 نفر از دنباله‌روهای تندروی این جریان که اکنون در خارج از کشور به سر می‌برند در دی‌ماه 95، در نامه‌ای وقیحانه خطاب به رئیس‌جمهور آمریکا از وی خواستند تحریم‌ها علیه سپاه و نظام جمهوری اسلامی را گسترش دهد!

نامه‌ها و بیانیه‌های مدعیان اصلاحات که بر مبنای تأکید بر لزوم مذاکره و دوری از اقدامات متقابل (به بهانه لزوم دوری از تنش‌زایی) در مقاطع مختلف بارها نوشته شده است – طی سال‌های 78، 88 و اساساً هر زمان که آمریکا و اروپا برای صدور قطعنامه یا تحریم علیه ایران متحد شده‌اند- نشان می‌دهد که چگونه اصلاح‌طلبان در راستای فشار بر نظام با گروه‌های معاند و اپوزیسیون همراهی و همخوانی کرده‌اند! همان‌هایی که با نفوذ به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در دوره‌های پیشین، به اوباما سیگنال داده بودند که ایران را تحریم کنید!

بر همین اساس است که می‌توان هجمه و مخالفت گسترده اصلاح‌طلبان (طی یکی دو ماه گذشته) با مصوبه ضدتحریمی مجلس شورای اسلامی را در همین بستر ارزیابی کرد.

اصلاحات یا براندازی؟

نکته قابل‌تأمل دیگر آن است که مدعیان اصلاحات، داعیه‌دار «اصلاحات» هستند. سؤال اساسی که مطرح می‌شود این است که اساساً اصلاحات ازنظر آنها چیست؟ به عبارتی معنای آنچه فائزه هاشمی می‌گوید که اگر «فشارهای ترامپ ادامه پیدا می‌کرد، بالاخره ما مجبور می‌شدیم یک تغییر سیاست‌هایی را داشته باشیم» چه چیزی می‌تواند باشد جز براندازی و کودتا؟ جای آن دارد بپرسیم که این چه نوع اصلاحاتی هست که با تحریم‌های ترامپ معنا پیدا می‌کند؟!

پاسخ به این سؤالات بود که برخی مدعیان اصلاحات برای ماله‌کشی اظهارات فائزه هاشمی دست به توئیت شده و حرف‌های او را مردود دانستند و در همین راستا محسن هاشمی خطاب به خواهرش از وی خواست که از ملت ایران عذرخواهی کند!

البته ناگفته نماند که خود فائزه هاشمی، بعد از نامه سرگشاده برادرش اظهار داشت: «محسن در بین ما از همه محافظه‌کارتر است یا به قول خودش عاقل‌تر است و خیلی دلش می‌خواهد ما را کنترل کند.»!

در پایان این نکته و سوال نیز قابل تامل است که فائزه هاشمی جز انتساب به پدر مرحوم خود کیست و چیست و اگر فرزند مرحوم هاشمی نبود، چه جایگاهی داشت که اینچنین زبان به جسارت و وقاحت بگشاید»


روزنامه‌ی آفتاب یزد: ««دوست داشتم ترامپ رای بیاورد، چون فشارها می‌‌توانست ایران را مجبور به تغییر سیاست کند. به خاطر همین فشارهایی که می‌آورد، بالاخره شاید یک تغییر سیاستی اتفاق بیفتد. شاید اگر فشارهای آقای ترامپ ادامه پیدا می‌کرد، بالاخره ما مجبور می‌شدیم یک تغییر سیاست‌هایی را داشته باشیم.»

این گزاره، اظهارات فائزه هاشمی رفسنجانی در مصاحبه با انصاف نیوز در رابطه با انتخابات آمریکا بود. اظهاراتی کاملا نسنجیده که بازتاب‌های انتقادی زیادی را به همراه داشته است. این که او دوست دارد به هوای نیت و مقاصد سیاسی خود، جنایتکاری چون ترامپ که به خاطر تصمیمات احمقانه‌اش کم به ایران و ایرانی ضربه نزده است، روی کار بیاید قابل تامل است. به این دلیل که اینجا صحبت از جناح خاصی نیست بلکه صحبت از مردمی است که این روزها زیربار تحریم‌های ناجوانمردانه ترامپ له شده اند.

عذرخواهی کن

این اظهارات فائزه هاشمی سبب شده است که محسن هاشمی برادرش طی نامه سرگشاده‌ای به اظهارات وی واکنش نشان دهد. به گزارش جماران، متن نامه سرگشاده محسن هاشمی رفسنجانی به خواهرش بدین شرح است:«خواهر عزیزم فائزه! هنوز چهارمین سالگرد رحلت پدر، سپری نشده بود که انتشار مصاحبه‌ای از تو موجب ناراحتی علاقمندان آیت الله هاشمی رفسنجانی والبته اعضای خانواده را فراهم کرد و بهانه‌ای مناسب به افراطیون و تخریب‌گران پدر داد و برگ دیگری بر مظلومیتش اضافه شد. نوشتن این سطور به معنای آن نیست که خود را بزرگتر یا فهمیده‌تر از تو می‌دانم، چرا که تقریبا هم سن و هم سوابق سیاسی تو کمتر از من نیست، ولی احساس وظیفه کردم که تذکراتی که بارها به شکل گفتگوهای خانوادگی طرح شده بود را در قالب نامه سرگشاده بیاورم. به خوبی می‌دانی که متفاوت با بسیاری از شخصیت‌های کشور، پدر، چهره‌ای نبود که مواضع وتفکراتش پوشیده باشد، از او هزاران صفحه اثر در قالب کتاب، خاطرات، خطبه‌های نمازجمعه، سخنرانی، مصاحبه و… باقیمانده است که حدود یکصد جلد آن تاکنون منتشر شده است. اتفاقا در موضوع ترامپ، برخطر او و تهدیدی که خودکامگی او هشدار علنی داده بود و گفتند:«ترامپ چهره‌ای خطرناک و قلدری است که به اصول پایبند نیست و قواعد و مقررات را به راحتی به زیر پا می‌گذارد.» می‌دانی که ترامپ به واکنش احساسی وبه دور از عقلانیت ایران در این ماه‌های آخر دل‌بسته بود تا بتواند آتش جنگ را روشن کند که با هشیاری وتدبیر مسئولان، به ویژه رهبرانقلاب این توطئه ناکام ماند و ایران با سرافرازی و ترامپ با شکست، سخت‌ترین دوره تحریم‌ها را به پایان رساند. قطعا خود خوب می‌دانی و معتقدی که ترامپ کاری جز تهدید، تحریم، بدعهدی، ترور، توهین علیه ایران انجام نداد و سیاستمداری لمپن و قمار باز است و من سقوط ترامپ را به ملتهای ایران و آمریکا تبریک گفتم.می دانم که در سالهای اخیر برخوردهای نادرستی با تو، خانواده و فرزندت شده است که شاید باعث کشاندن تو به تندروی و خارج شدن از مشی میانه روی پدر گردیده، ولی این دلیل نمی‌شود که به رئیس جمهور کشور بیگانه امید ببندی و دم از استقلال بزنی! لذا از تو صمیمانه تقاضا دارم صحبتهای خود را اصلاح و از این موضع عذرخواهی کنی و مانع تخریب پدر از طرف تجدیدنظرطلبان خارجی و افراطیون داخلی شوی. »

وضعیت معیشت مردم مثل خاندان هاشمی نیست

از سوی دیگر همین چند جمله فائزه هاشمی باعث شد برخی از سیاسیون نیز به او انتقاد کنند. در این راستا محمدعلی ابطحی رئیس دفتر خاتمی در دولت اصلاحات در واکنش به این اظهارات فائزه هاشمی در حساب کاربری‌اش در توئیتر نوشت: «سرکار خانم فائزه هاشمی کاش آرزو نمی‌کردید ترامپ بماند برای فشار بیشتر به ایران. باور کنید وضع معیشت بیشتر مردم، مثل خاندان هاشمی نیست. رنج بردند از دوران تحریم و فشار. هیچ قوم و ملتی با نگاه به خارجی سربلند نشده.»
> اشتباه می‌کنی، دختر آیت‌الله!

همچنین عصرایران طی یادداشتی به قلم مصطفی داننده در این خصوص نوشته است: «اینکه یک شخصیت حقیقی دوست دارد در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، ترامپ رای می‌آورد به خودش مربوط است. درست مثل عبدالرضا داوری، مشاور محمود احمدی‌نژاد که فکر می‌کند امدادهای غیبی، دوباره ترامپ را به کرسی ریاست جمهوری ایالات متحده می‌رساند. نکته اما این است که آیا فردی مثل ترامپ، می‌توانست ایران را مجبور به تغییر سیاست‌ها کند؟ اینجای کار است که عَلَمِ مخالف با نظر فائزه هاشمی را بلند می‌کنم و می‌گویم اشتباه می‌کنی، دخترِ آیت‌الله. ترامپ، 4 سال هرکاری که می‌توانست انجام داد. از برجام خارج شد، تحریم کرد، جلوی فروش نفت را گرفت و… چه تغییری در کشور ایجاد شد؟ جز اینکه نگران به قدرت رسیدن جریان افراطی هستیم؟ جز اینکه می‌ترسیم یکی مثل آنهایی که در پارلمان نشسته‌ است، به قدرت برسد و تندروی در سیاست داخلی و خارجی، سکه رایج کشور شود؟ایران با برجام و گفت‌وگو در حال تغییر گفتمان بود. درهای جمهوری اسلامی به روی کشورها باز شده بود. به اندازه تمام سال‌ها، دوست و حرف مشترک با جهان داشتیم. برای‌مان فرش قرمز پهن می‌کردند. در سیاست داخلی هم شاهد رواجِ گفتمان مذاکره بودیم و اگر رئیس جمهور بعد از اوباما، یک دموکرات بود یا یک جمهوری‌خواه سیاست‌دان بود و جهان نمی‌ترامپید، الان اوضاع کشور اینگونه بود؟ الان شاهد جولان کسانی در پارلمان بودیم که در انتخابات ریاست جمهوری از مردم نه شنیده بودند؟ما داشتیم تغییر می‌کردیم، فائزه خانم! این ترامپ بود که در برابر تغییر گفتمان در ایران ایستاد و دوباره راه را برای افراطی‌ها باز کرد. کافی است فکر کنید که الان برجام ادامه داشت و اصلا آمریکا از آن خارج نمی‌شد. وضعیت کشور چگونه بود؟تاریخ نشان داده است، هرچقدر طرف مقابل سوار بر اسب افراط و تندروی شود، ایران هم همان مسیر را پیگیری می‌کند و به خاطر فشار آنها، وادار به تغییر گفتمان نمی‌شود. مسئله دیگر که در مورد صحبت‌های فائزه هاشمی جالب توجه است، واکنش دیگر فرزندان آیت‌الله هاشمی به سخنان خواهرشان است. یک منبع نزدیک به خانواده مرحوم هاشمی گفته است: فاطمه، محسن، مهدی و یاسر هاشمی از این اظهارات به شدت عصبانی هستند و آن را خلاف دیدگاه‌های آیت‌الله هاشمی و مواضع خانواده آن مرحوم می‌دانند. باید یک نکته را به خواهر و برادران فائزه یادآور شد؛ که پدرشان اهل محدود کردن نبودند و فائزه هاشمی در زمان حیات آیت‌الله هم اینگونه حرف می‌زد. پس بهتر است به نام پدر، امکان حرف زدن را از دیگران نگیرند. خاطرات آیت‌الله هاشمی نشان می‌دهد که او اهل سانسور نبود که اگر بود هیچگاه به رفتن به سد، کیش و یا اسامی دخترشان و همسرش به عنوان یک روحانی اشاره نمی‌کرد. در پایان باید گفت سخن فائزه هاشمی بیش از آنکه از اندیشه برخاسته باشد از خشم اوست. خشم از رفتاری که در این سال‌ها با او شده است. که البته از این نظر شباهتی با پدر ندارد. کاش شجاعت او در کلام عاری از خشم‌و کینه باشد.»

انتقاد کاربران از فائزه

کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز واکنش‌های انتقادی به صحبت‌های فائزه هاشمی داشته‌اند.

یکی از کاربران در این مورد نوشته است: «این اظهارات نتیجه کدام باور است؟»
دیگری نوشت:«خانم هاشمی! بخشی از مصاحبه شما به قدری تاسف بار و غم انگیز بود که حد و حساب ندارد سخنانی که فقط از لسان دشمنان و براندازان شنیده بودیم».

یکی دیگر از کاربران اینطور می‌نویسد: «حمایت از ترامپ در مورد ایران یعنی تایید ترور حاج قاسم و ابومهدی چون این اقدام گام قابل توجهی از فشار بر ایران بود»»


روزنامه‌ی جوان: «مباحثه‌های سیاسی فرزندان مرحوم هاشمی رفسنجانی، با نامه سرگشاده محسن هاشمی به خواهرش فائزه، از سطح خصوصی و خانوادگی به عمومی و خبرگزاری‌ها رسید. محسن هاشمی که تعمداً این نامه را «سرگشاده» منتشر کرده است، از خواهرش خواسته به دلیل حمایتش از دونالد ترامپ، رئیس جمهور امریکا عذرخواهی کند.

نامه محسن هاشمی، نامه‌ای با ادبیات صمیمانه و شخصی نوشته، اما آن را علنی منتشر و از مسیر رسانه‌های رسمی منتشر کرده است. اگر غرض از نگارش این نامه، تأثیرگذاری روی خواهر بود که می‌شد خصوصی هم گفت و اگر فائزه موضعش را می‌خواست تصحیح کند، علنی تصحیح می‌کرد و مقصود حاصل می‌شد. غرض این نامه، اما اصلاح خواهر نیست و اگر هم باشد، می‌خواهد این هدف را نه با الفاظ صمیمانه‌ای که ظاهر نامه دارد، بلکه با فشار علیه فائزه، از طریق اعلام عمومی اختلاف صریح میان آیت‌الله هاشمی و دخترش فائزه به انجام برساند.

دلیل دیگر هم لاجرم اعلام موضع شخص او به افکار عمومی خواهد بود؛ اینکه بگوید که او در این مسیر، همراه خواهرش نیست و دفاع از ترامپ را آنقدر بد می‌داند که حاضر است علیه موضع خواهرش، اعلام عمومی کند. وگرنه فائزه که با این علنی شدن‌ها مواضعش را درست نخواهد کرد. او پیش از این هم دیداری با چهره‌های بهایی داشت که پس از اعتراض مردم، باعث انتشار موضع هاشمی رفسنجانی شد، اما تأثیری بر ناخلفی‌های دخترش نگذاشت و او در موضع و رفتار بار‌ها دفاع و دیدار با بهاییان را تکرار کرد: «فائزه اشتباه بدی کرده و باید آن را تصحیح و جبران کند. فرقه ضاله بهاییت یک فرقه استعمار ساخته و منحرف است که همیشه با همین انحراف شناخته‌شده و ما همیشه از این فرقه تبری جسته و می‌جوییم.»

محسن هاشمی البته نگران وجهه پدر هم شده و نمی‌خواهد او میان مردم تخریب شود و «افراطیون داخلی» را در کنار «تجدیدنظرطلبان خارجی» می‌گذارد و از خواهرش می‌خواهد که مانع این تخریب شود، اما متوجه نیست که هاشمی را بیش از همه، برخی فرزندانش تخریب کردند.

محسن هاشمی که نامه‌اش را با عبارت «خواهر عزیزم فائزه» آغاز کرده، نوشته: «به خوبی می‌دانی که متفاوت با بسیاری از شخصیت‌های کشور، پدر، چهره‌ای نبود که مواضع و تفکراتش پوشیده باشد… اتفاقاً در موضوع ترامپ، بر خطر او هشدار علنی داده بود و گفتند: ترامپ چهره‌ای خطرناک و قلدری که به اصول پایبند نیست و قواعد و مقررات را به راحتی به زیر پا می‌گذارد، می‌باشد.»

محسن هاشمی مدعی شده که در سال‌های اخیر «برخورد‌های نادرستی» با فائزه و خانواده و پسرش شده ولی «این دلیل نمی‌شود که به رئیس‌جمهور کشور بیگانه امید ببندی و دم از استقلال بزنی!»

در پایان هم او از خواهرش خواسته که عذرخواهی کند: «از تو صمیمانه تقاضا دارم صحبت‌های خود را اصلاح و از این موضع عذرخواهی کنی و مانع تخریب پدر از طرف تجدیدنظرطلبان خارجی و افراطیون داخلی شوی.»

پیش از این فائزه هاشمی در مورد برادرش محسن گفته بود که «محسن در بین ما از همه محافظه کارتر است یا به قول خودش عاقل‌تر است. خیلی دلش می‌خواهد ما را کنترل کند.»»


روزنامه‌ی مردم‌سالاری: «سخنان فائزه هاشمی در چهارمین سالگرد درگذشت آیت الله هاشمی مثل همیشه سخنان پرحاشیه و پربازتابی بود. او در این گفت و گو با سایت انصاف نیوز، به مسائل متعددی ؛ از آزادی و حضور منطقه‌ای ایران و موضوع انتقال قدرت و آینده‌ی سیاسی ایران، تا مسائلی چون انتخابات ۱۴۰۰ ایران و رخدادهای انتخاباتی امریکا پرداخت ولی در میان سخنان مختلفش، بیان علاقه‌اش به پیروزی ترامپ و علت آن، در این مدت بازتاب های زیادی در شبکه‌های اجتماعی  و رسانه ها داشته است.

با این حال نامه ای که محسن هاشمی برادر وی و رئیس شورای شهر تهران به خواهر نوشته است، می تواند بازگو کننده دو نگاه متفاوت در خانواده ای باشد که پدرشان بدون شک یکی از مهمرتین ارکان انقلاب و نظام در طول چهار دهه گذشته بوده است؛ دو نگاهی که هر کدام در خانواده های دیگر کشور نیز، کم یا زیاد، طرفدارانی دارد و به این ترتیب گویی اختلاف نظر و دیدگاه محسن و فائزه هاشمی، نمادی از دو نظر از مجموعه بسیار اختلاف نظرهایی که در طول این سالها در بین اعضای خانواده بزرگ ایران شکل گرفته و متاسفانه جامعه ای که باید یکپارچه باشد به جزیره هایی تبدیل کرده که هیچ ارتباط فکری و هم افزایی سیاسی و اجتماعی ندارند.

فائزه هاشمی در گفت و گویی مورد نظر گفته بود: « برای ایران دوست داشتم آقای ترامپ انتخاب شود ولی اگر یک آمریکایی بودم به آقای ترامپ رای نمی‌دادم. به خاطر همین فشارهایی که می‌آورد، بالاخره شاید یک تغییر سیاستی اتفاق بیفتد. شاید اگر فشارهای آقای ترامپ ادامه پیدا می‌کرد، بالاخره ما مجبور می‌شدیم یک تغییر سیاست‌هایی را داشته باشیم. این تغییر سیاست‌ها حتما به نفع مردم می‌توانست اتفاق بیفتد. دموکرات‌های کمی شُل و وِل هستند. یعنی با آمدن دموکرات‌ها این موضع خطای ما بیشتر تقویت می‌شود، امیدوارم نشود ولی چنین چشم‌اندازی دارد.»

این سخنان پیش از واکنش محسن هاشمی در فضای مجازی باعث واکنش ها و تعبیرات متفاوتی شده بود. از جمله محمدعلی ابطحی معاون رئیس جمهور دولت اصلاحات در توئیتی نوشت: سرکار خانم فائزه هاشمی! کاش آرزو نمی کردید ترامپ بماند برای فشار بیشتر به ایران. باور کنید وضع معیشت بیشتر مردم، مثل خاندان هاشمی نیست. رنج بردند از دوران تحریم و فشار. هیچ قوم و ملتی با نگاه به خارجی سربلند نشده.

محسن هاشمی در نامه ای که یکشنبه منتشر شد، خطاب به خواهرش تصریح کرد: «خواهر عزیزم فائزه هنوز چهارمین سالگرد رحلت پدر، سپری نشده بود که انتشار مصاحبه‌ای از تو موجب ناراحتی علاقمندان آیت‌الله هاشمی رفسنجانی والبته اعضای خانواده را فراهم کرد و بهانه‌ای مناسب به افراطیون و تخریب‌گران پدر داد و برگ دیگری بر مظلومیتش اضافه شد. نوشتن این سطور به معنای آن نیست که خود را بزرگتر یا فهمیده‌تر از تو می‌دانم، چرا که تقریبا هم سن و سوابق سیاسی تو کمتر از من نیست، ولی احساس وظیفه کردم که تذکراتی که بارها به شکل گفت‌وگوهای خانوادگی طرح شده بود را در قالب نامه سرگشاده بیاورم. به خوبی می‌دانی که متفاوت با بسیاری از شخصیت‌های کشور، پدر، چهره‌ای نبود که مواضع و تفکراتش پوشیده باشد، از او هزاران صفحه اثر در قالب کتاب، خاطرات، خطبه‌های نماز جمعه، سخنرانی، مصاحبه و … باقیمانده است که حدود یکصد جلد آن تاکنون منتشر شده است. اتفاقا در موضوع ترامپ، برخطر او و تهدیدی که خودکامگی او هشدار علنی داده بود و گفتند: “ترامپ چهره‌ای خطرناک و قلدری که به اصول پایبند نیست و قواعد و مقررات را به راحتی به زیر پا می‌گذار، می‌باشد.” می‌دانی که ترامپ به واکنش احساسی و به دور از عقلانیت ایران در این ماه‌های آخر دل بسته بود تا بتواند آتش جنگ را روشن کند که با هشیاری و تدبیر مسئولان، بویژه رهبر انقلاب این توطئه ناکام ماند و ایران با سرافرازی و ترامپ با شکست، سخت‌ترین دوره تحریم ها را به پایان رساند. قطعا خود خوب می‌دانی و معتقدی که ترامپ کاری جز تهدید، تحریم، بدعهدی، ترور، توهین علیه ایران انجام نداد و سیاستمداری لمپن و قمار باز است و من سقوط ترامپ را به ملت‌های ایران و آمریکا تبریک گفتم.»

اما نکته مهمی که محسن هاشمی در این نامه به آن اشاره کرد، علت بیان این سخنان به زعم او بود: «می‌دانم که در سالهای اخیر برخوردهای نادرستی با تو، خانواده و فرزندت شده است که شاید باعث کشاندن تو به تندروی و خارج شدن از مشی میانه‌روی پدر گردیده»؛ این موضوع البته بسیار مجمل بیان شده است اما افکار عمومی از بعضی از آنها آگاه هستند؛ از جمله اینکه در اسفند 1389 یکی از افراد شناخته شده در یکی از ارگانها، رکیک ترین توهین ها را به فائزه هاشمی کرد و بعد هم که گفته شد بازداشت شده ، گفت که فقط 9 روز بازداشت بوده و بار دیگر تاکید کرد که همه فحش ها را خودش داده است و حالا بعد از نه سال معلوم نیست که پرونده اش به کجا رسیده است. این مطمئنا یک نمونه از چیزهایی است که محسن هاشمی سربسته گفته است! با این حال محسن هاشمی در ادامه نامه اش نوشت: «ولی این دلیل نمی‌شود که به رییس جمهور کشور بیگانه امید ببندی ودم از استقلال بزنی! لذا ازتو صمیمانه تقاضا دارم صحبتهای خود را اصلاح و از این موضع عذرخواهی کنی و مانع تخریب پدر از طرف تجدیدنظرطلبان خارجی وافراطیون داخلی شوی».

این سخنان پایانی محسن هاشمی نشان می دهد که او دقیقا رویه پدر را در پیش گرفته است؛ اما فائزه سالها است که از این رویه عبور کرده است و به نظر نمی رسد که دیگر بازگشتی به آن داشته باشد.»


روزنامه‌ی وطن‌امروز: «مصاحبه اخیر فائزه هاشمی، عضو حزب کارگزاران سازندگی با یکی از رسانه‌های اصلاح‌طلب بازخوردهای زیادی در فضای عمومی جامعه داشت. اذعان به تمایل درونی برای پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا با نیت افزایش فشارهای خارجی به ایران که نشان یک مشی خبیثانه و ضدملی داشت، نمایانگر جاری بودن روحیه ویرانی‌طلبی در میان ‌بخشی از نیروهای سیاسی داخل کشور بود. گروگانگیری معیشت مردم و تجویز فشار اقتصادی با نیت معترض ساختن آنها و نهایتا وادار کردن نظام به تغییر سیاست‌هایش در جهت منافع آمریکا، چنان وقیحانه است که هیچ گروه سیاسی داخلی تا به حال شهامت بر زبان آوردن آن را به چنین بیان صریحی نداشته است. از همین رو واکنش منفی افکار عمومی به مصاحبه دختر آقای رفسنجانی امری طبیعی جلوه می‌کرد.

الگوی سیاست خانوادگی در بیت حجت‌الاسلام هاشمی‌رفسنجانی مساله‌ای چندان جدید نیست؛ چه از آن زمان که چهره‌های نزدیک به او و خانواده‌اش با انتساب خود به آن مرحوم پست‌های کلیدی زیادی را تصاحب کردند و چه زمانی که تصمیم گرفتند با تاسیس یک حزب از میان نیروهای سیاسی همسو با هاشمی‌رفسنجانی سیاست‌های بلندمدتی را پیگیری کنند، باز هم نام فرزندان و خویشاوندان او به چشم می‌آمد. با این حال مواضع اخیر او که به نوعی تشت رسوایی اصلاح‌طلبان و تزویرشان در سال‌های اخیر را از بام انداخت، باعث شد محسن هاشمی نیز لب به گلایه بگشاید و از خواهر خود حمایت نکند. رئیس شورای شهر تهران روز گذشته با انتشار نامه‌ای سرگشاده خطاب به خواهرش، با اعلام انزجار و ابراز برائت از مواضع او در حمایت از ترامپ، نوشت: «هنوز چهارمین سالگرد رحلت پدر، سپری نشده بود که انتشار مصاحبه‌ای از تو موجبات ناراحتی علاقه‌مندان آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی و البته اعضای خانواده را فراهم کرد و بهانه‌ای مناسب به افراطیون و تخریب‌گران پدر داد و برگ دیگری بر مظلومیتش اضافه شد. نوشتن این سطور به معنای آن نیست که خود را بزرگ‌تر یا فهمیده‌تر از تو می‌دانم، چرا که تقریبا هم‌سن و سوابق سیاسی تو کمتر از من نیست، ولی احساس وظیفه کردم تذکراتی که بارها به شکل گفت‌وگوهای خانوادگی طرح شده بود را در قالب نامه سرگشاده بیاورم. بخوبی می‌دانی که متفاوت با بسیاری از شخصیت‌های کشور، پدر، چهره‌ای نبود که مواضع و تفکراتش پوشیده باشد، از او هزاران صفحه اثر در قالب کتاب، خاطرات، خطبه‌های نمازجمعه، سخنرانی، مصاحبه و… باقیمانده است که حدود یکصد جلد آن تاکنون منتشر شده است. اتفاقا در موضوع ترامپ، بر خطر او و تهدید خودکامگی او هشدار علنی داد و گفت: ترامپ چهره‌ای خطرناک و قلدری که به اصول پایبند نیست و قواعد و مقررات را براحتی به زیر پا می‌گذارد، می‌باشد». محسن هاشمی در بخش دیگری از نامه خود نوشت: «می‌دانی که ترامپ به واکنش احساسی و به دور از عقلانیت ایران در این ماه‌های آخر دل بسته بود تا بتواند آتش جنگ را روشن کند که با هشیاری و تدبیر مسؤولان، بویژه رهبر انقلاب این توطئه ناکام ماند و ایران با سرافرازی و ترامپ با شکست، سخت‌ترین دوره تحریم‌ها را به پایان رساند. قطعا خود خوب می‌دانی و معتقدی که ترامپ کاری جز تهدید، تحریم، بدعهدی، ترور و توهین علیه ایران انجام نداد و سیاستمداری لمپن و قمارباز است و من سقوط ترامپ را به ملت‌های ایران و آمریکا تبریک گفتم». فرزند ارشد مرحوم هاشمی‌رفسنجانی در بخش پایانی این نامه با مرتبط دانستن مواضع این روزهای خواهرش به خاطر برخوردهای نادرست با او، نوشت: «از تو صمیمانه تقاضا دارم صحبت‌های خود را اصلاح و از این موضع عذرخواهی کنی و مانع تخریب پدر از طرف تجدیدنظرطلبان خارجی و افراطیون داخلی شوی».

* موضع خائنانه یا اعتراف داوطلبانه؟

ممات تدریجی اصلاح‌طلبان در دهه80 به شکل معکوسی در دهه90 پیگیری شد و در حالی که گمان می‌رفت این جریان پس از سلسله شکست‌های انتخاباتی خود در دهه80 و نهایتا شورشی که سال88 در برابر رای مردم از خود نشان داد اقبال چندانی برای بازگشت به عرصه قدرت و کسب آرای عمومی نداشته باشد اما تحمیل تحریم‌های خارجی از آغاز دهه90 و ملموس شدن تاثیرات آن بر معیشت مردم، باعث شد اصلاح‌طلبان فعالیت سیاسی خود در دهه90 را ذیل پروژه رفع تحریم تعریف کنند.

مرحوم هاشمی‌رفسنجانی که قریب به 2 دهه هر بار به شکل مستقیم یا غیرمستقیم در عرصه رای‌گیری حاضر شده و شکستی را نیز متعاقب آن تجربه کرده بود، تبدیل به محوری‌ترین چهره اصلاح‌طلبان برای تعریف خود به عنوان عاملان رفع تحریم شد. حملات گسترده او به سیاست‌های کلی نظام و حتی اتخاذ مواضعی علیه قدرت نظامی و موشکی کشور باعث شد اصلاح‌طلبان در پروژه بازگشت به قدرتی که برای خود تعریف کرده بودند، خود را منجیان رهایی کشور از تحریم‌های خارجی در قالب یک رویکرد جدید سیاست خارجی تعریف کنند. اضطرار اجتماعی و وعده‌های پرطمطراقی که روحانی به نمایندگی از این جریان مطرح می‌کرد، باعث شد نهایتا نام وی به عنوان گزینه این جریان از دل صندوق‌های رای خارج شود. بنابراین اصلاح‌طلبان و در میان آنها تمام خویشاوندان و نزدیکان هاشمی‌رفسنجانی، این بار آغاز به تخریب رقبای خود کرده و از آنها به عنوان کاسبان و مدافعان تحریم‌های خارجی یاد کردند.

در چنین شرایطی و پس از شکست کامل برجام در عرصه عمل و مضاعف شدن تحریم‌های خارجی، آنها از ترامپ به عنوان عاملی در راستای ناکام ماندن تلاش‌های‌شان یاد کردند و بی‌اعتنا به این نکته که انتقادات منتقدان دولت نسبت به عواقب برجام به طور پیاپی محقق شد، سعی کردند این بار آن منتقدان را «ترامپیست» بخوانند تا از مقام پاسخگویی فرار کنند. با این حال موضع فائزه هاشمی به عنوان یکی از شناخته‌شده‌ترین حامیان دولت یازدهم و دوازدهم که از قضا عضو حزب کارگزاران سازندگی است، نشان از یک اعتراف داوطلبانه نسبت به اصل سیاست طی‌شده در یک دهه اخیر داشت. موضع وی که نسخه برابر اصلی با مواضع ضدانقلاب خارجی در راستای فشار حداکثری خارجی با نیت شکنجه اقتصادی مردم و نهایتا ناراضی ساختن آنها بود، پرده از یک راز بزرگ‌تر برداشت.

اصلاح‌طلبانی که همواره تلاش داشتند با پنهان کردن خود در پشت نارضایتی‌های اقتصادی مردم از خود چهره‌ای دیگر بسازند، این بار با اعتراف یکی از اعضای خود روبه‌رو شدند. موضع فائزه هاشمی هرچند تا به حال با چنین صراحتی از سوی یک چهره شناخته‌شده از یک جریان بیان نشده بود اما تا حدی قابل پیش‌بینی بود. حقیقت آن است که جریانی که بیشترین شعار را در زمینه لزوم رفع تحریم‌ها داده بود این بار معترف به حیات سیاسی خود در سایه همین تحریم‌ها شده بود و ادامه آن را به‌مثابه بخشی از پروژه تضعیف و نهایتا تسلیم نظام به حساب آورده بود. به بیان دیگر جریان غرب‌گرای داخلی همنوا با جریان خارج‌نشینی که به دنبال کشاندن کشور به لبه پرتگاه اقتصادی با نیت فروپاشی در برابر زیاده‌خواهی‌های آمریکاست نه‌تنها از فشار خارجی بیشتر ارتزاق می‌کند، بلکه آن را به عنوان بخشی از نقشه سیاسی خود با نیت تحمیل خواسته‌هایش به حاکمیت به حساب می‌آورد.

* آیا حرف جدیدی ‌زده شد؟

همان‌گونه که پیش از این نیز مورد اشاره قرار گرفت موضع اخیر فائزه هاشمی در نوع خود بی‌سابقه است و هیچ‌کدام از نیروهای سیاسی داخلی و اعضای احزاب اصلاح‌طلب با چنین صراحتی نسبت به این مشی پشت‌ پرده اقرار نکرده بودند با این حال نمی‌توان منکر آن بود که آنچه عضو حزب کارگزاران سازندگی به زبان آورد سال‌ها در پس پرده کنش‌های سیاسی اصلاح‌طلبان قابل رویت بود.

اصلاح‌طلبان که تمام اهتمام سیاسی خود را در دهه90 به عقب‌نشینی در برابر آمریکا و هضم در سیطره آن معطوف کرده بودند در تمام 4سال گذشته نیز از هیچ اقدامی برای محقق کردن اهداف دولت ترامپ فروگذار نکردند و چه در گفتار و چه در رفتار همواره منادیان پذیرفتن شکست در برابر فشار خارجی آمریکا و واگذار کردن امتیازات مطلوب ترامپ از جمله در زمینه نفوذ منطقه‌ای ایران و محور مقاومت بودند. «وطن امروز» پیش از این در گزارشی با عنوان «مخلصان ترامپ، چاکران بایدن» به تلاش همه‌جانبه جریان اصلاحات برای عقب‌نشینی در برابر ترامپ و یاری رساندن به وی برای تحقق اهدافش در ایران پرداخته و نوشته بود: «ترامپیست نامیدن جریان انقلابی، به بهانه اینکه همانند غرب‌گرایان به شکلی ساده‌لوحانه از تغییر دولت آمریکا مشعوف نشده بودند، از نخستین ساعات اعلام پیروزی بایدن پیگیری شد. آنها در شرایطی تلاش می‌کردند جبهه منتقدان دولت را که صحت گزاره‌های واقع‌بینانه‌اش در سال‌های گذشته ثابت شده بود، حامی ترامپ توصیف کنند که از قضا زمانی که آنها با تمام توان به دنبال نشان دادن چراغ سبزی به ترامپ بودند، این جریان در برابر تمامیت‌خواهی و زورگویی ترامپ ایستادگی کرده بود. از سوی دیگر حتی اگر فرضا در موقعیت فعلی نیز ایران موضعی قاطع برای پذیرش پیشنهادهای مذاکراتی دولت جدید آمریکا داشته باشد و در این جایگاه قرار گرفته باشد که هر گونه تعاملی را مشروط به بازگشت دولت این کشور به برجام کند، ثمره نپذیرفتن ایده «مذاکره بدون پیش‌شرط» غرب‌گرایان با ترامپ است».

خرداد سال۹۷ تنها یک ماه پس از خروج دولت آمریکا از توافق هسته‌ای بود که خبر انتشار نامه ۱۰۰ فعال اصلاح‌طلب با موضوع پذیرش «مذاکره بدون پیش‌شرط» با ترامپ خبرساز شد؛ نامه‌ای که در میان اسامی امضاکنندگان آن نام‌های آشنایی از برخی فعالان خارج‌نشین فتنه ۸۸ نیز به چشم می‌آمد. در بخشی از نامه مذکور از رهبر انقلاب درخواست شده بود «فارغ از جنگ‌های روانی کاخ سفید با یک تصمیم ملی اعلام کند حاضر به انجام مذاکرات بدون قید و شرط با آمریکاست تا قدمی در راه‌حل مشکلات و اختلافات برداشته شود».

سعید حجاریان از دیگر چهره‌های اصلاح‌طلبی بود که آذرماه سال گذشته در گفت‌وگویی با اشاره به لزوم پذیرش فشارهای ترامپ گفته بود: «من معتقدم ترامپ به ‌دلیل ویژگی‌های شخصی و شکست‌هایی که در سیاست‌ خارجی‌اش خورده است، نیازمند یک برد ولو کوچک است تا از پیچ انتخابات ۲۰۲۰ بگذرد، لذا مسؤولان ما می‌توانند از این فرصت استفاده کرده و با ترتیبات دیپلماتیک از آخرین فرصت‌ها استفاده کنند تا مشکل تحریم‌ها را ولو به ‌صورت ناقص و موقت حل کنند!»

اما در رأس این جریان، حسن روحانی به عنوان رئیس‌جمهور نیز سال گذشته در جریان سفر آبه شینزو، نخست‌وزیر مستعفی ژاپن به تهران و پس از آنکه با جواب قاطع رهبر انقلاب مبنی بر عدم صلاحیت ترامپ برای دریافت پیام روبه‌رو شد، طبق آنچه جان بولتون در کتاب خاطرات خود نوشته است روحانی باز هم تمام تلاش خود را برای ارسال یک چراغ سبز به ترامپ انجام داد. او در بخشی از این کتاب به نقل از آبه می‌نویسد: «آبه دست‌کم از اینکه ایران فورا این ملاقات را علنی کرده گلایه داشت اما باز هم معتقد بود روحانی واقعا خواهان گفت‌وگو با آمریکاست و درباره اینکه روحانی چگونه پس از ملاقات آبه با [آیت‌الله] خامنه‌ای، در راهرو دنبال آبه دویده تا به او بگوید برداشتن تحریم‌ها می‌تواند به گشایش باب گفت‌وگو کمک کند، سخن‌سرایی کرد».

مورد دیگر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه دولت روحانی بودکه طی 4 سال دوره ریاست‌جمهوری ترامپ بارها از مذاکره با دولت آمریکا گفت. ظریف حتی کم‌تر از یک ماه پس از شهادت سپهبد شهید سلیمانی، در موضعی نسنجیده از شرایط مذاکره با دولت ترامپ سخن گفت.

* اسرار هویدای اصلاح‌طلبان

پیوند گسست‌ناپذیری که اصلاح‌طلبان میان منافع و نقشه راه داخلی خود با اهداف سیاست خارجی آمریکا در مهار کشورمان برقرار کرده‌اند باعث شده تا عملا این جریان، همان‌گونه که در مصاحبه فائزه هاشمی عیان شد تحقق اهداف خود را در سایه تحقق اهداف آمریکا جست‌وجو کند.

دل بستن به فشارهای اقتصادی ناشی از تحریم و تبدیل کردن این فشارها به اهرمی برای وادار‌سازی نظام جمهوری اسلامی به پذیرش تعهدات تحمیل شده عیان‌ترین مساله‌ای بود که از سوی این عضو حزب کارگزاران بیان شد. در همین زمینه چندان جای تعجب نیست که چگونه اصلاح‌طلبان تمایل داشته و دارند نتایج انتخابات‌های داخلی را تبدیل به متغیری وابسته به تصمیمات خارجی کنند، آنچنان که وزیر امور خارجه به عنوان یکی از نمادهای مدیریتی اصلاحات در سال 93 در شورای روابط خارجی آمریکا صراحتا از نمایندگان این کشور برای پیروزی هم‌قطاران خود‌ طلب کمک می‌کند.

با مجموعه این اوصاف، حرف‌های فائزه هاشمی پیرامون تمایلش به پیروزی ترامپ و امتداد یافتن فشارهای خارجی را می‌توان حرفی از اندرون خانه‌های اصلاح‌طلبان دانست که در محیط بیرونی و با صدایی بلند بیان شد و نامه سرگشاده محسن هاشمی به وی نیز ناشی از فشارهای عمومی به جریان اصلاحات به خاطر افشا شدن ماهیت آنان است.

ناکام‌سازی ایران، مرکز ثقل ذهنیت غرب‌گرایان

یکی از بخش‌های گفت‌وگوی اخیر فائزه هاشمی که در سایه اظهارات شاذ او در سوگواری شکست ترامپ کمتر مورد توجه و ارزیابی قرار گرفت موضعی بود که وی پیرامون سردار شهید حاج‌قاسم سلیمانی اتخاذ کرد. در حالی هاشمی سعی کرد با گزافه‌گویی پیرامون تاثیرات انکارناپذیر این سردار مقاومت در قدرت ایران تشکیک وارد کند که اساسا موفقیت شهید سلیمانی در شکست داعش و سایر گروه‌های تکفیری و متعاقب آن عدم توفیق دولت ایران در بهره‌برداری حداکثری از این پیروزی نشان‌دهنده شکاف موجود میان گفتمان انقلاب و گفتمان جریان غرب‌گرا است.

هاشمی در این گفت‌وگو با اشاره به شخصیت شهید سلیمانی گفت: «الان که ایام سالگرد ترور آقای سلیمانی است ولی من نمی‌شنوم که یک‌ نفر بگوید آقای سلیمانی چه کار کرد. البته من آن دوره‌ دفاع‌مقدس و جنگ با عراق را می‌گذارم کنار، اشاره‌ام به جریان سوریه و بهار عربی به بعد است. نتیجه‌ عملکرد آقای سلیمانی و ما به‌ عنوان مقاومت چه شد؟ چه گرهی از مشکلات کشور ما را باز کرد؟ چه مسیری را برای توسعه باز کرده است؟ ما کجا می‌توانیم افتخار کنیم که مقاومت کردیم و حالا به این رسیدیم و توانستیم توسعه را در اقتصاد، سیاست، آزادی، سیاست خارجی و… به پیش ببریم. حداقل عنوان نشده است».

این پرگویی‌ها در حالی از سوی این چهره اصلاح‌طلب به زبان آمده است که روشن‌ترین گواه در موفقیت سیاست‌های منطقه‌ای شهید سلیمانی، دفع خطر حتمی حمله نیروهای تکفیری به ایران، مهار حداکثری آنها در منطقه و در نهایت تثبیت حوزه نفوذ کشورمان در مقابل جدی‌ترین دشمن منطقه‌ای یعنی رژیم صهیونیستی است. چنین دستاوردی که در نهایت آمریکا را وادار به عمل بزدلانه ترور این سردار قهرمان کرد در شرایطی است که دولت یازدهم و دوازدهم حتی در چیدن میوه این پیروزی نیز ناکام بوده و با دیپلماسی منطقه‌ای ضعیف خود حتی در به دست آوردن جایگاه مهمی در بازار این کشورها ناکام عمل کرد. با این حال، فارغ از عملکرد دستگاه سیاست خارجی دولت در مناسبات منطقه‌ای آنچه انکارناپذیر است، تلاش همه‌جانبه غرب‌گرایان برای مهار اهرم‌های قدرت ایران از جمله نفوذ منطقه‌ای کشورمان است. به عبارت دیگر «ناکام‌سازی ایران» و مهار توان بازدارندگی‌اش به عنوان مهم‌ترین مانع در برابر تجاوز خارجی یکی از جدی‌ترین خطوطی است که اصلاح‌طلبان همواره سعی در حمله به آن دارند. همزبانی صریح فائزه هاشمی با آمریکا، رژیم صهیونیستی و رژیم‌های مرتجع عربی منطقه در حمله به سردار شهید مقاومت نشان از خیز بلند این جریان برای تحقق اهداف دشمنان ایران دارد»


روزنامه‌ی سازندگی:


خبرگزاری مهر: «فائزه هاشمی دختر مرحوم هاشمی رفسنجانی اخیراً در مصاحبه‌ای ضمن زیر سوال بردن سیاست‌های منطقه‌ای ایران از ابراز تمایل برای رأی آوری ترامپ و فشارهای حداکثری او به مردم ایران سخن به میان آورد و پس از اظهار نظر او، «فائزه» در سیبل حملات خانوداه خود قرار گرفت؛ محسن هاشمی رفسنجانی در نامه گلایه‌آمیز خود که روز گذشته منتشر کرد خطاب به خواهرش، نوشت: «از تو صمیمانه تقاضا دارم صحبت‌های خود را اصلاح و از این موضع عذرخواهی کنی و مانع تخریب پدر از طرف تجدیدنظرطلبان خارجی و افراطیون داخلی شوی.»

استقبال از ریاست جمهوری ترامپ، مسئله کوچکی نبود، که دیده نشود. اصلاح طلبان بسیاری در عرصه سیاسی از رئیس جمهور ماندن ترامپ بدشان نمی‌آمد اما اینگونه القا می‌کردند که اصولگرایان از حضور ترامپ در کاخ سفید استقبال می‌کنند. به عبارت دیگر مُهره‌های اصولگرا را مدافع ریاست جمهوری ترامپ می‌دانستند!

راهبرد اصلاح طلبان تندرو: مخالف ترامپ هستیم!

تعدادی از کنشگران اصلاح طلب که در احزاب منحل شده فعالیت می‌کردند و یا در فتنه ۸۸ هم سهیم بودند، قبل از برگزاری انتخابات آمریکا نخستین راهبرد خود را انتقاد از برنامه‌ها و سیاست‌های ترامپ علیه ایران می‌دانستند و در مقابل، برخی از نیروهای داخل [رقبای خود] را مدافع پیروزی ترامپ معرفی می‌کردند.

حمید رضا جلایی پور که به عنوان یکی از نظریه پردازان اصلاح طلب شناخته می‌شود ۲۷ شهریورماه در گفتگو با روزنامه اصلاح طلب شرق، با بیان اینکه اصلاح طلبان مخالف سیاست‌های ترامپ هستند، گفت: ترامپ «تحریم فروش نفت» ایران را به حداکثر رساند و ایران مطلقاً «تحریم بانکی» شد و این نشان می‌دهد ترامپ به ایران ضربه زد، از این رو طبیعی است که من از باخت ترامپ استقبال می‌کنم و تندروها از پیروزی او خوشحال می‌شوند.

راهبرد دوم: پیروزی ترامپ به نفع رقیب ما است!

جریان تندرو اصلاحات در دومین راهبرد خود، پیروزی دونالد ترامپ را برگ برنده‌ای برای رقبای خود در ۱۴۰۰ می‌دانستند و مدعی می‌شدند در آن صورت گزینه دلخواه این جریان در داخل کشور به عنوان نامزد پیروز معرفی می‌شود.

فیاض زاهد فعال سیاسی اصلاح طلب در گفتگویی از این راهبرد رونمایی کرد و با بیان اینکه با انتخاب «بایدن» شانس اصلاح طلبان برای ۱۴۰۰ بیشتر می‌شود، مدعی شد که، انتخاب ترامپ برای اصولگرایان که او آنها را نیروهای تندرو خطاب کرده بود ایده آل است، به این دلیل که فکر می‌کنند انتخاب ترامپ در آرایش سیاسی در ایران تأثیرگذار است و اگر ترامپ، روی کار بیاید نوید آن است یک دولت نظامی در ایران روی کار می‌آید.

عباس عبدی فعال سیاسی اصلاح طلب هم که دل خوشی از مصوبات مجلس یازدهم بخصوص قانون «لغو تحریم ها»، ندارد در حساب کاربری خود با بیان اینکه اصولگرایان از شکست ترامپ عصبی هستند، نوشته بود: دعا کنیم ترامپ برگردد.

راهبرد سوم: پیروزی «ترامپ» و «بایدن» به نفع کیست؟

سومین راهبرد این جریان، مطرح شدن حل مشکلات و ایجاد شرایط بهتر در کشور در دوره پسا «بایدن» است در صورتی که به اعتقاد آنها برخی در داخل تمایل دارند دوره ترامپ همچنان تکرار شود.

محمود میرلوحی عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت [بدل جبهه منحل شده مشارکت] ۲۳ شهریورماه در گفتگویی از تمایل اصولگرایان برای رأی آوری ترامپ سخن گفته بود و ضمن ایجاد فضای دو قطبی در داخل مبنی بر حامیان ترامپ و بایدن در داخل کشور، مدعی شد: اگر ترامپ رأی بیاورد در انتخابات ما هم تأثیر دارد اما اگر بایدن رأی بیاورد شرایط ما بهتر است؛ برخی اصولگرایان ما تمایلشان را به ترامپ نشان می‌دهند.

کار فقط به ارائه تحلیل برخی فعالان سیاسی اصلاح طلب که رقیب را متهم به پیروزی ترامپ در انتخابات می‌کردند ختم نشد بلکه از رسانه‌های همسو با خود هم برای تکمیل مهره‌های این پازل بهره بردند. ابوالفضل تقوایی در یادداشتی که ۲۵ مهرماه در سایت انصاف نیوز با عنوان «چرا اصولگرایان ترامپ را ترجیح می‌دهند؟»منتشر شده بود، نوشت: «با پیروزی ترامپ درانتخابات، روند هزیمت سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان، که با انتخابات آخرین دوره نمایندگی مجلس شورای اسلامی آغاز شده بود، شدت خواهد گرفت؛ قدرت‌یابی دوباره ترامپ، سطح منازعه میان ایران و آمریکا را خواهد افزود و از نقش‌آفرینی نیروهای حامی گفت‌وگو و مذاکره در مراکز تصمیم گیری، خواهد کاست.»

راهبرد آخر

راهبردهای رسانه‌ای چندگانه اصلاح طلبان در راستای مخالفت با برنامه‌های ترامپ علیه ایران طراحی شد و در نهایت به تقابل با سیاست‌های کلی نظام رسید.

راهبردهایی که در این گزارش به آن پرداخته شد و در پرده آخر این سناریو، فائزه هاشمی به صراحت و بدون لکنت زبان ضمن تأیید فشارهای رئیس جمهور آمریکا که روزهای پایانی خود را در کاخ سفید سپری می‌کند، گفت: «برای ایران دوست داشتم آقای ترامپ انتخاب شود… د.»

صادق زیبا کلام هم که از مواضع او ذوق زده شده بود در حساب کاربری خود نوشت: «فائزه هاشمی چیزی گفت که خواست قلبی میلیون‌ها ایرانی در انتخابات آمریکا بود»!

به نظر می‌رسد، اظهارات دختر مرحوم هاشمی حامل یک پیام بود و آن اینکه این نیروهای اصلاح طلب بودند که پیروزی «ترامپ» در انتخابات آمریکا برای آنها حائز اهمیت بود از این رو راهبردهای خود را به نام رقیب و به کام اصلاح طلبان دنبال می‌کردند؛ به هرحال این جریان با سناریو طراحی شده خود نشان داد که به دنبال فریب افکار عمومی بود، موضوعی که تازگی ندارد و پیش از این هم تلاش‌هایی از سوی آنها برای مهندسی شدن افکار عمومی صورت گرفت تا بدین وسلیه از پذیرش مسئولیت و پاسخگو بودن شانه خالی کنند اما اکنون «دم خروس» بیرون زد»


مشرق‌نیوز: «اخیراً مصاحبه فائزه هاشمی با وب‌سایت انصاف نیوز با واکنش‌هایی در فضای رسانه‌ای همراه بوده است که مهم‌ترین واکنش، نامه محسن هاشمی به وی و طلب عذرخواهی از فائزه است.

دختر هاشمی رفسنجانی در این مصاحبه می‌گوید:

“برای ایران دوست داشتم آقای ترامپ انتخاب شود، ولی اگر یک آمریکایی بودم به آقای ترامپ رأی نمی‌دادم. به خاطر همین فشارهایی که می‌آورد، بالاخره شاید یک تغییر سیاستی اتفاق بیفتد. ”

دختر خانواده هاشمی همچنین با توهین به شهید سلیمانی درباره حضور ایشان در محور مقاومت و مقابله با داعش گفت:

آقای قاسم سلیمانی قبل از رفتن به سوریه با پدرم مشورت کرد و ایشان به وی گفت نرو…، این همه از سیاست مقاومت و اقدامات ایران در منطقه دفاع می‌شود، درحالی‌که هر چیزی که نتیجه آن به توسعه ایران منجر نشود، نمی‌تواند کار مثبتی باشد… در ایام سالگرد ترور آقای سلیمانی، از یک نفر نمی‌شنویم که بگوید او چه‌کار کرد. پدرم درایت و آینده‌نگری قوی داشته که توصیه کرده به سوریه نروید و درست هم گفته است… نتیجه عملکرد آقای سلیمانی و یا نتیجه عملکرد ما به عنوان سیاست مقاومت چه بوده است؟ چه گرهی از مشکلات کشور ما بازکرده و چه مسیری برای توسعه ایران گشوده است؟

فارغ از ساده‌سازی موضوع حضور حاج قاسم در محور مقاومت و نتایج این حضور در امنیت منطقه و به‌خصوص جمهوری اسلامی و مردم ایران، اظهارنظر وی درباره قاتل شهید سلمانی و اینکه اعتراف می‌کند دوست دارم ترامپ ادامه پیدا می‌کرد تا ایران و مردمش تحت‌فشارهای بیشتر قرار بگیرد، حکایت از سناریویی است که نمی‌شود تنها فائزه را مبدعان دانشت بلکه این اظهارنظر، حرف دل اصلاح‌طلبان و کاسبان تحریم است تا به‌واسطه کمک همه‌جانبه آمریکا علیه ایران، خودشان بتوانند به نون و نوایی در عرصه قدرت و سیاست برسند و با استفاده از دوقطبی‌های صلح و جنگ، تحریم و ایستادگی، بتوانند در بزنگاه‌های مهم افکار عمومی را مهندسی و مدیریت کنند.

اما درباره این اظهارات و واکنش‌های صورت گرفته چند نکته قابل‌تأمل است که در ادامه به آن اشاره می‌شود:

۱- محسن هاشمی با منت گذاشتن بر سر نظام اسلامی آن هم به نفع خواهرش، تلویحا می‌گوید که تو حق‌داری عصبانی باشی ولی این بار عذرخواهی کن…!

هاشمی در این نامه مدعی می‌شود:

می‌دانم که در سال‌های اخیر برخوردهای نادرستی با تو، خانواده و فرزندت شده است که شاید باعث کشاندن تو به تندروی و خارج شدن از مشی میانه‌روی پدر گردیده، ولی این دلیل نمی‌شود که به رئیس‌جمهور کشور بیگانه امید ببندی و دم از استقلال بزنی! لذا از تو صمیمانه تقاضا دارم صحبت‌های خود را اصلاح و از این موضع عذرخواهی کنی و مانع تخریب پدر از طرف تجدیدنظرطلبان خارجی و افراطیون داخلی شوی.

محسن هاشمی یا در خانواده هاشمی بزرگ نشده است و یا اگر بزرگ‌شده، خواهر خود را نشناخته است و احتمالاً هم نمی‌داند معنای میانه‌روی چیست؛ به‌عنوان‌مثال حضور فعال این فرد در فتنه ۸۸ یا حمایت قاطعانه این خانم از فرقه بهاییت و یا رفتارهای افراطی‌اش در مجله زن روز که به گفته هاشمی به وی تذکر داده آن هم در دهه هفتاد، برای تندرو بودن و معتدل نبودن امثال فائزه کفایت می‌کند و به قطع آقای محسن هاشمی فقط منت به‌نظام و مردم گذاشته است که باید بپذیرند فائزه عصبی است و از مشی اعتدال خارج‌شده است…

۲- محسن هاشمی در قسمت دیگری از نامه به خواهرش می‌نویسد:

چهارمین سالگرد رحلت پدر، سپری نشده بود که انتشار مصاحبه‌ای از تو موجب ناراحتی علاقه‌مندان آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و البته اعضای خانواده را فراهم کرد و بهانه‌ای مناسب به افراطیون و تخریب گران پدر داد و برگ دیگری بر مظلومیتش اضافه شد.

محسن هاشمی بازهم در سناریویی که مجبور به اجرای آن شده است، خودش را به آن راه زده و پدر خود مرا مظلوم جلوه داده است و از خواهر می‌خواهد برای جلوگیر از تخریب پدر، عذرخواهی کند حالان که چه کسی است که نداند فائزه هاشمی در زمان حیات پدرش، تو دهنی بزرگی به هاشمی رفسنجانی زد و هیچ‌کدام از اعضای خانواده از مادر گرفته تا دیگر اعضا، خم به ابرو نیاوردند که فائزه چگونه حرمت پدر را مقابل مردم لکه دارد کرد.

اما فائزه چگونه حرمت پدرش را رعایت نکرد؟

در پی انتشار خبر دیدار فائزه هاشمی با چند نفر از عناصر فرقه ضاله بهاییت ر اردیبهشت ۹۵، روزنامه جمهوری اسلامی در گفتگویی با هاشمی رفسنجانی نظر ایشان را در ابن زمینه پرسید؛ هاشمی رفسنجانی گفت: فائزه اشتباه بدی کرده و باید آن را تصحیح و جبران کند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: فرقه ضاله بهاییت یک فرقه استعمار ساخته و منحرف است که همیشه با همین انحراف شناخته‌شده و ما همیشه از این فرقه تبری جسته و می‌جوییم.

بلافاصله بعد از انتشار واکنش پدر خانواده نسبت به اقدام مخالف دین دختر، فائزه هاشمی بر اساس برنامه‌ریزی قبلی بار دیگر وارد میدان شده و به‌نوعی جواب پدر را می‌دهد.

فائزه در گفتگو با یورونیوز می‌گوید: موضع من نسبت به بهایی‌ها، موضع حقوق بشری است. اینکه ما به‌عنوان دین این‌گونه تبعیض قائل شویم و این‌گونه ظلم بکنیم به بهایی‌ها و سایر گروه‌ها مثل اصلاح‌طلبان درست نیست. شما ببینید چقدر بچه‌های اصلاح‌طلب داریم که از دانشگاه‌ها اخراج شده‌اند و زندان رفته‌اند به این دلیل که از حکومت انتقاد کرده‌اند. این‌ها ظلم است در مورد بهایی‌ها هم همین است. نگاه من، نگاه حقوق بشری است.

فائزه هاشمی می‌گوید که نگاه او به بهاییان در ایران حقوق بشری است و معتقد است که: ما در ایران داریم ظلم می‌کنیم نه‌تنها به این‌ها که به خیلی‌ها. منتهی میزان این‌ها از همه بالاتر است؛ و نباید این اتفاق بیفتد و ما باید رفتارهایمان را اصلاح بکنیم.

دختر هاشمی می‌گوید: من کار خطایی نکرده‌ام و عادت هم به مخفی‌کاری ندارم خانواده ما اصلاً این‌طوری هستند و خیلی‌ها معتقد هستند چوب‌هایی که ما می‌خوریم و هزینه‌هایی که می‌دهیم به خاطر صداقت و سادگی‌مان است که نمی‌توانیم دروغ‌گو باشیم و تظاهر کنیم. الآن هم پشیمان نیستم.

همین یک مثال نشان می‌دهد که محسن هاشمی برخلاف واقع، می‌داند که خواهرش چه فرد افراطی است و چگونه مشی ضدانقلابی را دنبال می‌کند ولی با نامه‌ای سراسر حق‌به‌جانب، هم پدرش را مظلوم جلوه می‌دهد و هم فائزه را فردی معتدل نشان می‌دهد که به دلیل رفتارهای دیگران عصبی شده است و مجوز دارد که این‌گونه به دشمن قطعی مردم دل ببندد و قهرمان این مملکت را این‌گونه به تمسخر بکشد و بگوید حضور حاج قاسم رد عراق هیچ نفعی نداشت و اینکه هاشمی به حاج قاسم گفت سوریه نرو، حرف درستی بوده است.

به هر جهت با مصداق‌ها و مثال‌های فراوان، می‌توانیم اثبات کنیم که دختر هاشمی رفسنجانی از ابتدا افراطی و تندرو بوده است و اگر محسن هاشمی بگوید من از این مصادیق بی‌خبر و بی‌اطلاع بودم، قطعاً قابل‌پذیرش نیست و سناریو نامه منتشرشده محسن هاشمی، به دلیل شور شدن بیش‌ازحد آش خواهر بوده است، البته فائزه هاشمی همین مقدار ظاهرسازی را هم رعایت نکرده و پاسخ برادر را هم مانند پدر، می‌دهد و می‌گوید:

محسن در بین ما از همه محافظه‌کارتر است یا به قول خودش عاقل‌تر است. خیلی دلش می‌خواهد ما را کنترل کند.

مسئله دیگری که نیاز است محسن هاشمی توجه کند، خود مظلوم پنداری خانواده هاشمی است به‌گونه‌ای است که در این خانواده هر آنچه باب میل ایشان از پدر گرفته تا فرزندان و مادر نباشد، ظلم و بی‌عدالتی است و رفتارهای این خانواده معیار عدالت و درست است که مشرق در مطلب بعدی به این مسئله بیشتر خواهد پرداخت»


خبرگزاری تسنیم: «فائزه هاشمی دختر مرحوم هاشمی رفسنجانی اخیرا در مصاحبه‌ای با سایت انصاف نیوز با اشاره به رویکردهای اقتصادی دولت سازندگی مدعی شده است:اگر آن تفکرات و روش‌های بابا (بعد جنگ) ادامه پیدا می‌کرد ما الان حتما یک کشور توسعه‌یافته بودیم. نه اینکه الان در وضعیت فلاکت‌باری باشیم که در همه‌ی شاخص‌های خوب آخر و در همه‌ی شاخص‌های بد در ده کشور اول باشیم.

وی در ادامه چاره کار اقتصاد کشور را تداوم پیاده‌سازی سیاست‌های تعدیل اقتصادی که از دوران دولت سازندگی در کشور کلید خورد، عنوان کردهو گفته است:در اروپا قیمت انرژی آزاد است، برای همین صرفه‌جویی می‌شود، ولی از آن طرف یک سری خدمات اجتماعی مثل آموزش، بهداشت و… را فراهم می‌کنند. برنامه‌ی بابا همین بود.

ادعای فائزه هاشمی مبنی بر آثار مثبت پیاده‌سازی سیاستتعدیل اقتصادی در دولت سازندگی و حمایتدولت هاشمی از گسترش خدمات اجتماعی بویژه در حوزه آموزش و بهداشت در حالی است که بر اساس آمارهای رسمی، میزان تورم در سال 74به رقم بی‌سابقه 49.4 درصد رسید که بالاترین تورم ثبت شده در تاریخ جمهوری اسلامی بوده است. همین وضعیت بود که دولت سازندگی را مجبور کرد تاسیاست‌های تعدیل اقتصادی را در همان سال 74 متوقف کند.

فائزه هاشمی در مصاحبه اخیر خود در حالی مدعی گسترش رفاه و خدمات اجتماعی در دولت سازندگی شده که عباس عبدی از چهره‌های مطرح اصلاح‌طلب در مهر ماه سال 73 در یادداشتی با عنوان«احساس رها شدن» که در روزنامهسلام منتشر شده بود دربارهپیامدهای منفی پیاده‌سازی سیاست‌های تعدیل اقتصادی از سویدولت هاشمی نوشته بود:«علت تورم هرچه می‌خواهد باشد، آنچه مهم است این است که مردم احساس می‌کنند از جانب نیروهای ناشناخته‌ای که زاییدة تعدیل اقتصادی است، کاملاً احاطه شده و تهدید می‌شوند، و از طرف دیگر، هیچ قدرت شناخته‌شده‌ای آنان را حمایت نمی‌کند، و نوعی احساس رها شدن می‌کنند، و این احساس خطرناکی است.»

دختر مرحوم هاشمی رفسنجانی در بخش دیگری از این مصاحبه ضمن زیر سوال بردن سیاست‌های منطقه‌ای ایران به شکست ترامپ در انتخابات اخیر آمریکا پرداخته است. وی در کمال تعجب در موضع‌گیری همسو با رسانه‌های معاند فارسی‌زبانکه در دو سال گذشته از هیچ تلاشی برای افزایش اثربخشی فشارهای تحریمی آمریکا علیه کشورمان دریغ نکرده بودند، می‌گوید:دوست داشتم آقای ترامپ انتخاب شود (برای ایران) به خاطر همین فشارهایی که می‌آورد، بالاخره شاید یک تغییر سیاستی اتفاق بیفتد!اگر فشارهای آقای ترامپ ادامه پیدا می‌کرد، بالاخره ما مجبور می‌شدیم یک تغییر سیاست‌هایی را داشته باشیم. اگر آن تفکرات و روش‌های بابام ادامه پیدا می‌کرد ما الان حتماً یک کشور توسعه‌یافته بودیم!»


وبسایت فردا: «احتمال خود فائزه هاشمی هم فکر نمی‌کرد که مصاحبه‌اش با انصاف‌نیوز تا این اندازه در مرکز توجه قرار بگیرد، اما استقبال از ریاست جمهوری ترامپ، آن هم به آن دلیل جنجالی مسائل کوچکی نبود، که دیده نشود و مورد نقد قرار نگیرد. شاید خیلی‌های دیگر هم در فضای سیاست ایران به دلایلی از رئیس جمهور ماندن ترامپ بدشان نمی‌آمد، اما حداقل آن را نگفته بودند یا اینکه فقط به تاثیرات احتمالی آن بر انتخابات نظر داشتند نه اینکه مثل فائزه هاشمی خواستار فشار به ایران و بعد هم عقب نشینی حاکمیت باشند! برای همین هم سخنان وی تا این اندازه سر و صدا به پا کرد.

سخنان او خیلی زود با واکنش‌های گسترده‌ای همراه شد. نه فقط اصولگرایان که صدای اصلاح‌طلبان و خانواده هاشمی نیز درآمد. به عنوان مثال محمدعلی ابطحی رییس دفتر خاتمی در دولت اصلاحات در حساب کاربری‌اش در توئیتر نوشت: «سرکار خانم فائزه هاشمی کاش آرزو نمی‌کردید ترامپ بماند برای فشار بیشتر به ایران، باور کنید وضع معیشت بیشتر مردم، مثل خاندان هاشمی نیست. رنج بردند از دوران تحریم و فشار. هیچ قوم و ملتی با نگاه به خارجی سربلند نشده.»

نقد‌های خانوادگی

سایت خبری برنا نیز به نقل از یک منبع نزدیک به خانواده هاشمی نوشت: «فاطمه، محسن، مهدی و یاسر هاشمی از این اظهارات به شدت عصبانی هستند و آن را خلاف دیدگاه‌های آیت‌الله هاشمی و مواضع خانواده آن مرحوم می‌دانند. این واکنش فرزندان آیت‌الله هاشمی به اطلاع فائزه هاشمی رسیده است.»

عصبانیت مورد اشاره را می‌شد در سطر‌های نامه سرگشاده محسن هاشمی هم مشاهده کرد. رییس شورای شهر تهران که این روز‌ها نامش در همه لیست‌های احتمالی برای ریاست‌جمهوری در دوره بعد یا تصدی شهرداری پایتخت به چشم می‌خورد، اصلا از اظهارات خواهر خوشش نیامد. او در نامه گلایه‌آمیز خود نوشت: «می‌دانم که در سال‌های اخیر برخورد‌های نادرستی با تو، خانواده و فرزندت شده است که شاید باعث کشاندن تو به تندروی و خارج شدن از مشی میانه‌روی پدر گردیده، ولی این دلیل نمی‌شود که به رییس‌جمهور کشور بیگانه امید ببندی و دم از استقلال بزنی! بنابراین از تو صمیمانه تقاضا دارم صحبت‌های خود را اصلاح و از این موضع عذرخواهی کنی و مانع تخریب پدر از طرف تجدیدنظرطلبان خارجی و افراطیون داخلی شوی.»

محمد هاشمی: حق با محسن است

محمد هاشمی برادر مرحوم هاشمی‌رفسنجانی، اما حق را به محسن می‌دهد. او در گفتگو با «جهان‌صنعت» ضمن تاکید بر اینکه حتما «برخورد آقا محسن درست است» گفت: «فائزه اشتباه می‌کند».

وی در تشریح دلایل خود برای این رویکرد گفت: «ترامپ دیوانه‌ای است که تاریخ نظیر آن را ندیده است. بر این اساس معتقدم که فائزه اشتباه می‌کند.» هاشمی تاکید کرد: «فائزه گفته است که ریاست‌جمهوری ترامپ را برای ایران بهتر می‌بیند و این فلسفه کاملا اشتباه است. اینکه معتقد باشیم فشار به ملت ایران نتیجه خوبی دارد، تفکر بدی است. ضمن اینکه ایران اصلا این‌گونه نیست. کسانی که تصور می‌کنند ایران بیدی است که با باد‌هایی مثل ترامپ بلرزد، اشتباه می‌کنند.»
وی ادامه داد: «ایران یک قدرت منطقه‌ای و جهانی است که راه خود را انتخاب کرده و ادامه می‌دهد. دوره این حرف‌ها گذشته که کسی فکر کند با فشار بایدن یا ترامپ چیزی تغییر می‌کند. در بحث برجام هم اگر آن‌ها به تعهدات خود عمل کنند، ما هم متعهد می‌شویم، اما اگر آن‌ها عمل نکنند، دلیلی ندارد که ما هم پایبند باشیم.»

محمد هاشمی در واکنش به اینکه برخی نامه سرگشاده محسن هاشمی را ناشی از محافظه‌کاری او می‌دانند، گفت: «این نامه نشان از واقع‌بینی محسن است.» وی همچنین در پاسخ به اینکه آیا حرف‌های فائزه برای محسن مشکل‌ساز شده و به موقعیت سیاسی وی آسیب می‌زند یا خیر گفت: «به نظر من این دو ربطی به هم ندارد. نظر محسن جداست و هر کسی نظر خود را دارد و مسوول نظرات خود نیز هست.»

اظهارات فائزه و واکنش خانواده، اما همه ماجرا نبود و دیدیم که حواشی پیش آماده چطور ادامه دارد. حواشی که سبب شد عکس خواهر و برادر روی پیشخوان روزنامه‌های امروز حسابی به چشم بیاید.

به عنوان مثال «وطن امروز» که در شماره دیروز هم از این مصاحبه غافل نشده و تیتر «سوگوار ترامپ در سالگرد پدر» را برگزیده بود، امروز با تیتر «پشت نقاب اصلاحات» نوشت: «صحبت‌های غیرملی فائزه هاشمی درباره نفع اصلاح‌طلبان از تحریم‌های ترامپ علیه مردم ایران، پرده‌ها را کنار زد و اندرونی جریان اصلاحات برای مردم آشکار شد».

«کیهان» نیز حمایت فائزه هاشمی از تحریم‌های ترامپ را رسوایی جدید مدعیان اصلاحات می‌خواند و یادآور می‌شود که: «چند سال پیش (آذرماه ۱۳۹۱) افشای فایل صوتی گفت‌وگوی مهدی هاشمی (فرزند مرحوم آیت‌الله هاشمی) و نیک‌آهنگ کوثر (ضدانقلاب خارج‌نشین) که با حواشی و جنجال زیادی همراه بود، مشخص کرد که یک برنامه‌ریزی میان مهدی هاشمی و جریان برانداز به‌منظور اعمال فشار به ارکان نظام برای کوتاه آمدن در برابر فتنه‌گران وجود داشته است.»

مرزبندی اصلاح‌طلبان

روزنامه‌های اصلاح‌طلب نیز در این قضیه سکوت نکرده و با جانبداری از محسن هاشمی، سعی کردند که حساب خود را فائزه جدا و مرزبندی کنند. این توصیه‌ای است که در سرمقاله روزنامه «آفتاب یزد» صراحتا بیان شد. در این یادداشت آمده است: «وقتی جریان اصلاح طلب بر مصالحه و مذاکره تاکید دارد طبعا ترامپ دشمن این رویکرد بوده پس شان طرح این سخنان غریب چه بوده است؟ پیش‌تر هم البته یکی دیگر از اعضای حزب کارگزاران سخنانی مطرح کرد که حاشیه ساز شد. سعیدلیلاز که مشاور امین غالب دستگاه‌های دولتی شده است (!) در سخنانی به استقبال رئیس جمهور نظامی رفته بود. هرچند برخی از طرفداران اجاره‌ای وی در پی ماله کشی بر سخنان عجیب او بودند، اما روشن بود که او می‌خواهد بگوید حتی اگر رئیس جمهور بعدی نظامی هم باشد او حاضر است با وی کار کند! خب طبعا این ادعا نیز میانه‌ای با مرام اصلاح طلبی ندارد. هیچ وقت این جریان طالب یک رئیس جمهور نظامی نبوده و به صورت مداوم و مکرر تاکید و اصرار بر مرزبندی میان فعالیت سیاسی و نظامی‌گری کرده است.

به نظر می‌رسد بجاست موثران جریان اصلاح طلب فکری به حال این قضیه کنند. این گاف‌های سهوی یا عمدی برای جریان مذکور گران تمام خواهد شد. به عبارت ساده اینجا، جای رودربایستی سیاسی نیست و باید مرزبندی کرد با کسانی که عاشق ترامپ جانی هستند و …. فکر نمی‌کنم روشن‌تر می‌شد نوشت!»

روزنامه «شرق»، اما چندان هم منتقد فائزه نیست و با پررنگ کردن قضاوت‌های وی درباره برادر و محافظه‌کاری‌هایش در لفافه هم که شده، به او حق بدهد. این روزنامه اصلاح‌طلب می‌نویسد: «فائزه در همان مصاحبه جنجالی گفته بود که محسن در بین ما از همه محافظه‌کارتر است یا به قول خودش عاقل‌تر است. خیلی دلش می‌خواهد ما را کنترل کند…. به نظر می‌رسد که از آن منظر که محسن هاشمی گفته، صحبت‌های خواهرش گزکی به دست مخالفان هاشمی می‌دهد، بیراه نیست».

«آرمان ملی» که به خانواده هاشمی نزدیک است، اما به شرح ماجرا و انتقاد از منتقدان فائزه اکتفا کرده است.»


روزنامه‌ی جام‌جم: «فائزه هاشمی در مصاحبه‌ای که در سالروز درگذشت آیت‌ا… هاشمی‌رفسنجانی با انصاف‌نیوز داشت از تمایلش به ابقای مجدد ترامپ در مسؤولیت ریاست‌جمهوری آمریکا گفت و دلیل این تمایل را در این دانست که شاید اگر فشارهای ترامپ ادامه پیدا می‌کرد، بالاخره ما مجبور می‌شدیم یک تغییر سیاست‌هایی را داشته باشیم. وی در این مصاحبه گفت: دموکرات‌ها در مقابل ایران، کمی شل و ول هستند.

ید طولای فائزه در حاشیه‌سازی

در میان اعضای خانواده آیت‌ا… هاشمی‌رفسنجانی، رویکردهای سیاسی فائزه همواره با بازتاب‌های مختلفی روبه‌رو بوده است. او که اکنون رئیس شاخه زنان حزب کارگزاران سازندگی است در طول دوران حیات سیاسی خود مواضع پرحاشیه‌ای داشته است.

او به عنوان یکی از بنیانگذاران حزب کارگزاران شناخته می‌شود و فعالیت‌های اجرایی خود را در سال ۶۹ با تصدی‌گری ریاست فدراسیون ورزش بانوان شروع و در این سمت اولین جنجال سیاسی خود را با طرح موضوع دوچرخه‌سواری بانوان آغاز کرد.

حضور او در انتخابات دوره پنجم مجلس شورای اسلامی هم بازتاب‌های فراوانی در پی داشت و با وجود همه جنجال‌هایی که پیرامون او بود توانست به عنوان نفر دوم نمایندگان منتخب حوزه انتخابیه تهران، مجوز ورود به خانه ملت را پیدا کند.

سال ۷۷ بود که او روزنامه زن را به عنوان اولین روزنامه مربوط به زنان منتشر کرد. طرح موضوعات سیاسی با موضوعاتی مثل نقد حجاب، حمایت از فمینیسم و بیان برخی از مسائل مرتبط با بحث دیه زنان ازجمله سوژه‌هایی بود که در این روزنامه به آن پرداخته می‌شد و واکنش‌های زیادی در پی داشت و در نهایت با درج خبری درباره فرح پهلوی، روزنامه زن توقیف و در آخر تعطیل شد.

فائزه هاشمی بعد از ماجرای انتخابات۸۸ و اوج آشوب‌های این دوران به خاطر شرکت در تظاهرات روز ۳۰خرداد و برای دومین بار هم در اول اسفند۸۸ دستگیر و بازداشت شد.

او طی این سال‌ها مصاحبه‌های مختلفی با رسانه‌ها داشت که معمولا جنجال‌آفرین بود. گفت‌وگوی او با شبکه دوی صداوسیما در اردیبهشت ۸۸ درباره حجاب اسلامی،‌ مصاحبه با سایت روزآنلاین با طرح این ادعا که مملکت به دست اراذل و اوباش افتاده ازجمله گفت‌وگوهایی بود که واکنش‌های زیادی از فعالان سیاسی را در پی داشت و حتی به خاطر مصاحبه با روزآنلاین برای او پرونده قضایی تشکیل و بعد از رسیدگی، به جرم فعالیت تبلیغی علیه نظام، به شش‌ماه حبس تعزیری و پنج سال محرومیت از فعالیت‌های سیاسی، فرهنگی و مطبوعاتی محکوم شد.

مواضعی که با هیچ نگاهی قابل دفاع نیست

گفت‌وگو با سایت انصاف‌نیوز جدیدترین موضع جنجال‌برانگیز فائزه هاشمی است، اما نکته اینجاست که این بار فعالان سیاسی به صورت یکپارچه نسبت به این اظهارات، انتقاد کرده و خواستار اصلاح آن از سوی فائزه هاشمی  شده‌اند.

مواضع جدید فائزه هاشمی نشان می‌دهد که او به‌خاطر مخالفت با برخی سیاست‌های کلی نظام جمهوری اسلامی، حاضر است حتی به قیمت تحت فشار بودن مردم، ترامپ مجددا در مسؤولیت ریاست‌جمهوری قرار گیرد تا با تداوم پروژه تشدید فشار حداکثری علیه ملت ایران، جمهوری اسلامی مجبور به عقب‌نشینی از سیاست‌های خود شود.

این اظهارات حتی جریان اصلاحات را که به هر حال سیاست منعطفی در برابر غرب دارند  به واکنش واداشت. نخسین واکنش از سوی خانواده آیت‌ا… هاشمی رفسنجانی اتخاذ شد و در این زمینه خبرگزاری برنا از قول یک منبع نزدیک به خانواده مرحوم هاشمی نوشت: فاطمه، محسن، مهدی و یاسر هاشمی از این اظهارات به‌شدت عصبانی هستند و آن را خلاف دیدگاه‌های آیت‌ا… هاشمی و مواضع خانواده آن مرحوم می‌دانند. این منبع آگاه تاکید کرد: این واکنش فرزندان آیت‌ا… هاشمی به اطلاع فائزه هاشمی رسیده است.

در ادامه محسن هاشمی رفسنجانی در نامه سرگشاده‌ای خطاب به خواهرش نوشت: هنوز چهارمین سالگرد رحلت پدر، سپری نشده بود که انتشار مصاحبه‌ای از تو موجب ناراحتی علاقه‌مندان آیت‌ا… هاشمی رفسنجانی و البته اعضای خانواده را فراهم کرد.

محسن هاشمی در این نامه از خواهرش خواست صحبت‌های خود را اصلاح و به‌خاطر این موضع عذرخواهی کند.

وی همچنین دیروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: صحبت‌های فائزه دل دوستداران آیت‌ا… هاشمی و خانواده را رنجاند و از او خواستیم به‌دلیل کلماتی که درباره پیروزی ترامپ گفته از مردم ایران عذرخواهی کند، زیرا ترامپ برای کشور ما چیزی جز ترور، تهدید، بدعهدی و توهین نداشت و برای چنین شخصی نباید این حرف‌ها زده شود.

محسن هاشمی افزود: صحبت فائزه نه مورد تایید خانواده و نه مورد تایید حزب کارگزاران است و من به نمایندگی از خانواده در این رابطه پوزش می‌طلبم. محمدعلی ابطحی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز با انتشار مطلبی در توییتر نوشت: سرکار خانم فائزه هاشمی! کاش آرزو نمی‌کردید ترامپ بماند برای فشار بیشتر به ایران. باور کنید وضع معیشت بیشتر مردم، مثل خاندان هاشمی نیست. رنج بردند از دوران تحریم و فشار. هیچ قوم و ملتی با نگاه به خارجی سربلند نشده.

محمدرضا جلایی‌پور، فعال سیاسی اصلاح‌طلب هم در یادداشت تلگرامی خود به نقد دیدگاه فائزه هاشمی پرداخت و نوشت: ما را به خیر آمریکا امیدی نیست، همین که شر کمتری برساند و کمتر حقوق بشرمان را نقض کند(و ترامپ بیش از رقبایش شر می‌رساند) خوب است. متکی به شهروندان خودمان باید برای گشایش سیاسی و اقتصادی و اجتماعی بکوشیم»


جهان‌نیوز: «جریانات و فعالان سیاسی‌ای بوده‌اند که با گذر زمان نسبت به اصول و ارزش‌های خود تجدیدنظر کرده‌اند؛ چه آنها که تجدیدنظرشان باعث شده خاطرات بد گذشته‌شان را جبران کنند و چه آنها که با تجدیدنظر در اصول خود مانع از بر جا گذاشتن نام نیکی از خود شدند، هر دو در اصل تجدیدنظرطلبی با همدیگر شباهت داشته‌اند اما فارغ از مواضعی که نشان‌دهنده تجدیدنظر افراد بوده، برخی مواضع حکایت از برداشته شدن پرده از چهره افراد و جریانات دارد؛ چهره‌ای که آنها در برهه‌هایی و بنا بر مصالح زمانی برای خود تعریف کرده بودند تا در همراه ساختن مردم با خود موفق شوند و اهداف خود را که مغایر با خواست عمومی جامعه بوده، دنبال کنند.

به گزارش وطن امروز، مطالعه تاریخ تحولات سیاسی ایران در دهه90 بدون توجه داشتن به کلیدواژه‌های «تحریم»، «مذاکره» و «دولت آمریکا» امری محال به نظر می‌آید، چه از آن رو که آغاز این دهه با شدت گرفتن «تحریم‌ها» علیه کشورمان همزمان شد و پس از آن نیز جریانی که از سال92 موفق به کسب دولت‌های یازدهم و دوازدهم شد، همه تمرکز خود را بر برجسته کردن این کلیدواژه معطوف کرد تا از قبل آن با شعار «مذاکره» با «دولت آمریکا» رای مردم را تصاحب کند.

آنها تمام تلاش خود را کردند تا هر شخص، ایده و نقدی در نسبت با این کلیدواژه‌ها تحریم شود و پس از آن با تفسیر به رای تمام آنها به مانعی در برابر رفع تحریم‌ها، به انزوای منتقدان خود کمک کنند. در این میان جدی‌ترین خط حمله به منتقدان برای بی‌اعتبار کردن انتقادات‌شان بر این مدار پیگیری می‌شد که آنان مخالف برداشته شدن تحریم‌ها و متعاقب آن گشایش اقتصادی در زندگی مردم هستند، تا جایی که حتی رئیس‌جمهور نیز بارها در نطق‌های عمومی خود با استفاده از عباراتی همانند «کاسبان تحریم» سعی در نهادینه کردن این گزاره داشت.

* کارگزاران داخلی تحریم

گذر زمان و پر شدن پیمانه عمر دولت روحانی آن هم در شرایطی که به گفته مقامات دولتی وضعیت تحریم‌ها در سال آخر دولت به مراتب سخت‌تر از زمان آغاز به کار روحانی است، باعث شده تا اظهارات متفاوت و متناقضی از طرف اصلاح‌طلبان برای فرار از مسؤولیت حمایت‌شان از روحانی مطرح شود، تا جایی که آنها بارها سعی کردند با ترامپیست خواندن منتقدان دولت، آخرین شانس‌های خود برای احیای خط تبلیغاتی سال‌های نخستین دولت را زنده کنند.

در این میان اما با پایان یافتن عمر دولت ترامپ، برخی مواضع مهم‌ترین چهره‌های حامی روحانی نشان از آن دارد که آنها نه‌تنها تمایلی به کاهش فشار تحریم‌های خارجی ندارند که حتی حیات سیاسی‌شان نیز وابسته به این تحریم‌هاست، به گونه‌ای که می‌توان برچسب «کاسب تحریم» را کامل‌ترین توصیف از حیات سیاسی‌شان دانست.

فائزه هاشمی که چه در جایگاه خانوادگی و چه در جایگاه سیاسی به عنوان یک عضو حزب کارگزاران سازندگی از مهم‌ترین حامیان روحانی به شمار می‌رود و بارها نیز در دفاع از او به سخنرانی پرداخته است، در جدیدترین گفت‌وگوی خود با یکی از رسانه‌های اصلاح‌طلب پرده از هدف بلندمدت خود و کمک ابزار تحریم‌ها به آن برداشت.

فرزند حجت‌الاسلام هاشمی‌رفسنجانی در بخشی از گفت‌وگوی خود با سایت خبری «انصاف نیوز» با اشاره به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و شکست دونالد ترامپ گفت: «من یک جایی قبلا هم گفته بودم که برای ایران دوست داشتم آقای ترامپ انتخاب شود ولی اگر یک آمریکایی بودم به آقای ترامپ رای نمی‌دادم». فائزه هاشمی در پاسخ به خبرنگار که از وی درباره چرایی تحلیلش مبنی بر بهتر بودن انتخاب ترامپ برای ایران سوال پرسیده بود نیز گفت: «به خاطر همین فشارهایی که می‌آورد، بالاخره شاید یک تغییر سیاستی اتفاق بیفتد. مردم هر چه تلاش می‌کنند اصلاحات انجام بگیرد «مرغ یک پا دارد» و هیچ خبری نمی‌شود و برعکس مردم سرکوب می‌شوند، شاید اگر فشارهای آقای ترامپ ادامه پیدا می‌کرد، بالاخره ما مجبور می‌شدیم یک تغییر سیاست‌هایی را داشته باشیم. این تغییر سیاست‌ها حتما به نفع مردم می‌توانست اتفاق بیفتد. دموکرات‌ها کمی شل و ول هستند. یعنی با آمدن دموکرات‌ها این موضع خطای ما بیشتر تقویت می‌شود، امیدوارم نشود ولی چنین چشم‌اندازی دارد!»

این فعال اصلاح‌طلب در حالی صراحتا از فشار بیشتر به کشورش با نیت ایجاد تغییرات سیاسی سخن به زبان می‌آورد که آنها در تمام دهه90 با تعریف خود به عنوان عاملان رفع تحریم موفق به کسب آرای عمومی شدند. اما نکته سیاه این اظهارات آن است که فرزند اکبر هاشمی‌رفسنجانی می‌گوید علاقه‌مند بوده است در آمریکا دونالد ترامپ پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ شود و تصریح می‌کند دلیل این تمایل این بوده است که فشارهای ترامپ بر ایران تداوم داشته باشد و تشدید شود تا این فشارها منجر به عقب‌نشینی ایران و تغییر در سیاست‌هایش شود. اظهارات فائزه هاشمی‌رفسنجانی به وضوح ماهیت وی و همین‌طور جریان سیاسی حامی دولت در ایران را نسبت به فشارهای اقتصادی و تحریم‌های چند سال اخیر آمریکا علیه ایران نشان می‌دهد؛ جریانی که بقای خود را در گرو فشار آمریکا به ایران و در مضیقه قرار گرفتن مردم و کاهش سرمایه‌های مردم می‌داند و به عبارتی چشم امید به فشار امثال ترامپ بر ایران دارد و از همه مهم‌تر رفتار سیاسی خود را با فشارهای امثال ترامپ بر مردم ایران تنظیم می‌کند. نظیر اقدامی که برخی حواریون اکبر هاشمی‌رفسنجانی و حامیان دولت در سال گذشته انجام دادند و طی نامه‌ای خواستار عقب‌نشینی ایران در مقابل زیاده‌خواهی‌های ترامپ شدند. بر همین اساس این اظهارات یا به عبارتی اعتراف صریح فائزه رفسنجانی به وضوح ماهیت غیرملی و وطن‌ستیزانه جریان غربگرا در ایران را نشان می‌دهد؛ جریانی که متأسفانه طی ۸ سال گذشته به برخی مناصب مهم تصمیم‌گیری کشور نفوذ کرد و منشأ برخی تصمیمات و راهبردهای هزینه‌سازی شد که تبعات این راهبردها و تصمیمات در زندگی مردم ایران و بحران معیشتی فعلی قابل لمس است»


وبسابت صراط: «فرزندان مرحوم رفسنجانی، چه در زمان حیات و چه پس از مرگش، بیش از آنکه برای پدر یار باشند، باری سنگین بر دوشش بودند. از اقدامات براندازانه مهدی گرفته تا فتنه گری های فائزه، جملگی نشان از پرورش نسلی از بهرمانی ها دارد که برآنند تا الباقی آبرو و اعتبار پدرشان را خرج جاه طلبی سیاسی و ماجراجویی های خود کنند!

در همین ارتباط اخیراً «فائزه بهرمانی» به مناسبت سالگرد درگذشت پدر خود، در مصاحبه با سایت «انصاف نیوز» و به رسم حاشیه پردازی های مسبوقش، با اتخاذ مواضعی براندازانه، اظهار داشته است: «من سِرتِق‌ [خانواده] هستم. برای همین است که راحت حرفم را می‌زنم. مسیر خیلی منحرف شده است. برخلاف اهداف انقلاب، ما به جایی رسیدیم که نه آزادی وجود دارد، نه اسلامی وجود دارد، نه استقلال.»!

این اظهارات شاذ درحالی مطرح می شود که اتفاقا انحراف انقلاب از مسیر اصلی خود، مقارن با روی کار آمدن تیم مدیران دائم العمر کارگزاران در دولت موسوم به سازندگی است که از سه دهه گذشته تاکنون بر مصادر و مناصب چنبره زده و کشور را به خاک سیاه نشانده اند؛ حال اگر بنا بر پیدا کردن مقصر باشد، فائزه کسی بجز پدر وفات یافته اش را نباید شماتت کند!

این حامی فرقه ضاله بهائیت در ادامه با زیر سوال بردن دستاوردهای شهید سلیمانی و محور مقاومت در منطقه، ادامه می دهد: «من نمی‌شنوم که یک ‌نفر بگوید آقای سلیمانی چه کار کرد؟ نتیجه‌ عملکرد آقای سلیمانی به‌عنوان مقاومت چه شد؟ چرا ما برویم کمک بشار اسد که کمترین بهایش کشته شدن پانصدهزار نفر در سوریه است؟ این خطاست دیگر.»!

در این باره جای دارد تا فائزه هاشمی، نتیجه عملکرد و دستاورد حضور شهید سلیمانی در عراق و سوریه را از زنان و دختران ایزدی نجات یافته از چنگ داعش بپرسد تا بفهمد که اگر مجاهدت ها و جانبازی های غیورمردان محور مقاومت به فرماندهی حاج قاسم نبود، خدای ناکرده، امروز شاید همچون اویی، مجبور به آویختن طوق بردگی داعشیان خدانشناس بر گردنش می بود!

مدیرمسئول روزنامه توقیف شده «زن» در ادامه و با وقاحت تمام، با ابراز ناخرسندی از عدم انتخاب مجدد ترامپ قمارباز، می گوید: «من قبلاً هم گفته بودم که برای ایران دوست داشتم آقای ترامپ انتخاب شود. چون دموکرات‌های کمی شُل و وِل هستند و شاید اگر فشارهای آقای ترامپ ادامه پیدا می‌کرد، بالاخره ما مجبور می‌شدیم یک تغییر سیاست‌هایی را داشته باشیم.»!

بازخوانی این اظهارات ساختارشکنانه علیه ارکان و اصول نظام بحدی شگفت انگیز است که اگر اپوزسیون خارج نشین بدانند که گوینده آن، آزادانه و بدون هیچ فشاری آنها را اظهار می دارد، بی درنگ و بدون واهمه به کشور بازخواهند گشت تا فعالیت های براندازانه خود را در داخل مرزهای ایران پیگیری نمایند! به راستی کمترین انتظار از دستگاه های قضایی و امنیتی آن است که بی هیچ ملاحظه و بدون توجه به اسم و اعتبار افراد، با این حجم از سیاهنمایی ها علیه نظام اسلامی مقابله کرده و کیان و آبروی انقلاب را بازیچه دست این قبیل مستضعفین فکری قرار ندهند»


وبسایت راهبرد معاصر:  ««فائزه هاشمی» دختر مرحوم هاشمی رفسنجانی و از دستگیرشدگان فتنه ۸۸ در مصاحبه با سایت خبری «انصاف نیوز» با اشاره به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و شکست دونالد ترامپ به علاقه قلبی خود نسبت به پیروزی ترامپ در انتخابات آمریکا  اذعان و در توضیح علت آن عنوان می‌کند «اگر فشارهای آقای ترامپ ادامه پیدا می‌کرد، بالاخره ما مجبور می‌شدیم یک تغییر سیاست‌هایی را داشته باشیم» او که این «تغییر سیاسیت‌ها» را به نفع مردم می خواند در ادامه با «شُل و وِل» نامیدن دموکرات‌ها، مدعی می‌شود «با آمدن دموکرات‌ها موضع خطای ما بیشتر تقویت می‌شود».

پاشیدن خاک بر چهره آفتاب

در شرایط کنونی که به واسطه رهبری حکیمانه رهبر معظم انقلاب و فرماندهی شهید سپهبد سلیمانی و مجاهدت‌های گروه‌های محور مقاومت، بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران مستقل بین المللی بر شکست استراتژی آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه اذعان دارند و به نفوذ و  قدرت ایدئولوژیک جمهوری اسلامی تاکید می کنند و از سوی دیگر کارکرد مقاومت موجب تأمین امنیت و تقویت بنیه امنیتی ایران و تقویت جایگاه کشور در حوزه دیپلماسی شده است. دختر هاشمی رفسنجانی همسو با رسانه‌ها و شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان تلاش می‌کند دستاورهای محور مقاومت و تلاش‌های شهید سلیمانی را به زعم خود زیر سوال ببرد. وی در در بخشی از مصاحبه خود در اظهار نظری عجیب البته عجیب برای کسانی که تفکر و گفتمان اصلاح طلبان رادیکال را نمی شناسند عنوان می کند «من نمی‌شنوم که یک‌نفر بگوید آقای سلیمانی چه کار کرد؟ نتیجه‌ی عملکرد آقای سلیمانی و ما به‌عنوان مقاومت چه شد؟ » به نظر می رسد فائزه هاشمی می بایست پاسخ این سوال سطحی را از خود ترامپ که وی شیفته آن است، بپرسید که محور مقاومت با آمریکا و استکبار چه کرد که آنها چاره‌ای جز قبول ننگ ترور دولتی و حذف فیزیکی سرداران مقاومت را نداشتند. با نظر به محبوبیت شهید سلیمانی در قلب‌های مردم ایران و منطقه و روشن بودن کارنامه عملکرد ایشان و سپاه قدس، سیاه نمایی فانزه هاشمی در خصوص قهرمان ملی و اسلامی  چیزی جز « پاشیدن خاک بر چهره آفتاب»  نیست. فائزه هاشمی می‌توانست یادآور اختلاف نظر هاشمی با شهید سلیمانی پیرامون حضور در سوریه نباشد و پدرش را در چشم مردم، منفی نشان ندهد، اما، چون او به حقانیت مواضع خودش فکر می‌کند و نه آبرو و اعتبار پدر، ابایی ندارد که هاشمی را مخالف سلیمانی نشان دهد: «من شنیدم، البته مستقیم از بابا نشنیدم، که آقای سلیمانی وقتی می‌خواستند به سوریه بروند آمدند با بابا مشورت کردند، و بابا گفت که نرو.»

فائزه هاشمی که به سبب امنیت حاصل از خون شهدایی همچون شهید سلیمانی و به جهت «رأفت و سعه‌صدر نظام» اکنون در دفتر خود در منطقه اعیان‌نشین تهران حضور داشته و یک روز با رسانه‌های ضدانقلاب مصاحبه کرده و به نظام و مردم کشورش فحاشی می‌کند و روز دیگر با رسانه‌های اصلاح‌طلب در داخل مصاحبه کرده و ژست روشنفکری در حوزه زنان می‌گیرد، برای یافتن پاسخ خود در خصوص اهمیت  فعالیت ‌های شهید سلیمانی و محور مقاومت در نابود کردن داعش تنها به تجاوز گسترده و سیستماتیک نیروهای داعشی به زنان ایزدی در عراق ، بازار فروش زنان در سوریه و… نگاهی بیاندازد. البته تعریف فائزه هاشمی از حقوق زنان را باید از دفاع وی از چند همسری زنان فهمید تاجایی که گفته بود «چرا فقط مرد‌ها می‌توانند از چندهمسری بهره‌مند شوند؟».

فائزه هاشمی؛ دختری که درخواست پدر را هم رد کرد!

فائزه هاشمی چندین بار در اقدامی که پیش از این مرحوم هاشمی رفسنجانی هم آن را تقبیح کرده بود، به دیدار سرکرده‌های فرقه بهائیت  رفته است این در حالی بود که ارتباط این رهبران بهایی با سرویس‌های امنیتی خارج از ایران برای محاکم قضایی کشور کاملاً ثابت شده بود. فائزه هاشمی یکی از این دیدارها را در زمان حیات پدرش رسانه‌ای کرد و در واکنش به اظهار نظر هاشمی، از دیدار و رفتارش با بهاییان دفاع کرد و عملاً جواب پدر خود را به راحتی داد. فشار اقشار مذهبی، مراجع عظام، سیاسیون، تحلیل گران و مشاوران به هاشمی رفسنجانی، باعث شد که رسانه‌های جریان اصلاحات با دستپاچگی نسبت به این ننگ، نقل قولی از هاشمی را منتشر کنند. این رسانه‌ها به نقل از هاشمی گفتند: در پی انتشار خبر دیدار فائزه هاشمی با چند نفر از عناصر فرقه ضاله بهاییت، روزنامه جمهوری اسلامی در گفتگویی با هاشمی رفسنجانی نظر ایشان را در ابن زمینه پرسید؛ هاشمی رفسنجانی گفت: فائزه اشتباه بدی کرده و باید آن را تصحیح و جبران کند. رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: فرقه ضاله بهاییت یک فرقه استعمار ساخته و منحرف است که همیشه با همین انحراف شناخته‌شده و ما همیشه از این فرقه تبری جسته و می‌جوییم. بلافاصله بعد از انتشار واکنش پدر خانواده نسبت به اقدام مخالف دین دختر، فائزه هاشمی بر اساس برنامه‌ریزی قبلی بار دیگر وارد میدان شده و به‌نوعی جواب پدر را می‌دهد. فائزه در گفتگو با یورونیوز  گفت: موضع من نسبت به بهایی‌ها، موضع حقوق بشری است. اینکه ما به‌عنوان دین این‌گونه تبعیض قائل شویم و این‌گونه ظلم بکنیم به بهایی‌ها و سایر گروه‌ها مثل اصلاح‌طلبان درست نیست. گفتنی است فائزه هاشمی همچنین بعد از فوت پدر، باز هم به دیدار یکی از محکومین بهایی به نام “مهوش ثابت” رفت که به نوعی دهن کجی به شخصیت و سابقه پدرش بود.

به نظر می‌رسد وراث مرحوم هاشمی هیچ محدودیتی برای این فرزند خانواده قائل نمی‌شوند؛ به نوعی فائزه در رفتارهای ضد انقلابی خود، اختیار کامل دارد حال آنکه اگر میراثی هم از هاشمی رفسنجانی باقی مانده باشد، وظیفه فرزندان است که از آن مراقبت کنند. البته محسن هاشمی در واکنش به اظهارات اخیر خواهرش در مصاحبه با انصاف نیوز، ضمن انتقاد از وی، خواستار عقب نشینی فائزه هاشمی از مواضع سطحی و ساختارشکنانه خود شد. این در حالی است که برخی از تحلیلگران معتقدند برائت نامه محسن هاشمی و تقبیح اظهارات خواهرش می تواند در آستانه انتخابات 1400 جنبه‌ی سیاسی داشته باشد.

جریان تحریف؛ عاملان داخلی «فشار حداکثری»

فائزه هاشمی در حالی مکنونات قلبی خود در زمینه پیروزی ترامپ را آشکار می کند که اصلاح طلبان و غربگرایان که سابقا تجربه هم‌سرنوشت اعلام کردن خود با اوباما را داشتند، ابنبار به سراغ بایدن رفته بودند و برای آنکه از سنگینی انگ این وابستگی به طرف خارجی بکاهند، دور جدیدی از تبلیغات منفی را علیه رقبای خود دنبال می‌کردند.«کاسبان تحریم» و «ترامپیست» نامیدن جریان انقلابی، به بهانه اینکه همانند غرب‌گرایان به شکلی ساده‌لوحانه از تغییر دولت آمریکا مشعوف نشده بودند، از نخستین ساعات اعلام پیروزی بایدن پیگیری شد. آن‌ها در شرایطی تلاش می‌کردند جبهه  رقیب را که صحت گزاره‌های واقع‌بینانه‌اش در سال‌های گذشته ثابت شده بود، حامی ترامپ توصیف کنند که از قضا زمانی که آن‌ها با تمام توان به دنبال نشان دادن چراغ سبزی به ترامپ بودند، این جریان در برابر تمامیت‌خواهی و زورگویی ترامپ ایستادگی کرده بود.

در حالی فائزه هاشمی صراحتا از فشار بیشتر به کشورش با نیت ایجاد تغییرات سیاسی سخن به زبان می‌آورد و از رئیس جمهوری شخص منفوری همچون ترامپ که پای سیاست‌هایش را روی گلوی مردم ایران گذاشت و فشار حداکثری ایجاد کرده دفاع می کند که اصلاح طلبان تنها راه نجات خود را در «غیرمتعارف» توصیف کردن ترامپ یافته بودند. آن‌ها در پاسخ به این سوالات که چرا نهایت وعده‌های اقتصادی دولت به رشد ۱۰ برابری نرخ ارز منتهی شد؟ چرا برجامی که به عنوان یک سند بین‌المللی بلندمدت به امضای تیم مذاکره‌کننده رسیده بود به این راحتی قابل نقض شدن بود؟ چرا سیاست چرخش به غرب دولت حتی اروپایی‌ها را در کنار ایران نگه نداشت؟ و ده‌ها سوال دیگر تنها یک پاسخ داشتند و آن هم این بود که ترامپ بازیگری غیرمتعارف و دیوانه است که باعث نقش بر آب شدن تمام برنامه‌ریزی‌های برجامی شده است..

اصلاح طلبان در حالی جریان رقیب را «کاسبان تحریم» می خوانند که با استناد به اظهارات فائزه هاشمی می توان  گفت خواسته قلبی آنها در پس ظاهرسازی ها و  ادعاهای دلسوزانه برای مردم، تشدید فشار حداکثری  بر مردم عزیز کشورمان بوده است. به نحوی که می خواستند با حضور مجدد ترامپ در مسند ریاست جمهوری آمریکا و به حداکثر رساندن فشارهای اقتصادی علیه مردم ، حاکمیت را تحت فشار افکار عمومی قرار دهند و با دستاویز قرار دادن فضای متشنج داخلی و اعتراضات احتمالی، به اهداف سیاسی خود برسند. بنابراین این امکان دور از ذهن نیست که اصلاح طلبان و فعالان جریان فتنه آرزوی پیروزی ترامپ در انتخابات را به همان دلیل که فائزه هاشمی عنوان می‌کند، در گعده‌های خصوصی خود نیز عنوان کرده باشند؛ چرا که آنها نه‌تنها تمایلی به کاهش فشار تحریم‌های خارجی ندارند که حتی حیات سیاسی‌شان نیز وابسته به این تحریم‌هاست، به گونه‌ای که می‌توان برچسب «کاسب تحریم» را کامل‌ترین توصیف از حیات سیاسی‌شان دانست.

جریان فتنه؛ عاملان تحریم

اظهارات یا به عبارتی اعتراف صریح فائزه رفسنجانی به وضوح ماهیت غیرملی و وطن‌ستیزانه جریان غربگرا در ایران را نشان می‌دهد جریانی که بقای خود را در گرو فشار آمریکا به ایران و در مضیقه قرار گرفتن مردم و کاهش سرمایه‌های مردم می‌داند و به عبارتی چشم امید به فشار امثال ترامپ بر ایران دارد و از همه مهم‌تر رفتار سیاسی خود را با فشارهای امثال ترامپ بر مردم ایران تنظیم می‌کند. در حافظه تاریخی ملت ایران خواهد ماند که با گرای اصلاح طلبان افراطی مرحله اول تحریم ها، قبل از انتخابات مجلس هشتم و از طریق  « قطعنامه ی  1747 » در فروردین 1386 کلید زده شد. که هدف آن، تاثیر گذاری بر افکار عمومی و رویگردان نمودن آنان از جریان رقیب در انتخابات مجلس بود که باید درادامه، منتج به پیروزی اصلاح طلبان افراطی در مجلس  و همچنین محدود سازی رهبری و تغییر قانون اساسی می گردید.

آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی با مساعدت و گرا دادن اصلاح طلبان افراطی، ضمن تصویب سه قطعنامه (1737، 1734، 1803) نسل اول تحریم ها علیه ایران را تصویب و اجرایی ساختند. آنان تغییر نگرش مردم ایران، به قدرت رسیدن اصلاح طلبان افراطی، مهار و ساختار شکنی در ایران را به انتظار نشسته بودند.  هدف بلند مدتی که امروز فانزه هاشمی به آن اذعان می کند. روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال در 20 نوامبر 2009 با اشاره به سفر محسن مخملباف از فعالان جریان فتنه به واشنگتن و درخواست وی برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران، به نقل از مخملباف می نویسد: «ما به تحریم های اقتصادی که فشار را بر ایران زیادتر می کند محتاجیم. ما می خواهیم اوباما بگوید که او پشتیبان دمکراسی است. اگر چنین نگوید طرفداران خود را در ایران از دست خواهد داد.» همچنین هفته نامه آمریکایی تایم نیز در همان مقطع ( 23 نوامبر 2009 ) در مقاله ای تحت عنوان «سبزها دست به دامن آمریکا می شوند» به قلم رابین رایت و به نقل از مخملباف می نویسد: «اعمال تحریم های اقتصادی باعث خواهد شد، ایران متوجه شود جهان نسبت به آنچه که در این کشور می گذرد بی تفاوت نیست»»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. سلام
    هر وقت افراطیون کاتولیک تر از پاپ نظام جمهوری اسلامی که در سال 2016 از ترس اینکه نکنه خانم کلینتون انتخاب بشه و بین سیاستمداران عاقل و معتدل ایران و آمریکا یک توافقی صورت بگیره و افراطی های مجنون و روانی هر دو طرف از جمله ترامپ روانی، و همچنین روانی های آلبانی نشین دکان شون تخته بشه ترسیده بودن به خودشون عذرخواهی کردن…، خانم فایزه هاشمی هم عذرخواهی می کنه

    هر وقت مدعیان مالکیت دکان دین فروشی که از انتخاب شدن ترامپ از خوشحالی همه چی شون بند اومده بود و متاسفانه در آستانه ذوقمرگ شدن متوقف شدن، از خیانت به ملت و نظام و انقلاب از طریق دعا برای انتخاب ترامپ عذرخواهی کردن، خانم هاشمی هم عذرخواهی می کنه

    یه جوری ادای وطن پرستی رو در میارن که شهید علی تجلایی و مهدی باکری و محمود کاوه و بروجردی و حسین خرازی اینجوری ادعا نکردن خداییش
    روتون رو برم، وقتی ترامپ داشت انتخاب میشد، همه امیدتون برای زنده موندن در سپهر سیاسی ایران به انتخاب ترامپ بسته شده بود، حالا یک کلام حرف رو کردین پیراهن عثمان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا