خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پاسخ سخنگو به «چرا ایران موضوع واکسن کرونا را سیاسی کرد؟»

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در پاسخ به سوالی در مورد برخی از اظهارنظرها مبنی بر اینکه ایران موضوع خرید واکسن کرونا و مسائل مرتبط با آن را سیاسی کرده است گفت: من از دوستان از وزارت بهداشت می خواهم که آشکارا تمام زحماتی که در این مدت در بحث مبارزه با کرونا کشیدند و همچنین مسائل فنی آن را به اطلاع عموم برسانند. ایران اصلا نگاه سیاسی به این موضوع نداشته بلکه دیگرانی بودند که تلاش کردند با نگاه سیاسی به این موضوع به صورت وقیحانه از این مسئله علیه ملت ایران استفاده کنند. سال گذشته وقتی کرونا وارد ایران شد رژیم آمریکا و برخی دولت های آمریکایی در این زمینه شادی و پایکوبی کردند و فکر می کردند کاری که فشار حداکثری نتوانست علیه ایران انجام دهد کرونا انجام می دهد، انها نمی دانستند که کرونا وارد کشور آن ها نیز خواهد شد و روزانه جان ده ها نفر از شهروندانشان را می گیرد. رویکرد ایران در زمینه کرونا هیچ وقت سیاسی نبوده است، اظهار کرد: در مقابل این آمریکایی ها بودند که با فشارهای حداکثری خود تلاش کردند که مانع دسترسی ایران به دارو شوند.

به گزارش ایسنا، سعید خطیب زاده، صبح امروز در نشست خبری خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در ارتباط با برخی از اظهارنظرها مبنی بر اینکه ایران با توقیف نفتکش کره ای به نوعی گروگان گیری کرده است تا از این طریق کره را برای آزادسازی پول های بلوکه شده ایران تحت فشار قرار دهد و همچنین اظهارنظرهای برخی از مقامات کشورهای دیگر از جمله فرانسه در ارتباط با این مسئله گفت: رعایت حقوق بین الملل محیط زیست دریایی یکی از تعهدات جدی کشورهاست و طبق مقررات همه کشتی ها باید این موضوع را رعایت کنند. کشتی کره ای نیز به خاطر آلوده کردن محیط زیست دریا در خلیج فارس توقیف شده است. به این کشتی اخطار داده شده بود و سپس با حکم قضایی به سمت ساحل هدایت شده است.

وی با بیان اینکه موضوع نفتکش کره ای یک موضوع کاملا فنی است، افزود: کسانی که می خواهند این موضوع را سیاسی کنند در مسیر غلطی حرکت می کنند و کشورهایی که در این زمینه اظهارنظرهایی کرده و دخالت کرده اند گویی جایگاه خود و مقررات و تعهدات بین المللی را فراموش کرده اند.

وی با بیان اینکه ما به طرف کره ای و کشورهایی که در این زمینه دخالت کرده اند مکرر گفته ایم که هر چقدر این موضوع سیاسی شود این امر به حل این مسئله کمکی نمی کند، افزود: مسائل مربوط به این کشتی یک مسائل فنی است و باید مسیر قضایی خود را طی کند.

خطیب زاده تأکید کرد: ما در این مدت در وزارت خارجه تلاش کرده ایم تا کمک های کنسولی و غیرکنسولی لازم را به سرنشینان این کشتی ارائه کنیم تا آنان در سلامت و آرامش باشند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این احتمال وجود ندارد که ملوانان و ساکنان این کشتی زودتر آزاد شوند، گفت: هیچ منعی برای این کار از نظر ما وجود ندارد ولی این موضوعی است که باید روند قضایی خود را طی کند و دادگاه در ارتباط با آن تصمیم گیری کند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به این سوال که بانک مرکزی ایران میزان دارایی های بلوکه شده کشور در کره جنوبی را حدود ۷ میلیارد دلار اعلام کرده ولی دولت کره جنوبی رقم ۹ میلیارد دلار را ذکر کرده و وزارت خارجه به عنوان متولی انجام مذاکرات برای آزادسازی پول های بلوکه شده ایران در کره چه رقمی را دقیق می داند، گفت: متولی مذاکرات در خصوص آزادسازی پول های بلوکه شده ایران در کره جنوبی بانک مرکزی است و ما در وزارت خارجه به عنوان هماهنگ کننده سیاست خارجی هماهنگی ها و همکاری های لازم را در این مسیر انجام می دهیم ولی متولی اصلی بانک مرکزی است و شما باید آمار و ارقام دقیق را از بانک مرکزی جویا شوید.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که اگر کره پول های بلوکه شده ایران را آزاد نکند تهران چه اقدامی را انجام می دهد، گفت: امکان عدم پرداخت این پول ها وجود ندارد و ما از همه مجاری قانونی و حقوقی برای آزادسازی این پول ها استفاده می کنیم. قانون جنگل که حاکم نیست و از طرف دیگر دولت کره جنوبی نیز هیچ وقت نگفته است که این پول ها را پس نمی دهد.

خطیب زاده ادامه داد: کره ای ها به تعهدات خود به بهانه های مختلف از جمله تحریم های آمریکا در این زمینه عمل نکرده اند ولی هیچ وقت نگفته اند که این پول نیست و یا آن را پرداخت نمی کنند بلکه در بازگشت آن بهانه آوری کرده اند و ما بارها به آن ها گفته ایم که بهانه های آن ها مورد قبول ما نیست و باید این بهانه ها را کنار بگذارند.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با سفر هیأت کره جنوبی به ایران گفت: در مورد سفر این هیأت از قبل تصمیم گرفته شده بود و برنامه ریزی انجام گرفته بود. در جریان مذاکرات بین مقامات ایران و کره موضوعات مختلف مورد بحث قرار می گیرد که در رأس آن موضوع پول های بلوکه شده ایران در کره جنوبی است.

وی با اشاره به دیدار هیأت کره جنوبی با وزیر خارجه و معاون سیاسی وی طی دیروز و امروز گفت: ما به کره ای ها تأکید کرده ایم که اقدام آن ها در عدم آزادسازی پول های بلوکه شده ایران در کره غیرمتعهدانه است و آن ها باید این پول ها را هر چه زودتر در اختیار ایران قرار دهند. ما همچنین به آن ها می گوییم که در انتظار ۲۰ ژانویه ننشینند چرا که بعد از ۲۰ ژانویه اقدامات کشورها جور دیگری ارزیابی می شود.

خطیب‌زاده ا اشاره به دیدار امروز وزیر خارجه با هیات کره‌ای ادامه داد: روز گذشته نیز این هیات با آقای عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه کشورمان دیدار و رایزنی کرد.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در ادامه نشست خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در مورد برخی از اظهارنظرها مبنی بر اینکه ایران موضوع خرید واکسن کرونا و مسائل مرتبط با آن را سیاسی کرده است و همچنین اظهارات رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه ایران از دو کشور آمریکا و انگلیس واکسن کرونا خریداری نخواهد کرد، اظهار کرد: من از دوستان از وزارت بهداشت می خواهم که آشکارا تمام زحماتی که در این مدت در بحث مبارزه با کرونا کشیدند و همچنین مسائل فنی آن را به اطلاع عموم برسانند.

وی با رد برخی از اظهارنظرها مبنی بر اینکه ایران موضوع واکسن کرونا را سیاسی کرده است، تأکید کرد: ایران اصلا نگاه سیاسی به این موضوع نداشته بلکه دیگرانی بودند که تلاش کردند با نگاه سیاسی به این موضوع به صورت وقیحانه از این مسئله علیه ملت ایران استفاده کنند.

وی با بیان اینکه سال گذشته وقتی کرونا وارد ایران شد رژیم آمریکا و برخی دولت های آمریکایی در این زمینه شادی و پایکوبی کردند و فکر می کردند کاری که فشار حداکثری نتوانست علیه ایران انجام دهد کرونا انجام می دهد، گفت: آن ها نمی دانستند که کرونا وارد کشور آن ها نیز خواهد شد و روزانه جان ده ها نفر از شهروندانشان را می گیرد.

خطیب زاده با تأکید مجدد مبنی بر اینکه رویکرد ایران در زمینه کرونا هیچ وقت سیاسی نبوده است، اظهار کرد: در مقابل این آمریکایی ها بودند که با فشارهای حداکثری خود تلاش کردند که مانع دسترسی ایران به دارو شوند.

وی همچنین به موضوع تلاش های ایران برای خرید واکسن کرونا اشاره کرد و گفت: ایران ماه هاست که از مجاری مختلف مسیر خرید واکسن کرونا را پیگیری کرده است و ما به عنوان وزارت خارجه این موضوع را از مجاری مختلف از جمله رایزنی با کشورهایی چون کوبا، چین و هند پیگیری کردیم و اکنون تولید مشترک واکسن کرونا با کوبا در دستور کار است، واکسنی که شناخته شده است و فکر می کنم در مرحله سوم تست بالینی قرار دارد.

وی با بیان اینکه ما عضو کنوانسیون کواکس هستیم و از روز اول می دانستیم که کشورهایی چون آمریکا و برخی دیگر مشکلاتی برای خرید واکسن برای ما ایجاد می کنند، افزود: در همین چارچوب ما خرید واکسن از دیگر کشورها را در دستور کار قرار دادیم چرا که در کواکس انتخاب خرید واکسن از چه کشوری اختیاری است.

سخنگوی وزارت خارجه بار دیگر تأکید کرد که ایران برخلاف برخی از کشورها با موضوع کرونا برخورد سیاسی نکرده است.

وی ادامه داد: اینکه چه واکسنی استفاده شود از نظر فنی با وزارت بهداشت است و همان طور که گفتم برخلاف برخی از کشورها که تمایل داشته اند از این موضوع استفاده سیاسی کنند نگاه ما به این موضوع سیاسی نبوده است.

خطیب زاده همچنین در مورد روابط اقتصادی ایران با سوریه و برخی از مشکلاتی که در این زمینه در مسیر فعالیت تجار وجود دارد، گفت: وزارت خارجه در چارچوب وظایف خود از هیچ کاری برای ایجاد تسهیل در این زمینه فروگذاری نمی کند. در جریان گفت و گو با مقامات سوریه از جمله سفر چندی پیش وزیر خارجه این کشور به ایران یکی از موضوعات مهم در جریان رایزنی ها مسئله همکاری های اقتصادی و تجاری تهران-دمشق بود.

این دیپلمات ارشد کشورمان با بیان اینکه ما به تلاش های خود برای افزایش همکاری های اقتصادی ایران و سوریه ادامه خواهیم داد، گفت: متأسفانه روابط ما با سوریه در ابعاد اقتصادی آن چنان که باید گسترش پیدا نکرده و در این زمینه تمام نهادها و دستگاه های مسئول باید فعالیت جدی تری داشته باشند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در واکنش به سوال دیگری مبنی بر اینکه ترکیه در حال ساخت سه پایگاه نظامی در آذربایجان است و نظر ایران در مورد این موضوع چیست، گفت: آنچه که در ۹ نوامبر به عنوان تفاهم نامه ای بین آذربایجان و ارمنستان با همکاری روسیه منعقد شد مورد استقبال ایران قرار گرفت و در آن تأکید شد که دو کشور به دنبال غیرنظامی کردن منطقه و ایجاد امنیت در آن هستند و ما از هر اقدامی که به این موضوع کمک کند استقبال می کنیم و هر اقدامی خلاف آن را غیرسازنده می دانیم.

خطیب زاده در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه اخیرا آقای واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور اعلام کرده اند که رویکرد عربستان و امارات در قبال ایران در حال تغییر کردن است، اظهار کرد: ما همیشه به صورت روشن گفته ایم که هر لحظه این کشورها مسیر غلط خود را اصلاح کنند و به واقعیت های منطقه توجه کنند آغوش ما بر روی آن ها باز است.

وی با اشاره به برخی از تحولات صورت گرفته در شورای همکاری خلیج فارس از جمله آشتی قطر و عربستان و پیگیری های این موضوع از سوی کویت تصریح کرد: ما از این تحولات استقبال کردیم و نگاه خوشبینانه به آن داریم و امیدواریم مسیری که ایجاد شده ادامه یابد و به نقطه خوبی برسد و عربستان و امارات به درک درستی از واقعیت های منطقه برسند تا بتوانیم به یک سازوکار منطقه ای مناسب برای تحقق صلح و ثبات پایدار در منطقه دست پیدا کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی در رابطه با تحولات داخلی آمریکا از جمله حمله طرفداران ترامپ به کنگره این کشور در روز چهارشنبه تصریح کرد: اتفاقی که در آمریکا رخ داد برای همه داستان گویی مطلق بود. شرم آورترین دولت آمریکا به شرم آورترین شکل ممکن در حال اخراج از کاخ سفید است و آن ها جریان ها و اتفاقاتی که بر علیه دیگر کشورها با توسل به زور و قلدری انجام می دادند را در این مدت در برابر خودشان دیدند. همان اتاقی که دستور جنگ تمام عیار علیه ملت ایران را داد، همان اتاقی که دستور ترور سردار سلیمانی را داد، فرمان جنگ علیه دموکراسی در آمریکا را صادر کرد. این وعده تاریخ است که هیچ اقدامی را نمی کنید مگر اینکه نتیجه آن را خواهید دید.

وی با بیان اینکه ساکنان کاخ سفید در طی چهار سال گذشته از هر ابرازی استفاده کردند تا به ایران فشار بیاورند به وضعیت کنونی آمریکا اشاره کرد و گفت: ما خوشحال نیستیم که در درد و رنج مردم آمریکا را ببینیم آن ها قربانی سیاست های جنگ طلبانه زمامداران خود هستند.

وی با اشاره به برخی از اقدامات جنگ طلبانه آمریکا در تعدادی از کشورها خاطر نشان کرد: بسیاری از خون ها به ناحق به دستور زمامداران آمریکایی ریخته شده است و دولت واشنگتن باید روزی پاسخگوی این خون های به ناحق ریخته شده باشد.

خبر تکمیل می‌شود…

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا