خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نوروز مندایی در گرمای داغ اهواز

دکتر مسعود فروزنده، پژوهشگر تاریخ، در یادداشتی که در اختیار انصاف نیوز قرار داده است به مناسبت نوروز مندایی نوشت:

سال جدید منداییان آغاز شد. آنان عید تحویل سال را بسان ایرانیان نوروز می‌نامند. از روز پنج شنبه ۲۶ تیر برای ۳۶ ساعت صابئین مندایی به اعتکاف می‌پردازند و پس از آن به دید و بازدید یکدیگر می‌روند. بر اساس متون دینی منداییان، حضرت آدم در این روز خلق شد. این واقعه مهم به امر حیی (خداوند) به دست هیبل زیوا (جبرئیل) صورت گرفت.

مندائیان پیرو حضرت یحیی (علیه السلام) هستند و نزدیک به دو هزار سال است در سرزمین ایران زندگی می‌کنند. از این نظر ادبیات مندایی تحت تأثیر زبان فارسی قرار گرفته و واژه نوروز ربا (نوروز بزرگ) به عید بزرگ خلقت اختصاص یافته است. خلقت آدم در ۴۴۵۳۹۰ سال پیش در چنین روزهایی به وقوع پیوست.

منداییان این روزها را پاس می‌دارند، اعتکاف می‌کنند و سپس به جشن و سرور می‌پردازند.

از نکات برجسته روز ۲۶ تیر ۱۳۹۹ آن بود که سالم چهیلی به دست گنجور نجاح تعمید یافت. سالم چهیلی هشتاد و چهار ساله در چند دهه پیش معلم گنجور نجاح بود. همچنین سالم چهیلی حق استادی بر نگارنده دارد و لازم است سپاس و امتنان خود را به این شخصیت وارسته علمی دینی ابراز نمایم. به کمک او متون دینی را ترجمه و منتشر کردم و به راهنمایی او و کمک دانشگاه شهید بهشتی برای اولین بار فونت مندایی برای تایپ کامپیوتری را ساختیم.

در بین مراجع دینی و حوزه‌های علمیه مطالعات اندکی بر فلسفه و عرفان و متون مندایی صورت گرفته است. در ایران آیت الله خامنه‌ای با جسارت قابل تحسین آنان را اهل کتاب می‌داند؛ در اوایل دهه هشتاد شمسی آیت الله یزدی بر حسب امامت نماز جمعه و حجت الاسلام خاتمی در مقام رئیس جمهور گام‌هایی ارزشمند در رفع محدودیت‌های منداییان برداشتند. با این همه، تلاشی برای ذکر نام آنها در قانون اساسی دیده نشده است.

اکنون آنان در انجام مراسم دینی آزادی کامل دارند و دروس دینی با هماهنگی مدارس توسط انجمن منداییان برگزار می‌شود. هر چند استخدام منداییان در ادارات دولتی و عمومی آزاد است اما عدم درج نام آنان در قانون اساسی به مثابه یک دغدغه چهل ساله بجا مانده است.

تهران/ نوروز ربا/ ۲۶ تیر ۱۳۹۹

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. من با این قوم در خوزستان اشنایی دارم در ماهشهر چند خانواده صبی رندگی میکنند نام محلی انان صبی است اکثرا زرگر و نقره کار هستند و زیورالات زیبایی می سارند با انکه با طلا سر و کار دارند اما کم فروشی نمیکنند و گرانفروش نیستند و سطح رندگی شان معمولی است

  2. واقعا متاسفم از اینکه میبینم یک دین و مردم در کنار ما زندگی میکنند ولی حوزه علمیه درباره ان تحقیق نکرده است و نمی کند و هنوز دوست دارند به احکام شرعیه بپردازند که چهار هزار رساله درباره ش نوشته شده است. باز هم دم رهبری گرم که این اقلیت دینی را اهل کتاب معرفی کردند و گرنه چه بدبختی هایی می کشیدند

    1. انسانم آرزوست (مولوی)
      وقت آن است که این موضوع را دریابیم
      مذهب عاشق ز مذهبها جداست / عاشقان را مذهب و ملت خداست (مولوی)
      چون انگورها فشرده شوند ، در مِی، تفاوتی بینشان نیست (شمس تبریزی ، نقل به مضمون)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا