خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«رافت اسلامی برای سام رجبی کجاست؟»

کامبیز نوروزی، حقوقدان، درباره‌ی چرایی مرخصی ندادن به سام رجبی قبل از مرگ مادرش می‌گوید ما در فرهنگ دینی رافت اسلامی داریم که در دستگاه قضایی هم از این اصطلاح زیاد استفاده می‌شود. اینکه یک مادری فرزندش را می‌دید چه لطمه‌ای به امنیت ما زده می‌شد؟

کامبیز نوروزی درباره‌ی مرخصی ندادن به سام رجبی با توجه به وخامت حال مادر او و اینکه بعد از فوت مادرش به او یک روز مرخصی دادند و اینکه چه راهکاری درباره نحوه مرخصی دادن به این نوع زندانیان وجود دارد، به انصاف نیوز می‌گوید: «اصلا راهکار نمی‌خواهد و اصلا پیچیده نیست. کاملا در مقررات و آیین‌نامه‌ی زندان‌ها وجود دارد. زندان می‌تواند در موارد خاصی به زندانی مرخصی بدهد. حالا ممکن است این نوع مرخصی در ازای گرفتن قرار تامین مناسب مثل وثیقه باشد.

ولی متاسفانه نگاه دستگاه قوه قضاییه به بخشی از زندانیان، نگاهی بسیار سختگیرانه است که ما نمی‌دانیم دلیل آن چیست.

مثلا در مورد آقای سام رجبی، مادرش در بستر بیماری است و مدت‌های طولانی از دیدار مادر محروم شده و مادر هم از دیدار او مرحوم شد. اگر پیش از فوت این مادر، حتی چند ساعت مرخصی به این زندانی می‌دادند و حتی می‌گذاشتند در حضور ماموران انتظامی، فرد مادرش را ببیند، هیچ اتفاق خاصی نمی‌افتاد و واقعا جای پرسش خیلی جدی است که چرا دستگاه قضایی و مسئولان زندان یک چنین نگاهی را دنبال نمی‌کنند و این‌قدر سختگیرانه برخورد می‌کند که این سختگیری هم با اصول حقوق اولیه‌ی مردم سازگار نیست.

اصلا راهکار ویژه‌ای نمی‌خواهد. کافی است همان آیین‌نامه‌ی زندان‌ها بیطرفانه و منصفانه به اجرا دربیاید.

این حقوقدان برجسته درباره‌ی چرایی استفاده نکردن از امکانات محافظتی مثل پابند الکتریکی و همراه نبودن محافظ نیز می‌گوید: «این همان سوالی است که بنده و خیلی‌های دیگر داریم. همان طور که گفتم می‌توانند زندانی را همراه با مامور مراقب مرخصی بدهند. خیلی امکانات متعددی وجود دارد. این امکانات قانونی است اما گویا نگاه و اراده‌ای نبود. وگرنه راه‌های متعددی هست و برای خیلی از زندانی‌ها هم این اتفاق می‌افتد. مثلا کسی از نزدیکان که فوت یا بیمار می‌شود به او مرخصی می‌دهند. مثلا بعد از فوت مادر آقای سام رجبی به او مرخصی دادند. حالا نمی‌دانم که او در معیت مامور مراقب آمده بیرون یا نه. ولی این کار می‌توانست قبل از فوت مادرش انجام شود.

ما اصطلاح «رافت اسلامی» را در فرهنگ دینی خودمان داریم که در دستگاه قضایی هم این اصطلاح زیاد به کار می‌رود. این رافت و مهربانی کجاست؟ چرا باید در روابطمان انقدر خشم وخشونت باشد؟ اگر انسان می‌توانست پیش از مرگ مادرش را ببیند، به کجای مصلحت و امنیت ما لطمه می‌خورد که ممانعت کردند و نگذاشتند؟

همچنین این حقوقدان در تاکید بر وحدت رویه در مرخصی به متهمان یا محکومان می‌گوید: «یکی از خصوصیات نظام دادگستری که باید در هر کشوری باشد، وحدت رویه است. ولی در موارد مشابه باید به رویه‌های واحد رسیدگی شود. این از مواردی است که ما مشاهده نمی‌کنیم و چندگانگی در رویه‌‌ها می‌بینیم.

به عنوان مثال متهم زمانی که در بازداشت است و بازجویی می‌شود، ممکن است برای آن که از ملاقات منع شود دلایل موجهی وجود داشته باش و این طبیعتا برای مدت کوتاهی است

اما وقتی می‌گوید بازجویی به اتمام رسیده و دیگر هیچ دلیل موجهی برای منع از ملاقات او با بستگانش وجود ندارد، پرسش‌هایی است که جامعه حقوقی و فعالین مدنی همواره دارند و داشته‌اند.»

کامبیز نوروزی درباره‌ی مطرح شدن این مشکلات توسط وکلا به رییس قوه قضاییه و همچنین جواب آن می‌گوید:«همواره این مشکلات مطرح بوده و این مسائل و پرسش‌ها وجود داشته است. این مسائل و بحث بر سر آن‌ها تازگی ندارد و در تمام این سال‌های طولانی این پرسش‌ها وجود داشته ولی الان هم مطرح است.

معمولا به این سوال‌ها پاسخی داده نمی‌شود و یا پاسخ‌ها در حدی است که سخنگویان قوه قضائیه در جلسات رسمی مطبوعاتی و رسانه‌ای‌شان مطرح می‌کنند. ما کمتر دیده‌ایم پاسخ خاصی داده شود. گویی اعتنایی نمی‌کنند.

مثلا از مواردی که این اواخر مطرح شد، تشریفات اعدام روح‌الله زم بود. به هر حال خیلی از افراد، در مورد تشریفات اعدام زم پرسش داشتند که پاسخی داده نشد.

البته ما هم همیشه امیدواریم مسئولین دستگاه قضا با پرسش‌هایی که تماما از موضع صداقت و خیرخواهی مطرح می‌شود، برخورد فعال‌تری داشته باشند و پاسخ‌هایی بدهند که جامعه هم به یک آرامش وجدانی برسد.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا