خرید تور تابستان ایران بوم گردی

فعالان دانشجویی از کتابچه‌ای برای آیین‌نامه انضباطی می‌گویند

زهرا منصوری، انصاف نیوز: سال 98 شیوه‌نامه‌ی انضباطی منتشر شد که اعتراضات برخی از دانشجویان را در پی داشت، فعالان دانشجویی معتقد بودند این شیوه‌نامه ضد دانشجویی است و عرصه را برای فعالان دانشجویی هرچه بیشتر تنگ خواهد کرد. تعدادی از دانشجویان پس از تصویب شیوه‌نامه انضباطی کتابچه‌ای را تهیه کرده‌اند تا دانشجویانی که به کمیته انضباطی می‌روند با استفاده از آن ازخودشان دفاع کنند. چند نفر از فعالان دانشجویی درباره‌ی اهمیت این کتابچه به انصاف نیوز توضیحاتی ارائه داده‌اند که متن آن در پی می‌آید:

صفا: دانشجویان با این شیوه‌نامه حکم ناعادلانه می‌گیرند

معصومه صفا-فعال دانشجویی دانشگاه الزهرا- درباره‌ی انتشار کتابچه‌ای پیرامون شیوه‌نامه انضباطی به انصاف نیوز گفت: «تنظیم و چارچوب‌بندی مقررات شیوه‌نامه و به کارگیری اصول اساسی دانشجویی (مستنبط از قانون اساسی و منشور حقوق دانشجویی) شاید به‌نوبه‌ی خودش به‌عنوان اولین کار دانشجویی در جهت دفاع از حقوق دانشجویی و همچنین اشاره به تخلفات صریح و توضیح عناوین حقوقی و تفسیر قانونی آنها که تا به حدی برای دانشجویان مبهم بود، امکان درک آنان را فراهم کند، حائز اهمیت باشد.

باتوجه‌به عدم انسجام و حتی با وجود ابهام گسترده‌ای که در این شیوه‌نامه برای بعضی از مقرراتش وجود دارد و بعضاً دست اعضای شورا را برای تفسیر غلط و غیرقانونی و مخل منشور حقوق دانشجویی فراهم می‌آورد، صحبت از دفاع آن هم در حقوق دانشجویی منطقی به نظر نمی‌رسد. عدم همراهی یک نماینده، احضار تلفنی به‌جای ابلاغ کتبی، رصد کردن فعالیت دانشجو حتی در فضای مجازی و نقض حریم خصوصی دانشجویان و حتی پیگیری تخلفات آنان در خارج از دانشگاه و نقض اصول دادرسی منصفانه که حتی در قوانین بالادستی به آنان اشاره شده است؛ همگی از خلل این شیوه‌نامه محسوب می‌شود.»

او افزود: «صحبت از لغو این شیوه‌نامه باتوجه‌به فشل بودن رسیدگی تجدیدنظر در اصلاح قوانین دانشگاهی و عدم توجه مسئولین به اعتراضات دانشجویان و… در یک بازه‌ی زمانی طولانی محقق خواهد شد و بسیاری از دانشجویان با این شیوه‌نامه در این مدت، حکم ناعادلانه می‌گیرند. پس منطقی به نظر می‌رسد که تمام تلاش دانشجویان مبنی ‌بر حذف قوانین ضد دانشجویی شود و با استمرار مطالبات خودشان، به این خواسته‌ی قانونی‌شان دست پیدا کنند. با افزایش آگاهی و اطلاعات دانشجویان نسبت به حقوق دانشجویی و همچنین اشاره به تخلفات مهم دانشجویی و قید کردن توضیحات عامیانه مفاهیم حقوقی برای عامه‌ی دانشجویان، پرداختن به نکات اساسی و اصول دادرسی منصفانه می‌تواند تاحدی به دانشجو در جهت پیشبرد مطالبه‌ی خود در هریک از مراحل شورا کمک کند.»

خورشیدی: تنها راه دفاع در برابر شیوه‌نامه ضد دانشجویی تسلط بر حقوق دانشجویی است

هادی خورشیدی-فعال دانشجویی دانشگاه علامه- درباره‌ی اهمیت این کتابجه در جهت خنثی کردن شیوه‌نامه انضباطی به انصاف نیوز گفت: « باتوجه‌به اینکه در فرایند تدوین شیوه‌نامه انضباطی از سوی وزارت بهداشت و علوم؛ دانشجویان هیچ نقشی نداشتند و وزارت کوچک‌ترین توجهی به اعتراضات دانشجوها در روند انتشار جزئیات شیوه‌نامه نداشت، نگارش این کتابچه نشانه اراده و اتحاد دانشجویان برای مقاومت در برابر پیشروی‌های روزافزون دانشگاه است. شیوه‌نامه در حال حاضر در دانشگاه‌های کشور در حال اجراست و شواهد متعددی موجود است از احضارهای دانشجویان به کمیته‌های انضباطی با اتهاماتی که غالباً با تجسس در زندگی خصوصی و رصد فعالیت دانشجویان در فضای مجازی مطرح شده‌اند.

تنها راه دفاع در برابر شیوه‌نامه ضد دانشجویی ۹۸ تسلط بر حقوق دانشجویی و قوانین اساسی و آیین‌نامه‌های بالادستی مصوب است که می‌تواند دست دانشجویان را در دفاع از خود باز کند. کتابچه با درنظرگرفتن آیین‌نامه‌های بالادستی و قوانین اساسی، تفسیر دقیقی از تخلفات ارائه می‌دهد. مطالبه لغو شیوه‌نامه انضباطی از روز اول تصویب آن تا به امروز، خواسته اصلی دانشجویان بوده است؛ پویش درخواست لغو شیوه‌نامه که با امضای هزاران نفر از دانشجوها همراه شد نیز در همین راستا بود. اما تدوین کتابچه دفاع در کمیته انضباطی فارغ از مطالبه لغو شیوه‌نامه می‌تواند مجالی برای احقاق حقوق دانشجویان فراهم کند.»

صمدی‌راد: حداقل تأثیر این کتابچه جلوگیری از بی‌قانونی است

سپهر صمدی‌راد-یکی دیگر از فعالان دانشجویی- درباره‌ی این کتابچه توضیح می‌دهد: «کتابچه مذکور که حاصل تلاش جمعی از دانشجویان است بر پایه‌ی استنادات حقوقی و توضیحات کامل بندهای شیوه‌نامه انضباطی بنا شده است، این کتابچه زمانی دارای اهمیت خواهد بود که بر اساس شیوه‌نامه‌ی جدید تعداد احضار به کمیته انضباطی افزایش پیدا می‌کند و دانشجویان بیشتر درگیر موارد انضباطی خواهند شد و کسانی که با حداقل حقوق خود آشنا باشند، قطعاً بهتر می‌توانند جلوی بی‌قانونی و اجحاف در حق خود بایستند و حداقل تأثیر این کتابچه جلوگیری از بی‌قانونی است.

همان طور که پیش‌تر اشاره کردم اجرایی شدن این شیوه‌نامه برخوردهارا بیشتر خواهد کرد و زمانی که دانشجو درگیر کمیته انضباطی می‌شود، اگر از حقوق اولیه خود باخبر نباشد قطعاً برخورد با او راحت‌تر انجام می‌پذیرد و این برخوردها باعث ایجاد فضای پادگانی در دانشگاه خواهد شد. در مواجهه با کمیته انضباطی زمانی که ما با حقوق خود آشنا باشیم اجازه بی‌قانونی‌ها گرفته خواهد شد و طبق بندهای مختلف و تفاسیر خوبی که این کتابچه در اختیار همه دانشجویان قرار داده، می‌شود با یک دفاع قانونمند از مخمصه نجات یافت.»

او ادامه داد: «در مقابل سؤالات دفاع دانشجویان هم تأثیرگذار است و باید گفت چون طبق آیین‌نامه اظهارات کتبی و دفاعیات دانشجو محل بررسی اتهام است، قطعاً یک دفاع خوب بسیار در روند پرونده کمک‌کننده است. راه‌های بسیاری برای لغو این شیوه‌نامه طی شده است از جلسات مختلف با معاونت‌های حقوقی وزارت و ریاست‌جمهوری تا اعتراضات دانشجویان در کف دانشگاه که این جلسات تاکنون نتیجه خاصی نداشته و شیوه‌نامه جدید پس از تصویب حتی به دانشگاه‌ها هم ابلاغ شده است و چند دانشگاه طبق شیوه‌نامه جدید به برخورد با دانشجویان پرداخته‌اند.

اعتراضات دانشجویان هم که با ۷ هزار امضا نسبت به این شیوه‌نامه اعتراض کرده بودند و در فضای مجازی هم در ارتباط با این موضوع صحبت شد، نتیجه خاصی در پی نداشته است که البته نقش کرونا و بسته شدن فضای دانشگاه هم در این پدیده نباید فراموش کرد و این شیوه‌نامه با تصویب وزارت علوم و بهداشت برای اجرا، ابلاغ شده است. این کتابچه به‌شرط مطالعه کامل آن پاسخگوی خوبی در مواجهه با این شیوه‌نامه است، اما دوستان ما فقط در زمانی که مشکل گریبان‌گیر آن‌ها می‌شود به فکر حقوق اولیه خود می‌افتند که این پدیده قطعاً آسیب‌زاست و حتماً مطالعه این کتابچه که آن‌قدر هم زمان‌بر نیست باعث آمادگی کامل دانشجویان در مواجهه با مشکلات و همچنین آشنایی با حقوق دانشجویی خود خواهد شد.»

چمنزار: با این کتابچه فعال دانشجویی می‌تواند از خودش دفاع کند

علی چمنزار-فعال دانشجویی دانشگاه علامه- می‌گوید در این شیوه‌نامه خیلی از موارد را گنگ توضیح داده است تا بعدا به نفع خودشان آن را تفسیر کنند و در این‌باره بیشتر توضیح می‌دهد: «ماهیت شیوه‌نامه جدید ضد دانشجویی است، جرم انگاری برای دانشجویان و به‌ویژه فعالان دانشجویی است. در این دستور العملی که جمعی از دانشجویان آن را نوشته‌اند، بندهایی که یک دانشجو باید بداند یادآوری شده است. توضیحاتی در این کتابچه درباره‌ی ملحد و محارب داریم که به دانشگاه این اجازه را می‌داد تا این برچسب را به هر کسی بچسباند و در ازای آن حکم بدهد. این دستور العمل این مسائل را شفاف کرده است و فعال دانشجویی که پایش به کمیته می‌رسد می‌تواند از خودش دفاع کند. اکثرا دانشگاه‌ها از نهادهای بیرونی خط می‌گیرند، این مسئله در طی یک سال گذشته بسیار شدت گرفته است و دانشجویان را سرکوب می‌کنند. از همان زمانی که شیوه نامه ابلاغ شد، دانشگاه سریعا آن را اجرا کرد.»

او درباره‌ی تلاش دانشجویان برای لغو این شیوه‌نامه گفت: «تمرکز بر لغو بسیار بهتر است، اولین واکنش دانشجویان به این شیوه‌نامه در همایش ملی حقوق شهروندی در دانشگاه علامه بود، یکی از کامندان اعلام کرده بود در شیوه نامه جدیدحق ورود به فضای شخصی را پیدا می‌کنیم و می‌توانیم پروفایل آنها را ببینیم که اعتراض جمعی از دانشجویان را به همراه داشت. در میانه‌ی مرداد 99 شیوه‌نامه به صورت غیر رسمی منتشر شد؛ موجی که در دانشگاه‌های کشور راه افتاد در جهت لغو شیوه‌نامه بود.

اما دانشجو به عنوان ذی نفع  کلا از این پروسه حذف شد، جمعی از دانشجویان با خانم جنیدی معاون حقوقی رئیس جمهور جلسه داشتند و در آن جلسه مسئول حقوقی وزارت علوم، وزرات بهداشت و کارمندان مسئول هم حضور داشتند. برای بند بند شیوه نامه جدید فکت حقوقی آوردیم. آنها قرار بود این مشکلات را پیگیری کنند. دانشجو نمی‌تواند در این ساز و کاری که اساس آن سرکوب است، فعالیتی انجام دهد. تلاش برای لغو خوب است اما در این شرایط نتیجه‌ای نمی گیرد.»

انتهای پیام

 

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. محمدرضا عارف عزیز به جناب پزشکیان حاضر در مجلس انقلاب بگو یک وفاق بین اصلاح طلبان 38 نفری و مستقلان 34 نفری در مجلس به نام فراکسیون رهروان ولایت یا فراکسیونی به نام مستقلین ایجاد کند و جلوی تندروها بایستند

  2. روی کاغذ بنویسد جریان اصلاحات در 1400 به خاطر :

    1.طبقه بورژوازی وارد کننده یا مصرف کننده از غرب
    2. طبقه ضعیف که کسبش وابسته به اینترنت است مثل اسنپ و تبسی و …

    رای خواهد آورد یا اثر مهم تاریخی خواهد گذاشت!
    در نبود جریان اصلاحات علی مطهری و کاتوزیان وغیرو باید پرچم لیست صدای ملت را مانند مجلس نهم بالا بگیرد!

  3. علی مطهری سالهای نبود اصلاح طلبان در انتخابات مجلس نهم به خوبی توانست آلترناتیو آنان شود با کاتوزیان و غیرو با لیست صدای ملت!

    با علی مطهری مصاحبه کنید و او را لیدر جریان صدای ملت معرفی کنید

  4. دو پروژه ی مهم اصلاح طلبان نسل جدید دارند :

    1. مصاحبه و چهره سازی از علی مطهری و عملکرد او در مجلس نهم و لیست صدای ملت در غیاب اصلاح طلبان
    2. پیدا کردن یک علی مطهری در مجلس یازدهم برای انجام نطق ! حداقل 72 نفر در مجلس گرایش به جریان اعتدالی دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا