خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«اصلاح یک اشتباه»

حجت الاسلام «رشید داودی» طلبه حوزه علمیه قم در اینستاپستی با عنوان «اصلاح یک اشتباه» نوشت:

پیش از ظهر ۱۲ خردادماه ۹۵، دیداری باجناب آقای حاجتی امام جمعه موقت اهواز داشتم؛ ایشان از بنده به جهت انتشار یادداشت «احمدی نژاد، مصباح یزدی، عالم اهوازی و خواب معروف»، گلایه و شکایت داشتند.

در گفت وشنود مختصر صورت گرفته ایشان خواب مشهورِ منقول از آیت‌الله مصباح یزدی (که در پی نوشت باز نشر شده است) را از اساس تکذیب و انتساب آن به خود را رد نمود.

لذا با توجه به این تکذیب، نگارنده بر اساس اعتقادات اخلاقی و به حکم وظیفه‌ی شرعی و فارغ از بحث شکایتی که ایشان بخاطر نگارش یادداشت انتقادی فوق الذکر، از بنده به دادگاه ویژه روحانیت داشتند، و فارغ از حکم صادره از دادگاه محترم که متعاقبا آن را به استحضار خواهم رساند، چند نکته را به عرض دوستان می‌رسانم:

1 . اگر جناب حاجتی (امام جمعه موقت اهواز) پیش از این، چنین تکذیبیه‌ای را در مورد اینکه عالم اهوازی مورد اشاره‌ی آیت‌الله مصباح ایشان نبودند منتشر می‌کرد، هیچگاه بنده به باز نشر این شایعه‌ی فراگیر مبادرت نمی‌کردم. اما به هر حال پس از اینکه ایشان انتساب این خواب را تکذیب نمودند بنده ولو اینکه ناقل ابتدایی آن نبوده و آن را بازنشر نموده‌ام، (همچنان که پیش از این وعده داده بودم که در صورت علم به اشتباه در نگارش یادداشت‌هایم، حتما جرأت و جسارت اعتراف بر اشتباه را خواهم داشت) از جناب حاجتی به خاطر این انتساب، عذرخواهی می‌کنم و امیدوارم قصور غیر عمدی صورت گرفته را ببخشاید.

2 . فراموش نکنیم که انسان ممکن الخطاست؛ وگ اه به جهت قصور و یا حتی تقصیر، مرتکب خطا و اشتباه می‌شود، اما شجاعت پذیرش اشتباه و اعلان آن، نه تنها چیزی از ارزش‌های انسان نمی‌کاهد بلکه موجبات اعتلای انسانی- اسلامی وی را به همراه خواهد داشت.

باشد که تلنگری گردد تا در انتساب موارد ولو شایع و مشهور به افراد، نیز دقت بیشتری کنیم تا اضراری به غیر وارد نیاید.

3 . همچنانکه بارها در نوشته‌های خود اذعان کرده‌ام که هر زمان متوجه اشتباه در انتساب مطلبی به غیر شوم، حتما عذرخواهی خواهم کرد؛ زین پس نیز اگر جناب حاجتی یا امثال ایشان که به جهات عدیده‌ای به آنها اختلاف نظر و روش جدی در فکر و عمل دارم، باز هم مواردی باشد که تکذیب کنند، علیرغم اینکه بنده مستند به منابع رسمی و غیر رسمی آن را بازنشر کرده (مانند خواب فوق الذکر) باشم، حتی اگر معذور باشم، با این حال، حتما از آنها عذر خواهم خواست. ولو اینکه در تمام محاکم قضایی تبرئه شوم.

4 . البته فراموش نکنیم که میان علم به اشتباه  با اعتماد به تکذیبیه ولو شفاهی افراد تفاوت از زمین تا آسمان است. و نگارنده تلاش دارد تا همچنانکه شجاعت پذیرش اشتباه را دارد، از مواضعی و سخنانی که به حق می‌داند، ذره‌ای تزلزل نداشته باشد.

5 . تنها راه اصلاح جامعه و عملکردهایی که نادرست می‌دانیم، گفتن، نوشتن و نقد است؛ اگر نقد نکنیم و نقد نشویم، دچار آفت استبداد و خودکامگی خواهیم شد.

6 . اینکه ترس از شکایت و عدم دسترسی به مستندات و… منجر شود که مردم، جرات و جسارت نقد عملکرد مسوولان که مصداق اتمّ و اصلح امر به معروف و نهی از منکر است، را نداشته باشند، آثار زیانباری خواهد داشت که بر کسی پوشیده نیست؛ …..

پی نوشت:

الف) خواب مشهورِ منقول از آیت‌الله مصباح یزدی، این بود:

«دیشب‌ یکی‌ از دوستان‌ حاضر در جلسه‌ نقل‌ کرد قبل‌ از برگزاری‌ مرحله‌ی اول‌ انتخابات‌ به‌ محضر یکی‌ از علمای‌ اهواز رسیدم‌. ایشان‌ گفت‌ نگران‌ نباشید، احمدی‌نژاد رییس‌جمهور می‌شود. ایشان‌ گفته‌ بود که‌ شخصی‌ شب‌ بیست‌ و سوم‌ ماه‌ رمضان‌ در حال‌ احیا پیش‌ از نیمه شب‌ به‌ خواب‌ می‌رود. در خواب‌ به‌ او ندا می‌شود که‌ بلند شو برای‌ احمدی‌نژاد دعا کن‌، وجود مقدس‌ ولی‌عصر (عج‌) دارند برای‌ احمدی‌نژاد دعا می‌کنند. او می‌گوید من‌ حتی‌ اسم‌ احمدی‌نژاد را نشنیده‌ بودم‌ و اصلاً او را نمی‌شناختم‌!»

ب) حال که جناب حاجتی این خواب را از اساس منکر شدند و آن را کذب دانسته‌اند، در حالیکه در میان طلاب و روحانیون مشهور است که عالم اهوازی مورد اشاره آیت الله مصباح، ایشان بوده است، لازم است:

1 . ایشان یک تکذیبیه‌ی رسمی برای این داستان منتشر کنند؛

2 . حضرت آیت الله مصباح بهتر است در این قبیل نقل‌ها از مجمل گویی و نقل مرسل داستان خودداری کرده و همچنین برای روشن شدن واقعیت، منبع خواب جنجالی فوق الذکر را بیان کنند؛ تا دیگران را به دردسر نیاندازند.

احمدی نژاد، مصباح یزدی، عالم اهوازی و خواب معروف [اصلاحیه]

«شکایت از منتقد به جای پاسخ به انتقاد»؟

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. مگر بعضی هایشان، ته مانده آب لیوان آقای احمدی نژاد را جهت تبرک نمی خوردند! و انگار نه انگار که دین و روحانیت و حوزه آسیب می بیند!

  2. درود بر جناب داودی و اخلاق مداری ایشان.
    این درس اخلاقی است برای آقای حاجتی و امثال او که بعد از سالها تازه یادشان افتاده بگویند که این خواب دروغ است.
    اما چه کسی جواب گوی سوء استفاده هایست که از این خواب شد؟!
    علامه! مصباح توضیح دهند که آیا ایشان این خواب کذب را نقل کرده اند و یا آقای حاجتی تکذیب مصلحتی کرده اند؟!
    در ضمن چرا خود آقای حاجتی به صورت رسمی این خواب را تکذیب نمی کند؟؟؟؟

    2
    2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا