خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«تحلیل‌های آیت‌الله مصباح در زمینه‌ی کرونا بی‌نظیر بود»

قائم مقام موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی گفت: آیت‌الله مصباح هرجا که حس می کرد دشمنان در عرصه ای زوم کرده اند ایشان نیز دست به کار می شد. در زمینه کرونا ایشان تحلیل هایی با عنوان شرور الهی مطرح کرد که مباحث بی نظیر و متقن و بنیادین بود.

به گزارش ایسنا آیت الله محمود رجبی امروز در آیین نکوداشت آیت الله مصباح یزدی در مجتمع امام خمینی که امروز به صورت برخط و حضوری برگزار شد،گفت: آیت الله مصباح یزدی در حوزه های مختلف علوم اسلامی و علوم عقلی و نقلی دارای جامعیت خاص بود.

وی افزود: بسیاری از آثار ایشان منتشر نشده است و قطعا آثار ایشان در حوزه های مختلف از جمله آثار حدیثی و علوم عقلی منتشر می شود.

قائم مقام موسسه آموزشی و پژوهشی  امام خمینی(ره) اظهارکرد: ایشان حتی در حوزه ادبیات نیز صاحب اثر بود. در بحث های لغت و معناشناسی واژگان به خصوص واژگان حدیثی و قرآنی آثار گرانبهایی دارد. اوصاف، واژگان اخلاقی و شرح الحدیثی قرآن از جمله مباحثی بود که ایشان در این مباحث بیان کرد.

وی گفت: در عرصه علوم انسانی ایشان فردی منحصر به فرد بود. کسی که در این جامعیت به مباحث علوم انسانی پرداخته باشد، آن هم بر اساس اشرافی که از قبل نسبت به این علوم برای وی حاصل شده بود. این شخصیت گاهی در مباحثی که گاهی مخاطبین ایشان گاهی به زبان بیگانه بودند بیان می کرد که بنده بدون مترجم بحثی را بیان نمی کنم ولی جالب است که ایشان جملات مترجمان را هم اصلاح می کرد.

آیت الله رجبی یادآورشد: ایشان در سالهای اولیه انقلاب توانست اساتید علمی در دانشگاه را به خوبی اقناع علمی می کرد و این مساله در همان زمانی است که بسیاری از اساتید غرب زده اجازه طرح چنین مباحثی را به حوزویان نمی دادند. این مباحث بسیار عمیق و دقیق بود.

وی افزود: ایشان در حوزه فرهنگی نیز آثار بسیاری منتشر کردند. مباحث مرتبط به تهاجمات فرهنگی از جمله رسته های اصلی کاری ایشان در حوزه فرهنگی بود. هرجا که حس می کرد دشمنان در عرصه ای زوم کرده اند ایشان نیز دست به کار می شد. در زمینه کرونا هم ایشان تحلیل هایی با عنوان شرور الهی مطرح کرد که مباحث بی نظیر و متقن و بنیادین بود.

قائم مقام موسسه آموزشی و پژوهشی  امام خمینی(ره)  اظهارکرد: ایشان در عرصه اخلاقی، آثار گرانبهایی طرح کردند. بحث های اخلاقی ایشان تحلیلی و تبیینی بود و باب جدیدی درپرداختن به مباحث اخلاقی باز کرد و راه نویی را پیش روی اساتید اخلاق باز کرد. ایشان دغدغه داشت که یک نظریه اخلاقی را که در مقام اخلاق کارساز باشد تبیین کند. ایشان بیان می کرد که اگر بتوانیم، مشترکات دستورالعمل های بزرگان را با سنجه قرآن و روایات مطرح کنیم، راهنمای متقن و قوی تولید خواهد شد.

وی گفت: ایشان از بدو ورود به حوزه در حوزه اخلاق و تهذیب در حوزه تلاش می کرد و از ابتدای ورود کارهای مختلفی را به اجرا دربیاورد و تا آخر هم در این مباحث کوشا و تلاشگر بود. ایشان وقتی حس کرد که نیاز جامعه است، درس های اخلاق شب های چهارشنبه را برگزار کردند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه، یادآورشد: در دوره های آموزشی که درس های حوزه را زیر نظر آیت الله مظاهری طی می کردیم، درس های موسسه را نیز در عصرها و پنج شنبه نیز حضور می یافتیم. همه طلاب منتظر درس خودشناسی ایشان بودند. همه طلاب منتظر بودند که در روز تعطیل دست ازکارهای دیگر بکشند و در پای درس اخلاق ایشان حاضر باشند.

وی افزود: ایشان دغدغه عرفان اسلامی داشت و کتاب خاص ایشان در این حوزه استثنایی است. برخی به کلی عرفان اسلامی را رد می کنند ولی از دیگر سوی دکان باز کردن ها و مباحث دیگر وجود دارد ولی ایشان بحث عرفان اسلامی را با توجه به همه این مسایل بیان کرد. مباحث عرفانی قرآنی ایشان نیز انسان را شگفت زده می کند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم،‌اظهارکرد: آیت الله مصباح در خصوص نظام آموزشی حوزه دارای طرح بود. حتی در سالهای اولیه فعالیت آموزشی موسسه در راه حق داشت متون علمی را به خوبی در این نظام آموزشی استفاده کرد. آثار ایشان در همین شرایط به متون علمی و درسی مبدل شده اند. هنوز بدیلی برای آموزش فلسفه و مجموعه تفسیری ایشان در حوزه آموزشی عرضه نشده است.

وی گفت: ایشان هیچ وقت به دنبال مطرح کردن خودش نبود و همیشه به دنبال طرح مسایل اصلی دین داشت. ایشان نظام فکری و فلسفی و تفسیری و علمی برای خود داشت و آثار را در این نظام مطرح می کرد. ایشان می گفت که امروزه رقیبان ما سخنان خود را در قالب نظام مطرح می کنند که ما هم تفاهم علمی و هماوردی علمی باید این مسایل رادر قالب نظام مطرح کنیم. روش مندی از دیگر اصول علمی ایشان بود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. در مورد خواب چه؟ در مورد خواب هم نظراتشان متقن و محکم و عمیق و دقیق بود یا نه؟ مثلا خوابی را که بنقل از یکی از علمای اهواز در مورد دکتر محمود بیان کرده بودند! لطفا در این مورد هم جناب حضرت سقط الاسلام رجبی توضیح بفرمایند تا روشنگری شود. متشکرم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا