خرید تور تابستان ایران بوم گردی

روایت عباس آخوندی از ارتباط شبکه فساد با مخالفان FATF

عباس آخوندی، وزیر پیشین راه و شهرسازی گفت: اگر جمع صادرات ایران ۱۰۰ میلیارد دلار باشد و میانگین این هزینه ها را هم ۲۵ درصد درنظر بگیریم، بین ۲۰ تا ۲۵ میلیارد دلار رانت و فساد ایجاد شده است. این چرخه از سال ۸۵-۸۶ در ایران شروع شد و یک شبکه بزرگی از فساد را ایجاد کرد، آیا فکر می‌کنید به راحتی می‌شود آن را از بین برد؟ همه این‌ها وقتی می‌خواهند در مورد AFTF صحبت کنند از خدا و پیامبر و مبارزه عقیدتی و ایستادگی در مقابل استکبار حرف می‌زنند. ما با یک شبکه عجیبی مواجه هستیم که مستقل از جامعه است و هیچ نیازی به جامعه و پاسخگویی به آن ندارد و همه ارتباطات آن زیر زمینی و مخفیانه‌ است، ‌درنتیجه من فکر می‌کنم اکنون که در آستانه انتخابات هستیم باید ماهایی که جوانی و زندگی خود را برای انقلاب گذاشتیم این روند را برای مردم توضیح دهیم و بگوییم که نتیجه این فرآیند این شده که دولت رسمی منفعل شده و قادر به تصمیم گیری نیست. دولت اکنون در ضعیف ترین حالت است. امروز قوه قضائیه، مجلس و یا نهادی مانند مجمع تخشیص مصلحت نظام به یک قوه در برابر دولت تبدیل شده‌اند و اساساً ما امروز چند دولت داریم و در عمل با پدیده بی‌دولتی مواجه هستیم.

به گزارش ایسنا، عباس آخوندی در ششمین کنگره سالانه حزب ندای ایرانیان، در ادامه اظهار کرد: دولت مدرن دچار بحران است و با پدیده بی‌دولتی یا چند دولتی مواجهیم. سایه جنگ و منازعه خارجی بر کشور سنگینی می‌کند.

وی در ادامه با بیان این عقیده که حس شهروندی یعنی شهروند صاحب‌حق و مسئول از مردم سلب شده است، افزود: در نتیجه همه این اتفاقات کشور در یک وضعیت عدم قطعیت بسیار سنگینی به سر می‌برد و این بر زندگی مردم سایه افکنده است.

وی افزود: افزایش شکاف اجتماعی باعث خطر فراگیر شده، گسترش فساد در لایه‌های مختلف و فقر عمومی نتیجه این شرایط است. من راهکار را در این می‌بینم که به رویکرد تمدنی و به ایده ایران برای ایجاد یکپارچگی ملی و وحدت سرزمینی و همچنین به حاکمیت اداره ملی و استقرار دولت مدرن ملی در کشور بازگردیم.

وی با اشاره به ضرورت جهانی شدن تحولات و لزوم درک آن، گفت: اقتصاد، تولید، فرهنگ، صنعت و موضوعات دیگر فراملی هستند اما توجه نداریم که تولید و بازار جهانی فراملی است. در این میان آنچه که بیش از همه فراملی شده نظام بانکی است. شما نمی‌توانید یک ساختار متفاوت و جدا از این پدیده فراملی داشته باشید. لذا در روزگاری که با پدیده های فراملی مواجه هستیم نیاز داریم که منطق فراملی و فهم فراملی نیز داشته باشیم.

آخوندی  در ادامه گفت: ما باید استانداردها را بفهمیم، مگر می‌توانیم در بازار بین‌المللی و اقتصاد جهانی فعالیت کنیم اما این کار را با واحد اندازه‌گیری شخصی انجام دهیم؟ همه این ها مقیاس جهانی است و لازمه آن داشتن یک فهم از تحولات جهانی است. من روز چهارشنبه مناظره‌ای با آقای مصباحی مقدم داشتم. متاسفانه دوستان تصورشان این است که می‌توانیم یک قانون مبارزه با پولشویی در داخل داشته باشیم و با مشابه خارجی تطبیق نداشته باشد. در نتیجه می‌توان گفت که مشکل اصلی ما این است که چه حد فهم از تحولات جهانی داریم و چگونه می‌توانیم خود را در جهان موقعیت‌یابی کنیم و نقش مثبت در زندگی عموم جهان داشته باشیم. این نقص فهم و مشکل در درک مسائل جهانی، برای افراد سودجو و فاسد فرصت زیست ایجاد می‌کند.

وی افزود:  عدم توجه به این مسأله چه بازار مکاره‌ای در منطقه ما ایجاد کرده است. وقتی یک تاجر ایرانی می‌خواهد کالایی را صادر کند، به دلیل ممنوعیت های بانکی و مشکلات دیگر حاصل از تحریم‌ها، مجبور است که یک فرآیند طولانی‌تر را با افزودن چند مرحله غیرضروری طی کند. با یک محاسبه ساده می‌توان متوجه شد که این فرآیند در مجموع بین ۱۵ الی ۳۰ درصد هزینه اضافه برای تاجر دارد، یعنی اگر جمع صادرات ایران ۱۰۰ میلیارد دلار باشد و میانگین این هزینه ها را هم ۲۵ درصد درنظر بگیریم، بین ۲۰ تا ۲۵ میلیارد دلار رانت و فساد ایجاد شده است.

آخوندی ادامه داد: این چرخه از سال ۸۵-۸۶ در ایران شروع شد و یک شبکه بزرگی از فساد را ایجاد کرد، آیا فکر می‌کنید به راحتی می‌شود آن را از بین برد؟ همه این‌ها وقتی می‌خواهند در مورد AFTF صحبت کنند از خدا و پیامبر و مبارزه عقیدتی و ایستادگی در مقابل استکبار حرف می‌زنند.

وی در بخش دیگری از این سخنرانی با بیان این اعتقاد که  ما با یک شبکه عجیبی مواجه هستیم که مستقل از جامعه است و هیچ نیازی به جامعه و پاسخگویی به آن ندارد و همه ارتباطات آن زیر زمینی و مخفیانه‌ است، گفت: ‌درنتیجه من فکر می‌کنم اکنون که در آستانه انتخابات هستیم باید ماهایی که جوانی و زندگی خود را برای انقلاب گذاشتیم این روند را برای مردم توضیح دهیم و بگوییم که نتیجه این فرآیند این شده که دولت رسمی منفعل شده و قادر به تصمیم گیری نیست.

آخوندی با اشاره به شکل‌گیری نهادهای متعدد در کنار دولت، ابراز عقیده کرد: دولت اکنون در ضعیف ترین حالت است. امروز قوه قضائیه، مجلس و یا نهادی مانند مجمع تخشیص مصلحت نظام به یک قوه در برابر دولت تبدیل شده‌اند و اساساً ما امروز چند دولت داریم و در عمل با پدیده بی‌دولتی مواجه هستیم.

آخوندی گفت: این شرایط نشان می‌دهد که یک عدم قطعیت بر کشور حاکم است. بین ایرانی‌ها بیشترین چیزی که مبادله می‌شود، چه خبر است؟ صبح که از خواب بر می‌خیزند، میپرسند، چه خبر است؟ چرا که این ملت هر لحظه منتظر یک اتفاق هستند. این یعنی اینکه عدم قطعیت مطلق وجود دارد و در این شرایط امکان سرمایه‌گذاری اجتماعی، سیاسی و اقتصادی وجود ندارد. نمی‌دانید که فردای شما چه خبر است. حال می‌خواهید چند میلیارد دلار در این جامعه سرمایه‌گذاری انجام شود؟

وی ادامه داد: مشخص است وقتی که کشور در چنین وضعیتی قرار می‌گیرد چه می‌شود. رشد سرمایه‌گذاری ۱۰ سال گذشته منهای ۶.۸ درصد است. ۵۰ سال است که ایران تورم دارد. میانگین تورم ایران ۱۸.۴ است. این رقم را به توان پنجاه برسانید، بعد متوجه می‌شوید مفهوم آن یعنی چه. یعنی کاهش ثروت ملی به چندین هزارم و در واقع شکاف بین غنی و فقیر و فقر مطلق.

این فعال سیاسی با اشاره به میزان حقوق یک کارگر و همچنین حقوق نجومی یک مدیر میزان این حقوق ها را  کمتر از حقوق یک کارگر تمام کشورهای منطقه و همسایه  عنوان کرد و آن را فقر مطلق در جامعه نامید و گفت:  در واقع وقتی برای تاجر ایرانی هزینه ۳۰ درصدی برای مبادله ایجاد می‌شود، چگونه می‌تواند با یک تاجر افغانستانی، عراقی و ترکیه‌ای رقابت کند و نتیجه آن همین فقر است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا