خرید تور تابستان ایران بوم گردی

دانشمندان با دقیق‌ترین مدل زمین‌شناسی، 100 میلیون سال گذشته زمین را به نمایش گذاشتند

دیجیاتو نوشت: دانشمندان تحقیقات جدیدی را منتشر کرده‌اند که در آن یک مدل دقیق و پویا از سطح زمین در 100 میلیون سال گذشته به نمایش گذاشته شده است.

زمین‌شناسان دانشگاه سیدنی با همکاری دانشمندان فرانسوی، این مدل جدید را در ژورنال Science منتشر کرده‌اند. برای اولین‌بار، این مدل با وضوح بسیار بالا اطلاعاتی را درباره نحوه ایجاد مناظر ژئوفیزیکی امروزی و همچنین سرازیرشدن میلیون‌ها تن رسوب به اقیانوس‌ها ارائه می‌کند.

نویسنده اصلی این تحقیق، دکتر «تریستان سالز» از دانشکده علوم زمین دانشگاه سیدنی، گفت:

«برای پیش‌بینی آینده باید گذشته را درک کنیم. اما مدل‌های زمین‌شناسی فعلی ما فقط اطلاعات پراکنده‌ای درباره چگونگی شکل‌گیری ویژگی‌های فیزیکی جدید سیاره را ارائه کرده‌اند. اگر به‌دنبال مدلی پیوسته و با وضوح بالا از تأثیر متقابل بین حوضه‌های رودخانه‌، فرسایش در مقیاس جهانی و رسوب در 100 میلیون سال گذشته هستید، این مدل تاکنون وجود نداشته است. بنابراین ما به پیشرفت بزرگی دست یافته‌ایم که نه‌تنها ابزاری برای کمک به ما در بررسی گذشته است، بلکه به دانشمندان در درک و پیش‌بینی آینده نیز کمک می‌کند.»

.h_iframe-aparat_embed_frame{position:relative;}.h_iframe-aparat_embed_frame .ratio{display:block;width:100%;height:auto;}.h_iframe-aparat_embed_frame iframe{position:absolute;top:0;left:0;width:100%;height:100%;}

دانشمندان با استفاده از چهارچوبی که شامل نیروهای ژئودینامیک، تکتونیکی و آب‌و‌هوایی می‌شود، مدل دینامیکی جدیدی از 100 میلیون سال گذشته را با وضوح بالا (تا 10 کیلومتر) ارائه کرده‌اند.

دومین نویسنده مطالعه، دکتر «لوران هوسون» می‌گوید:

«این مدل بی‌سابقه با وضوح بالا از گذشته نزدیک زمین، دانشمندان زمین‌شناس را به درک کامل‌تر و پویاتری از سطح زمین مجهز می‌کند. به‌طور اساسی، این مدل پویایی انتقال رسوب از خشکی به اقیانوس‌ها را به‌گونه‌ای که قبلاً قادر به دیدن آن نبوده‌ایم، نشان می‌دهد.»

به گفته دکتر سالز، درک جریان رسوبات زمینی به محیط‌های دریایی برای درک شیمی اقیانوس‌های امروزی حیاتی است؛ به‌ویژه با توجه به اینکه شیمی اقیانوس‌ها به‌دلیل تغییرات آب‌و‌هوایی ناشی از فعالیت انسان‌ها به‌سرعت درحال تغییر است. به همین دلیل داشتن یک تصویر کامل‌تر می‌تواند به درک ما از محیط‌های دریایی کمک کند.

انتهای پیامم

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا