خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بازگشت ۸۵۰ هزار مهاجر افغان از ایران به دلیل شیوع کرونا

دویچه وله خبر داد:

بر پایه آمار وزارت امور مهاجران افغانستان در سال گذشته میلادی ۸۵۰ هزار مهاجر افغان از ایران به کشورشان برگشته‌اند. این موج از بازگشت مهاجران به علت شیوع کرونا بوده و وضعیت وخیم اقتصادی ایران نیز در آن بی‌تاثیر نبوده است.

سخنگوی وزارت امور مهاجران افغانستان می‌گوید پس از اوج گیری شیوع ویروس کرونا در ایران در بهار ۱۳۹۹ هر روز حدود ۱۵ هزار مهاجر افغان به کشور بازگشته‌اند.

این روند در ماه‌های بعد کندتر شده اما ظاهرا ادامه داشته است. محمد رضا باهر، روز شنبه ۲۷ دی به خبرگزاری ایرنا گفته تا پایان سال ۲۰۲۰ دست‌کم ۸۵۰ هزار مهاجر افغان به افغانستان بازگشته‌اند.

نگرانی از ابتلا به کرونا، به خصوص در جریان موج اول پاندمی در ایران در ابتدای امسال، و تعطیلی بسیاری از کسب و کارها از علت‌های اصلی بازگشت مهاجران افغان به افغانستان عنوان می‌شود.

سازمان بین‌المللی مهاجرت اکتبر سال پیش در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که از ابتدای سال ۲۰۲۰ تا آن زمان حدود ۶۰۰ هزار مهاجر افغان از ایران به کشورشان باز گشته‌اند.

این سازمان می‌گوید در هفته اول اکتبر به نسبت هفته قبل، بازگشت مهاجران حدود سه درصد کاهش یافته و اغلب آنها از طریق مرزهای نیمروز و اسلام قلعه وارد افغانستان شده‌اند.

این دومین موج گسترده بازگشت داوطلبانه و اجباری مهاجران افغان از ایران در سال‌های اخیر است. موج قبلی پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و اعمال مجدد تحریم‌های لغو یا تعلیق شده علیه جمهوری اسلامی آغاز شد که اقتصاد این کشور را با بحران و رکود عمیقی مواجه کرد.

وزارت امور مهاجران افغانستان سپتامبر سال پیش در بیانیه‌ای اعلام کرد که طی یک ماه گذشته ۸۱ هزار و ۵۶۶ مهاجر افغان از ایران به کشور بازگشته‌اند.

این وزارت‌خانه می‌گوید نزدیک به چهل هزار نفر این مهاجران به شکل اجباری و بقیه داوطلبانه به افغانستان بازگشته‌اند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا