خرید تور تابستان ایران بوم گردی

100 هزار شی تاریخی در شوش

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خوزستان گفت: بیش از 100 هزار شی باستانی مربوط به دوره های مختلف تاریخ در انبارهای قلعه شوش نگهداری می شود.

به گزارش ایرنا خسرو نشان روز پنجشنبه در نشست بررسی مسایل و مشکلات شهرستان شوش در بخش های مختلف با حضور سرپرست معاونت عمرانی استانداری خوزستان اظهار کرد: این اشیای با ارزش تاریخی که هر یک می تواند زینت بخش موزه های جهان باشد و به آنها اعتبار بدهد باید مورد پژوهش قرار گیرند.

وی با تاکید بر ضرورت انجام پژوهش های باستانی بر روی این اشیای تاریخی که در انبارهای قلعه شوش نگهداری می شوند تاکید کرد:شهر شوش با وجود چنین اشیای تاریخی ارزشمندی نیازمند یک موزه بزرگ است تا به عنوان یک شاخص (برند) گردشگری در جهان شناخته شود.

وی موزه فعلی شوش را با وجود بیش از 100 هزار شی تاریخی با ارزش جوابگو ندانست و افزود: ظرفیت های گردشگری شهر شوش با وجود 2 اثر ثبت جهانی و آثار باستانی متعدد فراتر از 2 استان شاخص کشور در زمینه گردشگری و میراث فرهنگی است لذا باید زیر ساخت های گردشگری در این شهر نیز متناسب با ظرفیت بالای آن توسعه یابد.

نشان، همچنین ثبت 30 شی باستانی شوش در ثبت آثار ملی منقول کشور را افتخاری بزرگ برای استان خوزستان و این شهر نامید و افزود: این نخستین بار است که آثار منقول استان خوزستان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت می رسند که این افتخار نیز به شوش رسید.

مدیر کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان خوزستان در ادامه با بیان اینکه نباید به میراث فرهنگی به عنوان سازمانی مانع توسعه شهری نگاه کرد گفت: بزرگترین سرمایه جبرن ناپذیر شوش آثار باستانی و میراث فرهنگی آن است که باید به خوبی مراقبت شود.

نشان از میراث فرهنگی به عنوان مهمترین مزیت توسعه در شهرستان شوش نام برد و گفت:اینکه بعضا گفته می شود ثبت جهانی شوش مانع توسعه شهر شوش شده صحت ندارد زیرا ثبت جهانی شوش باعث شد تا عرصه و حریم این شهر مشخص شود.

وی همچنین در خصوص طرح توسعه حرم دانیال نبی(ع) در شوش نیز گفت: قبل از اجرای این طرح می بایست مطالعات آن به طور کامل انجام می شد که متاسفانه به دلیل اینکه مطالعات این طرح پیش از اجرا نیمه تمام باقی ماند، روند اجرای این طرح با مشکل مواجه شده است.

وی پل هوایی عابر پیاده در عرض جاده سراسری جنوب – تهران و در مسیر جاده اندیمشک – شوش – اهواز که به عنوان پل نظام مافی معروف شده را به عنوان یک چالش جدی میراث فرهنگی استان خوزستان نام برد و گفت: پایه های این پل که روند اجرای آن متوقف شده در حریم و عرصه محوطه باستانی شوش واقع شده اند که برای ادامه روند اجرای این طرح باید شورای عالی شهرسازی تصمیم گیری کند.

رضا نجاتی فرماندار شوش نیز در این نشست احداث پل هوایی نظام مافی را یکی از مطالبات جدی مردم این شهرستان در راستای کاهش سوانح نامید و گفت: عملیات ساخت این پل سال 1390 آغاز شد اما با وجود اینکه 24 میلیارد ریال برای آن هزینه شده به صورت نیمه کاره رها شده است.

سید راضی نوری نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی هم در سخنانی گفت: به منظور اجرای طرح های عمران شهری و زیر ساخت های گردشگری در این شهر با وجود سفر 2 میلیون مسافر و راهیان نور و 50 هزار گردشگر خارجی انتظار می رود میراث فرهنگی و توسعه مدیریت شود تا بتوان طرح های عمرانی را در این شهر اجرا کرد.

در نشست کمیته ثبت آثار ملی منقول 30 شی تاریخی از محوطه تاریخی شوش در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

این آثار شامل ظروف و پیکرک های منقوش است.

وی تاکید کرد: این آثار توسط یک باستان شناس خارجی به دست آمده و جزو آثار بسیار مهمی محسوب می‌شوند که در دنیا شناخته و معرفی شده‌اند.

درحال حاضر این آثار در شرایط کاملا استاندارد در موزه ملی ایران نگهداری می‌شوند.

شوش از معروف ترین شهرهای دنیای کهن است که زمانی پایتخت حکومت ایلام و پایتخت زمستانی پادشاهی هخامنشی بود.

زیگورات چغازنبیل نخستین اثر باستانی ایران است که به ثبت جهانی رسیده و در فاصله 40 کیلومتری جنوب شرقی شوش و 20 کیلومتری هفت تپه در استان خوزستان واقع است.

این سازه در سال 1979 میلادی در فهرست میراث جهانی یونسکو جای گرفت.

قلعه شوش که به قلعه فرانسوی ها نیز شهرت دارد از دیگر جاذبه های گردشگری این شهرستان است که در سال 1897 میلادی روی بلندترین نقطه شهر شوش با استفاده از آجرهای به دست آمده از حفاری شوش و تعدادی از آجرهای منقوش به خط میخی چغازنبیل بنا شده است.

محوطه باستانی شوش به عنوان هجدهمین اثر جمهوری اسلامی ایران پارسال در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید.

شهر شوش در 100 کیلومتری اهواز مرکز استان خوزستان واقع است.

تاکنون سه هزار و 200 کتیبه و آجر نوشته تاریخی در پایگاه باستانشناسی شوش ترجمه و شناسنامه دار شدند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا