خرید تور تابستان ایران بوم گردی

حریرچی: امکان شعله‌ور شدن ابتلا به کرونا وجود دارد

ایرج‌ حریرچی، معاون ‌کل وزیر بهداشت گفت: امکان شعله‌ور شدن ابتلا به بیماری کرونا با توجه به اینکه افراد زیادی مبتلا نشدند با رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی وجود دارد؛ بنابراین تا زمان واکسیناسیون باید این دستورالعمل‌ها به صورت جدی رعایت شود.

به‌گزارش ایسنا حریرچی ظهر امروز (۲۷ دی‌ماه) در جلسه ستاد مقابله با کرونای استان زنجان که در محل استانداری زنجان برگزار شد، ضمن قدردانی از مردم با فرهنگ زنجان به خاطر رعایت خوب پروتکل‌های بهداشتی در ایام کرونایی، اظهار کرد: اقدامات خوبی در راستای پیشگیری از شیوع کرونا در زنجان توسط مسئولان با سیاست و تجربه خوب دانشگاه علوم‌پزشکی استان انجام شده است که این مورد وظیفه مسئولان و مردم استان را سنگین‌تر می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه با توجه به تجربیات متعدد بشر در خصوص بیماری‌های واگیر، بیماری کرونا تنها از طریق تزریق واکسن و ایمنی ایجاد شده هدف‌دار که ویروس انتقال پیدا نکند در جامعه کنترل می‌شود، افزود: بشر در بیماری‌های آبله و برخی از انواع فلج اطفال به مرحله‌ای رسیده که عامل بیماری را از بین برده است که برای رسیدن به این رویکرد، در خصوص کووید – ۱۹ باید مرحله اول (تزریق واکسن و ایمنی ایجاد شده) را بگذرانیم، مگر اینکه مانند اجداد کرونا جهش نزولی کرده و از میان برود.

این مسئول در رابطه با دو راه و روش موجود برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا و قطع زنجیره انتقال این بیماری، تصریح کرد: اکنون ایجاد ایمنی و واکسیناسیون و استفاده از کمک ایمنی ایجاد شده توسط ابتلاهای قبلی، اولین روش موجود بوده و روش دوم، نحوه مقابله با ویروس کرونا در صورت ایمنی نداشتن درصد کافی از مردم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک، ایزوله معکوس و قرنطینه و غیره است.

معاون‌کل وزیر بهداشت با بیان اینکه در حال حاضر استان زنجان به دلیل ابتلای پایین زنجانی‌ها به کرونا و ایمنی پایین تا زمانی که واکسیناسیون انجام نشده در معرض خطر قرار دارد، ادامه داد: امکان شعله‌ور شدن ابتلا به بیماری کرونا با توجه به اینکه افراد زیادی مبتلا نشدند با رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی وجود دارد؛ بنابراین تا زمان واکسیناسیون باید این دستورالعمل‌ها به صورت جدی رعایت شود.

حریرچی با بیان اینکه تاکنون ثابت نشده است که واکسن کرونایی تزریق شده در کشورهای مختلف می‌تواند از ابتلا به بیماری کرونا جلوگیری کند، اظهار کرد: در مرحله سوم تزریق واکسن کرونا تنها پیشگیری از ابتلا شدید به بیماری کرونا و بستری و مرگ و میر در گروه مورد نسبت به گروه کنترل کاهش می‌دهد، ثابت شده است.

وی با بیان اینکه تنها با تزریق واکسن کرونا می‌توانیم بگوییم به نوع بیماری شدید کرونا مبتلا نخواهم شد، ولی نمی‌توانیم بگوییم جامعه را مبتلا نخواهم کرد، افزود: تا اطلاع ثانوی رعایت دستورالعمل‌ها مانند استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و غیره الزامی و تنها راه پیشگیری از ابتلا به کرونا است.

این مسئول با اشاره به بازگشایی تالارهای عروسی، تصریح کرد: بازگشایی‌ها به معنای بر عهده گرفتن مسئولیت انتقال بیماری کرونا توسط برگزارکنندگان مراسم است، زیرا همچنان شرکت در مراسم عروسی و ترحیم بدترین مکان انتقال این بیماری حتی با تعداد محدود است.

معاون‌کل وزیر بهداشت با بیان اینکه باید به ازای هر یک بیمار ۱۰ نفر بیماریابی شوند، گفت: برای اینکه بدانیم در انجام تست‌های سریع موفق عمل کرده‌ایم یا نه، باید جواب ۹۵ درصد تست‌های انجام شده منفی بوده و تنها ۵ درصد آن مثبت باشد؛ گفتنی است انجام تست‌های سریع هزینه نیست، بلکه برای حفظ جان ایرانیان بوده و از هزینه‌های بستری و غیره جلوگیری می‌کند.

حریرچی با بیان اینکه اکنون زمان اوج‌گیری طرح شهید قاسم سلیمانی فرا رسیده است، اظهار کرد: شناسایی افراد بدون علامت و علامت‌دار کرونایی، جداسازی کردن و قرنطینه کردن این افراد و شناسایی مناطق آلوده و انجام اقدامات پیشگیرانه در این مناطق بسیار حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه ما قرنطینه خانگی را به دلیل مناسب نبودن شرایط خانه‌ ایرانی‌ها (نداشتن دو سرویس بهداشتی و غیره) قبول نداریم، افزود: بیمار کرونایی حامل ویروس، خود را قرنطینه نمی‌کند، زیرا بسیاری از ایرانی‌ها روزمزد هستند، بنابراین اکنون باید برخورد قاطعانه‌ای در خصوص قرنطینه کردن انجام شود تا زنجیره انتقال این بیماری قطع شود.

این مسئول با اشاره به رشد اقتصادی کشور در سال‌های اخیر، تصریح کرد: رشد منفی اقتصادی کشور باید به صورت علمی سنجیده شود، زیرا قبل از شیوع ویروس کرونا در کشور نیز با تحریم‌های موجود و مشکلات مدیریتی و غیره، شاهد این مشکلات و رشد اقتصادی منفی در جامعه بودیم؛ گفتنی است کرونا بی‌تاثیر نبوده ولی همه مشکلات اقتصادی به دلیل شیوع بیماری کرونا نیست.

معاون‌کل وزیر بهداشت با تاکید بر لزوم درمان سایر بیماری‌های موجود اعم از قلبی و عروقی در استان، ادامه داد: مهم‌ترین عامل مرگ و میر بیماری کرونا به دلیل داشتن بیماری‌های زمینه‌ای بوده است، بنابراین درمان بیماری‌های غیرواگیر نیز باید اکنون در اولویت قرار گیرد.

حریرچی با تاکید بر لزوم قرنطینه معکوس در استان برای پیشگیری از ابتلای سالمندان به بیماری کرونا، خاطرنشان کرد: استفاده نکردن از ماسک با توجه به فوت ناشی از کرونا در کشور، امروز غیراخلاقی‌ترین رفتار است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا