خرید تور تابستان ایران بوم گردی

کاندیداهای احتمالی 1400 – علی‌اکبر ناطق نوری

[سیزدهمین دوره‌ی انتخابات ریاست جمهوری در اواخر خردادماه ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد. انصاف نیوز به مرور رزومه‌ی نامزدهای احتمالی این انتخابات را منتشر می‌کند]

علی‌اکبر ناطق نوری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس پیشین دفتر بازرسی ویژه رهبری در سال ۱۳۲۲ به دنیا آمد. او متولد نور در استان مازندران است.

ناطق نوری دارای تحصیلات حوزوی بوده و استادانی نظیر حضرات آیات خمینی، مطهری، مجتهدی تهرانی، فلسفی و… درس آموخته است.

بنا بر آنچه در زندگینامه‌ی منتشرشده‌ی آقای ناطق نوری در فضای مجازی آمده است، او «در دهه 30 به تهران نقل مکان کرد و از اوایل دهه 40 به صف مخالفان حکومت پهلوی پیوست و در ایام مبارزه علیه رژیم پهلوی چندین نوبت دستگیر و زندانی شد».

ناطق نوری در مجالس اول، سوم، چهارم و پنجم با رای مردم به مجلس راه یافت و در دوره‌های چهارم و پنجم مجلس شورای اسلامی با رای نمایندگان، ریاست پارلمان را بر عهده گرفت.

ناطق در دوره‌ی اول دولت دوران جنگ وزیر کشور و با حکم بنیانگذار جمهوری اسلامی نمایندگی ایشان در جهاد سازندگی را عهده‌دار بود.

با انتخاب آیت‌الله خامنه‌ای به‌عنوان رهبری جمهوری اسلامی، حجت‌الاسلام ناطق با حکم ایشان به‌عنوان رئیس دفتر بازرسی ویژه رهبری انتخاب شد. او پس از حدود دو دهه حضور در این سِمَت استعفا کرد. روایت منتشرشده از سوی «منبع آگاه» درباره‌ی علت استعفا به این شرح است: «ایشان به دلیل احساس وظیفه‌ای که در خصوص دفاع و حمایت از دولت تدبیر و امید داشته‌اند از یک طرف و از طرف دیگر با عنایت به اصل مبرا بودن جایگاه رفیع رهبری از جناح‌بندی‌های سیاسی رایج و جلوگیری از سوء برداشت‌های عمومی در این خصوص استعفا کردند».

ناطق نوری در انتخابات 76 به‌عنوان نامزد اصولگرایان که در آن زمان به «جناح راست» مشهور بودند با سیدمحمد خاتمی به رقابت پرداخت که در نهایت نتوانست پیروز انتخابات شود. او در انتخابات88 از میرحسین موسوی حمایت کرد و درباره‌ی موضع خود پیرامون حوادث پس از آن انتخابات می‌گوید: «با دشمن‌شناسی به موقع در دوران فتنه زمینه سوءاستفاده دشمنان را از بین بردم».

ناطق در دو انتخابات 92 و 96 به همراه دیگر چهره‌های شاخص جریان میانه‌رو از حسن روحانی حمایت کرد.

آقای ناطق از چهره‌های شناخته‌شده‌ی اعتدالگراست که در سال‌های اخیر کمتر به اظهارنظر درباره‌ی مسائل سیاسی پرداخته است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا