خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بیانیه اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا در سالروز پیروزی انقلاب ۵۷

اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا، در بیانیه‌ای تاکید کرد که این اتحادیه «روز ۲۲ بهمن چهل و پنجمین سالروز پیروزی انقلاب ۱۳۵۷ ایران را به ایرانیان سراسر جهان تبریک می‌گوید و امیدوار است با تغییرات جدی در حوزه سیاست داخلی و خارجی شاهد آینده روشنی برای تمامی مردم شریف ایران باشد».

به گزارش دریافتی انصاف نیوز، متن کامل این بیانیه در پی می‌آید:

“اگر کمی هم کند پیش بروید ولی روی پای خودتان، بهتر است تا تند پیش بروید و روی پای دیگران” (شهید بهشتی)

راهپیمایی ۲۲ بهمن هر ساله هم‌زمان با سالگرد پیروزی انقلاب ۱۳۵۷ ایران و در آخرین روز دهه فجر برگزار می‌گردد. این انقلاب با پشتوانه رای ۹۸.۲% مردم شریف ایران در همه پرسی دهم و یازدهم فروردین ۱۳۵۸ منجر به تاسیس حکومتی جدید شد. حکومتی که بنای آن استقلال و آزادی بود، حکومتی که مبنای آن حمایت از مستضعفین و مقابله با استکبار بود. حکومتی که محوریت تصمیم‌گیری و سازوکار خود را در راستای تشکیل جامعه اسلامی بر اساس اسلام ناب محمدی (ص) و به دوری از افراط و تفریط نهاده بود. امروز با گذشت بیش از ۴۵ سال از تاسیس آن، اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا پیشنهادهای خود را جهت برطرفی برخی مشکلات اعلام میدارد:

۱) در زمینه استقلال، باید بر اساس منافع ملی، بدون توجه به فشارها و زورگویی‌های ابرقدرت‌ها تصمیم‌گیری شود و با پشتوانه اکثریت مردم شریف ایران و با ورود هرچه بیشتر مردم از سلایق مختلف در حوزه‌های تصمیم‌گیری کشور استقلال و امنیت کشور افزایش یابد. حاکمان خارجی باید تلاش خود برای مداخله در امور داخلی ایران را متوقف نمایند و به استقلال ایران احترام بگذارند. هجمه رسانه‌های ایرانی‌ستیز به هویت ملی و حاکمیت ارضی کشور، مستلزم توجه و پیگیری مستمر دستگاه دیپلماسی کشور است. همچنین باید تحریم‌های ظالمانه در حوزه‌های متنوع علیه مردم شریف ایران فورا لغو گردد و به‌شان و عزت ملت شریف و عظیم ایران احترام گذاشته شود. یقینا هیچ کس حق تعرض به حقوق ایرانیان سراسر جهان را ندارد و باید به حقوق کلیه ایرانیان سراسر جهان احترام گذاشته شود و وزارت امور خارجه باید جدا نسبت به حمایت از ایرانیان خارج از کشور قدم بردارد و بی‌تعارف و مقتدرانه نسبت به تعرض به حقوق ایرانیان خارج از کشور واکنش نشان دهد.

۲) با توجه به تغییرات نظام جهانی در حوزه فضای مجازی و فعالیت اجتماعی، با مشورت کارشناسان و نظرسنجی مردم باید فضای بازتری برای نقد، گفتگو و بیان مشکلات ایجاد گردد به نحوی که کنشگران اجتماعی، خبرنگاران و دانشجویان نسبت به فعالیت اجتماعی خود دچار نگرانی نباشند و با آسایش خاطر بیشتری به فعالیت خود بپردازند.

۳) در زمینه رسانه، تحولات جدیدی باید شکل گیرد. چطور ممکن است برخی شبکه‌ها و رسانه‌ها با بودجه و نیروی کمتری، تاثیرگذاری بیشتری از صدا و سیما داشته باشند؟ مشخصا باید کل سیستم رسانه اعم از صدا و سیما و خبرگزاری‌ها تغییر چشمگیری داشته باشد. افزایش رسانه‌های مردمی و کاهش موانع فعالیت‌های رسانه‌های مستقل از نیازهای دیگر جامعه است.

۴) در زمینه اینترنت و فیلترینگ، ضمن تلاش برای تولید بستر‌های مفید ایرانی، نیاز است نسبت به رفع فیلترینگ نرم‌افزارهای مفید اقدام جدی شود. باید به خانواده‌ها آموزش‌های لازم داده شود که خود بتوانند نسبت به فعالیت فرزندان خود در فضای مجازی و استفاده از موبایل نظارت و تصمیم‌گیری کنند. لازم است نسبت به سرعت ضعیف اینترنت در ایران با بررسی مدلهای مفید اینترنت کشورهای پیشرفته تحولات جدی رخ دهد. نهایتا باید بجای رویکرد محدودیت‌سازی، با حمایت از بسترهای فارسی زبان و ایرانی، جامعه را به حفظ هویت ملی تشویق کرد.

۵) در زمینه علمی، نیاز است نظام آموزش و پرورش و نظام آموزش عالی بازتعریف شود و بر اساس حق مساوی و برابر برای آموزش، و پرهیز از تبعیض و امتیازات برگرفته از ثروت، تمامی فرزندان ایران امکان برابر برای ورود به رشته‌های علمی مهم و نخبه شدن داشته باشند. لازم است سنجش علمی جامع محور با در نظر گرفتن فعالیت‌های اشخاص در جامعه، اخلاق و رفتار، هوش و استعداد و ایده‌های خلاقانه و نوآورانه، جایگزین نظام سنجش “شب امتحانی” گردد. رشته‌های علمی نظام آموزش عالی باید بر اساس نیازهای جامعه بازتعریف شوند تا محوریت ورود اشخاص به رشته علمی، علاقه خود به آن رشته باشد تا از عدم وجود اشتغال در رشته مورد علاقه خود ناچار به ورود به رشته علمی دیگر نشوند. نهایتا افزایش رویکرد میان‌رشته‌ای و هم‌اندیشی بیشتر میان رشته‌های موثر و تعامل هر چه بیشتر صنعت و دانشگاه می‌تواند ثمرات عظیمی برای ایران داشته باشد. در زمینه‌های تولید، ملاک کیفیت باشد و با ورود نخبگان و متخصصین و شکستن انحصار اقلیتی، لازم است تحولات بزرگی در حوزه تولید و فناوری رخ دهد.

۶) در زمینه حمایت از مستضعفین، نسبت به حمایت از فقرا، کارگران، خانواده‌های کم بضاعت، از بین بردن فاصله طبقاتی و ایجاد فرصت‌های برابر نیاز است اقدامات جدی انجام گیرد تا با تکیه به “تخصص و ظرفیت” و دوری از “ارتباطات” اشخاص، موج جدیدی از متخصصین جایگزین برخی مسئولین بی‌تخصص شود. همچنین با به حداقل رساندن نهادهای دولتی که در تولید اقتصاد نقش دارند و افزایش رویکرد خصوصی‌سازی، می‌توان منابع مالی را میان قشرهای متنوع جامعه توزیع کرد و در زمینه اشتغالزایی تحولات جدی ایجاد کرد. نسبت به مسئله ازدواج و مسکن جوانان باید فکر جدی کرد. با افزایش مسکن‌ها و نظارت بر بازار مسکن و استفاده از ظرفیت وسیع سرزمین ایران می‌توان از پراکندگی در برخی نقاط شهر جلوگیری کرد و قیمت مسکن را از قیمت‌های رویایی به قیمت‌های معقول تغییر داد و فرصت ازدواج جوانان را بیشتر کرد. همچنین باید برای خریداران مسکن اول مشوق‌ها و خدمات چشمگیری ایجاد کرد تا مستاجرین بیشتری امکان مالکیت مسکن را داشته باشند.

۷) در زمینه مهاجرت، باید به دغدغه‌های اصلی مهاجران رسیدگی کرد. نظرسنجی‌های عمومی و تحقیقات پژوهشکده‌ها می‌توانند عمده دغدغه‌های مهاجران را به طور علمی و کارشناسی شده تعریف نمایند. حرکت به سمت پیشرفت و ایجاد احساس امید در جامعه در کلیه حوزه‌های اقتصادی، علمی، رفاهی، معیشتی، آزادی، اجتماعی، کیفیت زندگی و سیاسی می‌تواند در کاهش مهاجرت یا کاهش موج فراری و “مهاجرت از” کمک کند. ایجاد بسترهایی برای استفاده از ظرفیت اشخاص به نحوی که برای اثرگذاری و رشد شخصی ناچار به مهاجرت نشوند نیز می‌تواند پدیده “مهاجرت به” را کاهش دهد و ایران را در کنار بسیاری از کشورهای خلیج فارس به عنوان رقیبی برای پیشرفت و کسب و کار تبدیل کرد.

۸) در زمینه سیاست خارجی، مشخصا سیاست خارجی کشور ایران باید بر اساس منافع ملی و مردم ایران تعیین گردد. تاریخ کهن ایران گواه این مدعاست که ایرانیان از دیرباز تا کنون در بطن ارتباطات و تحولات جهانی قرار داشته و همیشه علاقه‌مند به دوستی و تبادل فرهنگی با دیگر ملت‌های جهان بوده‌اند. شایسته است سیاست خارجی جمهوری اسلامی ‌ایران، علاوه بر توجه به اصل منافع ملی و میهنی ایرانیان، رساننده پیام صلح و دوستی مردم ایران با سایر ملت‌های جهان باشد. بعلاوه، تجربیات نه چندان دور گذشته نشان داد که نه سازمان ملل و نه نهادهای به ظاهر نظارتی بر جامعه بین الملل هیچ کدام امکان و اقتدار مدیریت بحران ها را ندارند. در چنین عصری که هیچ توافق دیپلماتیک یا سیاسی ضمانتی ندارد، ایران نمی‌تواند حتی با اجرای تعهدات خود بصورت داوطلبانه و پیش‌دستانه، به دنبال ضمانت هایی باشد که وجود خارجی ندارد. ازین رو، تکیه بر توان داخلی، تسهیل روابط ایرانیان، از جمله نخبگان و متخصصین ایرانی با جهان و ایجاد ارتباط راهبردی موثر با کشورهای جهان، جهت انتفاع و احقاق حقوق حقه ایرانیان ضروری است. امید است بهبود سیاست‌های داخلی و خارجی، نویدآور افق روشنی برای مردم ایران، خصوصا جوانان باشد.

اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا، روز ۲۲ بهمن چهل و پنجمین سالروز پیروزی انقلاب ۱۳۵۷ ایران را به ایرانیان سراسر جهان تبریک می‌گوید و امیدوار است با تغییرات جدی در حوزه سیاست داخلی و خارجی شاهد آینده روشنی برای تمامی مردم شریف ایران باشد.

انتهای پیام

بانک صادرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا