خرید تور تابستان ایران بوم گردی

روحانی: به عهدمان وفاداریم

رییس جمهوری گفت: فضای پسابرجام با كتاب و فرهنگ و تعمق به مقصد نهایی می رسد. تنها اقتصاد و سیاست هدف ما بعد از برجام نیست. فرهنگ در راس امور است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز سه شنبه در مراسم گشایش بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی كتاب تهران افزود: امروز زمانی است كه باید به مولفان خود امنیت و آزادی و به ناشران فضای رقابت آزاد و شفاف ، بدون رانت بدهیم.
رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی تاكید كرد نباید دولت در هر كاری دخالت كند. دولت برنامه ریز وسیاست گذار است و البته نظارت هم باید داشته باشد اما همین نظارت هم باید از طریق مردم باشد. باید كاری كنیم كه كتاب واقعا تراوش ذهن و اندیشه و تجربه یك اندیشمند باشد ، نه این كه هرگاه خواست قلم به كاغذ ببرد ذهنش متوجه صد جای نظارتی بشود.

** زیبایی زندگی در پسابرجام
روحانی یادآور شد: ما وارد صحنه جدیدی شده ایم و چه بخواهیم و نخواهیم دنیای پسابرجام با زندگی و دنیای قبل از برجام كاملا متفاوت است.
وی تصریح كرد: در طول یك سال گذشته آثار این موفقیت را كه در یك مذاكرات پیچیده بین المللی به دست آورده ایم ، مشاهده می كنیم. من بخشی از دیدارها با مقامات خارجی و روسای جمهوری را به موفقیت جمهوری اسلامی ایران در مذاكرات اختصاص می دهم و توجه من به ابعاد جدیدی از این مساله جلب می شود.
رییس دولت یازدهم گفت: با این كه از ابتدا و در تمام دوران مذاكرات بوده ام اما مقامات خارجی كه از بیرون به این صحنه نگاه می كردند زیبایی ها و ابعاد دقیق تری از این صحنه برداشت كردند.
روحانی اظهار داشت: ملت ما در یك واقعه مهم تاریخی و در یك مذاكرات پیچیده و در برابر قدرت های جهانی به موفقیت های بزرگی دست یافت كه به نفع هر دو بود. این مذاكرات به نفع ما، طرف مقابل، منطقه و جهان بود.
وی ادامه داد: این همه شركت و مقامات خارجی كه به ایران مراجعه می كنند و این همه اعتبارات بانكی كه به سمت كشور سرازیر شده نشان می دهد كه این موفقیت مذاكرات به نفع همه و هر دو طرف است.
رییس جمهوری خاطرنشان كرد: اگر كشوری در ایران كار عظیم زیربنایی را می سازد هم او و هم ما نفع می بریم. برخی از پروژه ها اگر ورود سرمایه و حضور شركت خارجی نباشد زمان بر است و ورود آنان باعث می شود پروژه ای كه اگر خودمان می خواستیم آن را اجرا كنیم 40 سال زمان می برد طی چهار یا پنج سال به آن برسیم ، این اهمیت دارد، همان است كه گفته شد پایان مذاكرات برد ـ برد خواهد بود.
روحانی افزود: البته در منطقه ما برخی ها هستند كه خیلی احساس ضرر می كنند، به هر حال در دنیایی كه این چنین 188 كشور نفع می برند دو كشور هم ممكن است ضرر كنند و این طبیعت دنیا است . البته آنها خیلی عصبانی هستند و هر روز به دنبال كارشكنی در این زمینه هستند اما من مطمئن هستم ملت بزرگ ایران كه این موفقیت را به دست آورد در ادامه مسیر نیز با همان توان و قدرت كار را ادامه خواهد داد.

** دنیا كاملا به ایران اطمینان دارد
رییس جمهوری با بیان این كه دنیا امروز كاملا به جمهوری اسلامی ایران و تعهدات ایران اطمینان دارد، گفت: به نظرم آنچه مهم است اعتماد جهانی است و در داخل نیز اعتماد بین دولت و مردم مهم است. اعتماد یك سرمایه اجتماعی در داخل كشور و یك سرمایه بین المللی در سطح جهانی است.
روحانی افزود: این كه امروز روسای جمهوری به ایران می آیند و قراردادهای بلند مدت امضا می كنند كه برخی از این قراردادها بازپرداخت 10 یا 15 ساله دارد به معنای اعتماد به جمهوری اسلامی ایران است.
وی ادامه داد: وقتی كشوری مثل ایران وعده ای به دنیا می دهد روی وعده خود تا آخر می ایستد
رییس جمهوری یادآور شد: ما حتی به كسانی كه هشت سال به ما جنگ تحمیل و بر ملت خود و ایران جنایت كردند گفتیم كه صلح می كنیم البته از نظر حقوقی هنوز صلح تحقق پیدا نكرده و هنوز در دوران آتش بس هستیم و از نظر اجتماعی و سیاسی صلح تجحقق پیدا كرده است.
روحانی افزود: امام راحل فرمودند صلح ما صلح واقعی است. اگر به دشمنان، قاتلان جوان هایمان قول دادیم به قول خود عمل خواهیم كرد.
وی یادآور شد: ما اعتقاداتی داریم و بر مبنای این اعتقادات به قول و امانتداری و عهدمان وفادار خواهیم بود و ما به عهدمان راعی هستیم، همانطور كه خداوند بزرگ ما به عهد خود همه جا وفا می كند، اگر عهد كردیم ما به عهدمان وفا خواهیم كرد.
روحانی تصریح كرد: حال كه فضای جدید برای ما ایجاد شده برای ادامه نیاز به زیرساخت هایی داریم كه یكی از این زیرساخت ها نمایشگاه های بین المللی است تا بتوانیم محصولات خود و دیگران را در آن عرضه كنیم.

** نمایشگاه كتاب مكان تعاملی است
رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: نمایشگاه بین المللی كتاب یك مكان تعاملی است كه نویسندگان مختلف در این جا دیدار، تبادل فكری، فرهنگی و اندیشه دارند.
روحانی یادآور شد: جمعیتی كه حدود 3 میلیون در طول ایام نمایشگاه بین المللی كتاب به این نمایشگاه می آیند حدود 30 درصد آنان از شهرستان های مختلف هستند و رنج سفر را تحمل می كنند و جاذبه بوستان آن ها را جذب و جلب می كند.
وی همچنین اظهارداشت: امروز در جهان شهرهایی هستند كه معروفیت، جاذبه و آوازه آن شهرها به مراكز علمی آن ها است.
وی ادامه داد: امروز شهرهایی در دنیا وجود دارد كه مركز فرهنگی برای آن شهر، ملت و منطقه و گاهی جهان است.
رییس جمهوری گفت: شهر با فرهنگ شناخته می شود، با نمایش فیلم های مختلف، جایزه دادن به فیلم های برتر، با روی صحنه آمدن تائتر، با اجرای موسیقی، با نمایشگاه های مهم نقاشی و عكاسی و دهها هنر دیگر می توان شهر را شناساند.
روحانی افزود: فكر می كنیم اقتصاد فقط در صنعت به معنای مصطلح، بنگاه های بزرگ اقتصادی، فقط در كشاورزی و فقط در خدمات به مفهوم بانك و بیمه است، فرهنگ و صنایع مربوط به فرهنگ یك بازار خلاق است و می تواند بازار اقتصادی برای یك كشور باشد.
وی ادامه داد: درتاریخ گذشته خود كه نگاه كنیم می بینیم كه كتاب مشاغلی را به دنبال خود می آورد.
رییس جمهوری یادآور شد: به عنوان مثال بخشی از هنر خطاطی مربوط به استنساخ كتاب های مختلف و نسخه برداری متن اصلی كتاب ها بود، كتاب نوشته می شد و دهها نفر خوشنویس كتاب را نسخه برداری می كردند و بر مبنای آن صنعت كاغذ حركت می كرد و بر مبنای آن حتی جلدسازی كتاب می آمد.
وی ادامه داد: همچنین برای سامان دادن كتاب های قدیمی كار عده ای شیرازه ، تزئین و تذهیب كتاب بود، ببینید كه چقدر مشاغل در كنار كتاب بوجود می آمد بقیه بخش های فرهنگی نیز همین طور است.
رییس جمهوری همچنین به شكل گیری سینما اشاره كرد و گفت: در كنار سینما چقدر صنعت بوجود آمد، به طوری كه به خاطر فیلم سالن سینما و گیشه ساخته شد و افرادی آمدند برای اینكه این فیلم را چگونه به نمایش درآورند و در دوره های مختلف این صنعت تكامل پیدا كرد.
روحانی افزود: در همه بخش های هنر این چنین است، هنر و فرهنگ در بخش های مختلف می تواند خلاق باشد و اشتغال ایجاد كند و تولید را به حركت درآورد.
وی ادامه داد: ما باید به بخش اقتصاد فرهنگ نیز نگاه كنیم، ما فكر می كنیم اقتصاد همیشه پولدار است و فرهنگ همیشه یك پیرمرد ناتوانی است كه دستش را دراز می كند تا كمك بگیرد كه اینطور نیست.
رییس جمهوری گفت: فرهنگ می تواند سازنده اقتصاد باشد، علاوه بر اینكه فرهنگ واز جمله كتاب قدرت بزرگ بین المللی ما است و دنیا ما را از این طریق می شناسد.
روحانی با اشاره به گفته امروز نماینده ویژه رییس جمهوری روسیه مبنی بر این كه در روسیه بسیاری از جوان ها با اشعار مولانا، خیام آشنا می شوند، تصریح كرد: این ارتباط بین ملت ها و فرهنگ ها است. در سفر پاكستان، رییس جمهوری این كشور گفت همه ما در مدارس كتابی كه می خواندیم گلستان و بوستان بود و اشعار زیادی را حفظ می كردیم و بعد خودش دیباچه گلستان سعدی را از حفظ خواند.
وی ادامه داد: فرهنگ و كتاب است كه می تواند بین ملت ارتباط برقرار كند، می بینید كه بعد از قرن ها ملت هایی در دنیا هستند كه ایران را در سایه گلستان، بوستان، حافظ، فردوسی، شعرای بزرگ،‌علمای بزرگ، ابن سیناها و زكریاها می شناسند.

** ملتی كه با كتاب انس دارد، قدرت تحلیل بالاتری دارد
رییس قوه مجریه با بیان این كه كتاب و فرهنگ به عنوان قدرت نرم و وسیله ارتباط ما با ملت ها و دولت های دیگر است، گفت: به تعبیر امیرالمومنین (ع) كتاب به ما آرامش می دهد و آرامش به ما آسایش می دهد.
روحانی افزود: كتاب آرام كننده دل ها است و ملتی كه با كتاب انس دارد و آشناست قدرت تحلیل بالاتر و تامل ، تعمق و تفكرش در مسایل بیشتر است.
وی ادامه داد: كتاب به ما توانمندی می دهد كه دنیا و حوادث را بهتر بشناسیم، اگر انس با كتاب داشته باشیم قدرت ما در صحنه جهانی نیز بالاتر می رود.
رییس قوه مجریه گفت: قدرت یك ملت با خواندن و نوشتن و تالیف است البته در دنیای كتاب همه آن هایی كه دست اندركار این كار عظیم هستند چه آن ها می نویسند و چه آن ها كه مترجم هستند از ما پول نمی خواهند بلكه از ما آزادی و امنیت می خواهند كه باید امنیت و آزادی آن ها را تضمین كنیم.
روحانی افزود: رهبر معظم انقلاب روز گذشته تاكید كردند آنكه نقد می كند مشت به سینه او نكوبید؛ نقاد را دستگیر نمی كنند، نقاد را به زندان نمی برند، نقاد یك نعمت است البته من نمی خواهم بگویم كسی در پوشش نقد دروع بگوید، اتهام بزند و قدرت ملی را تضعیف كند، این نقادی نیست.
وی ادامه داد: آن كس كه دلسوزانه نقادی می كند نباید كتاب و شعر او گرفتار پیچ و خم شود.
رییس جمهوری گفت: من بارها در دولت و به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفته ام نظر من این است باید كارها را بهد صاحب نظران واگذار كنیم، كتاب خوب یا بد، كتاب قابل چپ است یا نیست باید به انجمن نویسندگان و انجمن ناشران واگذار شود.
روحانی افزود: نهادهای مدنی كارشان را دقیق تر انجام می دهند، آن ناشر به خاطر آبروی خود حواسش را جمع می كند اما شما نمی گذارید كه ناشر دقت كند، یك كارمند دانشجو تصمیم می گیرد، كتاب چاپ شود یا نشود.
وی یادآور شد: استادی می گفت كتاب من راحت چاپ می شود كه از او دلیلش را پرسیدم و گفت كسی كه ممیز است در دانشگاه شاگرد من است.
رییس قوه مجریه خاطرنشان كرد: كار نمایشگاه بین المللی كتاب را هر چه بیشتر به نهادهای مدنی و ناشران واگذار كنیم آن ها بهتر نمایشگاه را اداره می كنند و بهتر تشخیص می دهند.

**باید به مولفان امنیت و آزادی و به ناشران فضای رقابت آزاد بدهیم
روحانی تصریح كرد: دولت در هر كجا نباید مداخله كند، دولت برنامه ریزی و سیاستگذار است البته باید نظارت هم باید بكند اما این نظارت می تواند از طرق مردمی باشد.
وی افزود: باید كاری كنیم كه كتاب تراوش ذهن، اندیشه، فكر و تجربه یك اندیشمند و دانشمند و متفكر باشد، نباید طوری باشد كه تا دست به قلم گرفتند صد جای نظارتی به ذهنشان بیاید.
وی ادامه داد: امروز زمانی است كه باید به مولفان امنیت و آزادی و به ناشران فضای رقابت آزاد و شفاف بدون رانت دهیم تا همه به صحنه بیایند و ما به ناشران و مولفان كمك كنیم.
رییس جمهوری همچنین تصریح كرد: هدف ما بعد از برجام تنها اقتصاد و دنیای سیاست نیست، فرهنگ در راس امور است.
روحانی افزود: كتاب نور و راه را نشان می دهد و ما را از تاریكی ها و گمراهی ها نجات می دهد، هرچقتدر به سمت كتاب برویم و كتاب را تقویت كنیم به نفع خودمان و نسل آینده خواهد بود.

** قدردانی از دست اندركاران
رییس جمهوری در ابتدای سخنان خود از این كه در جمع اصحاب قلم، فرهیختگان، اندیشمندان و ناشران حضور دارد و این رویداد مهم پس از 29 سال همچنان ادامه دارد ، ابراز خرسندی كرد.
روحانی همچنین از نمایندگان كشورهای خارجی به ویژه رئیس جمهور روسیه كه به عنوان كشور دوست و همسایه ما ایران نماینده ویژه خود را اعزام كرده و این كشور مهمان ویژه بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی تهران است تشكر كرد.
وی ادامه داد: همچنین از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، شهردار تهران و اعضای شورای شهر تشكر و قدردانی می كنم و خوشحالم از این كه نمایشگاه كتاب به سرمنزل نهایی رسید و بعد از دو مكان خود را به مقصد نهایی رساند.
رئیس جمهوری گفت: از شهردار و تمامی مسوولان كه این بنای (نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب) مهم و بسیار بزرگ و زیبا را برای برگزاری نمایشگاه در كنار حرم امطهر امام (ره) به وجود آورده اند تشكر می كنم و امیدوارم این اقدام قدم خیر و مباركی برای كشور ما باشد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا